Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Faq Philips Lampen

Recommended Posts

kijk.. now we're getting somewhere.. :verrygood

 

Ik kan geen twee hokken naast elkaar testen, maar wil best aan het einde van het jaar samen met iemand experimenteren met zo goed mogelijk gelijkende omstandigheden. Heb HPI 400 en greenpower 600. Ben er ook van overtuigd dat het de juiste combinatie is. Wie volgt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Whazzup,

 

Je weet dat we hier in Eindhoven wel van experimenteren houden.

 

Zo zag ik laatst in een verslag iemand die de Philips groeilamp van 100 watt heeft gecombineerd met een 600 watt.

 

Deze lampen heb ik ook al gebruikt voor een groeifase experiment, (helaas mislukt), dus ik wilde hiermee gaan testen om te kijken of hiermee inderdaad, voldoende witlicht mee kunt toevoegen, zoals bij het HPI verhaal.

 

Nog een licht experiment wat we hebben uitgevoerd, twee lampen naast elkaar of in het verlengde van elkaar. Nou, het verschil hebben we wel gemerkt.

 

Dus ik ben benieuwd, welke licht experimenten we nog allemaal kunnen verzinnen, want de mogelijkheden zijn talrijk.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou het ook helpen als men gaat scroggen of is

 

het meer bedoeld voor zaailingen en stekken ?

 

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Midian,

 

Je moet het langer toedienen van groeilicht niet zien als afhankelijk van de keuze plant, misschien wel in relatie tot de keuze wel of niet scroggen.

 

Het combineren van witlicht(groeilicht) met roodlicht(bloeilicht) moet een evenwichtigere groei/ontwikkeling van de planten geven.

Aldus zou het langer combineren van deze lichtsoorten, tijdens de groei zorgen voor meer ontwikkeling en tijdens de bloei voor minder strekken van de planten.

We zijn dus praktisch gezien aan het experimenteren met eerder inbrengen van roodlicht tijdens de groeifase en langer aanhouden van witlicht na het omzetten van de klokken naar 12/12.

 

Zoals Rataplan al zegt, en ik zelf ook heb ervaren, zijn de eerste resultaten te interpreteren als een betere ontwikkeling van de planten. Dit zou logischerwijs ook een hogere opbrengst moeten opleveren. Praktisch gezien bijvoorbeeld, zouden minder gestrekte planten hiervoor de basis kunnen vormen. (minder strekken, beter/efficienter transport in de plant, etc.)

 

Dan in relatie tot het scroggen. Als je wilt scroggen om een betere verdeling te krijgen, kun je dit natuurlijk als overbodig beschouwen, indien de combinatie van licht al zorgt voor die betere verdeling en ontwikkeling.

Als je scrogt omdat je planten na het omzetten van de klokken nog erg veel doorgroeien, kun je dit eveneens als overbodig beschouwen, indien de combinatie van licht dit (deels) voorkomt.

 

Dus het licht-verhaal geeft inderdaad nogal veel te bedenken. En we zijn hier ook nog zeker niet klaar mee.

 

Hopelijk is het toch iets duidelijker geworden.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, was dit al een tijdje met veel intressen aan het volgen. :)

 

Ook ik heb plaats gehad waar ik met zowel hps als hpi tegelijk werkte. Had onder 2 hps 600watt lampen een 400watt hpi lamp lopen aan een lichtrail die over en weer ging, deze had ik iets lager hangen dan de 600watt. Ik had deze lichtrails hier al gezien op het forum heb alleen geen idee meer waar. Deze is me ooit verkocht om met 1 lamp 2 m² te kunnen belichten en ik heb ze daar wel voor gebruikt maar het had veel meer opbrengst als ik die 1600watt combi gebruikte. Deze lampen bleven trouwens heel de run mee branden.

 

Door de hpi kwam ik op meer internodes, korter op elkaar en de topjes op zich werden voller dan toen ik hetzelfde oppervlakte met enkel 2x 600watt belichte. Of de meer opbrengst het resultaat was van de kleur heb ik geen idee van, want je hebt gewoon ook meer licht op hetzelfde oppervlakte. In de kamer waar ik het gebruikte waren trouwens 3x 600 HPS aanwezig en op 2m² heb ik die HPI erbij gebruikt de m² waar ze niet hing was beduidend minder wat opbouw betrof en ik had op die m² ook minder opbrengst.

 

Ik heb met deze combi toch wel verschillende rondes gelopen tot ik een plaats inrichte voor moederplanten en ik de HPI daar ging gebruiken. Het voordeel toen van zelf alles in eigen beheer te kunnen doen primeerde boven de meer opbrengst op de 2m².

 

Ik geef geen gewicht voorbeelden omdat deze kamer al hele tijd geleden is en ik nooit meer dezefde combi heb opgehangen. De reden dat ik de combi niet ben blijven gebruiken is omdat het hoger stroomverbruik niet in verhouding stond met de meer opbrengst. :wOOt

 

Mijn conclusie was dus toen ook dat het wel degelijk beter was voor je planten maar dat je niet het redement hebt wat je van deze wattage mag verwachten.Je hebt gewoon meer opbrengst als je die 1600watt op 3m² hangt dan dat deze op 2m² opleveren. Maar indien je een ruimtegebrek hebt en alles op die ene m² moet doen dan is dit wel degelijk een boost voor je opbrengst. En als je alleen kijkt naar de planten en helemaal geen rekening houd met de kosten dan kan ik niet anders dan bevestigen dat dit inderdaad in veel mooiere planten resulteerd dan zonder. Maar of het nu komt door de kleur of door het hoger aantal lumen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit alle bronnen die ik heb gelezen en gezien denk ik dat we wel de conclusie kunnen trekken dat, bij gelijkblijvende totaal aantal watts (hps+hpi bij elkaar t.o.v. alleen hps) er in ieder geval een kleine opbrengstverbetering is bij het gecombineerd gebruik. Het grote voordeel van de combinatie lijkt mij echter de opbouw en groei van je plant die wellicht daardoor in staat is om beter te presteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat denken jullie van een testje.... 3 x 400w bloei en 2 x 400w groei ...?

 

om en om strak naast elkaar...wel in scrogformaat.

 

roept u maar :nerd

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe voor een testje hebben we vergelijkingsmateriaal nodig natuurlijk.. 2 hokjes van een meter? ééntje met 400+600 watt greenpower en eentje 400 watt hpi en 600 watt greenpower in cooltube naast elkaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

En als we de test helemaal volledig maken, dan met gebruik van stekken van dezelfde moeder. En ook nog ter vergelijking, met een kweek met 2 keer 400 watt greenpower en 2 keer 600 watt greenpower. En dan ook nog 2 keer 600 watt gewoon. Nou dan zijn we wel enkele kweken verder. Maar het klinkt natuurlijk wel interessant om na te gaan.

 

Hé Whazzup, wist je trouwens dat ik toevallig twee hokjes naast elkaar heb staan? Als ik nou in de zomervakantie de hokken op orde breng en een leuke moeder selecteer dan zouden we al aan de slag kunnen gaan.

 

Ik moet wel eerst een verbouwinkje organiseren. Dus ventilatie op orde, airco installeren voor bufferruimte, voorgroeiunit en moederruimte en alles met een mooi controlepanel, want veiligheid voor alles natuurlijk. En daarbij moet het ook nog in een goed verslag voor de bouwdoos komen.

 

Maar ik heb ergens gehoord of gelezen dat je nogal goed bent met controlepanels en die relaisdingesen, dus misschien kun je me een handje helpen, dan schiet het vast wel op. En dan kunnen we natuurlijk wel testen wat we willen als we klaar zijn.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik heb ze toch gezien man :verrygood Mooie ruimte!

 

Ik denk dat je als je gaat vergelijken inderdaad zelfde moeder, zelfde stekken moet nemen. Ik zou de ene kant HPI + Greenpower doen, andere kant alleen Greenpower.

 

Probleem bij jouw hok is echter wel dat je de lampen achter elkaar hebt zitten. Het is best moeilijk om met twee verschillende lampen een egaal verlicht veld te krijgen.

 

Ik heb een vierkante ruimte die ik ga verlichten met 2 lampen vlak naast elkaar.

 

Je relais liggen al klaar overigens!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Whazzup,

 

Tja hoe hangen we de lampen, dit is inderdaad een belangrijke vraag. Jammer genoeg had je de andere kant niet gezien(die lagen immers te slapen), want daar had ik nou net twee cooltubes naast elkaar hangen, in plaats van in elkaars verlengde.

 

De reden dat dit in de andere unit was teruggeschroefd, lag in het de totale opbrengst. Met twee lampen van 600 watt naast elkaar, ontstaat bij mij een concentratie van licht in het midden en relatief snelle vermindering naar de buitenkant van de unit. En ook dan zie ik toch duidelijke verschillen doordat de lampen in tegengestelde richtingen staan en dit blijkbaar zijn effect toont.

 

Daarom staan de lampen bij de aarde unit nu weer in elkaars verlengde en dit weekend ga ik dat ook weer doen bij de hydro unit.

 

noot

Mooi man, die moeten we maar snel komen halen voordat het asperge seizoen voorbij is.

 

noot II

die vorige post was iets minder serieus dan normaal, check de tijd maar eens.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik voel nog steeds wel wat voor twee lampen in één buis als dat mogelijk is, en dan af en toe de lamp omdraaien, da's een kwestie van slangen afkoppelen en omhangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, die waarden zijn wat moeilijk vergelijken maar toch is wel duidelijk dat de Greenpower de meeste lichtopbrengst heeft. Die lampen van Gavita, bedoel je die IR Reflux met ingebouwde reflector San? Link: http://www.greenline.nl/product_info.php?c...products_id=405

 

Die heb ik laatst zien hangen bij Fotografe toch?

 

 

Sorry de link doet het niet, wat is de juiste? of verkopen zie die lampen niet meer??

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik voel nog steeds wel wat voor twee lampen in één buis als dat mogelijk is, en dan af en toe de lamp omdraaien, da's een kwestie van slangen afkoppelen en omhangen.

 

Ook 2 lampen in 1 buis alleen net anders.

 

En hier is ie dan gemaakt door de firma Ushio.

Ik heb een Dual Core liggen jammergenoeg alleen 1000w en voor 400v installatties.

Als er intresse is voor een test stel ik hem beschikbaar.

 

Mooi topic hoor voor een tecno addict.

 

greetz

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn inderdaad dual cooltubes voor twee lampen overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja indd ,maar die zijn erg kort ,niet goed voor verspreiding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ff een topic uit t slop.

 

Ik heb op t moment een 400v 600w green power van philips in huis.

Iemand vertelde mij dat ie het gewoon zou doen als ik m in mn 230v trafo/armatuur steek.

Op een of andere manier ben ik hier best huiverig voor, en wilde dus eerst wat info van het forum scoren, maar kon weinig vinden :tu

kan iemand misschien uitleg hierover geven? Hoe het kan dat ze het gewoon doen op 230v? En wat er evt. mis kan gaan?

 

Bedankt!!

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me geen goed plan, hps lampen hebben een stabiele spanning nodig en zijn ontworpen voor een bepaald voltage en stroombegrenzing. Er zijn niet voor niets 400 volt lampen beschikbaar. Zal er nog eens induiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Whazzup.

 

Mijn idee, ik weet dat er speciale 400v armaturen zijn voor dit soort lampen. Maar ik vraag me af wat het doet met de stroom, lamp en trafo.

 

Ook google levert voor mij niets op. Hopelijk kom jij met het verlossende woord.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant topic.. Ik begrijp het feit dat HPI meer blauw heeft en beter is voor da groei en dat green power meer rood bevat en dus beter is voor de bloei maar ik vroeg mij nu af.. Is het nog steeds beter om een green power te gebruiken voor het gehele kweekstadium of bevat deze nu juist minder blauw dan de standaard son-t-pia ? eindvraag luidt dus als volgt... Als je 1 lamp gebruikt voor het gehele stadium. Ben je dan beter af met de green power of de standaard versie?

Alvast bedankt B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

in theorie ben de met de Agri (veel blauw licht, breder spectrum maar daardoor dus minder intens) en de T-pia (meer blauw dan de GreenPower) beter uit als je hem de hele kweek gebruikt. Philips beveelt voor daglichtloze teelt een HPI aan als aanvulling van het blauwe licht dat juist bij de greenpower mist. Deze lamp is dan ook met name ontwikkeld voor de kassen.

 

De praktijk wijst uit dat veel kwekers gewoon met één lamp kweken, zelfs met de greenpower. Persoonlijk ben ik voor een mix en het gebruik van MH lampen in de groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

 

Ok ik ben nu van plan om een 400watter HPI aan te kopen om bij mijn 600watt green power te plaatsen tijdens de groei zodat mijn planten in de groei meer blauw licht krijgen. Als de bloei start ben ik van plan deze (hpi lamp) weg te doen. ZOu het effect hebben op mijn oogst (meer oogst dus) gewoon de HPI uit mijn fitting te draaien en hem vervangen met een 400watt green power als aanvulling naast de andere 600W green power ?

Of telt het "licht is gewicht" principe per lamp en niet per aantal watt per m²?

Alvast dank bij voorbaat

 

 

Markiss :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...