Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Faq Philips Lampen

Recommended Posts

De lichtrails werden vroeger vaker gebruikt om de lampen van de ene naar de andere kant van je hokje te laten bewegen.De lampen zijn bevestigd aan een rail en worden heen en weer bewogen dmv een motortje.

Ik heb ze al een tijdje niet gezien.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) THX runningwater :(

Ik heb er 1000watters aan zien hangen met mooie resultaten,maar kan me voorstellen dat het idee van whazzup hier prima mee te kombineren is.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe in zo'n kleine ruimte als ik heb kan ik ze denk ik beter laten schommelen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees stilletjes mee hier, vind het super topic dit :whistling

Maar heb wel een klein vraagje nu aan whazzup.

Waarom eerst onder tl, dan hpi+greenpower en dan alleen greenpower.

Waarom niet eerst alleen hpi, dan beide, en dan alleen greenpower?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Begin na TL met HPI, daarna gaan ze de lampen wat omhoog en gaat de greenpower mee aan

hehe zal het wel wat warrig gezegd hebben. Mijn idee was het volgende:

 

1. Opgroeien onder TL houdt de internodes mooi kort, ik zie vrijwel overal de zaailingen onder TL staan. Wellicht kan het gewoon ook onder HPI maar het kost in ieder geval minder stroom :specool. Nah.. gaat mij om het goed ontkiemen en op laten komen van mijn zaadjes. Ik denk dat tL daar heel erg voor geschikt is om meerdere redenen. En het is makkelijk.

2. Daarna onder liefst nog wat blauw licht, dus HPI. Lichtsterkte neemt nu toe door de grotere lamp. moeten ze wel effe aan wennen dus eerst wat grotere afstand en dan laten zakken. Kijk maar eens wat er gebeurde bij Miss_J en rainman toen ze onder groot licht gingen. Dat wil ik proberen te voorkomen

3. Voor de bloei, GreenPower erbij om het aandeel rood op te voeren. Er hangt dan 1000 watt boven, dus weer op een wat grotere afstand (controle hoe hoog doe ik met de lux meter)

4. De laatste weken alleen de greenpower, de lamp er dus weer dichter op. Grootste aandeel rood. Of de HPI er toch bij laten hangen als het goed bevalt, het roodaandeel is met 600 watt greenpower en 400 watt HPI toch al in het voordeel van het rode licht (philips adviseert 50/50 wat betreft vermogen bij daglichtloze teelt). Daar ben ik dus nog niet uit. Maar goed, het blijft een leuk puzzeltje :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Wazzup weliswaar niet helemaal meer actueel, maar bijgaand pdf-bestand om jouw standpunt te ondersteunen Tuinbouw Lampen Brochure Philips 2004. Zie onder punt 3 :specool

 

1) Hoeveel dagen staan de zaailingen onder TL?;

2) Hoeveel paar gekartelde bladeren hebben de zaailingen als ze onder HPI-T Plus gaan?;

3) Na hoeveel dagen in de bloei ga je over van HPI-T Plus + Greenpower, naar uitsluitend Greenpower?

 

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe pagina 9 bedoel je?

 

3 Daglichtloze teelt

 

De volledige vervanging van daglicht door groeilicht komt vooral voor in ruimten met volledige klimaatbeheersing. Bij deze toepassingen is het van essentieel belang dat de spectrale samenstelling van het groeilicht goed is uitgebalanceerd voor een optimale ontwikkeling van de plant.

 

Voor plantenteelt zonder daglicht biedt Philips drie oplossingen:

 

a. MASTER HPI-T Plus

MASTER HPI-T Plus lampen hebben een spectrum dat dicht in de buurt ligt van

daglicht, en planten ontwikkelen zich zeer goed onder dit licht.

 

b. Een 1:1 mix van 400 W MASTER GreenPower en 400 W MASTER HPI-T Plus.

Deze combinatie van lichtbronnen blijkt een goede oplossing te zijn voor de meeste plantensoorten. Vergeleken met MASTER HPI-T Plus lampen bieden MASTER GreenPower lampen een hogere efficiëntie qua groeilicht. De kleine hoeveelheid blauw in het spectrum van de MASTER GreenPower wordt gecompenseerd door de MASTER HPI-T Plus.

 

c. MASTER TL-D Super 80

Het gebruik van MASTER TL-D Super 80 fluorescentielampen (bijvoorbeeld

kleur 830 en 840) is ook een zeer geschikte optie.

MASTER TL-D Super 80 lampen hebben de volgende voordelen:

• Lage temperatuur van de buis. Hierdoor is een kortere afstand mogelijk tussen lamp en plant (circa 15 cm) en kunnen planten in meerdere lagen worden gekweekt. Een zeer geschikte buis voor deze toepassing is de MASTER TL-D Reflex. Deze buis heeft een interne reflector waardoor ook zonder een externe reflector een efficiënt belichtingssysteem wordt gerealiseerd.

• Diverse lichtniveaus kunnen worden ingesteld. Het lichtniveau kan variëren van zeer laag (voor weefselkweek en zaaigoed) tot hoog (circa 800 μmol) met een goede lichtverdeling.

• Dimbaar. Een hoogfrequent systeem (TL-D HFR) traploos dimbaar tussen een lichtniveau van 100% tot circa 3%. Het rendement van de fluorescentielamp is vergelijkbaar met dat van de MASTER HPI-T PLUS.

 

// edit met dank aan running water om de tekst effe goed te zetten (was een beetje lui gisterenavond)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1) Hoeveel dagen staan de zaailingen onder TL?;

2) Hoeveel paar gekartelde bladeren hebben de zaailingen als ze onder HPI-T Plus gaan?;

3) Na hoeveel dagen in de bloei ga je over van HPI-T Plus + Greenpower, naar uitsluitend Greenpower?

 

:whistling

 

Wazzup het bovenstaande heb je waarschijnlijk gemist door een aantal edits van mij, maar ik begin inmiddels behoorlijk pijn in m'n buik te krijgen van die popcorn ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, dat is afhankelijk van hoe ze gaan groeien Running Water, daar kan ik zomaar geen lichtrecept voor afgeven. Ik ga kiemen vanaf pitpotjes, pot ze na het aanslaan in 1 liters en laat ze dan nog even lekker groeien in de pot voor ik ze onder de HPI zet denk ik om de schok niet gelijk te groot te maken. Daar pot ik ze nog één keer in de groei over naar de uiteindelijke maat. Het zal dus van de plantjes afhangen en niet van mijn kalender of planning.

 

Er zijn kwekers die twee keer overpotten en er zijn er die ze gelijk in een grote pot stoppen om een diep wortelstelsel te krijgen met penwortel. Ik zit daar een beetje tussenin.

 

Ik ben van plan om in de groei de Greenpower er al bij te hangen (beide lampen dus even een stuk hoger) om bij het overgaan van groei naar bloei de intensiteit van het licht ook te kunnen verhogen (lampen komen weer lager). Ik twijfel nog of ik de HPI er op het laatst weer afhaal omdat er dan wel weer minder licht op de afbloeiende toppen komt. Als ik de Greenpower echter op dat moment nog wat kan laten zakken zal ik proberen om het laatste gedeelte met de Greenpower evenveel licht te krijgen op mijn toppen dan met de twee lampen gecombineerd. Dat lijkt moeilijk (hoe maak je tenslotte 400 watt HPI goed door je lamp te laten zakken) maar als je wel eens met een luxmeter en wat berekeningen aan de slag bent geweest dan weet je dat een klein beetje afstandsverschil een enorme afname of toename van de hoeveelheid licht kan betekenen. Ik denk niet dat veel kwekers zich beseffen dat dat zo ontzettend veel is.

 

Da's dus het plan en het zal waarschijnlijk nog wel een keer of tien gewijzigd worden :whistling

 

Voorlopig zit ik effe vreselijk half te burn-outen van mijn werk dit weekend. Onwijs leuk gehad deze weken maar onwijs druk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Een vraagje whazzup,

Ik las in een ander verslag van een bouwproject dat de fase van de lamp op de schroefdraad moest staan, heb je dat wel goed?

Bij de gebruikelijke lampen is de schroefdraad meestal de nul of min.

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=23993&st=15

 

Wat is hier de reden dat dit niet bij een kweek lamp moet??

 

groeten jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb me laten misleiden door een heel fout aansluitschema (ik jokte dus wel in commissie :specool) Hier het aansluitschema waarin je duidelijk kunt zien dat de heren tekenaars een grove fout hebben gemaakt bij de linker tekening:

 

De base aansluiting (middencontact) staat in de tekening op de thread aangesloten. Zo zie je maar weer, nooit zomaar de documentatie van leveranciers vertrouwen! bedankt voor de opmerking, vreemd dat niemand dat nog heeft betwist (niet alles wat op internet staat is per definitie waar dames en heren), hierbij de gebruiksaanwijzing waar ik klakkeloos de info vanaf haalde zonder 4 keer na te denken :). Het staat dus wel goed aangegeven op de vsa, tekeningetjelinks is dus fout.

 

Hier het schema, spreekt voor zich. De fase en de nul op de VSA staat duidelijk aangegeven (Ph / N) evenals de hoofspanning en het middencontact. Als je kijkt naar de tekenening OP de VSA dan zie je inderdaad duidelijk dat de hoogspanning op het middencontact staat, en niet, zoals in het tekeninggetje daarnaast, op de schroefdraad! Dank je wel voor je opmerkzaamheid, ik ga de topics even naspeuren en verbeteren.

gallery_5211_1240_484485.jpg

 

 

Let op, nogmaals, het tekeningetje LINKS op de gebruiksaanwizijng is dus FOUT: Base en Thread staan hier omgekeerd.

gallery_5211_1240_273076.jpg

 

 

overigens heb ik het HIER wel goed uitgelegd: http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=244576

 

Edit: had het slechts in één topic per ongeluk omgedraaid in de gauwigheid. Hersteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie het op de tekening,zeker een foutje van de tekenaar

 

Het is ook voor de veiligheid als je een kapotte lamp vervangt en de schakelaar staat nog aan, je krijgt dan een flinke opdonder als je de fase zal raken.

Daarom hebben ze denk ik voor het midden gekozen.

Maar bij een gewone stekker draad je hem zo om , fout is dus snel gemaakt.

 

Maar zal dit nu werkelijk voor de kweeklamp uitmaken of het nu rechts of links binnen komt?

 

groeten jeroen

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, geen idee, maar ik zie de hoogspanning op de aansluitschema's van de VSA's toch altijd op de base aansluiting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor den lamp maakt het niks uit,

Op mij PHILIPS VSA's (blijven toch echt de beste!) is de lamp een symmetrisch symbool, met andere woorden, je ziet geen fitting o.i.d.

Geloof me, echt, het maakt niks uit!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, toch kan ik me voorstellen dat het veiliger is om de hoogspanning op het middencontact te zetten zoals jeroen opmerkt. Ik kom het overigens bij meer VSA's tegen. Schematisch en theoretisch ben ik het helemaal met je eens, er zitten geen speciale kanten aan een gasontladingslamp. Maar de leveranciers zullen niet voor niets de hoogspanning op het middencontact zetten. Lijkt me gewoon (als er geen elektrische redenen voor zijn) een "best practice".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan zijn, bij een gewone lamp doe je uit gewoonte ook de fase wel in het midden zodat je deze inderdaad minder vlug aan zult raken.

Hoewel je er zowiezo geen prik op moet zetten als er geen lamp in zit, de simpele (cylindervormige) starters kunnen nl. kapot gaan als er geen lamp in zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij de Vossloh kwam ik de aanduiding overigens ook tegen:

gallery_5211_1240_495910.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal binnenkort eens een fotootje zetten van mijn VSA's, want die op die foto van jouw is er ook weer een waar ik geen fan van ben! met die spoel waarvan je de windingen van ziet zitten en weer met zo'n rot starter.

 

p.s. eerst TL dan HPI(HPL,HQL enz.) en dan SON(HPS) klinkt mij logisch, Een TL is een lage druk kwik lamp, HPI is een hoge druk kwik lamp.

SON en HPI tegelijk tijdens de bloei, is nieuw voor me, ik denk dat ik er wel eens mee ga experimenteren.

 

Een lichtrail? ik gebruik daar gewoon een gordijnrail voor, tsja ik mot em wel zelf af ent toe een zetje geven:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja die gordijnrail had ik al eens gezien inderdaad :specool Bij mij is het slechts een kwestie van de lampen pak hem beet 20 cm verhangen als ze naast elkaar komen te hangen en vanwege de overlap die ik krijg door de wat grotere hoogte ga ik ze denk ik niet verplaatsbaar maken. Mocht blijken dat het toch nodig is ga ik wel voor de gordijnrails :D

 

Een echte philips fan he? :) Heb ook twee mooie spaanse jongens hier liggen overigens. Hoe meer VSA's ik overigens bekijk hoe vaker is het tegenkom, die middenaansluiting. Denk dus dat we wel kunnen aannemen dat het zo hoort. Zie je overigens die F in de bovenste tekening bush?

gallery_5211_1240_421189.jpg

gallery_5211_1240_226808.jpg

 

 

gallery_5211_1240_364277.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absoluut geen Philips fan maar qua verlichting zijn ze simpelweg de beste, laat dat een feit zijn!

 

Ik zie die F ja, maar dat heeft meer te maken met de ballast/starter, dat deze juist op elkaar aangesloten worden.

 

Ben weer eventjes in de schoolboeken gedoken, het maakt dus echt niks uit waar de fase opkomt.

Het zal dus puur vanwege het aanrakingsgevaar zo voorgeschreven worden.

dussss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik hier zelf de laatste tijd nogal mee bezig ben, wou ik het topic weer een klein beetje leven inblazen(ja ja eigenbelang)

 

In het kort gaat het er om welke lamp je wanneer gebruikt, en of je ùberhoud verschillende lampen gebruikt in de groei en bloei.

 

Lees het topic eens door zou ik zeggen en deel je ervaring en je menig met ons.

 

Ik ben zelf van plan om voor de groei HPI te gaan gebruiken, voor de eerste weken bloei HPI+Green power, en de laatste weken van de bloei alleen Green power.

 

Of het zin,nut heeft dat willen we graag weten van de mensen die hier al ervaring mee hebben....

 

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in ieder geval heb ik al een aantal kwekers gezien die het ook gaan proberen. Of het goed werkt zou je natuurlijk eigenlijk alleen in een representatieve proef kunnen bekijken met twee hokken naast elkaar. Wellicht iets voor ASgrow? Of het je bevalt weet je na afloop :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Whazzup, e.a.

 

Ik ben inderdaad al enkele kweken aan het werken met de combinatie van groei HPI en Greenpower. Mijn voornaamste gegeven voor de combinatie is toch de pdf voor kastuinbouw van Philips die al meerdere keren is aangehaald.

 

Hierbij argumenteert Philips dat de planten moeten worden voorzien van voldoende witlicht zolang de plant groeit om onnodig strekken te voorkomen.

 

Mijn eerste bevindingen is, dat inderdaad de planten minder strekken na het omzetten van de klokken.

 

(Nadat ik bij Rataplan heb gelezen dat de bloei eigenlijk pas intreedt als de bloeiverschijnselen intreden, spreek ik voortaan liever over het omzetten van de klokken ipv het intreden van de bloei, zoals ik het eerder beschouwde)

 

Normaal gesproken schoten de planten bij het omzetten van de klokken bij mij veel meer door, waarbij ik eigenlijk toch vaak het idee had dat het ook een vorm van strekken was. Dit strekken had ik in eerste instantie toegeschreven aan niet ideale klimaat omstandigheden.

 

Maar het experimenteren is lastig.

Zoals Whazzup al aangeeft moet je identieke situaties met elkaar kunnen vergelijken. Helaas loopt op dit moment nog steeds de vergelijking tussen mapito en aarde, waardoor het licht verhaal eigenlijk alleen gecontrolleerd wordt op opeenvolgende kweken.

 

Omdat we de mogelijkheid hebben om twee lampen op een vierkante meter aan te zetten combineren we nu al door greenpower toe te voegen nog voor de klokken zijn omgezet. Na de eerste twee weken alleen HPI dus vervolgens HPI plus greenpower.En we vervangen de HPI met de tweede greenpower pas als de bloeiverschijnselen zijn ingetreden.

 

Een belangrijke vraag,

Bij het experiment is in de eerste plaats of de combinatie van HPI nadat de klokken zijn omgezet, ervoor zorgt dat de bloei pas later intreedt. Met andere woorden is 1 greenpower voldoende om de bloei te stimuleren.

Eerlijk gezegd durf ik daar nog niet mijn hand voor in het vuur te steken. Temeer omdat ik het nog niet volledig heb geregistreerd. De planten, zelfs in beperkte aantallen, vertonen verschillen in tijdsbestek ten aanzien van het intreden van de bloei. Dus eigenlijk zouden we hiervoor dus vanuit zaad stekken moeten trekken, om de verschillen te verkleinen.

 

Aldus blijven we door gaan met het uitbreiden van de tests.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een belangrijke vraag,

Bij het experiment is in de eerste plaats of de combinatie van HPI nadat de klokken zijn omgezet, ervoor zorgt dat de bloei pas later intreedt. Met andere woorden is 1 greenpower voldoende om de bloei te stimuleren.

Eerlijk gezegd durf ik daar nog niet mijn hand voor in het vuur te steken.

Het is algemeen geweten ondertussen dat het bloeihormoon onafgebroken zal geactiveerd worden indien we de klok op 12/12 gaan plaatsen,de lichtkleur om optimale oogsten te gaan draaien is daarbij dan ook een belangrijk hulpmiddel.Bij mijn huidig projectje ben ik in de achterhoek van mijn hok waar de stekken staan ook zo gestart,een combinatie van Hpi en sont-t pia,dit heeft gunstige effecten veroorzaakt,de stekken groeiden nu iets hoger op terwijl de bloei op een normale tijdsspanne zich aankondigde,de zaailingen in de buurt van de hpi zijn ook beduidend hoger geworden,terwijl de bloei zeer gelijkmatig opgekomen is in het gehele hok.

Conclusie op vastgestelde feiten:

Als de klok op 12/12 staat gaat de plant haar bloeihormoon activeren,ook met het blauwe hpi licht!het gaat beter met een combinatie van de beide lampen,sterker nog,ik ben er nu vast van overtuigd dat ik het in de toekomst nu altijd zo ga doen,half bloei/groeilicht tot de eerste bloeiverschijnselen en dan volledig bloeilicht tot het einde van de oogst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...