Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Faq Philips Lampen

Recommended Posts

Hou er rekening mee dat deze geschreven is speciaal voor de kasbouw als bijverlichting. Dat heeft consequenties bijvoorbeeld voor de green power, die in een hok onvoldoende blauw levert voor de groeifase.

 

Quote:

 

MASTER SON-T PIA Green Power lampen hebben de hoogste groeilichtwaarde per Watt (µmol/sec/w fotonen) en hebben, als er voldoende daglicht aanwezig is voor de benodigde straling in het blauwe spectrum, de beste performance. Indien weinig of geen daglicht aanwezig is zijn lampen met een breder spectrum noodzakelijk zoals de MASTER HPI-T Plus of MASTER TL-D, al of niet in combinatie met SON lampen. Zie "producten" voor meer informatie over deze lampen.

 

Eenvoudige uitleg voor kimaatruimten (zoals je hok, zonder buitenlicht):

http://www.lighting.philips.com/nl_nl/buso...ral&lang=nl

 

FAQ:

http://www.lighting.philips.com/nl_nl/buso...ral&lang=nl

 

Een tabeloverzicht van de lampen (incl. TLD's):

 

philips_lampen.doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, met wat mensen over gesproken en het lijkt me zaak om hier eens over te praten, want ik hoor twee heel uiteenlopende meningen.

 

Het gaat er om, welke lamp voor wat? De Green Power ook voor de groei of niet? Phlips zegt er dit over:

 

Teelt in klimaatkamers

Klimaatkamers of kleinere klimaatkasten zijn doorgaans goed geïsoleerde ruimten waarin het klimaat (temperatuur, relatieve luchtvochtigheid en dergelijke) volledig kan worden gecontroleerd. Als in deze ruimten voldoende hoogte beschikbaar is, zijn de MASTER SON-T PIA Green Power en de MASTER HPI-T Plus lampen zeer goed te gebruiken voor de assimilatiebelichting.

 

De MASTER HPI-T Plus lampen hebben een aandeel blauw van bijna 20% en zijn dus prima geschikt voor deze toepassing. Door het relatief lage aandeel blauw van de MASTER SON-T PIA Green Power (< 10%) kan deze lamp het best worden gebruikt in combinatie met de MASTER HPI-T Plus. Een mix van 1 MASTER HPI-T Plus lamp met 1 MASTER SON-T PIA Green Power lamp (beide van 400 W) geeft over het algemeen zeer goede resultaten. Het aandeel ver-rood van deze lichtbronnen is zeer laag, waardoor stengelstrekking geen probleem is.

 

De Green Power wordt ontraden als assimilatiebelichting in kassen als er onvoldoende daglicht bij komt om het blauw licht aan te vullen. Daarvoor adviseert men een combinatie van HPI en de Green Power. Alternatief is de Agro die meer blauw heeft.

 

De MASTER SON-T PIA Agro lamp heeft iets meer straling in het blauwe spectrum. Bij lagere lichtniveaus is het van belang voldoende blauw licht te hebben om een mooi vol gewas te verkrijgen zonder te veel strekking. De Agro lamp heeft echter minder groeilicht dan de Green Power. Bij hogere lichtniveaus wordt er al voldoende blauwe straling verkregen waardoor het verhoogde groeilicht van de Green Power een betere opbrengst zal geven. Dus bij lage lichtniveaus (2000-3000 Lux) en een gedrongen gewas kan de Agro goed toegepast worden en bij hogere lichtniveaus (>3000 Lux) geeft de Green Power voor de meeste gewassen het beste resultaat.

Met lichtniveaus bedoelt men overigens het licht van buiten wat kassen inkomt. Als er al genoeg blauw licht binnen komt wordt de Green Power aanbevolen. Anders kun je de Agro gebruiken maar die heeft minder opbrengst in de rode kleuren (wat philips groeilicht noemt).

 

Wat zijn jullie ervaringen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

MASTER SON-T PIA Green Power

deze enkel volstaat ruimschoots,

niet twijfelen,

 

groets esko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh maar ik kan me ook best wel voorstellen dat een overdaad rood voor een afbloeiende plant goed is. Maar ik weet ook dat er kwekers zijn die HPI en Green Power tegelijk gebruiken.

 

Leafman heeft de lamp ook uitgebreid beschreven overigens. HIER

 

Men kan in het schema zien dat de Master SON-T PlA 600 het meeste licht uitstraalt in het rode, spectrum. Vanwege het grote rode spectrum is dit een bloeilamp. Deze lamp heeft minder blauw en juist weer meer rood dan de Philips Master HPI-T groeilamp & de Philips Master SON-T PIA 400 watt groeilamp. Deze lamp wordt oorspronkelijk ingezet voor de teelt van gewassen die een sterke vruchtvorming hebben zoals Cannabis, hiervoor is zeer veel rood nodig. Indien men deze lamp gebruikt voor het groeien van Cannabis dan zal de plant minder blad aanmaken en behouden dan bij het gebruik van een echte groeilamp.

 

Maar goed, hoor jullie ervaringen graag. Esko is voor. Wie volgt.. iemand die ze in combinatie gebruikt?

 

Edit: heb de EPS bestandjes van de spectra voor de div. lampen effe omgezet. Let op de schaalverdeling, die is ANDERS bij de diverse grafieken, niet alleen het plaatje kijken...

 

Dit is de Master AGRO:

gallery_5211_1240_244949.jpg

 

De Master Green Power

gallery_5211_1240_398422.jpg

 

(op het eerste gezicht niet heel veel verschil in de blauwe kleuren (behalve het niveau dan!), wel veel meer rood bij de GP.)

 

Dan in vergelijking de standaard Master Son-T PIA Plus (let op de lage niveaus in vergelijking met de andere lampen!):

gallery_5211_120_159226.jpg

 

De Master HPI T plus

gallery_5211_1240_374757.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind het toch wel jammer dat niemand hier een mening over heeft. Wie kweekt er ook met een combinatie? Hetzij samen hetzij na elkaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik groei met de HPITT en bloei af onder de green power!

 

Wel vervelend dt de schaalverdeling aan de linker kant van de grafiek steeds andere cijfers laat zien.

De Gavita is tot nu toe de beste lamp welke ik gebruikt heb!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die waarden zijn wat moeilijk vergelijken maar toch is wel duidelijk dat de Greenpower de meeste lichtopbrengst heeft. Die lampen van Gavita, bedoel je die IR Reflux met ingebouwde reflector San? Link: http://www.greenline.nl/product_info.php?c...products_id=405

 

Die heb ik laatst zien hangen bij Fotografe toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die bedoel ik

En die van fotogrfe waren eerst van mij :)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Whazzup,

 

Mijn excuses ik had deze topic in eerste instantie niet gezien. Maar je hebt gelijk volgens mij is de belichting een ondergeschoven kindje op dit forum. En dat terwijl iedereen het wel steeds heeft over opbrengst in grammen per watt. Voor een goede beoordeling van de opbrengst zal het bekijken van de wattages niet alleen onvoldoende maar zelfs een oncorrecte vergelijking opleveren, naar mijn mening althans.

 

Zelf heb ik in mijn kweekunit de mogelijkheid om twee lampen (incl cooltube) op een vierkante meter te hangen.

 

Toen ik twee jaar geleden ben begonnen kreeg ik gewoon twee 600 watt lampen in mijn handen geduwd, waarmee ik de hele kweek moest doen.

 

Nu gebruik ik voor de groei de philips lampen master son t pia plus 400 watt k5 dit in vergelijking met de master son t pia plus 400 watt A6. Volgens de verkoper zou de k5 juist geschikt zijn voor de groei en de A6 zou een typische bloeilamp zijn. Tijdens de groei heb ik derhalve 400 watt groeilicht. (als ik juist ben geinformeerd, maar over de beoordeling tussen de A6 en de K5 twijfel ik eerlijk gezegd)

 

Voor de bloeiperiode gebruik ik de Philips greenpower lampen van 600 watt. Nadat ik ook eens op dezelfde pdf ben gestuit als ik soms op dit forum zie en daarbij de vergelijking in lumen heb gezien moest ik natuurlijk over gaan op deze lampen. Bij hetzelfde aantal watt krijg je tenslotte ruim 20 % meer lumen.

 

Maar zoals je wel kunt lezen ben ik ook nog niet klaar met de experimenten.

 

Ik heb vragen over het verschil tussen de genoemde A6 en K5 lampen. Maar ik zie wel duidelijk het verschil in de lichtsoorten.

 

Naar aanleiding van deze topic en menig overpijnzingen heb ik besloten bij de eerst volgende nieuwe kweek(begin maart) te gaan experimenteren met het combineren van de groei en bloei lampen in de eerste drie weken van de bloeifase. Omdat de planten in deze weken nog groeien ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten. Het voordeel van het gebruik van de groeilampen is voor mij het lagere aantal watt en het voordeel van de greenpower bloeilampen zit voor mij in de geboden lumen.

 

Helaas heb ik de afgelopen 10 maanden teveel geexperimenteerd met de overgang van hydro naar bio kweek om een oordeel te geven over de veranderingen die ik met het licht heb doorgevoerd.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is de gavita 2x600 watt

Ideaal zonder kappen en veel beter je klimaat te sturen :)

Let wel op dit zijn diepstralers!

med_gallery_7203_656_1655325.jpg

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

he top ASgrow :) daar hebben we wat aan.

 

Vond deze quote nog die ik toch met jullie wilde delen (bron: datzelfde pdf document van Philips!)

 

Ook binnen het PAR-gebied zijn planten niet voor alle golflengten even gevoelig. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de specifieke absorptie van allerlei pigmenten in het blad, waarvan chlorofyl het meest bekend is. Ten gevolge van een relatief sterke reflectie en transmissie wordt groen licht het minst effectief gebruikt door het blad. Dit verklaart waarom bladeren voor het menselijk oog als groen worden waargenomen.

 

Het effect van straling van verschillende golflengten op de plantengroei kan zichtbaar worden gemaakt met een plantgevoeligheidscurve. Omdat fotosynthese het belangrijkste proces is voor groei maken we gebruik van een actiespectrum waarin de fotosynthesesnelheid is bepaald bij verschillende golflengten. Dit actiespectrum voor fotosynthese is gebaseerd op het aantal geabsorbeerde fotonen (lichtquanten) per golflengte. Zo'n actiespectrum wordt ook wel 'spectrale kwantumefficiëntie' genoemd.

 

Uit onderzoek (McCree 1972) blijkt dat de gemiddelde afwijking per plantensoort ten opzichte van het gemiddelde niet meer dan 5% is. Tevens blijkt de kwantumefficiëntie het hoogst in het oranjerode gebied, dus het oranjerode licht biedt de hoogste efficiëntie op de fotosynthese. Dit wil overigens niet zeggen dat planten uitsluitend onder licht van deze kleur kunnen worden opgekweekt. Voor een goede ontwikkeling is het van groot belang dat de planten een uitgebalanceerd spectrum krijgen. Zo is het aandeel blauw erg belangrijk voor een goede plantontwikkeling.

 

Een tekort aan blauw geeft overmatige stengelstrekking en soms bladvergeling. Ook de verhouding rood/ver-rood is van belang voor de plantontwikkeling. Een laag aandeel ver-rood voorkomt stengelstrekking. Deze gevoeligheden zijn per plantensoort verschillend.

 

Ik kreeg dus het vermoeden dat het combineren van deze twee lampen compactere resultaten tot gevolg heeft, minder strekking en een betere ontwikkeling. Natuurlijk. Onze wietplanten zijn anders. Maar als die afwijking niet meer dan 5% van een commercieel gewas is dan kunnen we er vanuit gaan dat deze regels ook voor onze planten gelden.

 

Philips maakt voor de diverse gewassen zogenaamde "lichtrecepten" (welke lampen, hoeveelheid licht, afstand etc.). Die kunnen per variëteit onderling overigens ook nog sterk verschillen. Ik denk dat we wat betreft cannabis lichtrecepten nog pas in de kinderschoenen staan. Zolang we ook niet alle condities goed onder controle hebben zal het moeilijk zijn deze receptuur te ontwikkelen, zeker gezien de verschillende variëteiten in het gewas.

 

Dank voor jullie input en laten we de discussie vooral voortzetten.

 

Thanks for the pic obisan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ditzelfde concept was de grondslag voor de volgende opzet:

 

Een kombinatie van een inductielamp(200wtt) kleur 3300 met een 200 watt spaarlamp in het midden.Deze spaarlamp werd verwisseld tijdens verschillende stadi van de kweek:

 

Een blauwe voor de groei

gallery_7203_656_31797.jpg

 

Een paarse voor de opstart van de bloei

gallery_7203_656_1107.jpg

 

Een rode voor de afbloei

gallery_7203_656_12349.jpg

 

Het juist inzetten van de kleuren welke je tot je beschikking hebt kan tot verassende resultaten leiden!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk.. en dat wil ik nou met mijn lampen ook bereiken. Wellicht opstarten met HPI, HPI en greenpower op wat grotere afstand om de bloei op te starten en wellicht het laatste gedeelte bloei puur met greenpower? Met de luxmeter kan ik de intensiteit meten en gelijk houden door de afstand van de lampen wat te variëren. Met twee cooltubes hou ik de temperatuur onder controle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn laptop weer terug met alle foto's :) dus kom maar op :(

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nét van de telefoon af overigens met een kweker uit het westland. Kennis heeft me met hem in contact gebracht. Die is nog wat technisch ook en daar in korte tijd weer een hoop van opgestoken (of eigenlijk gewoon bevestigd gekregen). Hij bevestigde overigens ook de noodzaak voor het gebruik van blauw licht naast de greenpower in een daglichtloze teelt (zoals dat dan officieel weer zo mooi heet).

 

Ben dus nog steeds op zoek naar kwekers die naast HPS ook HPI tegelijkertijd gebruiken...

Share this post


Link to post
Share on other sites
vind het toch wel jammer dat niemand hier een mening over heeft. Wie kweekt er ook met een combinatie? Hetzij samen hetzij na elkaar?
Mij is het volgende geleerd: mengen levert bij daglichtloze teelt niet het gewenste resultaat, om de doodeenvoudige reden, dat je nooit een goede vermenging kunt bereiken. It makes sense to me, maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik m'n leermeester mij onjuiste informatie verstrekte :) Edited by Running Water

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik weet niet van wie je het geleerd hebt maar het is het advies van Philips en op de universiteit in Wageningen wordt het ook gebruikt in deze combinatie. Wellicht iemand die het nog beter weet? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou, ik weet niet van wie je het geleerd hebt maar het is het advies van Philips en op de universiteit in Wageningen wordt het ook gebruikt in deze combinatie. Wellicht iemand die het nog beter weet? :specool
Reageert er iemand krijg ik dit ... :smoke

 

Begrijp me niet verkeerd ik twijfel niet aan het advies van Philips of de Universiteit van Wageningen, die hebben er tenslotte voor gestudeerd en beschikken over kennis om armaturen zo op te hangen dat een ideale menging wordt bereikt. Als simpele hobbyboer zal ik veelal tot een menging komen die er toe leidt dat het ene gedeelte van m'n tuin overwegend het spectrum van de ene lamp benut en het andere gedeelte van m'n tuin het spectrum van de andere lamp. Ik zou m'n post net gaan editten, maar je was gruwelijk snel met je reactie :( Het beste is om vanaf de derde internode gewoon HPI (wit zomerlicht) lampen voor het gewas te gebruiken, omdat die het juiste spectrum bieden voor de periode waarin de plant normaal groeit. HPS is najaarslicht, de periode waarin ze in de natuur afbloeien. Dit voelt voor mij goed aan en ik blijf eigenwijs todat iemand onderbouwd hoe het anders moet :huh: :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk hier in Eindhoven kunnen we meneer Philips natuurlijk alleen maar geloven.

 

Dus heb ik de belichting in mijn hydro hok aangepast. Normaal gesproken gebruik ik twee groei lampen voor de groei (2 keer 400 watt philips) en bloei lampen voor de bloei ( 2 keer 600 watt greenpower lampen). Het geheel in cooltubes onder een kap.

 

De stekken die ik heb staan vindt ik nogal een open structuur hebben. Dit natuurlijk omdat ik het vergelijk met de zaailingen die in het hok ernaast staan. Ze zijn net met de bloeiperiode begonnen(maandag) en ik heb nu één lamp verwisseld zodat een groei en bloei lamp gecombineerd worden.

 

Het blijft natuurlijk altijd natte vinger werk als je niet vergelijkt onder volledig gelijkblijvende overige omstandigheden. Dus op dit moment blijft het beperkt tot een vergelijking met vorige kweken op hydro, maar toch.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ASgrow: :) ben heel erg benieuwd, thanks!

 

@running water: Het grappige is dat er óók in het najaar nog heel erg veel blauw licht is. De GreenPower is een assimilatieverlichting die altijd extra blauw licht nodig heeft in daglichtloze teelt simpelweg omdat hij te laag aandeel blauw licht heeft. In lab omgevingen gebruiken ze overigens zelfs regelaars om de aandelen te regelen. Dat vind ik ten eerste al een overtuigend advies wat ik nu niet alleen bij philips en in wageningen lees, maar nu ook van een echte kweker heb gehoord.

 

Ik ben er van overtuigd dat alleen greenpower (en specifiek die lamp bedoel ik dus he, niet de agro) extra blauw nodig heeft. Ik ga dat proberen met twee cooltubes vlak naast elkaar. 5 planten dus het af en toe roteren is ook niet zo'n punt voor mij. 1000 watt op 5 plantjes...

 

Begin na TL met HPI, daarna gaan ze de lampen wat omhoog en gaat de greenpower mee aan. Gebruik de luxmeter om de lichtintensiteit te meten. Stel de twee lampen zo hoog af dat ze niet meer licht geven dan alleen de hpi, en dan voer ik de lichtdruk weer op door ze langzaam te laten zakken.

 

We zullen het zien maar ik heb nog geen enkel wetenschappelijk onderbouwd verhaal gehoord dat het niet zo zou werken. Kijk ook eens bij de lichtrecepten van Philips, maar dan specifiek voor de daglichtloze teelt he, niet de kaskweek mét daglicht, dat mag en kan je niet vergelijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De greenpower was naar mijn idee ontwikkeld om een hoger aandeel blauw te krijgen,en aan de hand van de grafieken is dit ook te zien.De son.t.pia beschikt over een kleiner aandeel blauw en mist een stuk cappaciteit welke de green power wel heeft.

Erg leuk die grafieken en theorien en het intresseert mij ook best wel,maar of er echt zoveel verschil in het resultaat zal zitten vraag ik mij ten zeerste af.Waarom?:

 

Ik heb met de sont pia en de greenpower gewerkt en zie geen grote verschillen in opbrengst,wel zie je verschil in het groei stadium!(dit vanwege het hoger aandeel blauw)

Wanneer je naar TL verlichting kijkt (grafieken van spectrums) zie je dat in elke kleur een groot aandeel blauw ook aanwezig is(dit vanwege het luminicentie-poeder).Alleen ontbreekt de kracht???

Neehoor want kijk naar de inductie lampen(opgevoerde tl) deze bezitten de eigenschappen in het spectrum waar jij naar aan het jagen bent :)

De inductie's hebben als voordeel dat de verdeling van het licht spectrum overal evenredig is wat je met 2 verschillende hps lampen niet voor elkaar zult krijgen.Nadeel is dat inductie niet de diepte straling heeft welke een hps wel heeft.

Conclusie??

Zet phillips aan het werk om een lamp te ontwikkelen met een nog hoger aandeel blauw :(

Of misschien een vertikaal systeem met 2 roterende lampen naast elkaar :specool

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betreft die grafieken ben ik het volstrekt met je eens San! Wat men voorschrijft (bij daglichtloze teelt) echter is dit (en nogmaals, heb er echt naar nagevraagd en dat is me bevestigd):

 

Door het relatief lage aandeel blauw van de MASTER SON-T PIA Green Power (< 10%) kan deze lamp het best worden gebruikt in combinatie met de MASTER HPI-T Plus. Een mix van 1 MASTER HPI-T Plus lamp met 1 MASTER SON-T PIA Green Power lamp (beide van 400 W) geeft over het algemeen zeer goede resultaten. Het aandeel ver-rood van deze lichtbronnen is zeer laag, waardoor stengelstrekking geen probleem is.

 

Ik geloof overigens dat twee lampen vlak naast elkaar op een iets grotere hoogte (kan ook door de lichtdruk - 1000 watt ipv 600) elkaar wel voldoende zullen overlappen:

gallery_5211_1240_40079.jpg

 

Dit is uiteraard veel beter toe te passen bij een hele grote kweekruimte waar het licht op grotere afstand hangt en elkaar overlapt.

 

Ik wil het dus, net als ASgrow met mijn eigenwijze kwekerskop toch eens gaan proberen :).

 

Het is overigens toch moeilijk om resultaten te vergelijken als je niet exact dezelfde condities hebt iedere keer (klimaat, medium, voeding en niet te vergeten de soortjes), en ik besef me heel goed dat het nog niks bewijst maar ach, het is wel eens leuk om te proberen toch? Had het er gisteren nog met Miss_J over... kwekers zijn toch allemaal eigenwijs. Alle kleine beetjes optimalisatie helpen echter en wat me eigenlijk is opgevallen over het algemeen in de hele kwekerswereld dat aanbevelingen gedaan worden op basis van slecht met elkaar vergelijkbare resultaten. Eigenlijk is er over de toepassing van lampen en lichtrecepten nog vrij weinig te vinden. Nou ja, goed wetenschappelijk getest dan :(. Kortom, de quest gaat door. I'm right behind you ASgrow!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een lightrail geen optie?

 

Ga vooral door met klooien whazzup :) ik vermaak me kostelijk :( (niet naar bedoeld)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bedoel je met een lichtrail san?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...