Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

spint

Schimmels En Bacto I.c.m. Chemische Voeding

Recommended Posts

Ik wil graag weten of het nut heeft om schimmels en bacto te gebruiken in combinatie met een voeding als Tera vega/flores. Blijft dat bodem leven dan instant of moet je dan om de zoveel tijd even een biologische voeding mee geven. En zo ja hoe vaak ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat vind ik ook wel interessant... iemand antwoord?

Share this post


Link to post
Share on other sites

schimmels en bacto kan ook in combinatie met chemie prima werken.

In meerdere set-ups hebben we kunnen zien dat de combinatie werkt,maar verbeterd wanneer er meer organische voedingen gebruikt worden.Nu kan dit niet altijd en adviseer daarom dan ook een organische voeding mee te geven wanneer het vat voor het laatst leeggepompt wordt.Dit kan 2-3 keer in de week zijn.

Dit vooral omdat organische voedingen erg onstabiel kunnen zijn wanneer ze meerdere dagen in een voedingsvat zitten.

 

Andere kweekruimtes vragen verschillende aanpakken.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou heb ik ook wel eens gehoort :verrygood ,dat de planten wennen aan een bepaalde voedingscocktail en daardoor ook optimaal zullen gaan presteren.

Als je nu chemisch en organisch afwisselend gaat geven lijkt me dit dus niet erg bevordelijk?

Of zou je,ik noem maar wat :verrygood ,de chemische voeding van een merk als BAC goed af kunnen wisselen met de organische versie? grtz ganja.. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dat geval ben ik benieuwd of die twee wel goed samen gaan, chemische en organische voeding. Want dan zou je bv 1x per week een half vatje aan kunnen maken met organische voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Spint, ik draai altijd met House and Garden en heb voor Sannie vorig jaar een test gedaan.

 

ik gaf gewoon me voeding [H&G] en 2x in de week organische voeding.

 

dit ging prima, me plantjes reageerden niet verkeerd op de kombi van chemie en organische voeding.

 

dit vond ik wel interresant want ik had ooit is na 3 weken H&G voeding de overstap gemaakt naar Bio-Green

 

voeding, hierop reageerden ze niet zo goed....

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theoretisch gezien zou ik zeggen NEE, maar als je toch een beetje wilt combineren met biologische voeding zou het wel kunnen natuurlijk.

De bacterien en schimmels zijn er voor nodig om het organische om te zetten in opneembare mineralen die de wortels opnemen.

Of ze ook meehelpen met het opnemen van de mineralen zelf weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb al eens gedraaid met combi voeding.

 

deed schimmels in mn aarde.

en deed bacto door mn water, de eerste 2 weken.1 week 18/6 en 1 week 12/12.

 

toen gaf ik elke dag alleen ph6water,en 2x inde week alga-bloei voor 2weken lang.

na 4 weken werden mn planten iets licht van kleur,en deed ik terra flores op ec 0.9 a 1.0

in het vat waar ik elkedag water uit gaf.

gaf nog steeds 2x perweek alga-bloei maar nu met greensensation er bij,4 weken lang

 

ik geef dus elke dag water uit een vat met terraflores

en 2x perweek uit een ander vat die bio voeding.

geen pk13/14 alleen dat.

 

dit werkte bij mijn planten super want ik had nog nooit zo'n goede opbrengst gedraaid.

ondanks de spint plaag,want anders had ik een nog betere opbrenst gehad.

ik had altijd met 6x600 tussen de 2 en de 2.4 kilo en nu had ik 3kilo.

 

tsa die bio/organisch is wel beter voor de planten/opbrengst,

maar je kan er geen vat van vol maken,endaar de heleweek mee doen.

wat voor mij een nadeel is.

Foto=YWZZXZZ3.JPEG

Foto=X86NEEPQ.JPEG

en de planten bleven groen tot het einde.

 

gr pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai alleen maar op deze manier, geef gewoon normale chemische voeding en deze wissel ik af met 1x in de week organisch & bacto. Schimmels zitten dan al in 't medium...

 

Tot dusver nog nooit problemen gehad met deze combi....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Rataplan heeft de test gedaan en heeft hier een uitgebruid kweekverslag over geplaatst.

1m² chemisch, 1m² organisch en 1m² chemisch/organisch. Puur organisch kwam als eerste uit de bus, de combinatie van beide tweede en puur chemisch derde.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt.

die topic heb ik tig keer gelezen.

dat was ook de reden waarom ik ben over gestapt

naar een ander voedings schema met bio.

 

:verrygood love this forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen schimmels door je aarde mengd kan je dan die voeding (BAC bio) gewoon geven, want ik had ergens gelezen dat die schimmels de voeding opneembaar maakt voor de plant en wortels. Dus met andere woorden. zonder schimmels in de aarde kan de plant de voeding niet gebruiken ?!?!?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

das een goeie spint :verrygood

 

Zonder schimmels in je aarde wordt er een stuk minder gebruik gemaakt van de aanwezige voedingsstoffen,dus of je dan chemie gebruikt of organisch:ze zullen beiden niet optimaal benut worden.

Elke organische voeding heeft micro organismes nodig om optimaal te werken,chemische voeding kun je optimaal benutten maar dan niet op aarde want deze is weer organisch :verrygood

 

Buiten de schimmeltjes welke een gedeelte van het bodemleven op zich nemen,is er ook nog een uitgebreid netwerk van bodembacterien en micro-leven.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

mss kruisende paden,

ik heb een liter water met bacto. hebben de jiffys in gedobbert. Kan ik dit vanavond nog aan mijn bloeiend herrers geven(week 8 bloei) ?

ze staan op aarde, gevoed met biogreen lijn. Ben nog niet "jouw"pad ingeslagen dus.

heeft het zin of kan het kwaad? Oja, ik zuur 't natuurlijk eerst af naar ph.6.0

 

weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok duidelijk Sannie.

Laatste vraag mbt schimmels.

 

Als je voor groeit op potjes van 7x7x8 cm en je doet daar 1 gram schimmels in per potje. Moet je dan in de grotere potten ook schimmels doen als je ze over gaat planten. Sdhimmels vermeerderen zich toch. OF moet je dan gelijk 3gr schimmels in de kleine potjes doen (lijkt me zoveel). Want volgens mij doet 40pp ook 1gr in kleine potjes maar ook in zijn 11 liters maar is dat wel echt nodig ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje

Jahoor gewoon meegeven dat water,sonde om weg te gooien toch?

 

@spint

3-5 gram per plant

3 gram op een voorgroei potje is wel overdreven.1 gram is dan beter en de rest door de aarde mengen van de definitieve pot.Hierdoor zal er sneller een kolonisatie onstaan.De wortel komt nu overal in de aarde schimmels tegen waardoor er het snelste een kolonisatie plaats vind.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar nu heb ik een klein schoentje die knelt:

 

sannie,

ik heb ergens gelezen dat je het hebt over 4 gram schimmel door een liter aarde mengen.

dat is dan best wel duur als ik 40zakken van 50ltr moet beschimmelen.

dan nog maar te zwijgen over het mengen zelf.(100x20ltr potten)

 

kan ik nu het ook zo doen:

1gr in het voorgroeipotje en 3 gram in het plantgat waar het plantje bovenop komt?

zonder het te mengen en te wroeten door de aarde.

 

of komen dan de schimmels ,in 20ltr potten,niet tot hun recht op deze manier??

 

thanx

pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is 4 gram per pot ongeacht de grote ervan. Jij hebt bij elkaar dus 500gr nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad pitt trips heeft gelijk:het is gemiddeld 3-5 gram per plant ongeacht de grote van potmaat uitgezonderd kleine voorgroeipotjes :P

 

Dus als je weet hoeveel planten te beschimmelen valt(leueke woordspeling hehehe) weet je ook hoeveel schimmels je nodig hebt :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt mannen voor de duidelijke uitleg.

 

zeg sannie,

is het geen goed idee dat je een eigen merk aarde

op de markt brengt,met reeds gemengde

schimmels,wormenhumus,kleikorrels en coco's??

 

dan ga ik nu even online shoppen in je shop voor de schimmels :verrygood .

 

pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pitt

Een zak aarde past niet door je brievenbus :verrygood

 

Aangezien de dosering van schimmels per plant gaat is het lastig in te schatten hoeveel de kweker er aan planten op gaat zetten.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...