Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
lxx_33

Relais 4xt'sen 4xl's

Recommended Posts

Ik heb een lskra relais gekocht.

De KNL 16-10

 

Nu wil ik zelf een schakel kast maken maar zit nog met een paar vragen.

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=15045 deze heb ik door genomen en die heeft me goed op weg gehoplen maar nu het volgen.

 

Sluit de blauwe draad die naar mijn tijdklok gaat op A1

Sluit de bruine draad naar mijn tijdklok gaat op A1

 

Aan de boven kant van de relais heb ik L1, L2, L3 en L4 staan.

Schakelt deze altijd T1, T2, T3, T4?

 

Ik namelijk een verbinding gezet van L1 naar L3. Op beide zit een fase (bruine) draad.

Als de relais aanspringt meet ik wel op T1 spanning maar niet op T3

Er is wel gewoon spanning op L1 en L3.

 

Ik wilde namelijk op T1 de bruine draad aansluiten van vsa1 en op T3 de bruine draad van de vsa2.

Heb namelijk een ruimte met 2 vsa's.

 

Op T2 wilde ik beide blauwe draden van de Vsa's aansluiten.

Zo weet ik zeker dat ik in het ergste geval niet alleen de 0 (blauwe) draad onderbreek, maar zowel de 0 (blauwe) als de fase (bruine) draad.

 

Ik heb een relais zonder no , maar zou wel graag stroom willen hebben wat aanspringt op het moment dat de lampen uit gaan. Kan dat met deze relai die niet NO heeft staan.

 

Rechtsonder van de relais (eigenlijk onder T4) zit nog een A2 aansluiting.. Waar dient deze voor.

 

Hopelijk kan iemand mij helpen... Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tijdklokkie ...

 

A1=bruin

A2=blauw

 

 

 

prutsen met stroom is gevaarlijk

 

kusjes van je fan

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Sluit de blauwe draad die naar mijn tijdklok gaat op A1

Sluit de bruine draad naar mijn tijdklok gaat op A1

 

Dit zou ik niet doen maar de bruine op A1 en de blauwe op A2, zoals hierboven vermeld word

 

Aan de boven kant van de relais heb ik L1, L2, L3 en L4 staan.

Schakelt deze altijd T1, T2, T3, T4?

 

Ja

 

Ik namelijk een verbinding gezet van L1 naar L3. Op beide zit een fase (bruine) draad.

Als de relais aanspringt meet ik wel op T1 spanning maar niet op T3

Er is wel gewoon spanning op L1 en L3.

 

Dat zou wel moeten

 

Op T2 wilde ik beide blauwe draden van de Vsa's aansluiten.

Zo weet ik zeker dat ik in het ergste geval niet alleen de 0 (blauwe) draad onderbreek, maar zowel de 0 (blauwe) als de fase (bruine) draad.

 

Je kan ook L4-T4 gebruiken, dan kan je die 2 blauwen appart doen. 2 draden onder 1 klem kan problemen geven

 

Ik heb een relais zonder no , maar zou wel graag stroom willen hebben wat aanspringt op het moment dat de lampen uit gaan. Kan dat met deze relai die niet NO heeft staan.

 

Nee

 

Rechtsonder van de relais (eigenlijk onder T4) zit nog een A2 aansluiting.. Waar dient deze voor.

 

De aansluiting van de nul van de spoel

 

Hopelijk kan iemand mij helpen... Alvast bedankt.

 

bij deze

Share this post


Link to post
Share on other sites
tijdklokkie ...

 

A1=bruin

A2=blauw

prutsen met stroom is gevaarlijk

 

kusjes van je fan

 

Esmie

Bedankt voor je reactie.

Ik heb A1=blauw en A2=bruin gedaan omdat deze ook zo staat aangegeven op de tekening die hoort bij

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=15045

het gaat op deze tekening.

med_gallery_5852_58_20585.png

 

Mijn voornamelijkste vragen zijn waarom er op T3 geen spanning is. en waarvoor de 2de A2 (rechtsonder) is, en of ik toch een stroompunt kan maken met deze relais die aanspringt wanneer de lampen uit gaan.

 

Tot nu toe nog niet echt gepruts lijkt me........ alleen wel veel vragen

Share this post


Link to post
Share on other sites
gaat het relais open en dicht als jij de tijdklok aanzet ?

Yep.

 

Als tijdklok uit is zit er geen spanning op L1, wanneer tijdklok aanspringt gaat T1 open.

Op L3 zit ook spanning, maar als tijdklok aanspringt zit er geen spanning op T3.

 

Ook weet ik nog niet waarvoor A2 rechts onder is. Gewoon uit nieuwschierig heid.

 

En ik wil ook weten of ik een nachtkachel kan aansluiten op deze relais, of dat ik een relais de volgende keer moet kopen met NO erop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor een kachel heb je het verkeerde type relais

 

als a1 en a2 op de tijdklok zitten en je relais gaat open dan moet je stroom aansluiten l1 en l4 stekker naar stopcontact.

 

op l1 en l4 zit ook je stopcontact voor de tijdklok

 

en dan op T1 en T4 je stekkerblok voor je lampie

 

als dit niet werkt dan weet ik het niet

 

ik ga ff strijken nu

 

kusjes Esmie

 

Yep.

 

Als tijdklok uit is zit er geen spanning op L1, wanneer tijdklok aanspringt gaat T1 open.

Op L3 zit ook spanning, maar als tijdklok aanspringt zit er geen spanning op T3.

 

Ook weet ik nog niet waarvoor A2 rechts onder is. Gewoon uit nieuwschierig heid.

 

En ik wil ook weten of ik een nachtkachel kan aansluiten op deze relais, of dat ik een relais de volgende keer moet kopen met NO erop.

 

er staat altijd spannning op l1 en l4 of welke l dan ook.

 

:showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als tijdklok uit is zit er geen spanning op L1, wanneer tijdklok aanspringt gaat T1 open.

Op L3 zit ook spanning, maar als tijdklok aanspringt zit er geen spanning op T3.

 

Ook weet ik nog niet waarvoor A2 rechts onder is. Gewoon uit nieuwschierig heid.

 

En ik wil ook weten of ik een nachtkachel kan aansluiten op deze relais, of dat ik een relais de volgende keer moet kopen met NO erop.

 

Beste lxx_33,

 

Een relais heeft vaak 1x een A1 aan sluiting en 2x een A2 aansluitingen.

Waarom dit eigelijk is weet ik niet, denk gemak zucht voor het aansluiten.

Ik ben zelf kasten/panelenbouwer en ik gebruik altijd de bovenste A2 aansluiting.

Maar als dit om 1 of andere reden niet kan dan kan je ook de onderste A2 gebruiken.

 

L1,L2,L3 zijn de voedings punten van een relais en

T1,T2,T3 zijn de afgaande contacten.

 

De reden waarom T3 geen voeding geeft kan je niet 123 bepalen.

Dit kan een fabrieks fout zijn dat de contacten niet goed contact maken.

 

Als je een nachtkachel zou willen aan sturen dan zou je 2 relais moeten hebben.

1 relais met een NC (Normally Closed) contact (K1 genoemd), waar de voeding van het 2é relais (K2 genoemd) op zit.

Als K1 uit staat word K2 gevoed.

Zodra K1 aan gaat verbreekt deze de voeding van K2 via het NC contact, dus gaat K2 uit.

Gaat K1 weer uit dan maakt het NC contact weer contact en gaat K2 weer aan.

 

Ps. zou je er aansluit tekeningen van willen hebben, dan zou ik deze wel voor je willen tekenen.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier tekeningetje. Toevallig vorige maand gemaakt voor iemand.

 

gallery_5211_121_810.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Hardcore Maniac & whazzup,

 

Thx voor de duidelijke info en de duidelijke tekening.

 

 

Ik heb nog 1 vraagje.

 

Ik schakel 2 vsa's. bruin zet ik op L1 en L3, en blauw op L2.

Zoizo hoef ik blauw eigenlijk niet te schakelen ( op whazzup's tekening staat ook dat je alleen bruin hoeft te schakelen.)

 

Maar ik heb toch nog 1 werkend gaatje open dus vraag me af of het echt af te raden is, of niet uitmaakt.

 

thx en weltrusten.

 

lees het morgen wel :showoff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, het kan wel maar het is niet noodzakelijk. De nul hoef je niet te schakelen, die is vrijwel gelijk aan aarde. Bovendien kan nu één haperend contact van je relais er voor zorgen dat twéé lampen niet gaan branden. Hou er, als je het wel zou doen, in ieder geval rekening mee dat dat contact voldoende moet zijn voor twéé lampen ipv 1, er gaat de dubbele stroom door als je slechts 1 nul neemt met twee fases.

 

Overigens ook weer een mooi voorbeeld dat je je installatie dus niet zomaar op een stekker kan aansluiten uiteindelijk; je zou de fase kunnen omdraaien en dán is het wél zaak om allebei te schakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tja, het kan wel maar het is niet noodzakelijk. De nul hoef je niet te schakelen, die is vrijwel gelijk aan aarde. Bovendien kan nu één haperend contact van je relais er voor zorgen dat twéé lampen niet gaan branden. Hou er, als je het wel zou doen, in ieder geval rekening mee dat dat contact voldoende moet zijn voor twéé lampen ipv 1, er gaat de dubbele stroom door als je slechts 1 nul neemt met twee fases.

 

Overigens ook weer een mooi voorbeeld dat je je installatie dus niet zomaar op een stekker kan aansluiten uiteindelijk; je zou de fase kunnen omdraaien en dán is het wél zaak om allebei te schakelen.

 

THX whazzup... zou je dat mooie voorbeeld voor mij ff kunnen verklaren. wat er fout kan gaan.

 

Mijn aller laatste vraag :showoff: :P .

Ok ik op T1/L1 2 vsa's aansluiten.

 

Ik heb namelijk een mooi 4kant stopkontactje aangesloten met 4 stekkers die erin kunnen. De bruine draad daarvan gaat naar T1.

Kan ik hier 2 tot 4 vsa's aansluiten.

Om kan ik maar per T van de relais 1vsa aansluiten.

 

overige specs relais zijn.

 

lskra

knl 16-10/ sp4

 

AC1:1e AC15: 230V 6A

 

 

25a 600V ac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...