Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ASGrow

Jonge Slappe Zaailingen

Recommended Posts

Hallo growers en blowers,

 

Ik heb net een paar zaailingen gezet maar na het ontkiemen gaan enkele lange plantjes (in de eerste week na het ontkiemen) slap hangen.

 

Het zijn de eerste zaadjes die ik heb ontkiemd dus ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen na het stadium dat ze zijn ontkiemd.

 

De temperatuur in mijn voorgroei kistje is ongeveer 22 graden

En de luchtvochtigheid behoud ik boven de 80 procent

Ze worden verlicht aan de hand van lage wattage groei tl lichten

 

 

Weet iemand waarom de plantjes zijn gaan hangen.

 

Groet

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee asgrow

 

wat is de afstand van zaailing tot de lamp ??

 

en een fotoje kan ook helpen :P

 

welkom en de Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

ontkiemde zaailingen hebben geen hoge LV nodig, stekken wel. Meeste problemen komen voort uit een te nat of onjuist medium (te veel voeding bijvoorbeeld). Gebruik stek/zaai grond, kom niet te veel aan je zaadjes en laat ze gewoon in het potje ontkiemen met een plasticje erover om het tijdens het ontkiemen makkelijker te maken om het schilletje af te werpen.

 

Lamp er goed op, medium niet te nat (!!!) temperatuur in de gaten houden en wel zorgen voor frisse lucht uiteraard. Hoeveel licht heb je er op en hoeveel zaadjes? Foto zou wel helpen overigens...

 

Oh ja, je kunt je voorstellen in een speciaal topic! Onderwerp verplaatst naar indoor beginnersvragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het warme welkom,

 

Ik had niet verwacht dat zo snel een reactie te verwachten viel.

 

Ik zal kijken of ik fotoos van mijn voorgroeikast en kweekkast zo snel mogelijk op het forum kan plaatsen.

 

 

Als antwoord op de gestelde wedervragen:

 

De afstand tussen de lampen en de zaailingen is ongeveer 25 centimeter

En het gaat dan om 2 keer 18 watt tl lampjes

 

Zoals gezegd in mijn voorgroeikist zitten een verdampertje om de boel vochtig te houden

Tevens heb ik een verwarmingskabel aangelegd om de wortels niet ondergekoeld te laten geraken als de lampen uit zijn.

 

Volgens mij heb ik de zaailingen echter te vochtig gehouden door ze na het ontkiemen af en toe te besproeien

 

 

Groeten uit het Zuiden

 

AS grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi ASGrow;

ten eerste van harte :P op dit mooie forum.

 

Ten tweede, de spaarlampen moeten veel dichter op de zaailingen. 2 -4 cm maximal!

Zaailingen hebben iet zo een behoefte an een hoge LV, Stekklingen wel, omdat zij nog geen wortels hebben, en de vocht in de eersten dagen alleen via het blad kunnen opnemen ( darom worden ook de bladeren teruggeknippt).

 

Groetjes Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

He whazzup

 

Bedankt voor de snelle reactie

 

 

Om je wedervragen te beantwoorden:

 

De zaailingen heb ik in mijn zelfgemaakt voorgroeikastje gezet.

 

Zoals ik ook Harry M. vertelde in het voorgroeikistje worden de zaailingen belicht met twee tl lampjes van 18 watt. De afstand tussen de lamp en de zaailingen is ongeveer 25 centimeter.

 

De zaailingen zijn ook binnen de gestelde termijn (3 tot 7 dagen) uitgekomen. Ik heb tenslotte ook stekgrond gebruikt en slechts ph ingesteld(op 6.0) kraanwater gebruikt.

 

 

Ik begrijp dat het aan de hand van dit verhaal misschien moeilijk is voor te stellen. Ik zal proberen zo snel mogelijk fotoos op het forum te plaatsen. En dan niet alleen van de zaailingen maar ook van mijn zelfgebouwde 2 vierkante meter (door de Eindhovense politie goedgekeurde) thuiskweekkast.

 

 

Om nog even op de zaailingen terug te komen.

 

Zoals gezegd zijn ze mooi uitgekomen. En ik zie al blaadjes ontstaan. Maar van de 5 die ik heb gezet zijn twee plantjes slap gaan hangen en één van die twee lijkt zelfs te verschrompelen maar (wel opmerkelijk) vanuit het midden van het plantje. De blaadjes lijken nog goed maar het midden verschrompelt alleen.

 

 

In ieder geval bedankt voor de ondersteuning

 

Hopelijk verneem ik snel iets meer

 

Groeten uit Eindhoven

 

AS grow

 

ontkiemde zaailingen hebben geen hoge LV nodig, stekken wel. Meeste problemen komen voort uit een te nat of onjuist medium (te veel voeding bijvoorbeeld). Gebruik stek/zaai grond, kom niet te veel aan je zaadjes en laat ze gewoon in het potje ontkiemen met een plasticje erover om het tijdens het ontkiemen makkelijker te maken om het schilletje af te werpen.

 

Lamp er goed op, medium niet te nat (!!!) temperatuur in de gaten houden en wel zorgen voor frisse lucht uiteraard. Hoeveel licht heb je er op en hoeveel zaadjes? Foto zou wel helpen overigens...

 

Oh ja, je kunt je voorstellen in een speciaal topic! Onderwerp verplaatst naar indoor beginnersvragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Tomas,

 

 

Ik heb je bericht gelezen en direct de zaailingen op enkele centimeters van de lampen gezet.

 

Heb tevens de link gelezen over net ontkiemde zaailingen, Zeker interessant.

 

 

Nu maar kijken of het nog goed komt met mijn lang gerekte plantjes

 

 

Groeten uit Eindhoven

 

AA grow

 

He die Tortsti,

 

Het is inderdaad een mooi forum.

 

 

Heb de zaailingen direct op aangeven van de reacties op kortere afstand van de lampen gezet.

 

Nu maar kijken of het nog goed gaat komen met de jonge plantjes.

 

 

Groeten uit Eindhoven

 

AS grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier ook wel eens gelezen dat je ze bij het overpotten gewoon wat dieper in de grond kan zetten. Dan heb je straks geen last van lange dunne steeltjes onder je planten. Kijken of iemand dat voor je bevestigd of er ff op zoeken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste kan denk ik wel (1/2cm) maar of het nog dieper kan kan ik je niet vertellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet ze ook niet helemaal ingraven.. paar centimeter van het onderste gedeelte van het steeltje.. daar groeien dan vanzelf weer worteltjes uit

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik denk t niet.. dan komen ze niet meer op ( is bij mij ook vaak genoeg gebeurd )

 

#stampertje

We hebben het over het stammetje,stampertje....

Dus gewoon iets dieper zetten dan het plantje stond.

 

@ tomas; Dat daar vervolgens wortels uit groeien betwijfel ik,tomas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kan zeker wel(dieper planten ),plant ze gewoon bij het overpotten wat dieper in de grond succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ook een keer gedaan met gestrekte zaaiingen en het werkt inderdaad. En bij mij kwamen er ook nieuwe wortels vanuit de steel, net onder de grond. Er kwam namelijk1 boven de grond kijken. Ik vervolgens wat weggegraven en ja hoor wortels vanuit de steel! Heel mooi hoe die plantjes werken :P

 

Succes ermee, lamp er lekker dicht boven houden en misschien een HPS-lamp kopen voor de bloei :D (ps: die niet 2 cm erboven gaan zetten he :P )

 

greetz,

 

Burning Seed...!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

In eerste instantie moet ik even kwijt

 

Ik zit pas sinds twee dagen op dit forum maar ik moet wel zeggen dat ik de reacties overweldigend vind.

 

Ondertussen ben ik enorm geholpen met het feit dat ik mijn gestrekte zaailingen niet als hopeloos hoef te beschouwen en ga ze inderdaad ook bij het overpotten gewoon wat dieper zetten.

 

Als je erover nadenkt is de natuur inderdaad maar een mooi systeem, overal wordt een oplossing voor gemaakt.

 

 

Ik zal de site proberen te doorgronden hoewel het zoeken niet altijd eenvoudig is gebleken.

 

De vraag die mij nu rest: Op welk moment kunnen de ontkiemde zaden onder Natriumgaslampen worden gezet? Het ontkiemen in mijn stekkenvoorgroeikast lukt uitstekend. Maar in plaats van 2 x 18 watt groeilicht heb ik in mijn kweekunits twee cooltubes per vierkante meter hangen. Gezien ik gebruik maak van Philips Groei en Bloei Greenpower(gezien de lumes!!) kan ik in de groeifase 2 x 400 watt hangen en in de bloeifase werk ik met 2 x 600 watt.

 

Is het overpotten direct na het ontkiemen van de zaden mogelijk? En kun je vervolgens vol gas met de lampen gaan beschijnen? Of moeten de jongen zaailingen nog eerst enkele blaadjes gevormd hebben na het ontkiemen?

 

Ik heb namelijk twee cooltubes per groeihok hangen en zou dus direct met 800 watt kunnen gaan belichten. (Gezien de reacties van anderen is het voornaamste dat de temperatuur niet te hoog raakt bij het zo dicht mogelijk benaderen van de plantjes.Dat betekent dat ze wel op 40 centimeter de planten kunnen benaderen. Gezien de cooltubes natuurlijk)

Of is het zo dat ook hierbij geldt: "matiging telt". Dus is het misschien verstandiger om het wattage op te bouwen en eerst met 400 watt te beginnen?

 

 

Groeten uit Eindhoven

 

 

AS grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bespaart zo wat electriciteit, maar ze kunnen ook net zo goed gelijk onder de 600 watters. De truc i swel het echt gelijk na ontkiemen te doen en ze niet eerst aan minder licht te laten wennen en dan opeens meer geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx,

 

Ik ga ze direct na het ontkiemen onder natriumgaslampen 2 x 400 watt groeilicht zetten.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Slappe zaailing

Hallo allemaal,

Gisteren viel mijn zaailing plotseling om. Hij zag er net zo goed uit. Ik heb hem inmiddels rechtop gezet en de steel verborgen onder zand. Weet iemand misschien de reden van deze situatie? En valt het plantje nog te redden?

Hier heb ik de foto: Plantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet op drukken, virus ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon een directlink naar een bestand dat hij in zijn google drive heeft staat en niet op openbaar heeft gezet, nu kan niemand hem bekijken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, pindarots123 said:

gewoon een directlink naar een bestand dat hij in zijn google drive heeft staat en niet op openbaar heeft gezet, nu kan niemand hem bekijken. 

Ahhh oké. 

Ik heb deze wel gereport. 

Mijn excuses. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Reinz
On 12/4/2006 at 5:18 PM, ASGrow said:

Hallo growers en blowers,

 

Ik heb net een paar zaailingen gezet maar na het ontkiemen gaan enkele lange plantjes (in de eerste week na het ontkiemen) slap hangen.

 

Het zijn de eerste zaadjes die ik heb ontkiemd dus ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen na het stadium dat ze zijn ontkiemd.

 

De temperatuur in mijn voorgroei kistje is ongeveer 22 graden

En de luchtvochtigheid behoud ik boven de 80 procent

Ze worden verlicht aan de hand van lage wattage groei tl lichten

 

 

Weet iemand waarom de plantjes zijn gaan hangen.

 

Groet

AS Grow

Hallo ik ben ook voor t eerst t kweken maar wat ik heb opgestoken van internet is dat de luchtvochtigheid belangrijk is bij stekjes en niet bij zaadjes. Dus ik denk dat t te vochtig is

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Reinz

Genoeg licht is ook belangrijk anders gaan ze te veel strekken en dan worden ze top zwaar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Reinz

Jeetje 2006 nou dan hoef ik je niks meer uitteleggen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...