Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Rainman

Hoe Maak Je Een Softbox....in Rubbers!

Recommended Posts

vandaag mijn eigen softbox gemaakt, ik had hem liever kant en klaar gekocht, om geld en moeite te sparen, maar ze hadden bij de growshop niet de juiste capaciteit in een kistje zitten. Dus zelf een ruck buis ventilator gekocht en in een kist gehangen in de rubbers. Werkt best ok, en is ook nog eens erg stil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey

 

Sjieke guide Rainman! Net een echte professional :nerd . Ik ben zelf bezig met een softbox, heb net wat rechte kantjes gezaagd, en vroeg me af hoe ik het het best aanpak om die gaten te zagen. Gewoon een dikke streep trekken en die volgen? Of is er een manier om dat wat beter te begeleiden?

 

Ook vroeg ik me af of ik de uitblaasslang niet direct op de ventilator kan aansluiten (mits natuurlijk een goede afdichting waar ze de box binnenkomt) ipv binnenin nog een stuk te hangen. Ik heb namelijk niet genoeg plaats meer om meer dan 10-15cm slang te hangen.

 

Nogmaals bedankt :nerd

 

Grtz

 

 

Rookbommetje

 

 

update: het gaten zagen is redelijk gelukt met mijn wipzaag & dikke markeerstift :lol:

Edited by Rookbommetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

die slang is noodzakelijk om de fan los te houden van de ombouw. 15 cm is voldoende

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga het ook maar is proberen in elkaar te knutselen :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

oei mooi bouwverslag, netjes gedaan , :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zuigt deze alle warme lucht ed uit het hok gaat deze langs de buis naar de koolstoffilter....?ja toch,en mag deze dan uitmonden in het hok omdat dat dan toch in princiepe weer nieuwe lucht is???ofwat?

 

en als dit dan het geval is moet je dan nog een apparte in en uitlaat hebben,neen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het per se nodig om de luch ingang van de box aan de kopse kant te maken? ik ga er nl. ook een bouwen, maar dan heb ik alleen ruimte voor een gat aan de zijkant...

 

dit is mijn ontwerp... 40x40x60 cm voor een 500m3 slakhuis ventilator.

 

med_gallery_11549_4350_13404.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet kunnen, licht er net aan hoe je je slakhuis plaatst..

Je moet alleen even kijken of ie, als je hem bv. een kwart slag draait, nog in je behuizing past.

Gr, AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

de ventilator blijft hetzelfde hangen als in rainman's ontwerp, ik wil alleen het gat van de kopse kant verplaatsen naar de zijkant, zodat de opening in de box precies voor het gat in de slakhuisventilator hangt.

het gat links in mijn ontwerp is uitblaas en het gat rechts is inzuig (? :verrygood )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet gewoon kunnen lijkt mij.

Mijn ingeboxte afzuiger zit op dezelfde manier in elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij het lezen van rainman's handleiding dacht ik ook hetzelfde de toen met de inlaatkant van de box, zoals radboud het voorstelde.

Nu vraag ik me wel af hoe je het best de kabel wegwerkt...gewoon een gaatje maken, draad erdoor?

Ik heb geen iedee hoe je het het best kunt doen. Ik maak het mezelf te moeilijk denk ik. Waar schijnlijk is er een zeer simpele manier om dit te doen. Ik kan er maar niet opkomen en dat van dat inlaatgat had ik meteen in men koppie. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaatje is voldoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wist wel dat ik ooit is zo'n topic voorbij had zien komen ik was alleen vergeten waar en wat komt het tog goed uit dat ik deze nu vind ;)

 

ipv van een buisventilator .... gaat ik maar is een eigen softbox maken die maar een max capiciteit van 500 kuub heeft :D ( al die andere standaard softboxen zijn te groot op de sites waar ik heb zitten kijken ;) )

 

een beetje een laate reactie maar RAINMAN tog bedankt :)

 

zo zie je maar weer dat dit topic oneindig lang nuttig blijft :D

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

 

ik wil een softbox maken met een 6000m3 capaciteit. wat moeten hier de maten van zijn?? kunnen jullie misschien ook van die 7 planken de maten erbij willen doen. alvast bedankt

 

storm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga toch gewoon je slakhuis kopen en meet dan wat je minimum maten moeten zijn, toch niet moeilijk? Geef je Torin in de lengte stel 25cm extra ruimte en in de hoogte genoeg zodat hij nog spatie houdt als ie aan de rubbers hangt. En dan zien dat je de in- en uitlaat groot genoeg maakt: hoe groter hoe minder trillingen je lucht maakt en hoe stiller.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

He jongens!

heeft iemand de file nog van de bouwplannen?

ik kan hem niet meer downloaden.

 

Alvast bedankt

 

Power

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je toch geen bouwtekening voor nodig :o

 

Meet je slak op en maak daar een kist voor. Monteer je aanzuig flens, en evt. ophang ogen.

gallery_9381_2898_952193.jpg

 

Zorg dat de zijkant demontabel is, zo kun je er altijd makkelijk bij.

Beplak hem met geluidwerend materiaal.

gallery_9381_2898_1553272.jpg

 

Hang de slak erin. Ik heb stukjes snelbinders genomen, maar uitlaat rubbers is bijv. ook een optie

gallery_9381_2898_1657149.jpg

 

Nu kun je exact het gat voor de uitblaas bepalen, en een doorvoer flens monteren. (vergeet niet het schuim weg te snijden)

De slak sluit je aan op de flens met een stuk slang (zo kan de slak heen en weer schommelen).

 

Schroef het geheel dicht,........klaar!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanksss BBB!

 

Ik heb zelfs een bouwtekening nodig als ik een lampje moet ophangen :o

Ik heb twee groene linkerhanden :o

Een verloop van vierkant naar rond? iemand een linkie voor me

Groeten Power

Share this post


Link to post
Share on other sites

zorg ook wel voor de juiste diameter flens:

 

tot 400 m3/u - 125 mm

400 - 500 m3/u - 160 mm

500 - 700 m3/u - 200 mm

700 - 1200 m3/u - 250 mm

1200 - 2200 m3/u - 315 mm

 

Bij deze maten zit je onder de 7m/s. Da's nog acceptabel qua geluid en druk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb eigenlijk zo'n afzuigsysteem:

 

221019.jpg

 

zou dit ook nuttig zijn om daar een softbox rond te maken, want die maakt nogal veel te veel lawaai vind ik <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er van uitgaande dat je in een schuur kweekt of landelijk woont:

 

Wees dier vriendelijk en hang op je uitlaat een "vleermuizen kast"

 

Je afblaas is alleen te horen als je er recht onder staat.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe komen jullie aan betaalbaar geschikt hout?

Ik kom op een kleine 100 euro alleen al aan hout voor 1 softbox (3250 m3).

 

Niet echt de moeite om ze dan nog zelf te maken lijkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missy, ik ben zelf een ongelooflijke zeikerd af en toe wat betreft de kosten voor spullen..omdat ik eigenlijk alles zelf kan en ook het materiaal voor mooi geld kan krijgen..

 

met mn eigen softbox 3250m3 ben ik daarin dan ook op mn bek gegaan.. uiteindelijk was ik dus precies even duur uit als een kant en klare..

 

Zelf bouwen is eigenlijk alleen nuttig als het een afwijkende maat moet worden.

 

mvg,

Bob

 

edit: heel even prijzen vergelijken kan je al gauw een 100 euros opleveren besparen vergeleken met de GS om de hoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...