Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Witte Wanden Beste Optie?

Recommended Posts

Nou Janneman,

dat is makkelijk te weerleggen.

Jammer genoeg zijn steeds minder fabrikanten op zoek naar de meest kwalitatieve oplossing.

Het is een afweging van kosten tegenover afzetprijs. De consument wil graag goedkoop. dus de fabrikant gaat middelen.

 

Want je denkt toch niet dat ze bij de nasa of andere instituten ook met hamerslag kapjes werken?

 

Nee, hoor ik geloof in de zinnigheid van dit topic.

 

 

Grrrrrrrrrrrr. van W en w

Share this post


Link to post
Share on other sites
daar sluit ik mij bij aan atmo.

zolang er maar genoeg tijd bestaat om een laagdikte uit te laten harden.

verder staat in het technies fiche van de lak dat de laag geheel afsluit en geen verdere oxidatie toestaat.

Ik heb de lak al binnen en zal resultaten en foto's posten.

 

Al iets bekend.

 

Weetje, weet je al wat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weetje,

 

Ik gelof ook absoluut in de zinnigheid van dit topic. Ik probeerde dan ook een zinnige bijdrage te leveren aan dit topic :whistling

 

Er zit zeker wat in, wat jij daar zegt. Maar zijn wij dat niet ook; op zoek naar de beste prijs-kwaliteit verhouding?

 

Er van uitgaande dat je gelijk hebt, dat er dus betere reflectie mogelijkheden bestaan, dan wordt dit topic alleen maar interessanter. Dat betekent namelijk dat we eens moeten beginnen met zoeken naar betere reflectie kappen, want dat is toch de (aller)belangrijkste plek qua reflectie.

 

Ik hoor dan ook graag tips over betere mogelijkheden op dit gebied.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten (en ook even lezen wat je tikt, caps lock aan is erg "schreeuwerig"), meer info? hier

 

jANNEMAN

zWAGER VAN MIJ HEEFT EEN KAP GEMAAKT VAN ZINK, TYPE WINGS HIJ ZEGT MEER LICHT OPBRENGST

ZIJN HOK IS NU TWEE MAAL ZO LICHT MAAR NU,WE HADDEN HET EROVER IN CROWSHOP ZEGT DE BAAS MAAK ER IS EEN VOOR MIJ. oM HET KORT TE HOUDEN MOET ER NU VIJFTIG MAKEN DUS MISSCHIEN TOEKOMST.

Share this post


Link to post
Share on other sites

WAAR VAN.

 

Fototje?

 

iS NIET MIJN HOK .

Fototje??????????????

 

WAAR VAN.

iS NIET MIJN HOK .

Fototje??????????????

Je weet toch hoe een kap er uit ziet WINGS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De echte wings zijn al superreflectoren met iets van 98 % reflectie . Deze zijn voorzien van een hele dunne glascoating en het Aluminium is in een inerte atmosfeer vervaardigd .

 

Maar ook met zo'n goede reflector heb je verliezen als je wanden mat wit of wit zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer even simpel gedacht: welke verf reflecteerd het best?.................

 

Nou nou nou, wegen verf. Kweet nie de samenstelling. Maar reflectie is ok........ Is denk ik ook moeilijk aan te komen.

Blik in je auto gooien en dan stoppen bij die mannen die strepen trekken op de weg of zo...

 

Schiet me zo in eens te binnen. Ik google eens een rondje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand interesse de verschillen eens te zien op foto's. Wil best foto's plaatsen, over de verschillen in lumen met spiegels, z/w folie, alu enzo? Heb een lux meter en wil het verschil wel laten zien dmv foto's. Uiteraard de meter ook op de foto.

Kun je ook zien hoeveel een spreader tegenhoud. Veel.

 

Laat maar horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de xenos (en andere winkels .. DUHH) verkopen ze 4 kante spiegeltjes .. ik heb daar altijd al eens een hok mee willen doen .. gewoon momteren met montagekit en dan afkitten met wit tussen de voegen ... zo krijg je het water dicht en VEEEELLL effiecienter kwa licht ... en ja LICHT == GEWICHT :whistling

 

Ben benieuwd wat er bij jouw uit gaat komen !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gek genoeg zijn spiegels wat betreft de hoeveelheid licht die er weerkaatst wordt niet zo geweldig , een spiegelbeeld is scherp maar minder intens . Het grote verschil met witte wanden is de spreiding . Daar ging het mij ook vooral om in het stuk aan het begin van dit topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

WEETJE.mijn vraag was is er al iets bekend over je verf.

We horen niets daar over. of ben je nog steeds bezig?!!!!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit topic heb ik opgestart om de mogelijkheden van spiegelend reflecterende materialen te onderzoeken. Al het licht richting de planten reflecteren dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dreke.

Is er een mogelijkheid om zes meter van je te kopen??!!

Wil het toch eens proberen.

 

Hombre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Hombre

eeuhm , die verf word met een markeringsmachine gespoten en daar word dan door diezelfde machine gewoon die parels overgestrooid . dus met die verf ben je niks , daar kan je gelijk welke verf voor gebruiken denk k . maar die parels ! ;) dat zit in zakken van 25 kg ! als je wil , kan k wel wat regelen :whistling

heb je men topic over die reflekterende film gelezen ? zou je dat dan ook ns willen testen ?

 

greetzz

 

 

@ atmo

als je dan in je hok van op tophoogte tot aan de grond , of anders uitgelegd de hele planthoogte op de wanden bekleed met van die retroreflekterende (stuurt het lich terug naar de bron)film . heb je toch ook een mooie belichting langs de onderkant van je blad .

k zal nog ns zoeken achter wat meer en duidelijkere uitleg . ;)

 

greetzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is de onderkant van je bladeren minder geschikt als de bovenkant voor het vangen van licht, het is ook minder groen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn blad blijft net zo groen als onder en boven.

Misschien toch de folie die werkt???!!!.

Magnetron folie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Hombre kijk is goed naar een blad, dat kan je toch niet menen?

Met 1 rol"magnetron" folie miljoenen jaren evolutie aan de kant?

dacht het niet.

qua kleur en textuur, structuur, oppervlakteglans?

 

Kijk naar de natuur

Hoeveel horizontale reflectie vlakken komen er voor?

 

Kijk naar het blad- twist het blad naar onder en kijk een dag later welke kant die op wil.

 

En bedenk met al dat zonlicht, wil de plant ook een schaduwkant?

 

Nee we moeten denk ik wel vanuit de verticale lijn blijven denken, en natuurlijk

een beetje meer aan de onderkant... het zal niet snel kwaad kunnen.

 

Als laatste kun je mss zeggen dat als de plant op deze manier zijn licht zou willen benutten,

dan was die al lang zo gegroeit(geevolueert).

 

De lak is getest en goed bevonden. dwz. met de kwast opgebracht krijg je wel meteen een lichte mattering, met de spuit gaat het heel mooi. De bestendigheid van de lak is hoog. zuur zout etc heeft geen inwerking meer op het alluminium. Na een maandje is het duidelijk zo dat de behandeling zin heeft t.o.v. een onbehandelt vlak.

 

 

 

Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ atmo : de onderkant is miss niet ideaal om het licht op te vangen , maar anders heb je niets meer van het licht dat door de bladeren door komt , met de film heb je er miss nog iets aan ?

het gaat tenslotte toch om zoveel mogellijk licht op je planten te krijgen , en naar mijn gedacht helpen alle kleine beetjes daar aan mee .

k blijf miss wat doordrammen of zeuren over die film , maar k heb em nu toch al liggen . en hoop hem dan ook te kunnen gebruiken , als het de moeite is he , als t slechter is komt hij er niet in natuurlijk !

 

hier is een link over de technische info , jij kent van die getallen meer dan ik

 

http://multimedia.mmm.com/mws/mediawebserv...s66SAAKCOrrrrQ-

 

als de vorige link niet werkt kan je t met deze ook wel vinden

 

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/nl_B...=AbcPageHandler

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben bang dat retroflecterende film niet gaat werken. De naam zegt het al, het licht retroflecteert. Wordt teruggestuurd naar de bron, de koplamp, in dit geval de lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een spiegel reflecteerd altijd meer dan een witte wand. Een standaard spiegel is aan de achterzijde voorzien van een spiegellaag. Het glas op de voorzijde is dus de spelbreker. Je moet dan ook een zo dun mogelijke spiegel gebruiken. Of een spiegel die aan de voorzijde is opgedampt (zijn helaas erg duur) Er bestaan ook plexiglas spiegels en spiegel folie's

Share this post


Link to post
Share on other sites
Conclusie : Het hoger hangen van de lamp had voor de buitenste rijen planten het gevolg dat ze meer licht kregen . Dit staat haaks op de 'regel' dat het hoger hangen van je lamp zwakker licht op je planten geeft ! Dit is te danken aan de spiegelwanden. Witte wanden hebben dit effect veel minder.

 

Wat hebben we aan deze constateringen ? heel veel naar mijn idee ,namelijk we kunnen zorgen voor een gelijkmatigere belichting van het gewas ,en een stuk minder last van de lamphitte hebben.

 

Eventjes meedoen. Ik ben iemand die nu net is gestart met zaad dat ik heb gehaald uit weed dat ik heb gekocht, een wit soortje, ik weet niet meer juist welk, met de plantjes aan het raam waar ze enkel 'smorgens soms zonlicht hadden, dit reeds enkele maanden geleden :verrygood Ideaal als leerschool

 

Ik beschik over een kot op mijn appartement. Amper 2 weken geleden heb ik een 600W lamp gekocht en aan het plafond gehangen, hoogte: ±2m40. De planten staan op de grond omwille van T°-problemen. Ter hoogte van waar de plant begint tot een eindje erboven heb ik de kalkwitte muren behangen met aluminiumpapier (met wat plakband vast gehangen, de ventilator laat het fladderen). Mits een kleine voedingsbijsturing (voor mijn plantjes werd het plots zomer, na een zeer zachte lente qua licht) zijn mijn plantjes beginnen schieten zoals onkruid, mooi van kleur, frisgroene toppen en wat donkerdere oudere bladeren. Als ik iets heb geleerd over moeder natuur is dat het uiterlijk van de plant je echt wel veel verteld.

 

Brandpunten? Als ik verkeerd in het Al-papier kijk weet ik direkt wat je bedoelt. Mijn planten zie ik dus niet protesteren, geen gedroogde stippen, gaten in de plant.

Ik denk ook dat gehamerd aluminium het beste is, omdat het je licht in de ruimte rondcirculeert, zonder veel te absorberen.

Als je licht door een buis laat gaan met reflecterende wanden zal het er veel sterker uitkomen dan bij witte wanden denk ik, daarom geloof ik dat het licht hoog hangen inderdaad geen kwaad kan, als het je maar naar beneden transporteert zonder veel verlies.

En eerlijk gezegd, ik vind het wel handig mijn planten laag bij de grond te kunnen houden, de lamp aan het plafond te kunnen hangen en niets regelbaar van hoogte hoef te maken.

Daarom dat de hint van de radiatorreflectoren me wel een leuk idee lijkt.

 

Betreft de witte kalk en het zuiver houden van de lucht (voor zover dit echt effectief is): daarom de aluminium wand niet tot volledig van boven, maar tot ongeveer een halve meter boven jen planten, en best een armatuur die het licht niet wijd verspreid. Cfr schema 2 van topic.

 

Mijn planten doen maar op één vlak "abnormaal", tussen elke intermode staat er maar één blad (weliswaar in wisselende richting). Alsof de plant zo snel groeit dat als één blad ook maar iets later begint te schieten er reeds tussen de 2 bladeren een stammetje heeft gevormd, waarvan de lengte bij het verder groeien nog toeneemt. Uit elke nieuwe bladoksel groeit een nieuwe scheut, met nieuwe vertakkingen. De planten waren afgetopt en maakten toen nog bladeren van 5 vingers, en die zijn nu ook vlot overgegaan naar 7 vingers.

1 plant had ik zeer vroeg afgetopt, en deze is een ware bodembedekker geworden (ik heb steeds de 2 nieuwe hoofdtakken ongeveer horizontaal gehouden!!

Af en toe haal ik van de 2 andere planten, die meer in de hoogte zijn gegroeid door ze pas in te toppen na ze onder de lamp te hebben gezet, enkele grote bladeren weg omdat ze te veel een parasol worden voor de rest van de plant. Dit houd ik weliswaar tot een minimum (we zouden maar triestig ziijn met een plant zonder blaadjes). Om toch het licht beter naar de scheuten door te laten ga ik ook wel de bladeren wat herschikken. Door grotere bladeren onder een andere tak te buigen (zonder zware vervormingen!!!) en zo verse scheuten vrij te maken voor het licht dat anders volledig op het grote blad botste. Ook het ombuigen van de takken is een zeer handige techniek om een optimale lichtontvangst te bereiken!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ver hangt de lamp dan van je planten? Bladeren bovenin weghalen lijkt mij geen goed idee ,overigens

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...