Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Witte Wanden Beste Optie?

Recommended Posts

In hele grote ruimtes met vele lampen naast elkaar ( tuinbouw) hoeven de lampen helemaal niet dicht op het gewas te hangen . Het licht van de lampen overlapt elkaar en er vind geen verlies plaats in weerkaatsing van zijwanden (behalve bij de buitenste lampen die wel een wand beschijnen)

 

Met een 400 watter in een grote parabool reflector maakt de afstand tot je planten niet meer veel uit . Het verlies aan licht door de lucht is minimaal . Denk aan een vuurtoren lamp die een evenwijdige lichtbundel uitzend.

 

Ik kan me herinneren dat we hierover vrij heftige discussies hebben gehad, met name jouw theorie over het verlies aan licht door de lucht. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen. Zonlicht verliest in de dampkring zo'n 35% van z'n sterkte als de zon recht boven de aarde staat (140.000 tegen 90.000 lux). Het verlies aan licht over de afstand plant - lamp is dus te verwaarlozen. In een kas kan je je lampen dus net zo goed op 2 meter hoogte hangen en dat gebeurt in de praktijk dan ook.

 

Dat de lichtsterkte van één enkele lamp afneemt als de afstand toeneemt heeft er uiteraard mee te maken dat het licht over een grotere oppervlakte wordt verdeeld. De lichtsterkte wordt niet voor niets berekend in lumen per m² (lux).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaaf dat je er over begint , jij had toen gelijk ! dat is duidelijk . Het was dus dankzij jou dat ik er achter kwam .

 

Het effect van elkaar overlappende lichtbundels in kassen kan in onze hokken met spiegelwanden worden nagebootst . De lamp kan gewoon hoger hangen waardoor het lamphitte probleem grotendeels is opgelost .

 

Dit feit gooit echter heel wat beweringen in de wietteelt overhoop . Hoe vaak lezen we niet over het zo dicht mogelijk op je gewas hangen van je lampen ? dat is leuk voor de planten die er recht onder staan maar je lichtverdeling is dan slecht. Cooltubes bv zijn dus eigenlijk alleen nuttig als weinig planten intensief wil belichten .

 

Met je lampen heel dicht op je planten heb je ook nog het probleem dat de buitenste planten in je hok erg schuin worden belicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey there,

 

dit is een copie van een topic wat ergens anders loopt, en ik heb de vrijheid genomen de vraagstelling ook hier te plaatsen, dit i.v.m. de reflectie

het minilab is bezig met een kastje om voor te groeien.

daarin willen we de floralux lampen20 watt gaan gebruiken.

maar hoe ? of beter Waar??

hieronder een tekening van een kastje 1 mtr breed, 50 diep en ongeveer 90 hoog.

vraag is dus lampen in het midden, waarbij het licht naar de buitenste rij altijd de langste weg aflegt.

of situatie B lamp om en om schuin vanuit een hoek.

Ook het wel of niet bewust meenemen van de wanden i.v.m. reflectie is een punt.

Het ziet er meer en meer naar uit dat het minilab een lichtmeter moet aanschaffen.

Maar wellicht zijn er wiskundigen onder jullie die hier zo een stelling op los weten te laten.

behalve de aangegeven afstanden lamp-top vanuit dit zij aanzicht begon ik ook met deze afstanden vanuit het bovenaanzicht. ( 18 planten=centra) Maar dit is een diagonale lijn !!! wiskunde ...

iemand een idee??

 

med_gallery_7713_520_207140.jpg

 

zij aanzicht en bovenaanzicht situatie A

 

med_gallery_7713_520_205120.jpg

 

situatie B.

 

Mijn gevoel zit over de B kant, waarom, :smoke ???

Als de bedoeling is om met 4 lichtbronnen deze ruimte optimaal-gemiddeld te beschijnen zou het dan kunnen zijn dat de plaatsing van de lampen centrisch is maar de plaatsing schuin naar de wanden??

 

 

Met dank namens de firma,

 

greet van weet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ten eerste ff de opmerking dat je je lampen in hoogte moet kunne verstellen , kan dat ook ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes atmo, die waren we niet vergeten.

ik zit zelf nu toch op het rechte spoor, omdat behalve de intensiteit van het licht ook de kleur van het licht zo gelijk bij de planten terechtkomt.

 

Ik heb een paar reflectieproefjes gedaan met verschillende materialen. zonder lichtmeter.

Kun je in het algemeen stellen hoe meer licht er "zichtbaar"gereflecteerd wordt hoe beter de reflectie.

of leveren metingen met een meter andere waardes op?

 

 

joe snap em of foto'tje plaatsten?

 

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je misschien een multimeter beschikbaar ? eentje die stroom kan meter en niet alleen spanning. Daar kun je een losse zonnecel op aansluiten en gaan meten. Op het zicht is vrij lastig te bepalen ,maar je kunt wel ongeveer zien waar meer licht is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat dacht ik al.

idd toch maar wat gaan bouwen of kopen, ik zag dat de webshhop ook een meter te koop heeft.

om echt te experimenteren/redeneren dus een onmisbaar instrument.

 

thanx Atmo

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle materialen die licht doorlaten leveren licht verlies op , dat lijk mij een logische conclusie. Waar ik nu toch op uit ben gekomen is aluminium folie , gewoon die uit de keuken . Dit laat totaal geen licht door en is in feite hetzelfde als spiegelkappen . Wel breng ik op de folie ( na aanbrengen op de wand ) een heel dun laagje acryl-glas aan om oxidatie te voorkomen. een mengsel van thinner en acryl-glas gebruik om als coating . Acryl lost op in thinner .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus Atmo, wat jij bedoelt is om een stuk plexiglas (in de volksmond de benaming voor acrylglas) op te lossen in thinner, en dat dan op de folie te smeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het wel echt over acryl glas denk ik , dat is harder als plexiglas en vaak alleen in erg dun platen te krijgen.

De rest wat je zegt klopt , zo doe ik het .

Share this post


Link to post
Share on other sites

nlxwitscherm.JPG

 

 

Zelf doe ik 't al een tijdje op deze manier....

 

Dit zijn depron platen van 120x100cm

 

Maar ik was al een tijdje van plan om die platen eens met alluminiumfolie te ''behangen'' :showoff:

 

denk dat ik dat nou maar eens ga doen als ik dit lees

Share this post


Link to post
Share on other sites

En welke kant van het aluminiumfolie is dan het beste?

De doffe of de 'felle' kant.

 

Dof zeker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glimmende kant voor.TIP plak het op karton met behangerslijm niet giftig.

En zet het vast met pinaise of spijkertje. Werkt bij mij goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluminiumfolie oxydeert! :showoff: (nu weet ik niet of dit schadelijk is voor de plantjes/lichtverlies geeft,maar dit is vaak gemaakte fout bij (beginnend!) aquarianen,die de folie als reflector gebruiken!) :P

 

kusjes fotografe

 

p.s. Weetje,heb evt wel lumenmeters te leen,analoog & digitaal! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb vergeten te vertellen het is geschilderd, met blanke lak water verdunbaar.Is niet geoxijdeerdzit er al 6maand in. En planten doen het altijd goet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal bij mijn verf groothandel gaan informeren waarmee ik aluminium kan schilderen.

wordt dus nog gepost.

Bij mijn non ferro groothandels heb ik nog niet kunnen traceren waar het glas gecoat aluminium te krijgen is, het vermoeden is groot dat dit een na behandeling is die binnen het productie proces van een 1 soort product zit. d.w.z. het is dus geen toeleverende industrie.

Ook bij mijn coating en polish bedrijf kon men mij niet verder helpen

weetje wil weten weetje zoekt door.

 

greetje van weetje

 

@fotografe-dat klinkt interessant, voor een dag huur van de meter ben ik bij de gs 25,- kwijt.

geo. locatie dicht bij de Waterpoort. Ik probeer nog ff een andere mogelijkheid maar kom

er anders graag op terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

acryl met thinner lijkt te werken volgens atmo. Acrylkorrels (granulaat) kun je ook bij de hobbywinkel kopen volgens mij. Eens proberen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aluminiumfolie oxydeert! :showoff: (nu weet ik niet of dit schadelijk is voor de plantjes/lichtverlies geeft,maar dit is vaak gemaakte fout bij (beginnend!) aquarianen,die de folie als reflector gebruiken!) :P

 

kusjes fotografe

 

p.s. Weetje,heb evt wel lumenmeters te leen,analoog & digitaal! ;)

 

De oxide laag die op Aluminium ontstaat is zeer dun maar wel zwart van kleur , het zal de reflectie van licht doen afnemen. Leidingwater zorgt ook voor die oxidatie .

Share this post


Link to post
Share on other sites

bericht uit het minilab:

 

incralac van trimetall is het antwoord.

 

Krijg de koppeling niet geplakt,

maar incralac bij google geeft het antwoord.

 

Dit zal voor de particulier iets moeilijker te koop zijn.

kun je het beste een dealer van trimetal opzoeken.

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Whazzup, in thinner zitten giftige stoffen lijkt me niet goed.

 

De thinner verdampt dan ook en de acryl blijft achter, ik zie het probleem niet.

Dat geldt ook voor andere syntetische oplosmiddelen .

 

syntetisch betekend simpelweg "via synthese verkregen" daar valt plantmateriaal ook onder ( fotosynthese )

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar sluit ik mij bij aan atmo.

zolang er maar genoeg tijd bestaat om een laagdikte uit te laten harden.

verder staat in het technies fiche van de lak dat de laag geheel afsluit en geen verdere oxidatie toestaat.

Ik heb de lak al binnen en zal resultaten en foto's posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je niet gewoon hetzelfde materiaal gebruiken als waar de kappen van de lampen van worden gemaakt. Dit lijkt mij (relatief) goedkoop en indien er een beter reflecterend materiaal zou bestaan dan zou me dat verbazen. Dat zou namelijk betekenen dat men al jaren verkeerd bezig is met licht reflectie bij de bron, de lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...