Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Witte Wanden Beste Optie?

Recommended Posts

dit artikel zet ik hier tijdelijk in "algemeen" zodat er eerst op geschoten kan worden alvorens het onder de "info" komt te staan .

 

 

 

Wanneer licht op een oppervlakte valt, kunnen er verschillende dingen gebeuren:

 

-Het licht kan geabsorbeerd worden. De oppervlakte wordt daardoor warm en zendt de energie weer uit in de vorm van warmtestraling (infraroodstraling).

 

-Het licht wordt verstrooid (diffuse weerkaatsing). Het licht kaatst alle kanten op. Daardoor kunnen wij voorwerpen vanuit alle richtingen zien.

 

-Het licht wordt spiegelend teruggekaatst. Het licht kaatst maar één kant op. Dit treedt op bij spiegels, stukjes glas enz.

 

-Het licht wordt gedeeltelijk terug gekaatst en een deel gaat door het reflectie materiaal heen .

 

 

Witte wanden reflecteren het licht het beste, lees en hoor je vaak . Dit is zeker niet onjuist maar wit heeft een belangrijk nadeel, het zorgt voor een diffuse weerkaatsing van licht.

 

Wanneer je de wanden wit hebt gekalkt zal er een behoorlijke hoeveelheid licht verloren gaan vanwege die diffuse reflectie. Er worden dan lichtstralen naar plaatsen in je ruimte gekaatst waar je geen licht nodig hebt, daar waar geen planten staan, zie afbeelding 1

Elke keer dat licht wordt gereflecteerd verlies je een deel van het licht, en dat zijn in de praktijk aanzienlijke hoeveelheden omdat bv zwart-wit folie of muurverf een deel van het licht absorbeert .

Zwart-wit folie laat geen licht door het absorberende vermogen van de zwarte laag . Wanneer je de zwarte laag van de witte zou kunnen scheiden dan zou je goed kunnen zien dat de witte laag nog veel licht doorlaat ,licht dat dus niet wordt gereflecteerd . Hetzelfde gaat op voor een verflaag tenzij die echt dik is, maar ook dan heb je nog altijd die diffuse reflectie.

 

Bij wanden met daarop spiegelend materiaal heb je die diffuse reflectie niet meer, alle licht wordt richting je planten gekaatst(afbeelding 2) . Om die zelfde reden zijn reflectoren ook niet mat wit maar van spiegelend Aluminium gemaakt .

 

Met mat witte wanden bereikt er minder licht je planten dan bij spiegelende wanden!

 

Bij een test met lumen meters in een ruimte met spiegelende wanden bleek de lichtsterkte bij de allerbuitenste planten toe te nemen toen we de lamp hoger hingen!!! Eerst hing de reflector + lamp zo laag boven de planten dat er nauwelijks licht op de spiegelwanden viel, toen was de lichtsterkte recht onder de lamp erg hoog en aan de buitenkanten heel laag . Door de lamp hoger te hangen viel er licht op de spiegelwanden en kregen de buitenste planten meer licht en de planten recht onder de lamp minder , een betere licht verdeling dus.

 

 

Afbeelding 1

gallery_4254_949_29252.jpg

 

met mat witte wanden

 

Afbeelding 2

gallery_4254_949_21832.jpg

 

met spiegelwanden

 

 

Gebruik geen gewone aluminium folie als je spiegelende wanden wilt, dit zal namelijk steeds slechter licht weerkaatsen door de oxidatie van het aluminium. ook kreukt het te veel waardoor je brandpunten kunt krijgen. Je zal op zoek moeten naar een spiegelende folie ( of tape ) die strak tegen je wanden geplakt kan worden zodat brandpunten worden voorkomen . detectie folie is een behoorlijk goede optie omdat het weinig tot geen licht doorlaat. Ideaal als reflectie materiaal is Aluminium (platen) welke in een zuurstofloze ruimte ( inerte atmosfeer ) spiegelglad gemaakt zijn en voorzien van een dunne laag doorzichtige coating . De coating voorkomt de oxidatie van het aluminium aan de lucht na het productie proces. Normale spiegels zou je ook kunne gebruiken maar deze reflecteren minder licht dan je zou verwachten. Je ziet jezelf wel heel scherp in een spiegel maar er treden toch relatief grote lichtverliezen op in het glas en in de laklaag van de spiegel .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is die antidetectie folie daar dan voor geschikt.

Of beter spiegelwandje tegelen, heb ik meteen het gevoel dat ik het dubbele aantal heb staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je gewone spiegels gebruiken ?

Kleding pas spiegels horizontaal geplaatst , 2/3 stuks boven mekaar vanaf een cm of 30/40 boven je potten dat moet dan toch werken !!!???

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewone spiegels kunnen wel maar het glas ervan absorbeert een deel van het licht .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

nice topic :specool

 

wat getallen welke ik gevonden heb op het net.

 

reflectie van.

 

antidetectie folie: 92-97%

wit-zwart folie:75-90%

witkalk: 75-85%

spiegel: ?

aluminium-folie: 35-55%

 

aanvullingen zijn welkom.

 

 

mee groet :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reflecteren spiegels ook niet een deel van de warmte ?

Zodat de plantjes warmer komen te staan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zal wel wat meer warmte in je tuin terecht komen , maar aan de andere kant je kunt je lamp wat hoger hangen om de buitenste planten meer licht te geven . Dit scheelt weer wat warmte bij de planten recht onder de lamp .

 

In hele grote ruimtes met vele lampen naast elkaar ( tuinbouw) hoeven de lampen helemaal niet dicht op het gewas te hangen . Het licht van de lampen overlapt elkaar en er vind geen verlies plaats in weerkaatsing van zijwanden (behalve bij de buitenste lampen die wel een wand beschijnen)

 

Met een 400 watter in een grote parabool reflector maakt de afstand tot je planten niet meer veel uit . Het verlies aan licht door de lucht is minimaal . Denk aan een vuurtoren lamp die een evenwijdige lichtbundel uitzend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een keer me hok bekleed met stuucloper .dit word gebruikt om vloeren af te dekken als de stucadoor langs komt dit word gemaakt van de binnenkant van vruchtensap verpakkingen en zit op een groote rol.spul is volkomen waterdicht en reflecteerd het licht goed.heb helaas geen foto meer van dit hokje zag er erg speace uit :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee atmo .......

 

super topic ...........

 

ben benieuwt naar de uit komst ..

 

wat het beste reflectie materiaal is .........:smoke

 

De vriendelijke groei en bloei Groenten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

gevonden op het net

 

"Stucloper ( protectie karton ) is een karton die aan twee zijden is voorzien van een PE coating. Dit materiaal is bij uitstek geschikt voor bijvoorbeeld het afdekken van vloeren, overlopen, trappen. De PE coating zorgt ervoor dat het karton niet stuk gelopen wordt indien het vochtig of nat is. Het gebruikte materiaal is veelal productie afval van frisdrankpakken (drukmissers)."

 

"De laag aluminium aan de binnenkant van het pak zorgt ervoor dat het pak niet gaat lekken, en licht- en luchtdicht is. Daardoor is de inhoud langer houdbaar."

 

het reflecterende deel is dus gemaakt van aluminium..dus niet echt ideaal.

 

mee groet :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluminium is wel goed indien het voorzien is van een luchtdichte doorzichtige laag. Ee ngoed voorbeeld hiervan zijn de originele wings reflectoren , deze zijn voorzien van een erg dunne laag glas, een soort coating die voorkomt dat het aluminium met lucht in aanraking komt .

 

Door Aluminium platen in een inerte(zuurstofloze) atmosfeer te produceren verkrijgt men een hoge reflectie waarde welke grotendeels behouden kan worden door een coating .

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dit antidetectie folie moet de witte kant tegen de muur of de grijze zoals op foto 2

med_gallery_5498_755_381135.jpg

 

 

med_gallery_5498_922_650239.jpg

 

 

med_gallery_5498_755_342588.jpg

 

 

alvast bedankt :smoke laters pp.................

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is mogelijk anti -detectie folie , maar wel erg matte ,weinig spiegelende . Er is dus ook echt spiegelgladde .

Jouw folie lijkt ook wel op een vervanger van zwart wit folie . Moeilijk te zeggen welke kant je als beste kunt gebruiken als reflectie zijde voor je hok, dergelijk materiaal heb ik nooit getest / gemeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik noppenfolie wat achter radiators geplaatst word normaal gesproken

is dit wat of denken jullie dat het niet werkt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep ik heb het alleen in noppenstructuur

ze beweren dat die hamerslagkappen ook beter zijn als de gladde, dus ik had met die folie het zelfde gedachten

maar het werkt dus wel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gladde kappen geven op een paar plaatsen in je ruimte een overlapping van licht ,een soort brandpunt . Dat heb je niet met hamerslagkappen . De laatst genoemde reflecteerd niet meer licht dan de gladde kappen. Met gladde wanden heb je niet zo snel een te hete overlapping van licht op de planten omdat het licht wanneer het tegen de wand kaatst al een stuk in kracht is afgenomen.

 

Belangrijk is vooral , hoeveel licht gaat er door je folie heen en wordt dus niet gereflecteerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe zit het dan met het lumengetal??Is dat net zo hoog als met gewone witte folie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie weet het?

 

ik ga beginnen met de bouw en zit dus te twijfelen of ik de AD folie achter gipsplaten en die ga texen.

of visa versa :( ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even over het AD folie.

 

we moeten het dus niet meer over AD folie hebben...

we willen er een merk bij horen..

 

Het lijkt alsof in het minilab dezelfde AD folie gebruikt wordt als op de foto.

 

bij onderzoek begreep ik een jaar geleden dat er in ider geval 2 soorten op de markt zijn.

1 daarvan is militair getest.

dat zou deze soort moeten zijn.

eerder in de topic plaatst iemand de reflectie waardes.

hier komt ad folie het beste uit 92-97 %

Maar welk merk is dit?

een aantal pro's heb ik al horen zeggen dat zwart-wit folie een hogere reflectie waarde heeft en dat het dus zin heeft om over je AD folie nog eens zwart wit te zetten.

moet dus eigenlijk beter onderzoek naar komen. wie heeft een meter??????????????/

 

Overigens zeggen een aantal pro's dat tot besluit witkalk toch de beste afwerking is, vanwege de ontsmettende werking. Ik voel dit wel, 't is 100 natuurproduct. Maar kan dit niet "bewijzen"

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontsmettende werking ?? Alsof je planten ein een steriele omgeving moeten staan .

 

En nogmaals ,het percentage dat een bepaald materiaal reflecteerd zegt nog niets over de hoeveelheid licht die je planten uiteindelijk krijgen .

Ik heb samen met anderen metingen verricht met een luxmeter , en kwamen tot een aantal opmerkelijke bevindingen, zoals in de topic start staat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toffe informatie Atmo!

Mooi sluitend ook. :(

 

Alleen 1 vraagje in de tuinbouw gebruiken ze zwart/wit folie maar dat is minder goed dan het 'AD' folie.

Is dat dan het kostenplaatje van het materiaal?

Of juist de bewerkbaarheid van het zwart/wit folie ten opzichte van het "AD" doek?

 

Kdenk de bewerkbaarheid maar wet het niet zeker.

 

Wat denk jij?

 

greeets, Osmoo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643
eerder in de topic plaatst iemand de reflectie waardes.

hier komt ad folie het beste uit 92-97 %

Maar welk merk is dit?

C3 anti-detection film:

 

A specialized type of mylar that exhibits the same properties as the 2mm thick mylar, but in addition to reflecting approximately 92-97% of the light, it also is 90% infrared proof, making your grow room all but invisible to IR scanning. This can also be attached in the same manner as foylon or mylar, and the same caution should be used to avoid creating hotspots in your room.

 

 

met groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door materialen simpelweg tegen het licht(fel) te houden kun je al zien of er veel licht doorheen 'lekt' .

Een laag witte verf laat nog aardig veel licht door bleek toen ik een A4 tje wit had gekalkt en tegen het licht hielt .

 

Als de witte laag van zwart -wit folie werkelijk alle licht zou reflecteren dan was de zwarte laag niet eens nodig want dan zou er geen licht door de witte laag heen komen.

 

In de tuinbouw speelt de reflectie van de wanden een minder grote rol als in onze hokken omdat er grote oppervlaktes worden bestreken met veel lampen zonder dat daar wandjes tussen staan . Alleen de buitenste rijen hebben een wand naast zich . In onze hokken beschijnen we vaak 4 wanden met 1 lamp !

 

 

Hoe komt het dat de lichtsterkte afneemt naarmate de afstand tot de lamp groter wordt ?? Is er sprake van lichtverlies?of is het iets anders ? ben benieuwd hoe jullie hierop antwoorden .

 

Nog ff over die test waarbij spiegelende wanden werden gebruikt : situatie 1 lamp op 30 cm vanaf de planten die er recht onder staan - we meten de lichtsterkte recht onder de lamp en bij de planten die het verst van de lamp af groeien(tegen de wanden staan dus) maar wel gewoon belicht worden . Verder valt nagenoeg geen licht op de spiegel wanden ,en dan heb ik het over licht dat rechtstreeks uit de reflector komt .

 

situatie 2 : We hangen de lamp 15 cm hoger . Hierdoor wordt er meer (spiegel)wand-oppervlak beschenen. De planten die het verst van de lamp groeien krijgen nu meer lux als in situatie 1 blijkt uit het meten , terwijl de platen recht onder de lamp minder minder licht ontvangen als in situatie 1.

 

Conclusie : Het hoger hangen van de lamp had voor de buitenste rijen planten het gevolg dat ze meer licht kregen . Dit staat haaks op de 'regel' dat het hoger hangen van je lamp zwakker licht op je planten geeft ! Dit is te danken aan de spiegelwanden. Witte wanden hebben dit effect veel minder.

 

Wat hebben we aan deze constateringen ? heel veel naar mijn idee ,namelijk we kunnen zorgen voor een gelijkmatigere belichting van het gewas ,en een stuk minder last van de lamphitte hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...