Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
double_s

Welke Dikte Mdf Gebruiken

Recommended Posts

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

Hey double s,

 

Neem gewoon lekker 8 mm joh, lekker stevig. Ik heb bij me eige hokkie de toegangsplaat van dun MDF en dat gaat toch wel bobbelen en golven bij een hoge luchtvochtigheid.

 

Wat ga je neerzetten? Laat me raden - Afghanen.

 

Groet Joost

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 mm is zat hoor, je maakt tenslotte toch ook een stevig frame (da's wel een randvoorwaarde). Denk je er wel aan om de MDF GOED te schilderen, ook de kopse kantjes. Daar heb je speciale verf voor en het MDF goed ontvetten voor het schilderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

double s

 

en de binnen kant bekleden met z/w folie voor het directe vocht

 

mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

de bedoeling was om op de bovenkant en onderkant rondom met balkjes te doen en dan de rest er tegen aan te schroeven aangezien dit kastje maar 60 cm in het vierkant word.

zal dit stevig genoeg zijn of niet?????

 

welke planten kan ik het kleinst houden ?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja

 

de alom bekende Bonzai Afgannen ...........:specool

 

Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites
de bedoeling was om op de bovenkant en onderkant rondom met balkjes te doen en dan de rest er tegen aan te schroeven aangezien dit kastje maar 60 cm in het vierkant word.

zal dit stevig genoeg zijn of niet?????

 

welke planten kan ik het kleinst houden ?????

lowrider?

Share this post


Link to post
Share on other sites

60 cm - pot - lampen - afstand tot je lampen etc = max 35 cm hoogte?? Ik dacht dat je hem voor stekken ging gebruiken... Niet alleen boven en onder balkjes, gewoon een frame bouwen, daar je hout tegenaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

een mooi hokje :smoke ..

 

ik zal zelf voor de wat dikkere gaan.. deze zijn niet veel duurder..

maar misschien toch iets meer geld uit geven voor een ander soort plaat? men zegt dat mdf net als osb giftige dampen loslaat .de 1 zegt dat dit wel uitmaakt de ander niet..ik zou het risico niet nemen..

 

hier een artikel over dit onderwerp.

 

Formaldehyde

 

uit met kunsthars verlijmd plaatmateriaal, met name spaanplaat, OSB en MDF, kan formaldehyde (spaanplaatgas) vrijkomen. Formaldehyde is een giftig, kleurloos gas met een prikkelende geur, waardoor irritatie aan ogen en luchtwegen kan ontstaan. Ook kunnen hoofdpijn, huidirritatie en ademhalingsstoornissen voorkomen.Tri- en multiplex hebben meestal een lager formaldehydegehalte en aan hardboard en gelamineerde houtdelen wordt nauwelijks of geen lijm toegevoegd, waardoor de formaldehyde uitstoot laag is.

 

Alle in Nederland verkrijgbare platen, behalve voor de meubelindustrie, moeten tegenwoordig aan de E1 norm voldoen. Dit betekent dat plaatmaterialen een maximum formaldehydegehalte van 10 mg per 100g plaatmateriaal mogen bevatten. Alleen plaatmaterialen waarop klasse E1 genoemd staat in combinatie met een instituut (meestal KOMO of een U van Uberwacht met een afkorting van een instituut erbij) voldoen gegarandeerd aan deze normen. Een KOMO-keurmerk is er voor spaanplaat, triplex en OSB.

 

Plaatmaterialen die aangeboden worden als formaldehydearm, maar die niet te herkennen zijn aan een onafhankelijk keurmerk (KOMO of een U van Uberwacht) geven geen zekerheid over het formaldehyde gehalte.

 

Houtachtige plaatmaterialen met KOMO keur en formaldehydegehalte van 6 tot 8 mg per 100 gram materiaal hebben een meerprijs van enkele guldens per m2. Spaanplaat van 18 mm met KOMO keur en formaldehydegehalte van minder dan 3 mg per 100 gram materiaal heeft een meerprijs van 5 gulden per m2.

Tips

 

* Kies voor gebruik binnenshuis bij voorkeur plaatmaterialen met geen of weinig formaldehyde.

* De formaldehydeafgifte kan gedeeltelijk verminderd worden door het aanbrengen van een laagje kunststof, lak (geen verf op waterbasis, deze sluit niet luchtdicht af) of laminaat. De afgifte wordt dan ruim gehalveerd. Denk erom dat formaldehyde vrij kan komen uit de niet-afgewerkte zij- en bovenkanten en via boorgaatjes of beschadigingen.

* Een rigoureuze methode om het formaldehydegehalte in huis te verminderen is het verwijderen van de oude spaanplaat, MDF en OSB, die mogelijk veel formaldehyde afgeven. Laat vooraf de formaldehydeconcentratie meten (zie Organisaties).

* Let ook op andere bronnen van formaldehyde in huis: vloerbedekking, nieuwe gordijnen, een slecht werkende geiser en roken. Zorg voor voldoende ventilatie.

* Let erop dat de hoeveelheid spaanplaat, OSB en MDF die u in huis heeft niet te groot wordt. Vloeren, kasten, tafels, bedden etc. kunnen allemaal hiervan gemaakt zijn. Een richtlijn is: gebruik per m3 woonruimte niet meer dan 3/4 m2 spaanplaat, OSB of MDF.

* Oude plaatmaterialen kunnen meer formaldehyde bevatten dan nieuwe plaatmaterialen. Aan de andere kant neemt de afgifte van formaldehyde met de jaren af. Na 4 à 5 jaar is de afgifte van formaldehyde voor de helft afgenomen.

 

 

mee groet :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643
.Tri- en >>multiplex<< hebben meestal een lager formaldehydegehalte en aan hardboard en gelamineerde houtdelen wordt nauwelijks of geen lijm toegevoegd, waardoor de formaldehyde uitstoot laag is.

 

 

mee groet :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...