Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

The Afghany Warrior

R.h.p. Certificaat Op All Mix ?

Recommended Posts

Hoi allemaal,

 

Deze website moeten jullie ff goed doornemen.

 

http://www.rhp.nl/index_nl.html

 

Als je begrijpt dat veel tuingrond gewoon afval is moet je dus goed opletten wat je koopt zo'n RHP stempel is een goedkeuring voor de reguliere tuinbouw en dus ook voor ons.

 

Bestaat er dan een All mix uit de growwereld die deze RHP goedkeuring draagt ?

 

Nee is het antwoord .....

Bestaat er dan een all mix die niet uit de grow wereld komt maar wel een RHP stempel bezit ? Ja die bestaat.

 

Heeft er iemand ervaring met het merk Tref ?

 

http://www.trefgroup.nl/

 

 

 

 

Groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

heyy,

 

Volgens mij heb ik dit deze week zien staan in Aalsmeer.

Zit 45 liter in 1 zak en het weegt een stuk minder dan "gewone" grond.

Volgens de mensen van de GS daar gaan steeds méér mensen hier op over omdat het heel erg luchtig is en omdat het gemakkelijker naar 3 hoog achter te tillen is :specool

 

Hebben we het over hetzelfde?

 

Ik wil het binnenkort uit gaan proberen.

 

gr. Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ya man,

15 jaar geleden ook al zo'n probleem. Bij elke setje tuinkruiden wat je koopt zit een mooi zakje aarde met daarop: aarde voor consumptie gewassen. dus ik dacht even een 25 liter zak te halen bij een tuincentrum.

mooi niet. nu is het volgens mij nog heel moeilijk om dergelijke aarde te kopen.

 

 

ik ben 10 jaar uit de grondjes geweest maar ik gebruik sinds ik indoor kweek, nu tref.(ik mazzel dus?)

hele mooie grond. vanuit mijn leken visie. ik bedoel daar mee dat ik de grond nog niet heb gemeten etc,

Ik gebruik de complete biogreen voeding op aarde potten. bij PP hoef ik de eerste 3 weken amper bij te voeden

lijkt een rijk mengsel dus.

Wel vindt ik dat de stukken turf die er inzitten vrij groot zijn vooral bij het overpotten van de stekken naar 10 x 10 potjes zeef ik de aarde nog een keer door kippengaas 1 x 1. om een homogenere aarde te hebben.

Als ik een worteltje was zou ik geen zin hebben om meteen door zo'n hompje zuur heen te knabbelen.

wederom een gevoelsmatige kwestie dus.

Hier zou ik de bodemkundige wel is over willen horen.

that's all wat ik er over kan zeggen.

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt Tokkie, ze raadden het mij ook al aan :specool

 

Het verbaast mij eigenlijk nogal waarom de grondmixen van verschillende voedings en medium fabrikanten (plagron, bionova etc.) niet RHP gecertificeerd zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

lees net het berichtje van Tokkie

klopt erg luchtig...

te luchtig naar mijn zin..

want ik moet van jullie mijn plantjes zo hoog mogelijk in de pot krijgen.

boel klinkt aardig in.

mijn handelswijze:

pot

klein handje grote hydrokorrels.

2 cm laajes perlite

5 cm aarde, behoorlijk aandrukken

pot afvullen, beetje aandrukken

water geven 2 dagen laten staan.

stekkie erin hoog!! met aarde aanvullen

water langs rand pot

volgende dag rand aarde bijvullen

3 weken later, zoals normaal laagje aarde bijvullen

 

in totaal klinkt mijn 7 liter pot ongeveer 3/4 cm in.

bij mijn eerste rondje op de gewone manier, was dit zeker het dubbele.

bij de mix die ik vroeger maakte,1/3 grond, 1/3 perlite,1/3 worm en extra voeding, en in 35 liter potten gebruikt, voor buitenwiet. was het inklinken ongeveer 7/8 cm.

hij is dus wel erg luchtig, hier moet de grotere kweker rekening mee houden, extra hoge pot?

 

com ca

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi allemaal,

 

Deze website moeten jullie ff goed doornemen.

 

http://www.rhp.nl/index_nl.html

 

Als je begrijpt dat veel tuingrond gewoon afval is moet je dus goed opletten wat je koopt zo'n RHP stempel is een goedkeuring voor de reguliere tuinbouw en dus ook voor ons.

 

Bestaat er dan een All mix uit de growwereld die deze RHP goedkeuring draagt ?

 

Nee is het antwoord .....

Bestaat er dan een all mix die niet uit de grow wereld komt maar wel een RHP stempel bezit ? Ja die bestaat.

 

Heeft er iemand ervaring met het merk Tref ?

 

http://www.trefgroup.nl/

Groet

 

TAW

 

Hoi TAW , Ik weet bv bij Plagron dat de grond niet het RHP keurmerk heeft ivm de wormenmest die erdoor heen is gemengd en die geen keurmerk heeft.

Dit zegt verder niets over de kwaliteit van de grondstoffen die erin verwerkt zijn net zoals bij veel "aardeboeren "

Deze hebben nml wel een het keurmerk alleen de wormenmest doet Plagron de mengsels de das om.

Aangezien je ieder jaar een herkeuring moet aanvragen en dit een klein vemogen kost beginnen ze daar niet aan.

Buiten alle administratieve rompslomp die er ook bij komt kijken.

 

Tref aarde ken ik zeker, dit is een goed mengsel ( idee lightmix ) en komt o.a bij Brinkman Aalsmeer vandaan die het verder verdeeld.

 

M.B.T de 45 ltr i.p.v de "normale " 50 liter , dit heeft te maken met het afvul proces en blijft binnen de normen.

Aarde fabrikanten hebben een marge waar ze tussen moeten blijven en daar voldoet de 45 ltr aan.

Het is een raar verhaal maar in veel 50 ltr zakken zit netto ook vaak 45 tot 50 ltr dit heeft ook te maken met substraat - lucht verhouding in de zak.

 

Groet,

 

Neville

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hey TAW, volgens mij is dat niet correct. :specool De zakken van Bio-G-Power die ik gebruik dragen wel dit stempel. Die van Canna ook trouwens.

Toch wel interressant om te weten, ik wist niet wat de RHP stempel betekende.

Weet iemand of deze stempel ook inbelgie te vinden is?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heeft er iemand ervaring met het merk Tref ?

 

Ja, ik heb het een keer gebruikt en daarna ook nooit meer. Net als Weetje vond ik het veel te grof (dr zitten halve kokosmatten in) en m'n planten verbrandden levend. Na een geslaagde eerste kweek (beginnersgeluk?) op allmix werd de tweede kweek op Tref een grote deceptie. De EC was waarschijnlijk vrij hoog. Ik had toen geen EC-meter, dus zeker weten doe ik het niet.

 

Je moet je niet blindstaren op dat RHP-keurmerk TAW. Het garandeert alleen dat er geen ziektekiemen en foute chemicaliën inzitten, maar dat wil nog niet zeggen dat zaken als de pH, EC, capilaire werking, lucht/grondverhouding etc. in orde zijn. Grond die prima is voor een cactus kan funest zijn voor een wietplantje en andersom, daar helpt geen enkel keurmerk tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boeiend mensen zijn er ook fotos van all mix producten met het stempel ?

 

@ Tokkie,

 

Wanneer een minimeeting in de GS ?

 

@ Everybody,

 

zijn jullie bereidt meeer te betalen voor een product met stempel ?

 

Groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Everybody,

 

zijn jullie bereidt meeer te betalen voor een product met stempel ?

 

Ikzelf niet, als ik weet dat de grond gewoon prima in orde is, (wat bij de meeste allmixen van grotere bedrijven toch wel het geval is) dan hoeft daar van mij niet perse een keurmerk op met als gevolg een hogere prijs..

Alleen zal ik niet zo snel een zak grond van de GS kopen waar verder niets op staat, ook al is deze goedkoper. Bij een zak grond van een gerenommeerd merk weet je tenminste dat het goed zit, en om die paar euro loop ik liever geen risico.

Share this post


Link to post
Share on other sites
want ik moet van jullie mijn plantjes zo hoog mogelijk in de pot krijgen.

boel klinkt aardig in.

mijn handelswijze:

pot

klein handje grote hydrokorrels.

2 cm laajes perlite

5 cm aarde, behoorlijk aandrukken

pot afvullen, beetje aandrukken

water geven 2 dagen laten staan.

stekkie erin hoog!! met aarde aanvullen

water langs rand pot

volgende dag rand aarde bijvullen

3 weken later, zoals normaal laagje aarde bijvullen

 

in totaal klinkt mijn 7 liter pot ongeveer 3/4 cm in.

bij mijn eerste rondje op de gewone manier, was dit zeker het dubbele.

bij de mix die ik vroeger maakte,1/3 grond, 1/3 perlite,1/3 worm en extra voeding, en in 35 liter potten gebruikt, voor buitenwiet. was het inklinken ongeveer 7/8 cm.

hij is dus wel erg luchtig, hier moet de grotere kweker rekening mee houden, extra hoge pot?

 

com ca

 

Yo Weetje,

 

Weetje weet je dat er maar weinig zijn om een pot goed te kunnen vullen !

 

Aandrukken die aarde en inwateren en dan pas planten anders klinkt je pot voor de helft in !!

 

Dat heb ik hier al heel vaak voorbij zien komen...

 

En ja welke grond ik ook koop soms zitten er dingen in waarvan ik denk nou nou nou.

 

Voor filteren van grond voor kleine potjes is een goede tip. Koop anders zaai en stekgrond die is een slag fijner ...

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Atami aarde met dit stempel is heerlijk, hij word ook veel bij de reguliere tuinbouw bedrijven in Nederland gebruikt.. De aarde is lekker luchtig en blijft dit ook, heeft een geweldige bufferende werking en houd exact de juiste hoeveelheid vocht vast. Ideaale aarde!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Boeiend mensen zijn er ook fotos van all mix producten met het stempel ?

 

@ Tokkie,

 

Wanneer een minimeeting in de GS ?

 

@ Everybody,

 

zijn jullie bereidt meeer te betalen voor een product met stempel ?

 

Groet

 

TAW

 

 

Ja, TAW

 

Je roem is je al vooruit gesneld bij de GS hoor :j

 

Minimeeting daar is no probleem.

Ik zat er vorige week 4 x

 

 

Maar wat die aarde betreft:

 

Wat mij het eerste aansprak is dat het minder gesjouw is met die "tref" aarde.

Volgens de verkoop boys(Frank) in Aalsmeer gaan er steeds méér kwekers over op deze aarde en heeft hij z'n kwaliteit al dubbel en dwars bewezen.

Natuurlijk ga ik niet zomaar op verkooppraatjes af maar als ik zie wat daar regelmatig aan voorraad staat t.o.v. de andere aardes en wat er ook verkocht word van deze aarde dan is dat wel een indicatie dat er inderdaad veel growers "tref"gebruiken.

Maar ook in de (reguliere) proffesionele tuinbouw is dit zeker geen onbekende aarde.( 2-de indicatie)

 

Jammer dat "ripper" weer slechte ervaringen heeft.

Hopelijk komen er nog meer reacties/ervaringen.

 

Wel weer een leuk topic TAW :specool

Hoe verzin je ze elke keer weer? :huh:

 

gr. Tok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou een paar zakkies mee mogen nemen voor nop maar de dierentuin kan geen adoputie meer aan.

 

de rem staat erop geen testfases geen zaden meer geen moedertjes meer.

 

Only Afghany Power from now on ...

 

Dus je was er 4 keer .....

 

Met je criminele vriendjes ? :specool

 

Ik had er een minimeeting met Tomas was gezellig, hij weet natuurlijk niet hoe ik eruit zag, zei ik tegen hem toen ie me voorbij liep: Hee crimineel ....

 

 

 

Groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was er met mijn moppie dus je had mij (haar) zeker herkend :specool

 

Vrees dat ik er deze week weer minimaal 4 x moet zijn.

 

Afspreken?

(laat ik wel mijn moppie thuis hoor :j )

 

 

gr. Tok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taw de volgende vraag is dan, is er ook een keurmerk voor Bio-voeding,wanneer is iets bio,en is het allemaal wel zo bio? :specool

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier hebben we een grote hoop waar we al ons GFT op gooien, dit wordt dan Humus-aarde, dit is het meest voedingsrijke spul dat je kan krijgen. Dat+ wat guano ofzo, en je hebt jezelf een biokweek :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat weet ik niet maar volgens mij kan ieder merk of soort grond zich aanmelden voor een certificaat.

 

Een RHP grond is volgens mijn bio hoe dan ook het staat dan op de verpakking en ik heb een mix gezien van organische grondstoffen.

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Taw ik bedoel de voeding biobizz ,biogreen ,plagron, bac ,canna.Allemaal hebben ze een biolijn maar is hier ook een certificaat voor? En is het allemaal wel echt bio?Misschien hoort het wel niet in dit topic maar gaat wel om een certificaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is bio ? Organische meststoffen met RHP potgrond RHP perliet is volgens mij zelfs met wormenmest 100% bio ...

 

Of er een certificaat voro bestaat weet ik niet.

Bio Bizz is bio ....

 

Groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes, dan toch maar zak tref- aarde op de scanner gelegt.

alle feiten op een rij:

 

med_gallery_7713_557_213607.jpg

 

med_gallery_7713_557_176725.jpg

 

med_gallery_7713_557_281011.jpg

 

 

importeren in een fotoprogrammatje en het is precies wel leesbaar.

 

ik ben vandaag even op zoek gegaan naar stekaarde, hier in de buurt zit een Welkoop winkel. bezocht door agrariers en tuinders. hele mooie stekaarde van Landgoed.

met rhp keur, en vrolijke kruiden op de zak,

kijk consumptie-aarde dat moeten we hebben.

 

geen rare tuingrond verijkt met het slib uit de rijnmond.

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...