Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sannie

Ontkiemen Van Zaden In Jiffy's

Recommended Posts

Bij een bestelling van zaadjes in Sannie's Shop worden jiffy's meegeleverd.

Deze jiffy's geven een uitstekend kiem resultaat wanneer er een aantal spelregels in acht worden genomen:

 

Te beginnen met het maken van een kommetje water met een ph van 7.0 en een beetje sannie's bacto.

gallery_7203_745_13273.jpg

gallery_7203_745_17803.jpg

 

Dan kunnen de jiffy's een minuut of 5 zich volzuigen met water en zijn ze klaar om een zaadje erin te doen.

Maak een gaatje in de bovenkant van de jiffy van een millimeter of drie diep,doe het zaadje hierin en dek het lichtjes toe.Het zaadje heeft de kracht om een stukje aarde opzij te duwen bij de ontkieming.

gallery_7203_745_2047.jpg

gallery_7203_745_5544.jpg

 

De jiffy's kunnen nu in een laagje perliet komen te staan of zoals op de foto in een plastick tray.Ook mogelijk is om een elastiekje per 6-9 jiffie's te doen,dan blijven ze ook keurig staan.Zorg er voor dat de jiffy's niet uitdrogen!!!

gallery_7203_745_10584.jpg

 

Zaadjes ontkiemen het beste in een broeierige omgeving,en een beetje licht om de weg te vinden.

Na 3-7 dagen zullen de zaadjes hun kopje boven komen steken :specool

gallery_7203_745_15588.jpg gallery_7203_745_11867.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

ik dacht al...waar zijn die dingen voor :smoke maar wist toen al dat het antwoord wel zou komen..

 

thanks..en met groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk deze info is de kracht van san the man and his shop

 

de info die je krijgt hoe je naar het beste risultaat toe kan werken

 

deze info gaat echt zorgen dat de shop gaat lopen als een trein

 

De vriendelijke groei en bloei groenten ..Harry .. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jan de ripper

Inderdaad laten de jiffy's je ph een ruime halve punt zakken,wanneer nu ingewaterd met een ph van 6.5-7.0 zal de ph redelijk netjes uitkomen rond de 6.0.

Voordeel is wel dat de ph een stuk stabieler blijft als op een hydromedium.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, daar gaat het minilab ook mee aan de slag.

helemaal duidelijk de uitleg.

vraagje:

Het kan aan mij liggen hoor, zoveel heb ik nou ook weer niet gelezen.

Vaak lees je over de temperatuur in je potje of stekblokje, dit ivm de wortelontwikkeling.

je voeding netjes op 25 graden etc.

 

maar nergens lees ik dat het medium waar je iets in gaat zetten die temperatuur ook moet hebben.

De temperatuur van het water waar je je pas gesneden stekjesvoor even inzet.

de stekblokjes die 24 uur in het water liggen,

de temp. van de aarde waar je stekblokjes in overzet.

Toch lijken mij dit logische stappen omdat je alles vanuit het klimaat van de plant wilt doen.

 

Gaat met een zaadje ontkiemen wel heel ver, maar kan het niet beter in ieder geval richting de 25 graden zijn waar het zaadje inplopt. beter dan ijskoud water, voor zo'n beauty.

 

Want dat moet gezegd, ik heb net het zaad onder een loepje gehad, zien er heel potent uit.

ik heb veel buitenzaad onder mijn neus gehad, en (sorry dat ik me nog niet erin verdiept heb, kan dit vast in je topics terug vinden) mij valt op dat de vorm en structuur van de zaden erg homogeen is. heeft dit te maken met de stabiele omstandigheden van de plant, helemaal of topic bla bla.

 

 

in ieder geval die temp>> on topic.

 

getrut of zinnigheid?

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja weetje je hebt helemaal gelijk :(

 

De temperatuur is mega belangrijk voor het ontkiemen van zaden,aan te houden een temperatuur van rond de 22-25 graden.Voor alle media waar het zaadje/wortel mee in kontakt komt(ook water).

 

Het ontkiemen van zaden kan je pagina's mee volschrijven,hier ging het vooral om het gebruik van de jiffy's.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De jiffy's worden gratis meegestuurd met bestelde zaden.

Misschien dat deze in de toekomst in de shop terecht komen?

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf gebruik sinds kort ook jiffy's en ik leg ze te week een in een sterke verdunning van

Hesi wortelstimulator voeding. De ontkiemingsresultaten zijn uitstekend, tot nu al 20 zaden 6-7 verschillend strains en allen mooi bovengekomen. Ik zelf steek de zaden op 2-2.5 cm diep centraal in de jiffy.

 

@Sannie: Wat is je meest commercieel soort, dat toch een hevig rokertje is. Wil jouw zaden gaan proberen :) (ben helemaal niet commercieel ingesteld maar hou van megabuds :( )

 

 

Green Greetz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@spider

Killing fields is een aantrekkelijke plant welke je een hoop grammen in de weegschaal brengt.Bloeitijd van rond de 10 weken.

 

Power haze is ook een interessante kruizing om iets wits en appart te vinden :)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo heb even een vraagje ,heb een bak van 1m bij 1m

"Killing fields is een aantrekkelijke plant welke je een hoop grammen in de weegschaal brengt.Bloeitijd van rond de 10 weken."

hoeveel zaden moet je nu ongeveer laten ontkiemen (in 1l potjes)per m2 ? en ik zet ze meteen op 12/12 , hoeveel zet je er dan, na geslachtsbepaling ?

dank u bij voorbaat

groeten p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je uitgaat van een 50% man en je wilt 15 dames overhouden is het raadzaam 30 zaden te ontkiemen.Wil je 10 planten overhouden kun je weg met 20 zaden enz...

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft het zin om bij het inwateren van de jiffy's zin om wortelstimulator (Rhizotonic van canna) bij te voegen, omdat ik je bacto's (nog) niet heb...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahoor het is geen verplichting om bacto te gebruiken,een wortelstim kan ook!

Het grote voordeel van de bacto is dt je in een dood medium(jiffy's) positieve bacterien en trichoderma schimmels inbrengt,deze houden de foute bacs en schimmels buiten de deur.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even nagevraagd@sannie, gewoon de hele jiffy in de aarde plempen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het hele fiffy in de aarde plempen :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De jiffy's en de pitpots worden niet los verkocht in sannie's shop.

De jiffy's worden gratis mee verzonden bij een bestelling in breeders choice en de pitpots bij een bestelling van sannie's seeds.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier in een tuincentrum jiffys gevonden, deze zijn wel groter als die uit jouw shop. Ze hebben een doorsnede van 3.5cm. Zijn deze even geschikt? Moet je de zaailingen daarna in de uiteindelijke pot plaatsen wanneer de worteltjes erdoor komen of vroeger?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...