Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Speedway

Plantjes Van Onderaf Inkorten

Recommended Posts

Hee,

Kan je plantjes van onderaf inkorten?

Ik heb dus een paar plantjes waarvan 3 redelijk gestrekt zijn. Dat was de kritiek die ik bij mijn kweekverslag kreeg.

Nu zag ik ineens dat er hele kleine wortelstompjes onderaan bij de aarde zitten aan de stengel van de plantjes. Dus ik dacht van:

Als ik mijn plantjes ga overpotten, zou ik dan de grote plantjes als het ware zo kunnen overpotten:

gallery_8327_932_5263.jpg

Dus als het ware de stengel van de plant voor 7 cm ongeveer in de grond plaatsen, ik denk dat hier dan gewoon wortels aankomen.

Wat denken jullie :j ?

 

 

gr.

speed :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, het zijn er toch maar drie stuks dus waarom zet je die (stoute plantjes :specool) niet gewoon in een hoek of aan de zijkant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk stamrot [weet ik zeker ]

beter zet je de laagste op een verhoging omgedraaide pot ofzo

iig zorg voor een gelijk bladerdek

 

 

mzzl kc :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke :no bedankt dan doe ik dat niet :no

Ja die staat op een omgedraaide pot :no

En het zijn er 5 :j :specool

 

gr.

speed :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger vaak genoeg gedaan (toen ik nog uit zaad opkweekte) en nooit problemen mee gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vroeger vaak genoeg gedaan (toen ik nog uit zaad opkweekte) en nooit problemen mee gehad.

 

 

ik ook; tot aan de eerste twee blaadjes in de grond,nooit problemen gehad

Share this post


Link to post
Share on other sites

leg der op der zij, en bind de stam vast op t punt waar ze weer omhoog moet groeien.. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
en dit is echt heeeeeel zeker??

 

Ja , dat is het . In feite doe je precies hetzelfde als wanneer je gaat stekken, dan steek je ook een steel in een medium.

 

Waarschijnlijk kun je zelfs wortels laten groeien op een zijtak waar je een nat blokje steenwol rond plaatst .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is inderdaad een verhoogde kans op stamrot, maar als het goed gaat komen er na 4/5 weken ook nieuwe wortels uit de stam zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zet je ze dan tot de eerste puntige blaadjes in de grond of tot die waar nog geen puntjes aan zitten?

(sorry als ik een beetje onduidelijk ben)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan wietplanten in het vegetatieve stadia zelfs marcoteren,dat wil zeggen,je maakt een schuine snede in een zijtak,je poedert de wonde in met rhizopon of clonex,dan doe je er spaghnum of steenwol rond,en maakt deze goed vochtig met wortelstimulator net zoals je het met stekken doet,dan een plastiek zakje rond de steenwol of spaghnum en na een dag of 7 tot 12 neem je het zakje weg,nu heb je een forse grote stek en geworteld!We hebben dit in de zomer bij een buitenplant geprobeert en met succes...Goede techniek indien je geen hoofdtop wil afsnijden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat niet een veel betere manier van stekken dan? Lijkt mij, je stek krijgt gewoon nog voedingstoevoer via wortels en als die zelf wortels heeft knip je hem dus af en dan kan die gelijk verder op wortels.

Toch een stuf efficienter lijkt me dan een paar dagen zonder wortels te moeten staan?

gr.

speed :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik heb de plantjes dus van onderaf ingekort, geen problemen tot nu toe, gewoon dikke wortels die uit die stam kwamen :rofl

 

Gewoon aan de zijkant van de pot watergeven en daarna van onder zodat het niet te nat wordt rond de stam/geen rot..

 

(even laten weten dat het werkt :wOOt )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van wortelrot zul je geen last hebben als je de stam dieper zet in het medium. Ik zette altijd de stekblokjes zo diep, tot de eerste bladeren in de aarde en dat zijn er een paar duizend geweest, maar nooit geen last mee gehad.

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...