Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

De Ideale TL Buis

Recommended Posts

Ok TL junks,

 

Ik sta op het punt om TL aan te schaffen voor de klonen bak, het is wel duidelijk dat dat blauw moet zijn dus 6400K.

OK maar kan ik nu kiezen in wattage ?

Ik heb buizen nodig van 1500mm 5 stuks voor een oppervlakte van 1,5 m2 ...

 

Kloontjes in wortelstadium komen eronder, ik heb gesnuffeld bij mijn favoriete growshop de Praxisszzzzz

En heb verschillende wattages gezien voor die lengte is die T5 al in winkel ?

 

Ik ga zo nog een keertje goed kijken, lijkt ook wel een wietforum daar zoveel lampies al ze hebben.

 

110 watt x 5 is wel lekker .....

 

Groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk effe bij de T5 link in de eerste post TAW. Deze TL's wellicht?

 

MASTER TL5 HO TL5 HO 80W /865 - 5850 Lm, kleur COOL DAYLIGHT, 6500 K (HO in het typenummer staat voor High Output)

 

5 x 80 watt boven je plantjes... in TL! Als dat niet werkt dan weet ik het niet meer hoor...

 

Overigens lijken de 49 watt een stuk efficienter. Wellicht gewoon een stuk of 8 49 watters?

 

De 49 en 80 watt T5 buizen zijn volle lengte.

 

Niet bij de praxis verkrijgbaar overigens, maar wel te bestellen bij iedere lampenwinkel en on-line.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeker een mooie link Whazzup. :specool

 

Ik denk dat het een beetje van de omstandigheden afhangt of je voor T8 of T5 moet gaan. Als het je te doen is om voldoende licht voor bijvoorbeeld voorgroei zou ik T8 nemen omdat ze gewoon een stuk goedkoper zijn. Maar als je zoveel mogelijk licht wilt hebben zonder op HPS over te stappen zijn die T5 buizen een goede optie, even afgezien van het financiële plaatje. Als je die dingen op een centimeter van elkaar hangt er er zo een armatuur mee vult heb je een hoeveelheid licht die je zeker mooie toppen gaat opleveren in een sog- of scrog-opstelling. Niet dat het onder T8 niet lukt, maar T5 geeft je de mogelijkheid om meer licht per eenheid oppervlak te creëren dan met T8 mogelijk is. Als je wilt afbloeien onder TL is dit eigenlijk het enige wat telt toch? Ook de dieptestraling zal bij T5 iets hoger zijn, maar het echte voordeel zit hem mijns inziens in het feit dat je gewoonweg meer licht hebt. Je zal ongeacht de buis altijd moeten proberen de lampen zo dicht mogelijk op het gewas te krijgen met TL's, of het nou T8 of T5 is. De ingebouwde reflector zal de efficiëntie van de T8 iets verhogen, maar ik denk dat er netto meer licht komt van een armatuur met T5 met daarboven een losse reflector...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnx mad. Gisteren nog even met Stilo over gehad overigens, die weet er ook heel veel van.

 

Dat de dieptestraling bij T5 hoger is dat staat wel vast denk ik. En omdat je altijd scrogt onder TL is dat effect wellicht nog belangrijker dan op het eerste gezicht lijkt:

 

Als je toppen gaan groeien zal de buis omhoog moeten, waardoor hij verder van het bladerdek af komt te staan. Meer dieptestraling betekent dus (ook met scrog) een betere belichting van de plant en naar mijn mening ook een betere groei / bloei. Die paar centimeter meer dieptestraling kan dan plotseling toch wel veel uitmaken.

 

Ook bij stekken en zaailingen is goed licht belangrijk om ze goed te drukken. Ik verwacht met T5 ook daar betere resultaten en korte internodes.

 

Als ik er zo eens over nadenk... 8 x 49 watt op 1.50 x 100.. bijna 400 watt mooi verdeeld over 1,5 viekante meter, 5 mooie plantjes plat in de scrog... Vul maar verder in wat je dan gaat zien :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

dit tegen gekomen op het net

 

"De T5 lamp is zeer efficiënt

maar produceert zeer veel warmte

zodat deze niet gebruikt kunnen

worden in een afgeschermde arma-

tuur. "

 

ook iets om rekening mee te houden omdat je met je tl lamp zo dicht mogelijk op je plant wil zitten

 

 

mee groet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik las inderdaad in de link van whazzup ook al dat t5 het beste presteerd bij 35 graden en de t8 het beste bij 25 graden. Het scheelde al snel 5-10% van de lumen als je een t5 op 25 graden laat draaien. Ze blijven beter, maar zeker als je ze in dikke rijen naast elkaar wilt gaan maken een aandachtspuntje.

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb hier Reflex buizen en armaturen liggen, dus dat ga ik zo f niet omgooien naar T5.. Ik denk overigens ook dat met de tld Reflex wel mooie resultaten te behalen zijn, misschien wel beter want met veel lampen op elkaar slipt ook de luchtstroom tussen lampen en planten zegmaar dicht.. Bij een lamp met een optimum van 35C kon de tempratuur rond de toppen nog wel een te hoog lopen.. wat denken jullie?

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker, met TLD Reflex zijn prima resultaten te behalen. Maar als er wat nieuws is willen we het fijne er van weten toch?

 

Wat betreft de temperatuur: Inderdaad is de ideale omgevingstemperatuur 35 graden. De waarden die afgegeven worden voor de specificaties zijn echter gemeten bij 25 graden. Dat betekent dat de lichtopbrengst in je hok béter zal zijn dan de specificaties want het is rond je lampen meestal wel 25 graden of warmer.

 

//edit lol da's een beetje onzin want het zal niet veel uitmaken 2 cm van plant af :specool toch maar eens een jointje overslaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha mooi he hoe je soms kunt opgaan in een onderwerp om jezelf vervolgens te verliezen in details die op het totale plaatje slechts procenten verschil maken. Nou is bij intensieve teelt elk procentje er één, maar in dit geval gaat het denk ik om zaken die je nooit voor 100% onder controle zult krijgen. Wat voor temperatuur heerst er direct rondom de buizen? Ik denk dat die al snel oploopt naar waarden ver boven de 35°C, dus dat betekent dat je de temperatuur met veel koeling kunstmatig rond die 35°C zou moeten houden. (oppervlakte temperatuur van die T5's is minstens 60°C) Een aparte thermostaat met fan en dimmer voor het armatuur dan maar?

 

Ik weet het niet, maar als het mijn keuze was zou ik voor zoveel mogelijk T5 buisjes op rij gaan en een paar flinke pc-fans het armatuur laten koelen, al dan niet met thermostaat. De lichtopbrengst is gewoon hoger en je kunt er ook nog eens meer van kwijt. Ondanks de voordelen van een ingebouwde reflector bij die TLD-Reflex zou ik dus ten allen tijde voor de T5's gaan. Naar mijn idee maakt de ingebouwde reflector nooit het gebrek aan licht goed wat je bij T5 aan meeropbrengst hebt. Waarschijnlijk is licht dat van twee T5's via een losse reflector komt feller dan het licht wat van een enkele TLD-Reflex komt. Er even van uitgaand dat je op de plek van één dikke T8 twee dunne T5's kwijt kunt. Licht is gewicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjonge ik heb het aardig laten afweten in dit topic! Nog even gevraagd naar die 25 / 35 graden: Volgens de expert gaat het om omgevingstemperatuur en niet zozeer om de temperatuur van de lucht om de lamp. De lamp geeft warmte af uiteraard, en geeft deze in een 25 graden omgeving makkelijker af dan in een 35 graden omgeving, dus zal hij warmer worden bij een hogere omgevingstemperatuur. Maar zoals eerder gezegd, alle buizen worden met 25 graden gemeten dus meer licht = ook echt meer licht met T5.

 

De persoon die ik wilde interviewen een tijd geleden heb ik moeilijk te pakken kunnen krijgen maar ik blijf er op zitten :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

ik ben hier zeer benieuwd naar.

al heb ik de beslissing genomen om mijn eerste kweek onder 12x36watt tld-reflex te gaan doen. uiteraard met elek.vsa's.

 

met groet..

ps.als je die man/vrouw te pakken krijgt,kun je dan vragen naar een goede onderbouwing over het"dieptestraling"verhaal van t5 in vergelijking met de tld?alvast bedankt...... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou in mijn hok 6 TL hangen

3 Phillips van 30W kleur 830

3 phillips van 30W kleur 33

 

nu welke kleur is groeien en welke kleur is bloeien?

 

anders in de groei leg ik alleen de 3 groeilampen aan en aan het begin vd bloei leg ik de 3 andere ook aan.

zou dit lukken?

 

maak er zeker een verslag van

 

grtz irri

Share this post


Link to post
Share on other sites
thanks San. Nou zijn TL-buizen zelf niet zo duur, ik denk zelf inderdaad ook dat een mix van blauw en rood later in de cyclus goed is om ze te blijven drukken (en dat wordt gelukkig vanuit diverse kanten bevestigd). In het begin van de bloei gaan ze nog flink groeien (op 12/12), dus dan lijkt me een behoorlijk aandeel blauw nog steeds gewenst. Gisteren ook even (gezellig) met stijlloos over zitten babbelen.

 

Nou hebben we met buitenplanten de ervaring dat ze als we ze (vroeg) verduisteren en in de volle zomer (juli/aug) laten afbloeien dikkere toppen maken (zie o.a. atmo's DF verslag), dus de hele rode wellicht vanaf blijven of pas heel laat inzetten?

 

Het punt met zonlicht is dat he tin de zomer alles bevat , dus ook veel rood licht . Wit lich tis immers een combinatie van alle kleuren . In het najaar gaat de zon niet meer rood licht geven maar maar bepaalde andere kleuren verminderen in intensiteit terwijl rood nog wel goed doordringt en gaat overheersen.

 

 

ik zou in mijn hok 6 TL hangen

3 Phillips van 30W kleur 830

3 phillips van 30W kleur 33

 

nu welke kleur is groeien en welke kleur is bloeien?

 

anders in de groei leg ik alleen de 3 groeilampen aan en aan het begin vd bloei leg ik de 3 andere ook aan.

zou dit lukken?

 

maak er zeker een verslag van

 

grtz irri

 

Kijk ff onder info ,daar staan alle toepassingen van de kleuren .

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de zomer is de afstand die het licht(deeltjes) door de atmosfeer af moet leggen korter, de zon staat dan immers hoger aan de hemel. Als het herfst word gaat de zon weer lager aan de hemel staan het licht valt nu onder een schuine hoek naar ons en de afstand van die het licht door de atmosfeer af moet leggen groter. Door deze vergrote afstand door de atmosfeer worden de kleuren weggefilterd.

Door dat de rood achtige tinten langere golven hebben worden ze moeilijker weggefilterd door botsingen met bijv. watermoleculen of dergelijke.. denk aan licht door een glas bier, het geeft diffusie van de lichtstraal, hierbij worden dan ook nog de grote golven gereduceerd richting roodtinten. De oorzaak van de rode tinten in de herfst :smoke

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conclusie is dat je buiten in het najaar niet meer rood licht hebt als in de zomer .

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt.. maar wel een andere verhouding blauw/rood licht. Eerder minder blauw licht dus. Dus in verhouding meer rood licht in je bloei zou goed zijn? Daar ben ik eigenlijk nog niet zo van overtuigd als ik eens nadenk hoe goed jouw wiet bijvoorbeeld in augustus ontwikkelde. En andere vroege bloeiers. En zeker omdat het niet méér rood is maar mínder blauw. Groeien planten die in meer blauw licht bloeien nog verder door tijdens het bloeien dan in meer rood licht? Of ben ik nou weer te stoned?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo mensen, ik wilde eens weten wat die tld reflex nou zo prijzig maakt? ik lees hier ergens dat ze veel goedkoper zijn...

 

greetz JustGrow

Share this post


Link to post
Share on other sites
klopt.. maar wel een andere verhouding blauw/rood licht. Eerder minder blauw licht dus. Dus in verhouding meer rood licht in je bloei zou goed zijn? Daar ben ik eigenlijk nog niet zo van overtuigd als ik eens nadenk hoe goed jouw wiet bijvoorbeeld in augustus ontwikkelde. En andere vroege bloeiers. En zeker omdat het niet méér rood is maar mínder blauw. Groeien planten die in meer blauw licht bloeien nog verder door tijdens het bloeien dan in meer rood licht? Of ben ik nou weer te stoned?

 

Waarschijnlijk niet echt denk ik , maar weet niet zeker .

 

En het zou goed kunnen dat in verhouding meer rood ten opzichte van blauw helemaal niet beter is voor de bloei. En dan heb ik het echt alleen over zonlicht. In ieder geval is het energie niveau van alle kleuren hoger in de zomer ( en het hoogst rond de langste dag ) . In dit verband erg interessant om eens een plant buiten te laten afbloeien in de periode 22 mei tot 22 juli (ongeveer dan , ik reken 8 weken voor de bloei) Omdat dan de lichtsterkte het hoogst is . Je brengt me op ideeën Whazzup.

 

Geen twijfel mogelijk trouwens dat vervroegt afbloeien buiten meer opleverd als je het vergelijkt met een laatbloeier van hetzelfde formaat .

 

Met lampen wordt het een ander verhaal omdat die slechts een klein deel van het totale lichtspectrum weergeven.

 

Om weer ff ontopic te gaan : Vaak lees ik dat Tl kleur 830 echt goed is voor de bloei van planten. Vaak gaan aquarium sites erg diep in op tl verlichting trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

poeh.. blij dat het niet alleen aan mij lag.

 

Zo komen we toch weer tot interessante projecten :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees hier wel over t5 en Tld maar heb hier overlaatst iet zien liggen PL-L lamp.

Meer Info

 

55Watt, type 830, 3000k, 4800 lumens, spectrum lijkt ook in orde.

Weet eigelijk geen snars af van lampen en spectrum en die hele rimram :P

Zou toch wel even graag jullie mening horen? Doenbaar of niet?

 

Ook meer info gevraagd over de socket (op wat aansluitbaar), beetje verward met die 4 pinnen SG-11.

En over het feit of er wel of geen voorschakelingen nodig is.

 

Thx :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Whazzup en TL lovers :smoke ,

 

Heb mij redelijk ingelezen in het TL gedoe en overweeg deze winter 2 12/12 kasten te maken met T5 buizen erin, op een aquaria-site kwam ik deze info tegen >HIER< met veel duidelijke uitleg.

 

De door mij gebruikte kleuren in mijn 8x 18watt 12/12 kassie zijn 6x 827 en 2x 33 waarbij de kleur 33 buisjes gedurende de gehele bloei recht boven de planten staan (er staan verschillende planten in diverse stadia in de kast) waardoor het strekken m.i. tot een minimum beperkt wordt.

 

Hoop snel van iemand een resultaat met de T5 buizen te zien (HO, HE of een mix?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Slotty,

 

 

Wij hebben in onze nieuwe voorgroei unit t5 armaturen met HE lampen.

 

Deze dus

 

med_gallery_8797_1979_8461.jpg

 

 

En daar zijn we goed over te spreken. We hebben net de eerste set zaailingen hieronder laten opkomen en met succes. Je zult zeer snel dit in ons nieuwe kweekverslag terug zien.

 

Wellicht gaan we nog uitbreiden met reflectoren om de buizen. Onze leverancier heeft ons uitgebreid in de lichtarmaturen rond geleid en inderdaad is nog veel mogelijk.

 

Als we niet tevreden zijn over de resultaten gaan we wellicht ook nog over naar HO lampen, maar vooralsnog vinden we de groeifase onder t5 zeer te vergelijken met het ontkiemen en groeien onder HPS.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Edited by Beaker
Foto zichtbaar gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...