Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Ontwerp Mini Voorgroei/bloei/droogruimte,boxformaat

Recommended Posts

ben benieuwd rataplan :specool T5 buisjes er in wellicht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig verslag, zal erg leerzaam worden. Alleen is het mij niet helemaal duidelijk hoe het precies met de passieve inlaat zit, misschien zou je dit nog eens uit willen leggen...

 

grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup:Tipje van de sluier,het zullen tld reflex buizen worden,tl's met ingebouwde reflector voor een perfecte lichtverspreiding :specool

@Paffie,kijk nog eens naar de eerste afbeeldingen,in de sokkel zijn rondom grote ronde gaten,de onderkant van de kast gaat hier op met weer grote gaten rondom,als je nu als de kast dicht is je afblazer aanzet,dan zuigt deze lucht door de gaten naar boven,dit noemt men passieve luchtverplaatsing,hoe meer je gaat afzuigen,hoe groter de luchtverplaatsing dan ook zal zijn door die gaten,je hebt maar 1 probleem,het licht gaat ook door die gaten naar buiten komen,en andersom ook naar binnen wat niet mag,daarom bouw je rond de gaten dus een kader,zodat er geen lichtinval naar binnen mogenlijk kan zijn....

Morgen ga ik schilderen,en de zijkanten monteren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rataplan: Waarom maak je zo'n punt van het absoluut lichtdicht zijn van je kast? In de groeiperiode lijkt me dat niet echt belangrijk.

 

In mijn minikastje heb ik geen plek voor een luchtbevochtiger, maar heb daar het volgende op gevonden:

 

luchtvocht.JPG

 

 

De luchtbevochtiger kan op twee standen blazen en is dan meteen een actieve luchtinlaat. Als hij uitstaat wordt nog steeds passief lucht door het apparaat gezogen. Op de hoogste stand krijg ik de LV op zo'n 75%. Let er wel op dat je er waarschijnlijk nieuwe verdampingscassettes in moet doen als je zo'n ding tweedehands koopt, want als die verkalkt zijn verdampt er geen water meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk bedacht Jan!Zeker een voorbeeld voor toekomstige hokbouwers. :specool Zoals het topic vermeld is dit een ontwerp voor een 3 in 1 kast,groeien,bloeien en drogen,ikzelf ga het eerste toepassen,doch wil geen enkele lichtinval noch uitval uit dit kastje daar ik het echt niet raadzaam zou vinden dat mijn stekken en of zaailingen lichtstress zouden krijgen ook niet in de voorgroei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ondertussen een kleine update,de komende week zullen er bijna dagenlijks updates volgen omdat ik graag de kast gebruiksklaar zou willen hebben tegen het volgende weekend,dus nog heel wat kluswerk en werk om het topic te voeden... :specool hier is het onderstel,de sokkel reeds geschildert met een kwalitatieve satijnglanslak,kijk hier mee uit dat deze voor binnen en buitenhoutwerk dient te zijn,en afwasbaar,hier is ook weer de regel goedkoop is duurkoop,aangezien de verf moet uitharden en later vocht en warmbestendig dient te zijn...

Foto=6CBURUPW.jpg

en hier de uitneembare plantenlade die precies 78 potjes kan bevatten...

Foto=8DEBF3BL.jpg

bij het testen in de luchtbevochtiginsbak door middel van een kleine membraanvernevelaar kwam ik tot de vaststelling dat deze alleen niet de gewenste bevochtiging leverde,dus zijn het nu 2 kleine vernevelaars in de bak geworden,nu is het systeem zeer doeltreffend,hiervan weer eerstdaags de volgende updates...

Share this post


Link to post
Share on other sites

de kast is nu bijna af,foto's volgen morgen,vandaag de verlichting afgewerkt,daar het belichtingsoppervlak 120cm x 55cm moest bedragen,zou ik voor deze setup moeten kiezen voor minstens 7 tl lampen van 36 watt,met wat opzoekwerk heb ik uiteindelijk gekozen voor 4 tld reflexlampen kleur 840 coolwhite van Philips,deze lampen hebben een ingebouwde reflector wat er voor zorgt dat de lichtbundels met een tussenafmeting vanaf 9cm tussen de lampen,elkaar overlappen,dus hier een energiezuinige oplossing!4x36 watt= 144 watt en dit in combinatie met ook energiezuinige electronische vsa's,die de lampen niet meer laten flikkeren,mooi opstarten en veel langer meegaan zonder starters...Toen moest ik nog een oplossing vinden voor 2 problemen...

1)Warmteafvoer

2)verstelbaarheid

in de bouwmarkt kwam ik leuke aluminium profieltjes tegen in allerlei vormen,hier opteerde ik voor 4 rechte latten,en 4 L latten,voordeel is dat aluminium zeer licht is maar toch sterk,hier maakte ik een rechthoekige kader mee,waar de lampen door middel van kleine boutjes en moertjes vastgeklemd konden worden,er restte enkel nog de lampuiteinden te solderen,en hier een draadbundel van te maken en genummerd om naar de vsa's te kunnen lopen,om het geheel nu makkenlijk en vederlicht te verhangen in hoogte opteerde ik voor 2 geleiders type boekenplank,een systeem waar je per 4cm kan verhogen of zakken simpel door de 2 beugels te kantelen zodat je deze kan omhoogbrengen of omlaag,poepsimpel en een lichte klus wanneer de lampen dienen versteld te worden.Nog een zeer groot voordeel is dat de lampenwarmte direct naar boven kan omdat de lampen zweven in de kader,geen armaturen,geen pc fannetjes,neen,dit acht ik meer dan goed zo,zeer licht en doeltreffend :specool

hier de electronische vsa's,per vsa kan je 2 tl's schakelen,deze worden ondergebracht in de zijruimte,en makkelijk bereikbaar door het kastdeurtje...

Foto=VRW44PYU.jpg

En hier de kader met de in werking zijnde lampen langs de bovenkant;dus de reflectorkant,moet zeggen dat deze lampen zeker hun werk doen,wat een lichtzee met slechts 4 tl's!

Foto=MIER8NJJ.jpg

indien je nu de kast ook zal gebruiken als afbloeiruimte,dan zou ik juist dezelfde kader maken met 4x36 watt 830 warm white tld reflex tl's ,indien je een 2x 6 stekker fiche,mannelijk en vrouwelijk gebruikt,dan kan je op dezelfde vsa's afbloeien,zeker kostenbesparend en verwisselbaar in enkele minuten :blink:

update's volgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ver ben je intussen???? ben zeer benieuwd!!!! :specool

 

UPDATE!!!!!!

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok,hier dan weer een update...

---------------------------------------

Vandaag is de gehele kast gemonteerd op de sokkel,waterpas gezet,en de deuren gemonteerd,binnenin is een kader geplaatst om de deuren goed lichtdicht te laten sluiten,en ook langs buiten is een latjeskader geplaatst om een dubbele veiligheid te waarborgen,tot slot nog deurkknopjes,een schuifslotje en magneetjes binnenin om de kastdeuren egaal te laten sluiten,de ruwbouw is dus af.

Links zie je het deurtje met daarachter de ruimte van de inblazer,de electriciteit in het algemeen en een schabje bovenaan waar de koolstoffilter in gemonteerd zal worden,deze zal hangen aan 2 haakjes met ketting,ga dus door de filter blazen,er komt een smalle rooster langs de zijkant van de kast ter hoogte van de filter, dit om de afgewerkte lucht te laten ontsnappen,morgen gaat het klussen verder binnenin... :specool

De ruwbouw...

-----------------

Foto=TIG7WRUL.jpg

 

Foto=DTHJRRLR.jpg

 

Foto=XDIYKNXI.jpg

 

Foto=YMCKSFQG.jpg

de buitenkant van de kast zal in het donkerrood geschildert worden,dit natuurlijk is eigen persoonlijke smaak,zo morgenavond de volgende updates...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Hey rata, ziet er goed uit. Gebruik je dan geen rubbers voor de goede afsluiting van de deurtjes?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

neen,de binnenkader is gemonteerd langs binnen,en sluit de deuren precies af,heb 5 minuutjes achteraf in de kast binnenin plaatsgenomen,en zag geen steek voor ogen meer :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Wat een Belgenmop! :specool Je bent een echt slangenmens zeker? Ik ben nogal groot, lomp en stijf en zou het licht in de kast aandoen om te kijken of er licht naar buiten komt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor .., maar zoiets zie ik mezelf niet maken! :specool :j :huh: :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de lege kast gaan zitten was geen probleem

quote...

deze kast zal 1.45 meter lang worden,85cm hoog en 70 cm diep,gewoon omdat ik er 72 steks of zaailingen wil in voorgroeien achteraf... :j :specool

update...

-----------------

vandaag is de grote dampkap gemonteerd in de kast,de centrale schoepenventilator heeft een groot debiet,en heeft 3 snelheden,toch ga ik deze samen met de aanblazer schakelen op een thermodimmer,wil namenlijk de vrijheid behouden om zelf te kunnen bepalen hoe warm en of hoe fris het moet worden in de kast,de afzuigbuis gaat door de kast achteraan naar het mini compartiment,op het bovenste gedeelte zal de koolstoffilter gaan plaatsnemen...

Foto=JQJX7TU7.jpg

ook is de waterbak voor de 2 kleine mistmakers rondom voorzien van 28 gaatjes van 4 millimeter,en zijn de aansluitingen ook door de kast gevoerd naar de electriciteitskast...

Foto=NM7PP4VB.jpg

in deze opstelling komt de mist mooi vrij,en zonder spatten natuurlijk door het deksel,bij deze mistmakers kan ik exact 28 liter water in de bak doen,goed voor een week luchtvochtigheid bij 18h per dag.

Hier nog een totaalbeeld van deze update...

Foto=DYYXCQB8.jpg

nu gaan de schilderwerken morgen van start,waarvan update...

Share this post


Link to post
Share on other sites

rataplan man o man,

 

Wat mooi allemaal, wou dat ik allemaal zo handig was om dat in elkaar te bouwen...

Ga je volgen :j

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

update schilderwerken

eerst en vooral bedankt voor de belangstelling en de positieve reacties... :smoke

zo de eerste laag is langs de buitenkant en de nog blanke binnendelen aangebracht,morgen zal de 2e laag aangebracht worden,daarna volgen de geleiders voor het lichtsysteem,en zullen we de electraaansluitingen uitvoeriger gaan bespreken...

hier de buitenkant...

Foto=DZPZA8UN.jpg

en de binnenkant...

Foto=8QF3OV6Z.jpg

project begingt nu eindenlijk wat vorm aan te nemen,er zitten al ruim 32 werkuren op,en bij een huidige berekening reeds al een 520€ aan materialen,maar dat zal zich snel gaan opbrengen,zowel aan electriciteit als tijd...

updates volgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey rataplan,

dat gaat lekker he!?

speciaal de kleurstelling is goed gekozen... :smoke

 

Maar vraagje, zijn dat toevallig van die 3/weg membraamvernevelaars van conrad?

en of waar heb je ze gevonden?

 

alvast bedankt en zet em op

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende update...

Lichtsysteem is nu geplaatst en bedrijfsklaar,kader hangt netjes pas,alleen is het niet zo makkelijk om het lampensysteem te verhangen,daarom moet er hier nog wat bijgeknutselt worden,ik ga opteren voor 4 fijne kettingen met 4 s-haakjes die op elke kaderhoek gemonteerd zullen worden,door het aluminium weegt het gehele lampensysteem enkele honderden grammetjes,dus dat valt zeker wel mee,de vsa's zitten buiten het hokje in de electriciteitsruimte,deze gaan op een tijdschakelaar aangesloten worden.

De plantenlade past precies zoals voorzien.Ook is de verstelbare thermo/hygrometer geplaatst,deze verstelbare slede zal ook de thermodimmer gaan bevatten...

Foto=EWCGQT7Y.jpg

 

Foto=8HIXV73F.jpg

Hier nog goed de reflector in de lampen te zien

Foto=XIBMSV8C.jpg

updates zullen volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee rata .....

 

ziet er toppy uit je nieuwe 3 in 1 kast ...........

 

ben benieuwd naar de kweek er in ...:smoke

 

De vriendelijke groei en bloei groenten ......Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks,de verf heeft zeker enkele dagen tijd nodig om uit te kunnen harden,als je de kast openmaakt mag je nooit een verflucht gaan waarnemen,anders zou het zinloos zijn om er plantjes in te gaan plaatsen.Ga in de kast binnen de 2 weken er 78 gefemeneraliseerde zaailingen in plaatsen,ga eens testen wat de herma factor in eva seeds bedraagd,de eerste x dat ik zulke zaden ga uittesten op een groot aantal,dat zal dus het volgende topic gaan worden,een test met 78 gefemeraliseerde zaailingen,maar eerst nog verderklussen,we zijn er nog niet helemaal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ziet er goed uit, je bent wel een beetje bob de bouwer he...

 

Ben benieuwd wat de herma factor gaat worden aangezien die toch voor een redelijk deel

afhankelijk is van de omstandigheden.

 

Goed bezig, wat moet hij kosten? :smoke

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...