Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Deef_

Kweek Met 8 Nlx Op Mapito + Druppelsysteem

Recommended Posts

Hallo allen op dit informatieve forum.

 

IK KWEEK PUUR VOOR DE HOBBY. Dus aub geen appel-reacties met vragen waarom ik er niet meer zet aangezien ik een druppelsysteem heb. Ik heb het uitgerekend hoeveel stroom ik gebruik. De kosten voor het druppelsysteem zijn echt bar weinig (water is ok bes goedkoop)

 

 

 

Ik ben nieuw hier maar zit erom te popelen om hier ook nou eens eindelijk een kweekverslag op te hangen.

 

Ik heb 8 NLX plantjes.

Kreeg eindelijk eens een keer fatsoenlijke stekken van de stekkenboer. (Heb nieuwe 'leverancier :smoke)

 

Ik ben begonnen om eerst het mapito in te weken in een badje van Cannazym en Wortel Complex en SuperVit met een cozy PH-waarde van 5.2 -->bij het planten van de vrouwtjes was het 5.8 :nerd

((Ik beschik helaas niet over een EC-meter. Dit komt nog...helaas!))

 

Meesten zullen nu wel onderschatten dat ik er HESI voeding op na houdt bij mijn kweekjes.

Mapito in de bakken gepleurd en de stekken erin geknalt. Heb het licht op 18 uur staan dit hield ik meestal 2 weken aan, maar aangezien deze stekken 300 miljard keer beter geworteld waren denk ik dat dit iets minder wordt. Ben wel van plan grote planten te kweken. Heb namelijk de ruimte, de tijd en het geduld hiervoor :no.

 

Ik heb voor de af- en aanzuiging zeer goedkope buisventilatoren van de Conrad, gebruiken als ze samen aanstaan maar 35 Watt. En ze maken bijna geen herrie. De afzuiger zuigt een respectievelijke 190 m3/h en de aanzuiging 98 m3/h. Beiden ventilators laten zich maar voor 40 db horen.

 

 

 

Ik heb zelf vooraf een schema gemaakt, maar ben bang dat hier geen reet van klopt :j,

desondanks ga ik wel zeker uitproberen (uiteraard) of het schema klopt. Ik ben er wel bang voor namelijk

dat ik wat te weinig zal gaan spoelen met het huidige schema. :S

 

Now, let's start growing! ;)

 

 

 

Hier een link met wat feuteus en een link naar een filmpke met lekker eigen muziekje:

 

Fotoows

 

Film van mijn kweekhok en dergelijke

 

 

 

Bij de updates van mijn verslag zal ik rechtstreeks foto's plaatsen.

 

Dit kwam mij zo ff beter uit. Sorry als mensen dit vervelend vinden....maja.

 

 

 

 

Ik hoop dat jullie kunnen meegenieten van mijn kweek :o :rofl

Edited by LSDeef

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom op wietforum !

 

Cool, eens een filmpje inplaats van enkel photos

 

 

tijdens dat de lampen uitstaan, krijg je het dan nog warm genoeg? ik zie op de film

de kachel vlakbij de filter staan, zuig je dan niet de meeste warmte al naar buiten ?

 

verslagje Ga ik zekers volgen !

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Zemec!

 

Mijn eerste lezer :o YEAH!

 

Is idd geen strategische plaats voor die verwarmer. Maar heb geen ander plaats helaas :no

 

maar heb blijft tussen de 22 en 28 graden ( heb ik getest) dus dit zit wel pluis.

 

Heb nu ook een groot doorzichtig zeil over de planten getrokken dat door lange sateprikkers boven de plantjes wordt gehouden. Dit zorgt voor een fijne LV van 65%. De plantjes stonden 5 uur na het plaatsen van dit zeil ook stokstijf omhoog met de bladeren, een zeer goed teken dus.

 

Nogmaals bedankt voor je interesse :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo de stekken hebben de eerste dag overleefd...

 

 

Heb naar aanleiding van een thread hier op het forum even een luchtbevochtiger in elkaar geknalt.

 

Is gemaakt van een giffles (was tegen schimmels dus niet schadelijk. Dit zou ik de dames nooit aan kunnen doen). met een ventilator erin. Aan de zijkanten 2 gaten voor de aanvoer van de lucht. En er hangen 2 dikke afgeknipte handoeken in om het vocht op te nemen.

 

Bovenaanzicht:

med_gallery_8212_823_52682.jpg

 

Ik ben op dit moment aan het testen hoelang het duurt voordat de 1,5 liter op is die in de luchtbevochtiger zit.

 

Zijkant:

med_gallery_8212_823_19846.jpg

 

 

med_gallery_8212_823_43608.jpg

 

Op deze foto kun je zien dat er een lekker LV is van 75 %.

in het hok is het 22 graden en de wortels hebben een lekkere 24 graden zelfs.

 

Ik trek voordat de dames gaan slapen een doorzichtig zeil erover.

Hopelijk gaat de luchtbevochtiger zijn werk doen. Want er is met de lamp aan een LV van slechts 55% / 57%. En dit vind ik toch een beetje weinig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed bezig deef :no

ziet er allemaal erg mooi uit!

leuk ook dat flimpje :smoke

ben benieuwd wat dit gaat worden

succes! :o

 

-grz- Kid

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk.. goed bezig, leuk experiment!

 

Wat betreft die luchtbevochtiger: Ik heb daar ook een keer iets over gepost in het kader van het koelen van de lucht die je hok binnenkomt:

 

Van overgrow: Een bak (grote plastic bak van curver met deksel) met aan de ene smalle kant een inlaat en aan de andere de uitlaat, op de inlaat van je kast aansluiten. De bak voor de helft gevuld met water. Verspringend in de bak hangt dik filterpapier dat het water opzuigt (dus het ene papier 2/3 aan de linkerkant, het volgende papier 2/3 aan de rechterkant etc) zodat de lucht langs het natte filterpapier getrokken wordt. De verdamping van het water zorgde voor een temperatuurverlaging van enkele graden en zorgde tevens voor een hoge luchtvochtigheid. Kosten: pak hem beet 10-15 euri's. Best wel het proberen waard lijkt me..

 

Beetje hetzelfde idee op een iets grotere schaal met wellicht wat meer rendement..

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx whazzup.. :smoke

 

idd meer rendement zal ik nodig hebben. De luchtvochtigheid is nu (met zeil over de plantjes)

66% toen ik zojuist keek. Redelijk dus.

De luchbevochtiger staat ook onder het zeil, heb ik meteen een beetje frisse lucht voor de stekkies.

 

Iemand misschien meer ervaringen met de zelfgemaakte luchtbevochtigers. Heb het idee dat de mijne maar een winst van 3% LV ofzo oplevert.

Kun je ze het beste vullen met koud of heet water ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warm water verdampt het best maar brengt de luchttemperatuur ook wel weer omhoog. Het verdampingsproces echter koelt ook weer een beetje dus heb geen idee wat het netto oplevert dat zou je eens moeten uitproberen! Wellicht de oppervlaktespanning nog wat verlagen door een heel klein drupje afwasmiddel voor een goede verdamping en een aquarium elementje erin zetten als het echt werkt? Dan hebben we bij deze weer een waardevolle "bouwdoos" uitvinding gedaan :smoke

 

Het is in ieder geval goed te meten want je kunt zien hoeveel water er verdampt, en dat gaat allemaal je hok in. Vergeet niet bij je metingen de vochtigheid buiten elders in huis als referentie te houden om ook daadwerkelijk het verschil te meten. Een hele droge lucht is eenvoudiger 5% vochtiger te maken dan een al behoorlijk verzadigde.

 

Als je temperatuur het toelaat zou je ook je ventilatie iets zachter kunnen zetten, dan trek je het vocht niet zo snel uit je kast.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt beter een bevochtiger maken met een mistmaker

het precipe is het zelfde maar dan met een mistmaker erin

Share this post


Link to post
Share on other sites

mistmaker ? waar en hoe kank die krijgen.

 

Whazzup:

Heb de luchtafzuiging bijna niet aanstaan. dus eg een bar lage LV in het hok zonder alle maatregelen daartegen. Als ik niks eraan zou doen zou er een lv van 37% zijn. Dit is in het late stadium van de bloei wel ideaal natuurlijk. (toprot)

Share this post


Link to post
Share on other sites

"mistmakertjes" (zoek naar vernevelaars): te verkrijgen bij o.a. www.conrad.nl maar zijn niet goedkoop en erg gevoelig voor kalk.

 

Het principe wat ik beschreef is ook natuurlijk al als product beschikbaar. Alle koelers die op water werken, werken op basis van verdamping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup: Bedankt. Heb een mistmaker besteld voor 18,50 in Belgie :wacko:

 

 

Op dit moment staan de plantjes 5 dagen in groei. Er zijn geen paarse stengeltjes waar ik voorheen wat meer last van had. Maar ik heb nu immers een PH-meter, dus that does the trick :oeps

 

Paar gegevens:

 

Temp lamp aan 28°C, lamp uit 18/20 °C

LV lamp aan 57/63%, lamp uit 70/80%

 

Voeding is een beetje HESI spul en Cannazym; Hesi wortel complex, en Hesi Groei complex. Ook een aantal aangegeven druppels SuperVit.

 

Ik ben van plan 2 weken voor te groeien zodat ik lekker grote planten krijg. Ben misschien ook van plan te gaan "scroggen" maar weet niet of dit nou daadwerkelijk meer opbrent. Mischien kunnen sommige mensen mij hier tips over geven?

 

Feuteus:

 

med_gallery_8212_823_97503.jpg

 

 

 

 

 

Ik heb wel het idee dat ze traag groeien. Maar mijn laatste kweek met NLX had hier ook last van. Zal het dus aan het soortje liggen dat ze moeilijk op gang komen?

 

Ze hebben iig totaal geen stresssss <_<

med_gallery_8212_823_56246.jpg

 

Een fijne wortel temperatuur van bijna 21 °C :wOOt

med_gallery_8212_823_75595.jpg

 

 

Het plantje vooraan op de foto was de beste stek en laatst zich ook van zijn beste kant zien door een beetje voller te groeien.

 

med_gallery_8212_823_165325.jpg

 

Ietsie pietsie wietsie paars toch wel. Vrijwel niet.

 

med_gallery_8212_823_88340.jpg

 

2 stekken in 1 bak doen wat moeilijker met groeien. Maar dit waren ook weer iets mindere stekkies.

 

 

 

PS: Ik vergiste mij met mijn vorige foto's dat mijn planten niet zo'n groen blad hadden, maar dit kwam dus omdat ik foto's maakte met de lamp aan. pfffff ;)

 

 

REACTIES & TIPS zijn meer dan welkom. (kritiek ook maar minder :search:)

Edited by LSDeef

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ bananas

 

Thanks voor de interesse. Was van plan ze 2 weken voor te gaan groeien. Wil namelijk grote planten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee LSDeef welkom ..

 

ff een vraagie ......

 

wat voorn lamp heb je .........

dit omdat je zecht dat je de planten lekker hoog wil laten goeien voor het bloeien .

 

bij een 400w zal ik ze niet zo hoog laten worden en dan scroggen

 

 

Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

 

Ok heb een 400 Watt. Zal dit advies dan maar opvolgen en 1 week voorgroeien en dus gaan scroggen.

 

 

@ TAW:

 

Bedankt. haha dit is ook mijn producesr & DJ naam :wOOt

Serieuse Poker ? ? ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo even een updeetje.

Mijn schatjes staan nu 8 dagen in groei.

Verdere gegevens:

Voeding: Hesi Wortel Complex, Hesi SuperVit, en Hesi Groei Complex.

LV: lamp aan 53% (mistmaker is besteld) lamp uit 75%.

Temp.:lamp aan 28 °C lamp uit 21 °C

 

Ze krijgen over 18 uur verdeelt 6 x 2 minuten water+voeding ( PH 5,77, 23 graden Celcius ). Dit is volgens mijn schema zoeen 150 ml per plantje per dag. Watertoediening start 1 uur nadat de lamp aan is gegaan en eindigt 1 uur voor dat de lamp uit gaat.

Ik zet de afzuiging iedere dag ff een half uurtje aan en daarna sproei ik de plantjes nat met water van 23 °C met een druppeltje SuperVit (aminozuren en vitamines enzooow).

 

@ Harry M : Ik laat ze denk ik toch wel iets langer als 1 week voorgroeien. 12 dagen denk ik zoiets. En ga dus scroggen. Dus dat wordt een feest.

 

foto:

med_gallery_8212_823_31118.jpg

 

 

Kleur is niet verkeerd. Heb iets meer voeding gegeven, aangezien ze een beetje lichter werden.

 

Tips of reacties zijn altijd welkom en worden beloont met een lekker koppie koffie en een koekje. Helaas mag er niet binnen geblowed worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo even een update..

 

Ik ben bang dat er niet goed is met de voeding ofzo, kijk maar op onderstaande afbeeldingen. De plantjes zijn heel erg geel in het midden. Zal dit door te weinig voeding komen ? Heb namelijk geen EC-meter. Misschien de profs hier een antwoord op ?

 

Temp lamp aan 29 graden lamp uit 19 graden.

LV lamp aan 53% lamp uit 61%

De plantjes zijn na 12 dagen op 12/12 gegaan.

 

Geef volgens het HESI schema groeicomplex, beetje bloeicomplex en Supervit. Ook spuit ik ze af en toe nat met SuperVit bij het sproeiwater.

Let ook op het plantje met de 2 scheuten. heb deze zo gebogen zodat het scheutje ok veel licht kreeg en dit werkt goed. Scheutje steekt al bijna net zover omhoog als het plantje zelf. En ik ga de planten leiden "scroggen" dus das wel ideaal.

 

fotoows:

De scheut met 8 dagen groei.

med_gallery_8212_823_18204.jpg

 

De scheut met 1 dag bloei.

med_gallery_8212_823_39435.jpg

 

De scheut met 3 dagen bloei. Ik vond het wel grappig hoe krachtig dit scheutje zich ontwikkelde naarmate ik hem meer het licht liet zien :blink:

med_gallery_8212_823_35579.jpg

 

Bovenaanzicht, hier kun je goed het gele in het midden van de planten zien. VOEDINGSTEKORT ? ? ? ? :P

med_gallery_8212_823_125891.jpg

 

Mijn schatje...

med_gallery_8212_823_178284.jpg

 

Toch ogen ze gezond... :specool

med_gallery_8212_823_89644.jpg

 

 

Iemand misschien een idee waardoor het gele in de planten wordt veroorzaakt? ? ? ? ;)

 

Yours truly,

Deef

 

mooie kleine dames

 

Tenks, jij valt wel op kleine meisjes :tu hihi

Share this post


Link to post
Share on other sites

hhhmm misschien eerst een keer de zoekfunctie gebruiken.

 

 

IJzertekort

 

Algemeen

 

IJzer is belangrijk voor de stofwisseling van de plant en is essentieel voor de aanmaak van chlorofyl. IJzer is slecht opneembaar voor de plant en alleen in bepaalde vormen en onder de juiste omstandigheden. Opneembaarheid is sterk afhankelijk van de PH, in zure bodems is genoeg ijzer aanwezig. Cannabis heeft zelden tekort aan ijzer. Alleen bij een snelle groei of hoge plantbelasting kan er een tijdelijk tekort optreden welke vanzelf weer over gaat.

 

Symptomen

Een tekort uit zich door een sterke vergeling van de jonge bladen en groeischeuten tussen de nerven. IJzer is niet mobiel en jonge bladeren kunnen dus geen ijzer onttrekken aan oudere bladeren. Bij een ernstig tekort zullen ook de oudere bladeren en de kleinere nerven in het blad vergelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij ben je erg nat begonnen , 6x2 min terwijl het nog kleine stekjes zijn ? mapito nat maken, en eerste week hebben ze dan genoeg, daarna langzaam opbouwen met water, al met al denk dat het wel zal bij trekken, hou ze groen :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

bierkrat:

Oke zal eens even gaan testen met dat spul dan :specool tenks!

 

Kitsunegari:

Dit zou idd voldoende moeten zijn. Maar ze hebben mij altijd verteld dat je bij mapito het beste zoveel mogelijk kunt spoelen. Er blijft evenveel water constant in de mapito, het overtollige zakt toch naar de bodem ?! En zodoende zou er in theorie toch altijd evenveel water in het medium zitten boven bij het stekje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ey Lsdeef

 

ook volgens mij is je mapito te nat.!!!!

als ik zo je plantjes bekijk.komt het echt daardoor :specool

 

en even over die bn27. dat is toch stikstof??

als dat zo is dan zullen je planten gaan strekken als je er teveel van geeft.

dus rustig aan met dat dan.

 

ik denk dat je met 1druppelbeurt in 2dagen wel goed zit.

voel je medium......licht vochtig moet het zijn.

of til ze even op omte wegen :blink:

 

suc6 pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...