Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Regenwormen En Het Nut In Aardesubstraten

Recommended Posts

Als je konijnen hebt of iemand weet met konijnen werkt het ook erg goed met keutels. Laagje aarden, laagje keutels, wat stro of vers gras erbij, laagje aarde, ect..

 

gallery_10284_2581_259823.jpg

 

 

Binnen no time, lange, dikke en dunne wormen

 

gallery_10284_2581_54037.jpg

 

 

gallery_10284_2581_23276.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjee, nooit gedacht dat die regenwormen nuttig zijn voor ons aarde-kwekers. Ik heb 2 van m'n planten in 30 literpotten staan, en er vandaag 2 a 3 wormen bij ingedaan. Ben benieuwd.

 

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien een domme vraag en heb ik eroverheen gelezen maar hoef je dan bij een nieuwe start geen kalk erbij te doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wormen maken geen kalk, wat er niet is is er niet. Kalk is een molecuul (calciumzout) en dat neemt een plant deels op en deels wordt het "verbruikt'' en voor zover ik weet gebruiken wormen geen kalk, tenminste ze zetten niet meer om dan jij... Gewoon toevoegen dus.

 

Maar wat ik zeggen wil: Stel je kan niet zoveel wormen vinden. Het is veilig om een worm in gelijke stukken te hakken. Een worm heeft 9 harten en als je hem precies in het midden hakt heb je 2 helften...

 

En dan niet zeuren dat is zielig, we eten ook vlees.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wat ik zeggen wil: Stel je kan niet zoveel wormen vinden. Het is veilig om een worm in gelijke stukken te hakken. Een worm heeft 9 harten en als je hem precies in het midden hakt heb je 2 helften...

Kees.

 

Wat heb jij gerookt joh?? :verrygood :punk: :punk: :nerd

 

meestal als je iets door midden doet dat het 2 helften zijn....

Ze hebben dan beide 4 en een half hart.

Goa da goe komme???

 

 

Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jup, een worm regenereert weer...

 

Zijn wonderlijke beesten...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar wat ik zeggen wil: Stel je kan niet zoveel wormen vinden. Het is veilig om een worm in gelijke stukken te hakken. Een worm heeft 9 harten en als je hem precies in het midden hakt heb je 2 helften...

 

Nou een regenworm heeft eigenlijk GEEN hart, het zijn hoofd bloedvaten die in de segmenten samen komen en daar zodanig dik zijn dat ze wel eens HARTEN genoemd worden. En als we het dan toch over harten hebben dan heeft een "regenworm" er 10 :rofl

 

Wat heb jij gerookt joh?? :verrygood :punk: :punk: :nerd

 

meestal als je iets door midden doet dat het 2 helften zijn....

Ze hebben dan beide 4 en een half hart.

Goa da goe komme???

Citroax

 

Nou hij zit toch in de goede richting hoor. :D

 

 

Jup, een worm regenereert weer...

 

Zijn wonderlijke beesten...

 

Kees.

 

Yep regeneren doen ze maar niet 4x ofzo, je kan aan de voorkant wat afhalen bij een worm en aan de achterkant, in 2 snijden levert je maar 1 worm op want het arme beest heeft maar 1 stel hersenen. Deze 2 celebraalganglions liggen trouwens in het 3de segment, je kan dus vooraan een paar segmenten wegsnijden (creepy mensen toch) stuk of 3 dus hehehe en achteraan een stuk of 10-15. Maar even goed zal je nooit geen flinke sterke worm meer overhouden, het is meer een verdedigingstactiek zoals bij hagedissen enz die stukje van hun staart kunnen opofferen. De worm kan dit dus zelf ook. :P

 

Zo sorry hoor kees, maar kon ze hier echt niet massaal wormen in stukken gaan laten snijden ;) nu is slachtafval altijd wel een vorm van mest, maar toch :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahahahaha :verrygood

soms lach je je ook krom op het forum hier.

 

Ik heb ook pieren in men bak zitten, laat ze maar lekker rond sjouwe en de boel onder scheite des te beter vind men plantje het.

 

Grtz Lowryder ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

heeft het nu nog nut om in mijn 10 liter potten wormen te doen ?

als alles goed gaat hoop ik over 1 a 2 week mijn dames om te leggen.

 

ik heb morgen wel ff tijd om op wormen jacht te gaan maar vraag me af of dat nu nog nut heeft of gewoon de volgende keer wormen toevoegen.

 

mzzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn vooral handig als je je aarde meerdere malen gebruikt...

 

Dus zoals de mensen met een grote aardebak die zo het aanslepen met aarde tot een minimum beperken...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

o.k dan laat ik ze voorlopig ff met rust ;)

en graaf ik ze voor de volgende keer wel ff op :verrygood

 

mzzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga van de zomer denk ik een grote compostton aanschaffen en daar dan lekker mijn eigen grondje in maken voor het "guerillia seizoen" van 2009. Dan gaat er zo een aantal zakken aarde doorheen en het is we fijn als dat niets hoeft te kosten maar toch goed is natuurlijk...

 

Lekker een paar wormen er in en dan in vuilzakken laten zitten zodra het een beetje goed is, met niet te vergeten, een lekker wurm... Beetje bacto er bij... Scheutje sporen....

 

Klaar is Kees,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wormen maken geen kalk, wat er niet is is er niet. Kalk is een molecuul (calciumzout) en dat neemt een plant deels op en deels wordt het "verbruikt'' en voor zover ik weet gebruiken wormen geen kalk, tenminste ze zetten niet meer om dan jij... Gewoon toevoegen dus.

 

Maar wat ik zeggen wil: Stel je kan niet zoveel wormen vinden. Het is veilig om een worm in gelijke stukken te hakken. Een worm heeft 9 harten en als je hem precies in het midden hakt heb je 2 helften...

 

En dan niet zeuren dat is zielig, we eten ook vlees.

 

Kees.

wat ik eigenlijk bedoelde normaal gaat er bij een nieuwe lading, kalk bij en wordt de aarde weer lekker omgewoeld, maar met de wormen mag je de aarde niet eens omwoelen, heb ik gelezen, dus hoe krijg ik die kalk dan weer omgewoeld (kalk moet erbij want die neutraliseert o.a. de ph als die te hoog is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wormen vreten aarde en poepen het gemixt weer uit, genoeg wormen in je bodem (1 per 5-10L) zorgt er voor dat je alles netjes omwoelt, scheelt jou een hoop werk.

 

Kweker blij, worm blij, Kees blij.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalk wordt door het water in je medium gebracht,dus je strooit het over je aarde en geeft gewoon water

 

Compost ton in de tuin werkt het hele jaar door ,elke keer verse wormen en compost voor de planten

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer interesant topic hoor! zo te zien heb ik geluk met mijn grond, aangezien mijn huis omringd is door landbouwgrond, en mijn planten in de volle grond komen te staan in mijn weide. omringd door fruitbomen dus denk dat regenwormen geen probleem zullen zijn hier! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek al jaren met enkel wormenmest op volle grond..maar niet met eigen wormen..teveel werk!

En niets!!!!!!Niets anders!!!!!Alleen zon!Wind regen

wel mijn opbrengst is bij zonnige zomer4 a 500 gr per plant!!!!!

( bij een slechte zoals in 2007 amper 200 per plant...).

Wormenmest is het best bewaarde geheim van de winnaars van bv de grootste pompoenen .;of tomaten...of reusachtige komkommers.

Zodus..mischien zoek ik nog wel iets bij voor de bloei

Overbemesting met wormenmest is bijna onmogelijk op volle grond

Ik ken mensen die een plant zetten in 25 liter potgrond en 25 liter wormenmest..Dat is alles!!!

En de smaak..is heerlijk zacht!

Wel mogelijk..in de wormenmest kunnen zich wel bv bladluizen bevinden...

Wormenmest is het beste...goedkoop puur natuur en dubbelle opbrengst!

Wat wil een mens nog meer? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey :verrygood

ik ben nu met mijn 2e kweek bezig en heb daarvoor ook een aardebak gemaakt van 2x1.2x0.55 daarin heb ik 33 sneeuwwitjes staan.

ik heb de canna terra voedings lijn en vraag mij af of ik dan wel wormen in mijn aardebak kan/moet doen ?

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Kfk,

Er moet niks maar een tiental wormen in je bak verbeterd de aarde en zorgt er voor dat er lucht bij je wortels kan komen

En gratis mest natuurlijk

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Buble ik bedoel eigenlijk of die canna terra geen kwaad kan voor de wormen want volgens mij is dat toch niet echt bio of heb ik dat nu fout ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kan het wel er zijn meerdere gebruikers van canna die ook wormen gebruiken

Als de wormen er niet tegen kunnen komen ze heel snel naar boven en gaan liggen kronkelen

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...