Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Regenwormen En Het Nut In Aardesubstraten

Recommended Posts

jammer dta ze nu zo moeilijk uit de grond zijn te krijgen vind ik

anders had ik ze ook even door me grondje laten wandelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hompii, gewoon ff een riek of spade in grond prikken en een paar minuten stevige laten trillen.

Heen en weer beetje tegen aan rammen.

Wormen denken dan dat er een mol in de buurt is en komen ze naar de oppervlakte.

Ik heb er vandaag nog 6 gescoord in mijn tuin.

Werkt vooral goed op natte grond, dus op naar de waterkant!

 

Het is echt makkelijk op deze manier duurt maar een paar minuten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon naaar een grasveldje gaan als t geregend heeft....

 

De schep in de grond trappen naar achteren heffen, nu komt er ene brok aarde los en hoppakee pak de wormen maar: had er 12 na 2 x scheppen!

 

ltr

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat het nog niet vriest is het nu nog erg eenvoudig om aan wormen te komen.. als het kouder wordt gaan ze dieper de grond in

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt volledig, hetzelfde geld bij droogte! Dus..... sla je slag vooral met dit natte weer alsdat wel nu hebben!

 

ltr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke interessant.

Komt een hoop van mijn biologie lessen terug sinds ik me ben gaan verdiepen in kweken en mijn tnetje heb staan.

 

Dan heb ik 1 dringende vraag/opmerking.

 

Zijn die wormen niet schadelijk voor de prille wortelstelsel van stekken??

Ik neem aan dat ze niet om de wortels heen graven/eten??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb 2manieren om wormen te lokken en hun werk te laten doen.

 

Ik maak al jaren mijn eigen grondmengsels.Daarvoor gebruik ik aarde en cocos die kwekers gebruikt hebben,deze krijg ik bij growshops of het wordt bij me gebracht. Met eenbetonmolen meng ik het in gelijke delen en op 10ltr doe ik 1 theekopje gedroogde kippemest,wat wortels vanwietplanten uit de tuin(bodumschimmels),een weiig half vergane compost.

 

Deze grond doe ik in potten en zet ik in een hoek van de tuin en laat het daar maanden staan.

De wormen zitten er na een week al in via de gaten in de 10ltr potten.

 

De andere methode is eigenlijk met dezelfde voorbereiding maar daarvoor heb ik met paletten hout kubussen gemaakt van 1 x 1 x 1 mtr.zonder bodem (Zo komen de wormen vanzelf) Aan de voorkant heb ik een systeem waar ik met een schoofsysteem van planken steeds meer planken boven elkaar kan plaatsen tot de bak met 1000 ltr gevuld is.

 

Nu is het zaak de wormen ,bacteriën ,schimmels de TIJD te geven.Hoelanger hoe beter wordt de grond.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zijn die wormen niet schadelijk voor de prille wortelstelsel van stekken??

Ik neem aan dat ze niet om de wortels heen graven/eten??

Neen,de wormen laten jonge wortels met rust,het liefst van allen eten ze organisch materiaal dat reeds afgestorven is,bladafval en dergerlijke,laat je ze echter uithongeren,dan is de kans er wel...

 

@Dame Blanche,

dit is ook een goede manier,je grondje natuurlijk zijn gang laten gaan is eigenlijk prima,allerlei micro organismes gaan er een actief bodemleven in gaan starten,terwijl de wormen nog wat extra humus gaan aanmaken,een levende composthoop...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik herinner me nog mijn 1e kweekjes op een tochtige zolder, zonder afzuiging, nachten tot 9 graden celcius.

Voeding? daar had ik nog geen weet van laat staan PK13/14. Wegen deed ik toen ook nog niet dus oogsten konden niet tegenvallen.

Dit was de lekkerste zoete wiet met een aroma in je mond dat je de rook eigenlijk niet eens naar je longen door wou pompen.

Nu een aantal jaren verder natuurlijk steeds verder gemodificeerd tot een goed draaiend hokje verlang ik toch terug naar die kwaliteit.

Heb al na zitten denken om mijn aquarium hierbij te betrekken om dit water te gebruiken zonder verdere voeding.

Verder wil ik zeewier gaan mengen door mijn grond.

Kortom "back to nature" niet alleen voor het welzijn en kwaliteit van de plant en product maar ook een beetje om het kunstmestprobleem waar we op dit bolletje toch mee kampen, doordat we o.a. de stikstof huishouding e.d. uit balans brengen door alle kunstmest die we gebruiken.

 

Mijn volgende kweek ga ik dus eerst:

 

Grond spoelen

 

zeewier oogsten, drogen vermalen, door de grond mengen.

 

regenwormen jagen ( ff goed kijken hoe spreeuwen dat doen)

 

zonodig wat bladafval mengen.

 

wormen uitzetten.

 

gewas planten.

 

in spanning afwachten.

 

Nu mijn vraagjes.!!

 

Heeft mijn bovengenoemde plan kans van slagen?

 

Zit nog steeds met mijn aquarium plan, heeft iemand hier ervaring mee?

Op deze manier zou ik alle kunstmesten terzijde kunnen laten.

 

P.S. al die mensen vragen zich vast weer af, waar heeft die jongen het toch altijd zo druk mee :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn vele wegendie naar Rome leiden natuurlijk,aquariumwater mag,maar zou in jouw geval toch wat biologische voeding adviseren,zo kun je je voeding perfect op de plantjes en het stadia sturen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees dat het vinden van wormen een doel is naar waar.. velen van ons streven.Ik heb eens testjes gedaan om sneller wormen onder potten met aarde te lokken die dan via de gaten hun weg konden vinden.

 

Ik had daarvoor 2 x 10 potten met aarde in de tuin gezet waarvan de helft met een eetlepel kippemest korrel die ik onder de potten strooide.

 

Na enkele dagen waren er onder alle potten met kmk al meer als die zonder.

 

En eigenlijk bleef het lange tijd nog maar steeds toenemen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn truukjes zat om regenwormen te vangen,donkere plastiek zakjes met potgrond vullen,deze nat maken,en kleine gaatjes maken in de bodem,deze zakjes op een vochtige ondergrond plaatsen naast elkaar,een week of drie wachten,en hef dan de zakjes maar eens op,dan is het regenwormenkermis :verrygood

er zijn vele manieren natuurlijk,jouw tip kan ook wel nuttig zijn hoor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een schep de grond in steken en er tegen slaan, dan imiteer je een mol ..

 

 

Of (voor de die hard`s) twee brei-naalden de grond in op ongeveer een meter (de ec van de grond bepaalt hier de perfecte afstand) en er dan even 220 opzetten ... dan zie je ze vliegen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar aanleiding van dit topic, maar even wat plantenbakken hier in de tuin opgetild. Zaten lekker wat wormen onder. Gaan goed van pas komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik kweek al plm 15 jaar buiten in grote potten, minstens 50/80 liter. Ik verbouw mijn wietje biologisch 's zomers in de tuin en zweer al jaren bij regenwormen, lieveheersbeestjes enz.

 

Regenwormen maken de grond luchtig, breken door hun gevreet 'grond' af en poepen de allermooiste mest in de rondte..

 

Degene die mijn wietje proeven staan iedere keer weer verbaasd van de kwaliteit. De grond maak ik zelf aan met een basis all-mix waar mergel, klei, wormenmest, eierschaal, Bacterial, guano en compost bij gaat.

 

Geen last van tekorten of overbemesting met mijn eigen recept. Water geven gaat van onder dmv een drinkschaal, en ik houd de grond aan de droge kant, in ieder geval nooit te nat want daar houden de dames in kwestie niet van. Geef je iedere keer water rond de stam dan spoelen de afvalstoffen die de plant rond de stam afzet met speciale wortels steeds terug in de grond waar de plant ze weer gaat afvoeren, zonde van al die energie...

 

Nog niet zo lang is het nut van bacterial officieel bewezen door Spacekees aan de hand van zijn tests en resultaten, ook dat gebruik ik al jaren indirect door 'gezond vijverwater' (waar de Bacterial in aanwezig is) aan de planten te geven, Bacterial bevorderd de aerobe en anaerobe werking van bacterieën in de grond, erg belangrijk voor afbraak en vrij laten komen van mineralen en voedingsstoffen.

 

Succes allemaal!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal

 

misschien een stomme vraag, maar ik ga een guerilla kweekje doen dit jaar ( plantjes in de volle grond).

 

ik ga in het plantengat een grondmengseltje doen van perliet , potgrond en wat kippenmest .

 

heeft het zin om hier ook wormen bij te doen ?

 

of zijn ze zo weg dan ?

 

 

later,

 

Roel. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
In humusarme grond kunnen altijd nog 62 wormen en in humusrijke grond meer dan 432 wormen per m² voorkomen.

Zoiets als water naar de zee dragen ?

 

Bron Wikipedia

Share this post


Link to post
Share on other sites
misschien een stomme vraag,

Roel. :P

 

Beste roel

Je bent genomineerd deze week voor de stomste vraag van de week :lol:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

roel mischien kan je ze africhten .

zodat ze niet te ver kruipen ?

blow ze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ontdekte vandaag allemaal wormen in de vijverfilter :specool

Iemand een iedee hoe dit kan, en hoe kunnen ze in het water leven?

 

Hier een foto van de wormen in de vijverfilter.

med_gallery_6975_2092_63700.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker dan!.. :specool

 

Geen idee hoe het komt!

 

Ik heb in elke emmer met een plant een regenworm gegooid, 2 dagen later kwam ik in 2 emmers een stuk of 10 hele kleine (nog doorzichtige) wormpjes tegen.. in 2 normale emmers.. zitten nu dus een stuk of 15 wormen in:S.. Zal ze binnenkort eens overpoten in cementbakken:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo allemaal

 

misschien een stomme vraag, maar ik ga een guerilla kweekje doen dit jaar ( plantjes in de volle grond).

 

ik ga in het plantengat een grondmengseltje doen van perliet , potgrond en wat kippenmest .

 

heeft het zin om hier ook wormen bij te doen ?

 

of zijn ze zo weg dan ? "ZE KOMEN JUIST VANZELF"

later,

 

Roel. :specool

 

De vraag is niet stom,maar het idee wel een beetje.

 

Want doordat je kippemest door je guerilleplek zorgen de wormen wel dat ze die lekkernij krijgen.

Ze zullen komen en komen en vermenigvuldigen.

 

Daarom is die kippemest juist zo goed omdat het het bodemleven geweldig stimuleerd.

Het functioneerd als een soort starter voor wormen.

 

Als je ziet hoe deze wormen dan nog veel voedzamer maken zonder dat er wordt toegevoegd sta je versteld.

Hier wat cijfers:De NO3 neemt van 4,7mg/ltr toe tot 22mg--dat is een ruim 4-voudige verhoging van slechts 1 voedingsstof.

K2O zelfs van 32 naar 350 dat is 11x zoveel.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kennis rijkt hier ver, lees dit graag.

Iemand eenig idee, ik heb zelf de stekken in potten met gaten aan de onder kant natuurlijk.

Als ik de planten water geef, en in de bloei wat bemeste water, gaan de wormen dan niet uit mn planten bakken ivm te veel water ofzo??

 

 

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...