Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
2Rianne3

2 Groepen Door In Pvc Buis.

Recommended Posts

ik kreeg vandaag de scherpe opmerking van dennisthe {tnx!} dat je geen 2 groepen

 

dus 6 draden van 2,5mm door een {dikke} pvc pijp mag trekken.

 

ik heb de sticky van JD er opna gelezen en die rade het ook af maar ik kon niet

 

precies vinden waarom niet....weet iemand dat? te warm misschien?

 

en zijn er eventueel andere opties....kan ik mijn 16A gewoon ongestraft vervangen voor een 32A ?

 

zodat ik dan gewoon met 3 draden kan werken ? er moet 8x 400w op + randapparatuur!

 

 

nog ff wat ...de pvc pijp is een slag dikker als de normale,,,dees is 18 of 20mm 3/4 staat erop

 

 

 

DesertGod

Edited by DesertGod

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft idd met warmte te maken, elke kabel die belast is wordt warm... zijn wel formule's voor om te berekenen wat echt toegstaan is, volgens mij kan 32A wel door 1 buis, op het werk werken we met generatoren die 30A opwekken, en daar zitten niet extreem dikke kabels aan hoor, 2.5mm denk ik

 

 

 

pfff na ff denken, weet ik het pcies, we kunnen 36A opwekken, en dit op 500V over 3 fasen (ong 2.5 mm), ze worden alleen afgeregeld op 30 A max als veiligheids marge

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha je hebt het gelezen.. niets te danken.. :no ;)

 

Ik zag het en het viel me gelijk op, ben zelf ook geen electricien.. maar leg wel altijd mijn eigen stroom aan, dus een klein beetje weet ik wel

 

Het heeft naar mijn weten te maken met de warmte ontwikkeling... heb hier nog een klein overzichtje i.v.m. hoeveel kabels door 1 buis is wel een beetje simpel uitgelegd

 

Maximum aantal draden door één buis.

In een flexibele buis mogen minder draden getrokken worden dan in een schuifbuis (= gewone installatiebuis).

Draaddoorsnede -- buis 16 mm -- buis 19 mm

1,5 mm² ------------- 5 -- (4) ------- niet beschreven ------ Getallen tussen haakjes

2,5 mm² ------------- 4 -- (3) ------- 5 -- (5) ------------- gelden voor flexibele buis.

 

Voorbeelden

Toegestaan in 16 mm schuifbuis ------- Toegestaan in 16 mm flexibele buis

VD 3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm² -------- VD 3 x 2,5 mm² + 1 x 1,5 mm²

VD 2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm² -------- VD 2 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²

 

Maar denk dat JD het wel ff beter kan uitleggen die heeft er vast meer verstand van als ik..hahaha :verrygood :) :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf ook geen professionele elektricien hoor. Allemaal kennis van jaren zelf in huis klussen, gezond verstand en even flink zoeken op internet. Het maximaal aantal draden in een buis is inderdaad beperkt vanwege de warmte-ontwikkeling.

 

De warmte-ontwikkeling is afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je door die draden gaat trekken. Aangezien wij er meestal een handje van hebben om alles redelijk tot het maximale te belasten, zou ik persoonlijk niet al te veel van de normen afwijken. Als je nou alleen een simpel gloeilampje op een kabel aansluit, dan is er nog marge genoeg lijkt me. Maar wanneer je met 32A aan de slag gaat, dan weet ik dat zo net nog niet.

 

Natuurlijk zit er in al die normen nog redelijk wat veiligheidsmarge, maar daar zou ik persoonlijk nooit van uitgaan. Je moet er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan. Soca heeft in je eigen topic ook nog even de officiele NEN norm aangehaald en die geeft ook aan dat het niet mag/kan.

 

Keep up the good work! Je bent in ieder geval grondig aan de slag gegaan. Netjes alles in PVC buizen wegwerken, netjes met extra groepen aansluiten in de meterkast, etc. Complimenten. Er zijn af en toe beginnende kwekers die het op de meest afschuwelijke manier aansluiten....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgezien van de warmte ontwikkeling mag je ook geen 2 verschillende groepen door dezelfde buis leggen (NEN1010).

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke beste mede forumers, ik ga natuurlijk voor safe en zal dus

 

de nodige aanpassingen aanbrengen.

 

tnx voor de goed onderbouwde antwoorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...