Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
liberalis

Geel Blad Vanuit De Stengel (met Foto's)

Recommended Posts

He luitjes, 1 van mn 3 plantjes vertoont al vanaf het begin af aan gele bladeren vanuit de stengel. Ook krullen ze zo nu en dan omhoog. Heb gezocht op "geel en blad" in alle topics, maar kon geen vergelijkbare info vinden over zulke jong zaailingen. Heb zo duidelijk mogelijk al mn info hieronder gezet, en als de foto's te langzaam laden, graag even melden aub, bij mij laden ze direct vanaf de http host.

 

De feitjes:

Binnenkweek uit zaad op potgrond

3 plantjes in 13cm diameter x 20 cm hoge potjes

200watt spaarlamp

3 x TL (2 x 33 1 x 830)

temp: 25-32 graden

LV: 40-45%

Afstand spaarlamp 35cm

grootte plantjes na 2 weken - 1x 6 cm en 2 x 9 cm, waarvan 1 gelige

1 x daags kraanwater (100-200ml) met gieter van bovenaf.

1 x per 3 dagen voeding (terra vega) volgens voorschrift. (fles is 1 jaar oud en heeft vlokken onderin)

 

foto's:

geel%20top%20view.JPG

 

 

 

 

geel%20side%20view.JPG

 

 

 

 

side%20view%202.JPG

 

 

 

 

en de ruimte:

 

kast.JPG

 

 

 

 

verse lucht van onder met ventilator door pvc pijp omhoog tegen lamp, boven lamp ventilator afzuiging naar filter.

 

alle weetjes helpen :specool vast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 x daags kraanwater (100-200ml) met gieter van bovenaf.

 

Is dat per plant ?

Zoja, dan denk ik dat je wat te veel geeft per dag.

En gebruik je wel PH min om de PH rond de 6,0 te brengen ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minder water geven!

 

Die spaarlamp moet op zon 5-10cm afstand van je zaailingen hangen.

 

Verder gezellig kassie

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx, de lamp hangt inmiddels op zo'n 10 cm, en wat minder wateren moet ik maar even aan wennen dan. (is btw per plant ja) Ik dacht zelf dat omdat het zo droog is (40% lv) de grond ook sneller uitdroogt. (ik steek bijna dagelijks mn vinger in de grond om effe te voelen, maar het voelt altijd droog aan.

 

Kan ik nou ook de ph omlaag brengen met een beetje citroenzuur? Ik dacht eigenlijk dat de voeding de ph al omlaag bracht, maar misschien heb ik het mis. Verders Bedankt voor de tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je grondje niet helemaal geschikt is voor je zaailingen.

Probeer zolang je in deze potjes groeit de watergiften te verlagen,maar doe het wat regelmatiger.Dit om je bovenkant wat vochtig te houden.

Wanneer de plantjes voldoende worteltjes hebben deze snel overpotten met geschikte aarde.

 

De ph bijsturen moet je alleen doen als je een ph meter hebt,anders doe je waarschijnlijk meer slecht dan goed.

 

Met liefde komt alles goed

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding brengt idd de PH wat omlaag maar bij lange na niet voldoende.

En voeding geven lijkt me in dit stadium nog niet nodig.

Voel aan het gewicht van je potten of er nog voldoende water inzit.

Beter is om PH min te gebruiken dan citroenzuur.

Heb je overigens wel een PH meter ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

In de meeste voedingen zitten juist zouten die de ph omhoog brengen. Zelfs met bio voedingen gebeurd dit.

 

Afzuren zonder ph meter is geen optie. Als je te ver door schiet naar beneden is het net zo schadelijk voor je plant als een te hoge ph. En hoe lager je komt hoe minder zuur je nodig hebt om steeds harder omlaag te gaan. Dus alleen met een meter afzuren.

 

Spaarlampen geven zo weinig hitte af dat het uitdrogen van de grond een stuk langzamer gaat dan HPS. En dan is 100 ml per dag erg veel voor zo'n poepie hoor. Bovendien zal met die hoge potten de bovenste laag misschien droog voelen maar onderin zou het wel eens behoorlijk nat kunnen zijn. Even 2 a 3 dagen geen water geven en die potten steeds even optillen. Gooi desnoods ter vergelijking een zelfde pot vol met grond uit de zak waar je dan 100ml bij gooit. Nu even wegen op het handje en dan die andere potten even wegen.

 

Wel interessant, die tl's zo verticaal.

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de meeste voedingen zitten juist zouten die de ph omhoog brengen. Zelfs met bio voedingen gebeurd dit.

=====================================================================

 

:specool Foutje miss_j

 

Als je voeding bij je water doet gaat bij 99 % van de voeding je ph-waarde naar beneden ;)

Bij Canna gaat mijn ph van 7.2(leidingwater) naar 6.4 met Terra flores.

 

Gr. Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe miss_j bedoelde natuurlijk de zuurgraad verhogen :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht is te weinig, maar dat is inmiddels omlaag dus ok. Vocht is ook teveel. Zaailingen hebben een lange penwortel en die heeft de bodem inmiddels wel bereikt, waar het, naar ik aanneem, behoorlijk nat zal zijn. Geef ze maar eens een week geen water, of in ieder geval totdat je ziet dat ze echt weer vocht nodig hebben. Ph correcties en bijvoeden is in dit stadium echt niet nodig.

 

Waarom zet je ze als ze nog zo klein zijn niet gewoon in het daglicht op de vensterbank en savonds in je hok voor wat extra uren licht ? Daglicht heeft (ook nu nog) een beter spectrum en scheelt onnodig stroomverbruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke LOL, heb i.d.d nog geen ph-meter, dus kan maar beter niet zomaar gaan rommelen..

Nu dat de plantjes vlak onder de grote lamp hangen, groeien ze veel sneller, thnx voor de tip! Enig nadeel was vandaag wel dat de temp bij thuiskomst was opgelopen tot 35..

 

De "kleine" is nu bijna net zo groot als zn/haar 2 broertjes/zussies. Wel begint deze nu ook half-gele bladeren te vertonen. Ook de manier waarop de bladeren gevormd worden is anders als bij de andere 2, namelijk niet als een normaal "wiet"blad. Zet wel een plaatje neer morgen. Volgens mij is ie genetisch niet helemaal jofel.

 

Rest mij dus nog 1 goed exemplaar, van de 4 gezaaide :specool Waar nu alle hoop op gevestigd is. En dan weet ik nog nie eens of het een kerel of een dame word.

Ach, zoals je misschien elders al gelezen had, kwamen deze zaadjes uit een zakje wiet wat ik in thailand gekocht had, en wou ik eerst gewoon voor de lol eens kijken of ze het zouden doen of nie.

 

Volgende keer dus een lekker laag potje, zodat ik goed in de gaten kan houden hoe nat ze staan, dus weer wat geleerd.

 

Die TL's zo verticaal leek mij idd ook geen slecht idee, alleen heb ik het eerste plan, om er rondom een stuk of 15 te zetten van de hand gedaan vanwege de spaarlamp. Misschien komt dat ook nog wel later, want ik denk dat je dan van alle kanten belichting hebt, en dus optimale groei/bloei (naast een normale bloeilamp dan)

 

Weer bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker benutten.. Greetz Mike

 

PS: Ik ben vrij onregelmatig thuis, en de vensterbank heeft maar 2 uurtjes per dag zon (als die al schijnt) Ook komt er veel kou van de ruiten af, dus schommelt de temperatuur daar te veel. De electriciteit zit bij mn huur in, dus daar kan ik me niet druk om maken ;) Waarschijnlijk is idd de aarde niet echt geschikt en ook het te diepe potje, althans, in die verklaring zag ik wel een goede beredenering. Ik geloof ook niet dat ze in dit stadium al luxe dingen nodig hebben zoal extra voeding e.d.

 

Hoe dan ook, ik ziet et wel.... zucht. Had nooit gedacht dat ik me ooit zo druk zou maken over een paar plantjes. 't zijn net snel groeiende kindertjes zo he. Waterpokken, de mazelen, een zonnesteekje, koutje gevat, voetschimmel, uitdroging, vergiftiging - Je doet je best om ze te vertroetelen, maar soms baat het gewoon niet.

 

En het mooiste is dat wanneer ze eindelijk alles doorstaan hebben, en in de bloei van hun leven komen; Je ze uiteindelijk gewoon wreed onthoofd , haha. En dan Roken we een paar weken later ter nagedachtenis aan onze overleden dochter een dikke peffer. LOL, maar nou word ik wel errug poetisch geloof ik. Toch wou ik et effe kwijt. mzzels Mike

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...