Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

puresmoker

Nu al oogsten of toch nog even wachten?

Recommended Posts

Hey all,

 

In de outdoor kweekverslagen staat mijn verslag al maar ik heb nu een prangende vraag.

 

Mijn planten zijn nu in de 7e week bloei. ze ruiken heerlijk, plakken als de neten en haartjes beginnen goed te bruinen. Helaas heb ik ook wat last van toprot.

 

Nu de laatste dagen zijn de planten behoorlijk aan t aftakelen. bladeren worden geel, verdorren en vallen uit.

het lijkt wel of ze langzaam afsterven.

 

Ik heb ze 2 dagen geleden voor t laatst voeding gegeven want ik wil ze over een dag of 8 oogsten maar ik vraag me af of ik wel zo lang moet wachten.

 

Het weer wordt wat minder de komende week dus de luchtvochtigheid zal ook wel gaan stijgen wat de kans op toprot weer verhoogt en ik heb nu net al 5 buds met wat toprot moeten verwijderen.

Als ik nu zou oogsten denk ik wel dat de wiet op zich goed is maar ik zou graag de voeding er nog ff uit hebben.

Wat denken jullie, laten staan of kappen? heb helaas geen loep en mijn cam zoomt niet genoeg om de Trichomes te kunnen bekijken maar hieronder toch wat pics.

 

gallery_7276_465_4124784.jpg

 

gallery_7276_465_3283965.jpg

 

med_gallery_7276_465_75433.jpg

 

gallery_7276_465_2044712.jpg

 

med_gallery_7276_465_1684562.jpg

 

 

de toprot: med_gallery_7276_465_2811550.jpg

 

 

Zoals gezegt is dus de eigenlijke planning om ze volgende week maandag te oogsten. Ik heb hier wat dingen gelezen over uitdrogen voor het oogsten, hoe moet ik dit zien? hoelang van te voren moet ik stoppen met water geven?

 

tnx alvast

 

BTW, meer pics hier!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar zal je als kweker toch zelf een keuze moeten maken: De laatste weken zwellen je toppen nog het meest en rijpt je wiet steeds meer. Als die groeiwinst nog altijd meer is dan het aantal rotte toppen dat je er uithaalt zul je evenveel of meer, betere wiet overhouden. Neem je genoegen met iets minder, maar betere wiet ga je daar wat verder in door. Als je bang bent dat het echt uit de hand gaat lopen dan zou ik nu stoppen met voeding. Beter iets te vroeg gestopt dan te laat.

 

Hmm, na wat fototips van Whazzup elders op t forum hierbij een pic die misschien wat meer helderheid geeft,

 

is dit melkwit?

:no Goeie pic, thanks!

 

Ja die zijn al aardig melkwit. Nog even en je zult een aantal amberkleurigen ontwaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En amberkleurig is beter he. hm, dan geef ik ze nog de geplande 7--8 dagen. Zoveel toprot kan er niet bijkomen dat het opweegt tegen vettere wiet :(

 

Wanneer moet ik dan stoppen met water geven als ik ze zeg volgende week maandag wil oogsten?

 

Omdat ik sinds 2 jaar gestopt ben met het roken van tabak rook ik mijn jointjes puur (what's in a name :wOOt ) en is de smaak voor mij van groot belang. Ik wil dus niet dat mijn wiet naar voeding gaat smaken, geef ik de planten zo genoeg de gelegenheid om alle voeding te verwerken voordat ik oogst?

 

later . . . .

 

BTW, dat van croppen met picasa was de key :smoke nu nog een statief en dan wordt het genieten :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach ja ik weet nog wel wat hoor, al ben ik "old school" :no

 

Verdrogen, ach, daar zijn de meningen over verdeeld. Als je ze mét bladeren laat drogen kun je het doen, anders is het heel lastig knippen straks. Je zou het kunnen doen, nadat je even alleen afgezuurd water hebt gegeven, een paar dagen voor de oogst. Kies wel een droge dag voor je oogst, je wilt geen natte toppen binnen hebben hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na constatering van mijn toprot heb ik gister ook geoogst, met oog op regenachtige dagen. :wOOt

Een top met rot smaakt niet :smoke

 

Succes :no

Share this post


Link to post
Share on other sites
er komt genoeg regen aan dus denk dat je nu wel kunt stoppen met water geven

 

Ze staan alweer onder het dakkie dus van de regen hebben ze niet veel last.

 

Zonet weer even gekeken en er zaten weer wat plekkies bij, allemaal heel klein maar het kan hard gaan met dit weer heb ik begrepen.

 

Pfff, dilemma's dilemma's. Elke bloeidag meer is winst maar of het verstandig is. . . . . .

 

 

Al forumlezende bedenk ik me dit: als ik mijn planten nu in de schuur zet, bloeien ze dan nog een beetje door? ze hebben dan we een beetje licht maar geen zon. Het gebrek aan zon is natuurlijk nadelig maar er staat tegenover dat de toppen wel droog blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej heej puresmoker

over je planten in je schuur stoppen is helemaal geen slecht idee :no beter iets dan niets voor die laatste dagen doe ik ook bij mijn meiden ik zet ze gewoon in men huis kamer :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op aanraden van een maat hebben we net om te beginnen maar ff het meeste blad eraf geknipt. Dit om te zorgen voor meer wind op de toppen en meer zicht t.b.v. een betere controle op toprot.

 

Alsof het zo bedoeld is begon het een uur later vet te plenzen :wOOt , als het zo nog stopt met regenen zal ik mijn gallerij weer eens aanvullen met wat gekortwiekte plantjens :smoke

 

Bij deze:med_gallery_7276_465_1276787.jpg

 

 

ik weet niet of het zo duidelijk is maar het meeste blad is er nu dus af, hopen dat het helpt, mijn voorlopige doel is laten staan tot t weekend. :no volgens mij heb ik nu alle toprot wel te pakken, nu maar bidden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey ,

hier staat ook een nl-plant , de toppen zien er even ver uit als de jouwe,wel heb ik meer gele blaren,

ik heb daarnet besloten om 1 tak af te doen en te knippen ...

bij het nauwkeurig knippen begreep ik dat het nog veel te vroeg is.

er zaten ook tal van nieuwe scheuten op ...

ik heb wel nog geen rot

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

Het beste wat je kan doen is kijken naar de trichomen. Dat zijn niet de meeldraadjes maar die witte plakkerige waas die in je toppen zit en op de blaadjes. Het trichoom is de harsklier waarin de werkzame stoffen zitten, komt als een helder staafje uit een porie van het blad met een soort bolletje of druppel er bovenop.

 

Als deze all-over een gemiddelde kleur hebben van licht buin/amber/caramel is dat het mooiste moment om te oogsten. Zo geeft de wiet je een mooie 'high'. Als de trichomen te donker worden als je te lang wacht met oogsten geeft de wiet een zware 'low' stoned. Takken of toppen die de juiste rijpheid hebben kan je al van de plant afhalen, die er nog niet helemaal zijn laat je nog wat dagen zitten.

 

Neem een goeie loep of liever een microscoopje (speelgoedzaak) zodat je bij daglicht het gemiddelde uiterlijk van de trichomen kan bepalen. Neem de proef op de som en neem een tak er duidelijk te vroeg af, eentje op het goeie moment en laat een tak een week te lang aan de plant hangen, houd ze apart en probeer ergens in december op verschillende avonden de verschillen rustig uit.

 

Zo weet je volgende ronde precies wat je het lekkerst vind.

 

Veel succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn planten gaan al een paar dagen elke nacht naar binnen. Soms zelfs een dag binnen, omdat ik bang ben dat het gaat regenen als ik er niet ben. Toppen beginnen nu dikker te worden en de thc laat zich op steeds meer plekken zien. Het zal allemaal best beter gaan buiten, maar dat wil niet zeggen dat het binnen niet kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
daar zal je als kweker toch zelf een keuze moeten maken: De laatste weken zwellen je toppen nog het meest en rijpt je wiet steeds meer. Als die groeiwinst nog altijd meer is dan het aantal rotte toppen dat je er uithaalt zul je evenveel of meer, betere wiet overhouden. Neem je genoegen met iets minder, maar betere wiet ga je daar wat verder in door. Als je bang bent dat het echt uit de hand gaat lopen dan zou ik nu stoppen met voeding. Beter iets te vroeg gestopt dan te laat.

:blink: Goeie pic, thanks!

 

Ja die zijn al aardig melkwit. Nog even en je zult een aantal amberkleurigen ontwaren.

 

waar staan die tips om zulke mooie foto's te maken?

heb een 5 megapixel, kan het daar ook mee?

Janna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allen,

 

mijn 2 planten hebben ook overal de welbesproken witte haartjes en staan in de vaste grond in de tuin.

Ze zijn ruim 1.70 meter hoog en alles ziet er top uit tot zover

 

Nou heb ik daarover de volgende vragen:

 

- moet ik ze uit de vaste grond halen en in een pot doen zodat ze savonds naar binnen kunnen of gewoon in de vaste grond laten staan

( ze staan nemalijk niet onde een afdak en het is snachts en smorgens al aardig vochtig )

- moeten ze met dit weer nog wel water / voeding krijgen?

- Moet ik alle bladeren die geen ( of heel weinig ) zon krijgen eraf halen of laten zitten?

 

Zoals je kunt zien http://buienradar.nl/weergrafiek.aspx?soort=2weken wordt het de komende tijd redelijk koud en nat

 

Alvast bedankt en succes allemaal :blink:

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom stel je deze vragen op dit oude topic wat totaal ergens anders overgaat?

 

De antwoorden daarop zul je vast wel kunnen vinden via de zoekmachine, maargoed om snel even je vragen te beantwoorden:

 

- Dat had je je eerder moeten bedenken, als ze in de vastegrond staan heb je een groot risico dat je de wortels beschadigt!!

- Hier regent het lang niet iedere dag dus als ze water/voeding nodig hebben gewoon blijven geven natuurlijk.

- Bladeren gewoon laten zitten, soms worden de bladeren onderaan de plant geel maar als de plant deze niet meer nodig heeft laat ze deze vanzelf wel vallen. So dont touch the leafs!

 

Succes ermee.

 

Jahbless :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...