Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Berekening Capaciteit Afzuiger

Recommended Posts

Guest Miss_J

Vele beginnende kwekers hebben deze vraag, vandaar dit topic.

Er zijn twee methodes in omloop. Ik zal ze alletwee beschrijven hier

 

1: Per Watt aan licht 1 kuub aan afzuiging. Dus bij een 400W lamp minimaal een 400 kuub afzuiger.

 

2: Je moet je ruimte drie keer in een minuut leeg kunnen zuigen. Dus voor een hok van 1m x 1m x 2m (lxbxh) zou de berekening zijn 2m3 x 3 (per minuut) x 60 (per uur) = 360 kuub afzuiger.

 

Nu voor een hok van 1,50 bij 3 meter (en 2 m hoog) waar 3 x 600W hangt.

1: 3 x 600 = 1800 kuub afzuiger

2: hok is 1,5 x 3 x 2 = 9m3 x 3 x 60 = 1620 kuub afzuiger

De waarden verschillen niet zoveel en ik zou dan voor een beetje overcapaciteit kiezen voor de warme perioden.

 

Nu voor een hok van 2 x 1m (2m hoog) en dus inhoud van 4m3 met 2 x 600W

1: 2 x 600 = 1200 kuub

2: 4 x 3 x 60 = 720 kuub

Waar kies je nu voor? Want deze twee waarden liggen ver bij elkaar vandaan. Het hangt denk ik van meerdere zaken af. Waar vandaan zuigt je kweekruimte lucht aan? Van buiten? Of van een ruimte waar de temperatuur al wat hoger ligt? Een beetje extra capaciteit is altijd fijn voor de hete perioden. Maar hou er wel rekening mee dat je een afzuiger maar kan knijpen tot 30% van zijn capaciteit.

 

Ik denk dat je met de eerste berekening wel aardig in de buurt komt.

 

Een ander belangrijk punt om in de gaten te houden is dat elke bocht in de buizen die je hok van lucht voorzien de capaciteit van de afzuiger doen afnemen. Bochten geven weerstand en remmen dus de afzuiger af. Dit gebeurt ook wanneer je de doorsnee van de buis terug brengt. Hoe groter de doorsnee van de gebruikte buizen, hoe minder de weerstand en hoe meer capaciteit je over houdt. A

 

Als je aanvoer en/of afvoer veel bochten heeft en de buis ten opzichte van de afzuiger-uitlaat een stuk kleiner is, dan zal je beter een wat groter vermogen in je afzuiger nemen om dit te compenseren.

 

Wat betreft de grootte van het koolstoffilter bestaan er ook weer twee opvattingen:

1: capaciteit afzuiger + 10%

2: 50% van de capacteit van de afzuiger

 

Ik werk zelf met het laatste en blaas uit in huis dus eventuele luchtjes ruik ik direct. Zelfs met de afzuiger op vol vermogen deed het koolstoffilter nog prima zijn werk. Een groter filter zal echter langer mee gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal vast wel niet mogen maar hennepdesk heeft er een hele mooie berekening voor!

 

En anders 300kub voor een 600wattlamp

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zal vast wel niet mogen maar hennepdesk heeft er een hele mooie berekening voor!

 

En anders 300kub voor een 600wattlamp

 

Post eens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

growertjen, wat is dit nu? 2 posten voor die van jou legt Miss J uit over het hoe en het wat, incl formules.

Kun je dat nu nog niet zelf uitrekenen dan?

1 kuub per watt.............lamp 250watt dussssss 250 m3 ow kuub

0,6x0,6x1,8 =????x3x60=??? tadaaaa

 

groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

ongeveer de zelfde maat als die van jouw. omdat ik 225m3 afzuiging heb? wil nog niet zeggen dat dat goed is. ik heb namelijk totaal niks extra,s over draait 24 uur volle toeren. Dus ik zou als ik jou was me aan die formule houden al is het alleen al om de warme dage te kunnen bolwerken.

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Post eens?

 

Hennepdesk.eu ????????????

 

 

je voert het aantal lampen in, het wattage en de temp van de lucht die je in je hok zuigt, en hoe hoog de temp in je hok moet zijn.

 

Aantal lampen 3

Vermogen lampen (W) 600

Aanzuig temperatuur 10

Ruimte temperatuur 28

 

Totaal vermogen lampen 1980 (W)

Totale Warmtebelasting lampen 1584 (W)

Verschil temperatuur 18 °C

Benodigde ventilatie capaciteit: 265 m³/h

 

 

 

Aantal lampen 3

Vermogen lampen (W) 600

Aanzuig temperatuur 20

Ruimte temperatuur 28

 

Totaal vermogen lampen 1980 (W)

Totale Warmtebelasting lampen 1584 (W)

Verschil temperatuur 8 °C

Benodigde ventilatie capaciteit: 595 m³/h

 

 

 

Aantal lampen 3

Vermogen lampen (W) 600

Aanzuig temperatuur 25

Ruimte temperatuur 28

 

Totaal vermogen lampen 1980 (W)

Totale Warmtebelasting lampen 1584 (W)

Verschil temperatuur 3 °C

Benodigde ventilatie capaciteit: 1585 m³/h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu dus een 410 LTI met een 400W lamp maar heb wel moeite met de warmte. Meer inlaat (dit weekend) gaat hopelijk helpen, want zo warm is het buiten op dit moment echt niet. Volgende keer zou ik zeker nog een groter halen - mijn 500 AKF is dan wel okay, hoop ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek eigenlijk alleen met 600 watters, gebruik altijd 500m3 afzuigen per 600w lamp. Meer valt er voor mij niet aan te berekenen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou?????

 

600x500=3000x12=36000-114,456=34000536+ 678230=413768989+1,00003=413768967x 413=

 

500m3 per 600 watt :no

 

 

klopt hoor stilo :whistling

 

gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat nou bij een hokje van 50x70x130 hoog, waarvan het bovenste gedeelte een droogruimte wordt, en het onderste een voorgroei stuk met 6x18 watt, tl balken?

 

moet je hierbij ook dik afzuigen, ik dacht zelf aan een afzuiger en filter van zo'n 100 m3, genoeg ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat vooral belangrijk is en miss j al aangeeft is hoeveel bochten je in de leiding hebt

 

 

elke bocht neemt minimaal 5 % aan afzuigenergie op

 

elke meter slang ook

en helemaal als de diameter kleiner is

 

 

dus zo min mogelijk bochten en zo kort mogelijke slang

 

 

dan heb je nog de inlaat

als je die pasief hebt neem dan als inlaatgat minimaal 2 x de uitlaat diameter

om toch een onderdruk te houden en niet te veel weerstand van je afzuiger

 

als je dus een uitlaatslang van rond 250 mm hebt

neem dan voor je inlaat 2 gaten van 250 mm

 

neem je een active inlaat neem die dan minimaal meer als de helft van je uitlaat

 

dus een 1000 afzuiger

minimaal een 500 inblaser

 

wijk je van 1 van deze dingen af neem dan zeker een grotere afzuiger

 

het voorbeelt van hennepdesk is mooi maar dan moet dit ook allemaal kloppen

 

 

 

 

denk dus goed na voordat je begint met bouwen hoe je je luchtinlaat en uitlaat wil gaan regelen

 

 

laat de inkomende lucht altijd zo laag mogelijk binnen komen en zuig je warme lucht altijd zo hoog mogelijk weg

 

 

 

 

een hok die meer hoogte heeft bv 260 cm hoog is makkelijker in temperatuur te regelen als een hokje van 180 cm

 

 

 

dit zijn allemaal dingen waar je in de bouw rekeing mee kan houden

 

 

 

succes tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...