Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mainstream

Te Nat Weer?

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Ik zit eraan te denken om na mijn verjaardig, een partytent met een zeil over mijn planten heen te zetten.

Want van het weer moet je het nu niet hebben, met al die regen en zelfs hagel :\

Wie van jullie hebt al een zeil erover heen staan?

 

post anders eens wat foto's van jullie 'tentjes' voor inspiratie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kennis van me zet ze altijd onder een partytent en haalt ze 's nachts naar binnen, maar toch heeft ie toprot gekregen vd week.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kennis van me zet ze altijd onder een partytent en haalt ze 's nachts naar binnen, maar toch heeft ie toprot gekregen vd week.

 

aah dat is spijtig want die van mij staan in de grond :)

heb er 3 in potten, en 2 staan al binnen :offtopic die gaan niet meer naar buiten, voor de zekerheid :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo'n tent helpt wel tegen overvloedige neerslag, maar met dauw/mist en een hoge luchtvochtigheid ligt budrot toch wel erg gevaarlijk op de loer.. Binnen zetten in een droge ruimte met ventilatie is het enige wat lijkt te helpen...

Ik laat ze voorlopig gewoon buiten staan, maarja er zitten dan ook nog geen toppen in :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met circa 185 millimeter neerslag gemiddeld over het land (tegen normaal 62 mm) is augustus de natste oogstmaand in 100 jaar. Dat heeft het KNMI donderdag laten weten. Het oude record, 152 mm, dateert van augustus 1969.

Het record 'natste Nederlandse plaats ooit' werd donderdag niet gebroken, aldus een woordvoerder. Op het neerslagstation in het Zeeuws-Vlaamse Schoondijke werd deze maand 320 mm afgetapt, iets minder dan het record van 325 mm dat Maasland (Zuid-Holland) in augustus 2004 vestigde.

"Zelden heeft een zomer twee zulke totaal verschillende gezichten laten zien als dit jaar. Juni en juli waren zeer zonnig, zeer droog en warm. Augustus echter was koel, zeer somber en dus recordnat."

 

Potverdorie! :no

 

ik hoop maar echt niet dat die planten toprot gaan krijgen, hopen dat september beter weer meebrengt :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morge wordt t hier in Limburg weer goed weer! 24 graden en geen regen hebben ze voorspeld!! :no

Volgens mij wordt t volgende week ook beter weer.

En dat word weleens tijd zeg! Mn planten staan letterlijk weg te rotten :P

 

Jahbless :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
post anders eens wat foto's van jullie 'tentjes' voor inspiratie :no

 

zoek eens op buitenkweek slappezever. ik heb een topic over mijn buitenkweek en heb een afdak gemaakt met fotos.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zoek eens op buitenkweek slappezever. ik heb een topic over mijn buitenkweek en heb een afdak gemaakt met fotos.

 

hmm hij kan daar niks van vinden bij mij :P

 

Morge wordt t hier in Limburg weer goed weer! 24 graden en geen regen hebben ze voorspeld!! :no

Volgens mij wordt t volgende week ook beter weer.

En dat word weleens tijd zeg! Mn planten staan letterlijk weg te rotten :lol:

 

Jahbless :whistling

 

heheh heb het gemerkt vandaag, lekker weertje ja ;) waar woon je eigenlijk?

 

ik in roermond :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik heb zelf 4 planten buiten staan en de schatjes hebben al het weer van de afgelopen tijd keurig opgevangen. Zelfs gisteren met windkracht 7. Mijn hart sloeg op hol bij het zien van de woeste wind die al mijn schatjes van links naar rechts, van boven en van onder en alle takken met topjes die heen en weer zwiepten..... :no

pffff. vandaag staat het zonnetje er weer op en ze zien er erg gezond uit !

 

het moraal... : regen, hagel, wind. een vrouw doet wat ze zelf goed vindt.

 

een lekker puur natuurlijk door het klimaat van Holland volgroeide plant is wat ik eind oktober ga oogsten !

 

en dat alles zonder een zeiltje......

 

 

Keep it simple, back to nature ! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe wat wil je daar mee zeggen Ambiorix? Dat wij allemaal maar krampachtig bezig zijn? Gefeliciteerd dat het zo goed bij je gaat maar als ik jou was zou ik pas juichen als de buit binnen is :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen Whazzup, als je nu na deze periode van in het begin een lekker zomertje en daarna een periode van herftst bij jezelf gaat afvragen of een zeiltje nut heeft......

Als ze dit hebben overleefd.... zijn het sterke plantjes.

 

Ik speel zelf met de gedachte om als er weer zo'n storm ( 7 of hoger) wordt voorspeld, van dat groene windarme doek wat ze ook in de bouw gebruiken , om mijn planten te plaatsen want gisteravond had ik het echt niet meer........

 

en er zal waarschijnlijk een lekker stormpje met de tijd langskomen.... voor het oogsten eind oktober.

en dan juich ik echt niet als de meiden her en der door de tuin liggen.....

 

NB: Oogsten 22 oktober om 07:15 bij een nieuwe maan of 5 november om 13:58 volle maan ! doe je dat precies op deze tijdstippen ? (vanwege dat de toppen vol zitten met vocht uit de plant) of kan je dit ook de volgende dag doen ?

 

Diverse kruiden die gebruikt worden in bijvoorbeeld homeopathie dienen bij voorkeur bij volle maan geplukt te worden om de maximale werkzaamheid te verkrijgen.

 

Verder kan de weersgesteldheid specifiek na een volle maan omslaan. Een droge periode gaat over in een van frequente regenval.

 

 

of zal ik hier een nieuw toppic over beginnen ?

:no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig is het weer al een stuk beter, het blijft de hele week nog aardig droog en woensdag word het zelfs 27 graden in het zuiden :P :no

 

voor de rest blijft de temp rond de 20-23 graden, de hele week :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

het moraal... : regen, hagel, wind. een vrouw doet wat ze zelf goed vindt.

 

een lekker puur natuurlijk door het klimaat van Holland volgroeide plant is wat ik eind oktober ga oogsten !

 

Het klimaat hier is alles behalve puur natuur . Cannabis kan zich in ons klimaat niet zelfstandig voortplanten over langere periode . Niet voor niets is budrot zo'n groot probleem . De groei periode lukt hier prima allemaal , maar de bloei ............

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neen Whazzup, als je nu na deze periode van in het begin een lekker zomertje en daarna een periode van herftst bij jezelf gaat afvragen of een zeiltje nut heeft......

Als ze dit hebben overleefd.... zijn het sterke plantjes.

Het heeft niet zoveel met sterke plantjes te maken Ambiorix, maar met het stadium van de bloei. Beginnende bloei is niet gevoelig voor rot, als de toppen wat groter worden (zoals bij de meeste buitenplanten nu) zijn ze wél gevoelig. Een groeiende plant kun je rustig in de regen laten staan. Als je zorgt dat ie niet verzuipt vindt ie het nog waarschijnlijk wel lekker ook. Dat is in schril contrast met een bloeiende plant. Dus ja, een zeiltje heeft juist NU nut. Een tent niet overigens, te weinig ventilatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P

Dus als ik het goed begrijp... een zeiltje erover tegen de regen en na de regen beschermt het zeiltje je plant tegen zonlicht ?

en dat ivm met toprot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke

Planten hebben huidmondjes waar een uitwisseling van verschillende elementen plaatsvindt die essentieel zijn om de plant in leven te houden.

Bij lagere vochtigheden doet de plant de openingen van deze mondjes verkleinen zodat de verdamping tot een minimum beperkt blijft voor de plant, de plant reageert hierop door alle uitwisslingen van elementen zoals lucht, licht, water en voeding op een laag niveau te handhaven.

Bij hogere vochtigheden doet de plant de openingen van de huidmondjes vergroten waardoor in de plant een maximale uitwissling van de elementen lucht, licht, water en voeding kunnen plaatsvinden.

Men kan dus stellen dat de plant meer met de elementen kan bij hogere vochtigheden.

 

Het is een fabel dat de hoge relatieve vochtigheid veroorzaker is van schimmels zoals top-rot, de sporen van deze schimmels onstaan tenslotte niet door de vochtigheid, ze onstaan door geheel andere omstandigheden waarvan niet hygienisch werken er een is.

Het is alleen zo dat door de hogere vochtigheid de aanwezige schimmels zich veel sneller ontwikkelen daar waar zij bij lagere vochtigheden waarschijnlijk wel aanwezig waren, maar zich niet konden vermeerdeen door droogte !

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor schimmel is vocht nodig. Vocht zoveel mogelijk weghouden is dus helpen om schimmels, zoals toprot, te voorkomen. Dat lijkt me nogal wiedus. Heb je wel eens gezien hoer snel toprot zich plotseling verpreidt bij vochtig weer? Nou, da's een kwestie van dagen. Heeft me mijn mooiste toppen gekost vorig jaar, in twee dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:P

 

Bij lagere vochtigheden doet de plant de openingen van deze mondjes verkleinen zodat de verdamping tot een minimum beperkt blijft voor de plant,

 

En waarom zou de plant de verdamping aan de bladeren willen minimaliseren ? Bij warm weer en een lage luchtvochtigheid moet de plant zichzelf koelen door veel water te verdampen . Dus in zo'n geval gaat jou bewering niet op naar mijn mening .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben ook gene voorstander van plastieken afdak-toestanden ...

dat van die 'huidmondjes' wil ik best vatten maar geldt dit ook voor

de bloemen van een plant ?

Is nml. goed te zien bij andere planten hier dat na veel regen

en vocht de plant zelf het goed doet maar dat de vruchten en bloemen

naar de vaantjes gaan...

en zeker is dat eenmaal rot begonnen is het alleen maar verergert

met vochtigheid .

 

EDIT

@ atmosphere

mss om te voorkomen dat ze direct uitdroogt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij felle zon en warm weer staan gezonde planten juist als een gek te verdampen , met hun bladeren strak naar de zon toe gericht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, ik denk dat de meningen wel duidelijk zijn. Persoonlijk hou ik mijn planten (met succes) 's nachts binnen en he ik géén last meer van rot. Dat had ik al wel.. heb het kunnen stoppen maar de plekjes waar het zat zijn nog steeds gevoelig er voor. Ik zou kiezen voor droog houden met een dakje of zo als het kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie het meer als roest die toprot,teminste door ongeveer gelijke toestanden krijg je ook roest bij staal.In

de woestijn roesten auto,s niet in de UK of NL of Scandinavie roesten ze hoe een gek.

Hoge luchtvochtigheid en lage temperaturen zorgen voor schimmel,met name dauw bewolking en windstil dragen niet bevordelijk bij tot het afbloeien van je planten.

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van het weekend gaat het regenen......

Tijd (ook voor mij) om een afdakje te bouwen !

 

Bob de Bouwer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...