Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jopie

Nederland Eigenlijk Geen Klimaat Voor Buiten?

Recommended Posts

Een ding is zeker, je moet gewoon mazzel heben in NL.

 

Wat betreft vroege soorten, ik heb early skunks, maar net als vele anderen, heb ik me hierin ernstig vergist. Nog geen teken van bloei. En dat zuigt zwaar.

 

Volgend jaar wordt het weer een ander soortje, heb daar al ideeen over maar ik wil whazzups selectie ook wel weten :offtopic

 

ps: double fun blijkt wel vroeg te zijn, schimmel en vorstvrij stond op een of andere site. Alleen wat ik dan vaag vind; hoe kunnen ze weten dat die plant vorstvrij is als ie eind september afgebloeit is? dan vriest het nog niet lijkt me. mischien eens aan piet vragen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@slappezever: kijk eens op www.wernard.nl - daar zie je een foto van een DF met de sneeuw op de toppen!

Lijkt me een duidelijke zaak :).

 

Ik ga volgend jaar waarschijnlijk voor biddy early of double fun (2 stuks, vroeg, in volle grond), en dan nog een paar fijne andere soortjes, maar ietsje later, in potten zodat ik in juli nog normaal kan verduisteren. Dat zal ook wel moeten want ik heb een paar soortjes op het oog die erg lang moeten bloeien. In ieder geval ga ik warlock proberen, die heeft mijn hart wel gestolen met roken. Daarnaast wil ik nog een mooie sativa, ben echt verliefd geworden op die mooie vorm van die mexican sativa. Maar wacht ook nog even af hoe mijn Hindu Kush gaan, heb nog wat zaad daarvan liggen en twee in de tuin staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens ik ben van mening dat de potplanten zowieso een week of 2-3 eerder rijp zijn dan de vollegronders.

Dit is me door eigen ervaring opgevallen

En potplanten hebben het voordeel je kunt ze verplaatsen,als je er maar 5 hebt is dit een kleine moeite om ze bij regen/mist snachts droog binnen te zetten dus kans op toprot te verkleinen.

 

Mijn vollegronders (top44) zijn net in de bloei en deze moeten nog wel een 5-6 weken terwijl mijn potplanten al een week of 2 voorsprong hebben maar deze moeten ook nog wel een maand.

 

Maar ik zou zeggen maak je niet te druk over het weer tenzij je verduistert heb en je planten bijna klaar zijn.

De gewone vollegronders moeten nog wel een maandje dus er kan nog van alles gebeuren als de laatste weken van de bloei maar goed zijn en vorig jaar rond eind augusten was het ook K.T weer hier in NL.

Dus zoals ze in Australie zeggen:No Worries

Greetz Bernie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een ding is zeker, je moet gewoon mazzel heben in NL.

 

Wat betreft vroege soorten, ik heb early skunks, maar net als vele anderen, heb ik me hierin ernstig vergist. Nog geen teken van bloei. En dat zuigt zwaar.

 

Volgend jaar wordt het weer een ander soortje, heb daar al ideeen over maar ik wil whazzups selectie ook wel weten :offtopic

 

ps: double fun blijkt wel vroeg te zijn, schimmel en vorstvrij stond op een of andere site. Alleen wat ik dan vaag vind; hoe kunnen ze weten dat die plant vorstvrij is als ie eind september afgebloeit is? dan vriest het nog niet lijkt me. mischien eens aan piet vragen :)

 

Goede vraag !! Wat men gedaan heeft is een reeks zaden heel laat in het najaar pas inzaaien om ze zo de winter in te laten gaan ,degenen die dat overleefde zijn gebruikt om verder mee te veredelen .

Er zijn ook nog eens 2 types DF trouwens .

 

Wanneer men beweerd dat een soortje vroeg in de bloei gaat dan moet het zo zijn dat ze het ras gestabiliseerd hebben , als dat niet zo is kan men nooit claimen dat ze altijd vroeg bloeien, omdat er veel verschillen tussen de planten onderling zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is er niet een lijstje van alle vroegbloeiers. enne die df zou die ook verder groeien onder koude omstandigheden of overleefd ze het alleen. hoe dan ook een intressant soortje ,lijkt me wel een grappig experiment om er nu een te zaaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No worries? Het gaat niet alleen om de regen hoor, Het is iktober sowieso erg vochtig. En die DF ga ik denk ik eens proberen volgend jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb dit jaar toch de indruk dat ze later in bloei zijn geschoten dan vorig jaar. We zijn nu helemaal eind augustus en de eerste bloeiverschijnsels zijn hier juist gespot, ben nu dus al een pak geruster, laat ze nu maar knallen.

vorig jaar heb ik op 10 okotber geoogst (toen met die gekke mist), mijn planten waren toen juistjes goed afgebloeit, de dp's van men maat zijn toen ook omgegaan en hadden ook behoorlijke toppen hoewel ze nog ween weekje hadden kunnen staan en beiden hadden we ze niet verduisterd.

als buitenkweker, heb je respect voor het weer wat je krijgt en je maakt er het beste van... en elk jaar kan je best wel een roker van je planten halen. of is belgië dan toch zoveel beter als nederland?? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, een roker kan je inderdaad altijd wel afhalen. Maar ik vind het toch altijd zonde dat als je de hele zomer je plantjes hebt vertroeteld , dat ze dan te vroeg om moeten. (of schimmel hebben)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeker zonde , en je knipt je te pletter en houdt weinig over . En dan te bedenken dat je tijdens de zomer maanden heel goed wiet kan afbloeien buiten,waarvan de wiet kwaliteit gelijk is aan die van binnenwiet als het weer enigsinds meezit .

 

heb dit jaar toch de indruk dat ze later in bloei zijn geschoten dan vorig jaar. We zijn nu helemaal eind augustus en de eerste bloeiverschijnsels zijn hier juist gespot, ben nu dus al een pak geruster, laat ze nu maar knallen.

vorig jaar heb ik op 10 okotber geoogst (toen met die gekke mist), mijn planten waren toen juistjes goed afgebloeit,

 

Welk ras had jij dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nederland heeft geen buiten klimaat maar we passen het binnen aan en dat kan buiten ook .

 

Foto=WV6KKMTV.jpg

 

Deze plante zijn een binnen soort en zijn verduisterd,hebben altijd buiten gestaan ook tijdens regen en de laatste week kreeg er een last van schimmel en ze zijn nu geoogst

Binnen werke we met extra lampe en buite maak je het donker op zijn tijd .

Succes met de buite plantjes

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat verduisteren klinkt wel makkelijk, maar je moet er wel elke dag voor thuis zijn rond dezelfde tijd. Voor mij een onmogelijke opgave. Maar inderdaad, gelukkig hebben we lichtjes voor binnen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat verduisteren klinkt wel makkelijk, maar je moet er wel elke dag voor thuis zijn rond dezelfde tijd.

 

Inderdaad, dit vind ik ook nogal lastig, en heb ook respect voor de mensen die dit wel doen en kunnen.. voor mij zit het er niet echt in, zeker niet als je al vroeg begint. Voor volgend jaar maar eens een paar echte vroege soorten zoeken, en dan al vroeg beginnen en binnen wat voorgroeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pak Top 44 en zet deze in een redelijk kleine pot 25L bv ik heb nu al 2-3 weken bloei en de vollegronders zijn ook al een weekje aan de gang.

 

Ik was vorig jaar rond eind september zo rond de 27-28ste aan het oogsten van de potten en met de vollegronders ben ik rond half october begonnen.

 

Ben tevreden over Top 44 heb amper last van toprot gehad maar dat kwam omdat ik deze op een plek had staan waar de wind er vol aan kon en de zon ook en we hadden een geweldige nazomer,hopelijk dit jaar weer zo,n gewldig weer rond october.

 

(kan me nog herrineren dat ik rond half october overdag met een T-schirt buiten zat te knippen toen mijn planten een hot item waren voor de lokale crimineeltjes)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vorig jaar had ik PP buiten staan en was de voorbloei rond 9 sept duidelijk te zien, heb toevallig nog steeds dat briefje aan de binnenkant van me kast hangen waarop het nog staat :)

 

Planten op balkon zijn nu in de voorbloei al een weekje maar de buitenplanten nog steeds niet echt, nog geen witte haren... Soort is bubblegum weet iemand hoelang die normaal bloeien??

 

En is het mogelijk om de planten die ik op balkon heb staan en die ook droog blijfen om die helemaal af te bloeien zonder kans op toprot?? of heeft de LV er ook mee te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die heeft er mee te maken ,maar daar mee samen hangt de temperatuur . Bij te lage temperaturen kan de plant niet genoeg water meer verdampen waardoor de toppen gaan rotten. Ochtend dauw is echt klote bv ,koud en vochtig zonder wind .

 

Duidelijk is dat bijna iedereen te vroeg oogst !! de meeste rassen hebben 9 weken bloei nodig dus zou je heel de maand oktober ook nog moeten bloeien, of zelfs een stuk van november . In die periode is het weer vaak zo ongeschikt dat je wel moet oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoge lv, lage temperaturen en temperatuurwisselingen zorgen voor heel veel dauw. Fnuikend. De planten worden nat tot diep in de toppen. Neem daar nog eens wat fijne ochtendmist bij en een opkomend zonnetje dat zonder wind nog eens lekker staat te bakken op dat natte spul en je kan er echt op wachten. Mijn (verplaatsbare) planten staan daarom 's nachts binnen momenteel. Op mijn bladeren en stammen geen probleem, die zijn goed beschermd, maar van de wat verder ontwikkelde toppen vertonen enkele al de eerste rot.

 

effe een plaatje overigens, kun je het snel herkennen. Let op de bruine blaadjes die uit je top komen, als je dat spoor volgt zul je ongetwijfeld in je toppen de rot vinden. Vroeg vaststellen en onmiddelijk verwijderen is het devies.

 

gallery_5211_120_221489.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

morgen verhuis van studiewoonst (aka kot examens eindelijk gedaan hoera hoera :offtopic ) naar het ouderlijkhuis... twee weken weggeweest, rotweer... 2 torenhoge purples in de bloei... ik vrees het ergste :) best wel spannend ja

Share this post


Link to post
Share on other sites

De truc om vervroegd in de bloei te gooien is eerder al ruim uitgemeten hier in het forum. Ik zweer er bij, met nog flinke zonkracht afbloeien buiten en lekker vroeg klaar. Op deze manier kan je ook je 'oogsten' verdelen want je kan sturen dat er iedere week wel wat klaar is als je het verdeeld.

 

Als de bloei er na 10-14 dagen goed in zit kan je ze gewoon weer lekker laten staan.

 

Dit geld dan alleen voor planten in kuip of pot natuurlijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch blijft het een beetje een gok, je blijft grotendeels afhankelijk van het weer. Als je nu met dikke toppen zit heb je grote kans dat ze gaan rotten (zie het hier bij meerdere mensen gebeuren), terwijl het theoretisch gezien gewoon goed zomerweer moet zijn.. en ja, als je ze al in juli af laat bloeien heb je natuurlijk wel weer kleinere planten met minder opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt er een beetje aan wanneer je begint Tomas. Je kunt prima in april binnen beginnen met opkweken en dan de dames in mei buiten zetten. Kijk eens hoe groot de planten van ria geworden zijn. Bovendien moet een plant wel een beetje handelbaar blijven als je hem wilt verduisteren.

 

Maar goed, het weer moet wel meezitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit jaar was mei en juni nogal koud waardoor de planten in die periode weinig groei hadden . Door de methode die Wazzup net verteld te gebruiken kun je toch aardig grote planten hebben.

 

Een struikje van 1,5 meter hoog (zonder kuip dan )die nog net door de deur te proppen valt is zo'n beetje het maximale formaat om te verduisteren voor de meeste mensen .

 

Wanneer je een tuin hebt kun je natuurlijk een groot verduisterhok maken waar je bv planten in kuipen van 200 liter op wieltjes in kunt rijden . Het is nogal veel moeite allemaal maar lonen doet het zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou mijn 14 x PP staan nu toch wel opeens dik in de bloei, overal enorm veel witte haren opeens :whistling en lekker weer ook nog eens op komst! kan niet beter :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...