Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bambo

Meeldauw

Recommended Posts

Hoi mede buitenkwekers. met dit fijne weer van de afgelopen 3 weken heb je nu flink de kans dat er meeldauw optreedt in je planten. Je herkent meeldauw al in een vroeg stadium doordat er witte waasplekken op je blad verschijnen. Bij mij is dat al het geval bij een paar planten.

Ik spuit normaal gesproken met Exact maar ook Baycor (beide merknamen van Bayer), is zeer effectief.

Laat meeldauw niet z'n gang gaan want het verknalt je plant op den duur!

Share this post


Link to post
Share on other sites

goeie tip. Mocht je het ecologisch willen oplossen dan kun je silinal gebruiken.

 

Let op: Er zijn 2 soorten meeldauw. Echte en valse. Heeft de plant witte, poederachtige vlekken bovenop het blad dan heb je te maken met echte meeldauw. Zijn de vlekken grijs en vlekkerig en zitten ze voornamelijk onder het blad dan is er sprake van valse meeldauw. Bij valse meeldauw zie je om te beginnen ook vaak bruine vlekken bovenop het blad en de schimmel (die wit of wat rood van kleur is) onder op het blad. Dit zijn verschillende schimmels!

 

Veel fungiciden worden overigens (ook) preventief gebruikt.

 

De aangestaste bladeren kun je overigens ook afknippen als het er niet te veel zijn, wel de plant daarna behandelen ter voorkoming van verspreiding. De bladeren niet laten rondslingeren. Verbranden die hap of écht weg. Niet op de composthoop in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de rozen veroorzaakt valse meeldauw veel grotere schade als gewone en deze word ook veel moeilijker vastgestelt omdat ie net als wat Wazzup zegt onder het blad zit gewone meeldauw kan veel minder kwaad valse is veel erger dit lijdt tot bladverlies en groeistoringen gewone meeldauw ook wel maar is niet zo agressief om het zo maar ff te zeggen.

 

Dit is echt meeldauw weer koud en vochtig en dan aftoe die zon erbij zodat het weer ff broeierig is,als je schimmels wilt kweken moet je dit weer hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik zag het vandaag ook op een plant die ik aan het verduisteren ben :offtopic

Dus waar kan ik dat kopen dan haak ik het meteen morgen!!

Gewoon over de gehele plant spuiten of alleen echt op de plekken :) :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tip1: www.google.nl

tip2: als je het gekocht hebt: RTFM :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenbyo en Exact Previcur kun je gewoon bij de boerenbond halen.

 

Er zijn wel 20 verschillende meeldauw bestrijdings middelen te krijgen maar ieder middel voor een ander gewas.

 

Verdunnen met water (je aanbevolen hoeveelheid houden) en over de gehele plant spuiten,en het moet minimaal 2 uur lang droog zijn wil het een 100% werking hebben.

 

Previcur kost 75 euro de liter en gaat ook de schimmelziekte Pythium en Phytophthora tegen dit zijn wortelziektes die zonder behandeling tot de dood van je plant lijden.

 

Phytophthora komt door te veel water gedurende lange tijd en Pythium komt door wisselende temperaturen van koud naar warm en vochtig naar droog in een korte tijd vooral coniferenstekken hebben er dit jaar veel last gehad van Pythium.

 

Ik persoonlijk ga voor Previcur als ik zou moeten kiezen,werkt tegen meerdere dingen en is relatief goedkoop want je hebt met een fles van 75 euro al 3 enge ziektes die bij wiet voor kunnen komen te pakken en met 1 fles doet de normale buitenkweker 10 jaar want dat spul bederft niet (wel vochtvrij bewaren) is dus 7,50 per jaar,is toch niks als je het zo bekijkt.

 

Ik heb nog nooit in mijn 7 jaar van kweker meeldauw of valse meeldauw gehad in mijn planten wel heb ik ooit wortelrot gehad maar of dit Pythium of Phytophthora is geweest durf ik zo niet meer te zeggen was 3 of 4 jaar terug.

 

Maar ieder zijn keus

Greetz Bernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

overigens een ecologisch preventiemiddel is Vital. Maar over preventief spuiten kun je meer vinden in een ander topic. Daar is het nu een beetje te laat voor om mee te beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ey ik wil vandaag die silinal kopen maar moet ik dat alleen op de plekken spuiten waar het zit of gewoon over de hele plant?Maakt dit de wiet niet vies? :)

HELUP!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Advies is om je hele plant te bespuiten. Nooit te kort voor je oogst spuiten, je wilt tenslotte geen troep in je wiet. De dosering is echter laag (1,5 ml per liter), plus het is onschadelijk voor de mens (Natriumsilicaat) wat in deze concentratie echt veilig is. Zie ook deze beschrijving. Natriumsilicaat oftewel waterglas word voor vele toepassingen gebruikt. Voorbeeld:

 

Eieren bewaren:Vroeger bewaarde men eieren jarenlang(en hield ze ook goed)door ze verscheidene malen in een tot 38°C verwarmde waterglasoplossing (waterglas is een geconcentreerde oplossing van kalium of natriumsilicaat)te dompelen en ze daarna weg te leggen op een houten rooster.

 

Verder info van Boerenland:

 

Waterglas

 

Waterglas is een doorzichtige, stroperige vloeistof die ontstaat wanneer fijn gemalen kwarts wordt versmolten met soda of met een kalizout. Er ontstaat dan natriumsilicaat (Na2Si3O7) of kaliumsilicaat, die beiden waterglas wordt genoemd. Waterglas is een oud drogisterijmiddel met allerlei toepassingen zoals het brandwerend maken van hout en textiel. In Natriumwaterglas van 40% kan je eieren zeer lang bewaren. Vooral in Duitsland wordt waterglas aangeraden als plantversterkend middel. De silicaten zouden het blad versterken en behoeden tegen schimmelaantastingen. Het is in gebruik in de fruitteelt in concentraties van 0,5 tot 2%. Het wordt gespoten bij warm en vochtig weer. Onmiddellijk na gebruik spuitapparatuur goed reinigen. Daarnaast wordt waterglas ook toegevoegd als hechtmiddel aan zelfgemaakte spuitmiddelen, â rato van 0,3 tot 1%. In de genoemde concentraties is waterglas niet giftig voor mens en dier.

 

Verder kun je rustig de ECOstyle helplijn bellen. Dat heb ik ook eerder gedaan en een zeer deskundig antwoord gekregen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb meeldauw op m'n sierfruit maar op de wiet

is het gelukkig nog niet gekomen. zit maar 40 cm tussen

dus erg besmettelijk is het gelukkig niet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahum..

 

Milieuvriendelijk voorkomen van schimmelaantasting

 

In natte zomers moet u er rekening mee houden dat sommige planten last krijgen van schimmelziektes. Over het algemeen kan de schade beperkt worden zonder chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken.

Zodra u schimmelaantasting ziet, moet u de aangetaste delen afknippen en meegeven met de biobak. Gooi aangetaste plantendelen niet op de composthoop, de schimmels verspreiden zich dan opnieuw in de tuin.

Schimmelsporen ontkiemen alleen op een vochtig blad. Geef daarom 's ochtends vroeg water in plaats van 's avonds, zodat de bladeren niet de hele nacht nat zijn.

Voldoende afstand tussen planten en het onkruidvrij houden van de tuin zorgt voor luchtcirculatie rond de plant en helpt om de plant snel te laten drogen.

Kiemplantjes zijn erg gevoelig voor schimmels. Wacht met zaaien tot de grond voldoende is opgedroogd en opgewarmd. Houd voldoende plantafstand tussen de rijen en zorg voor een luchtige grond.

Sommige plantensoorten zijn extra gevoelig voor schimmels, zoals enkele rozensoorten en floxen. Vraag in de winkel naar plantensoorten die van nature bestand zijn tegen schimmelinfecties.

Zet schimmelgevoelige planten niet bij elkaar in de buurt, want de besmetting gaat dan gemakkelijk van plant tot plant. Schimmelgevoelige planten kunnen het beste op een winderige plaats in de tuin worden gezet.

Geef planten niet teveel mest, want schimmels hebben een voorkeur voor uitgegroeide, overbemeste planten.

Dompel erwten en ander vocht- en schimmelgevoelig pootgoed in de sla-olie: door de waterafstotende werking krijgen schimmels in de bodem geen kans.

Gevoelige planten kunnen behandeld worden met preventief werkende middelen. Deze bevatten middelen die de natuurlijke weerstand van de plant verhogen, natuurlijk silicium (kiezelzuur) dat de buitenste cellen van het blad verhardt en organische vetzuren die een beschermend waslaagje op het blad achterlaten, waardoor schimmels de plant niet kunnen binnendringen.

Vooral bij beginnende aantasting van meeldauw en schurft werken bestrijdingsmiddelen met zwavel. Ook werken ze preventief tegen andere schimmels. Soms worden organische vetzuren toegevoegd voor een beschermend waslaagje dat het binnendringen van schimmels tegenhoudt.

 

 

zie verder: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=18301

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...