Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Meer Vrouwen Uit Je Zaden Halen

Recommended Posts

Het blijkt mogelijk te zijn om tot 90% vrouwelijke planten uit reguliere zaden te halen . Bij cannabis wordt het geslacht niet alleen door de genetica bepaald maar ook door de omstandigheden waar de plant in opgroeit .

 

Dit is te bewijzen met de volgende test :

Er zijn 1000 zaden van dezelfde moeder beschikbaar . 500 stuks daarvan zaaien we mooi verdeeld in op een bepaald oppervlak. Na 3 weken zaaien we de resterende 500 zaden tussen de inmiddels opgekomen zaden(plantjes ) in . Wanneer deze ook uitgekomen zijn hebben deze plantjes dus een achterstand op de eerder gezaaide 500 stuks.

 

Wanneer ze de bloei ingaan blijkt dat de meerderheid van de eerste 500 zaden vrouwelijke planten zijn geworden!!! en de tweede later ingezaaide reeks bestaat voor het grootste deel( tot 90 %) uit mannetjes.

De 2e reeks zaden is onder slechtere omstandigheden opgegroeid als de eerste reeks omdat deze minder licht kregen.

 

Door de omstandigheden zo goed mogelijk te maken verhoog je de kans op vrouwelijke planten . Met omstandigheden bedoel ik zaken zoals - temperatuur , luchtvochtigheid , lichtintensiteit , medium temperatuur , soort medium enz enz ... Dus als we de omstandigheden kunnen creeeren waarbij de planten het optimaal doen kunnen we het aantal vrouwen uit regulier zaad verhogen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

de test die je beschrijft had als enige 'manipulatieve variabele' het licht... (alle andere omstandigheden waren in beide groepen hetzelfde, behalve dan dat in die drie weken al een deel van de voedingsstoffen verbruikt waren, maar deze mogelijkheid volgen zou leiden tot de conclusie dat meer voedingsstoffen zorgen voor meer vrouwelijke planten, en vice versa... ook niet echt waarschijnlijk)

 

dus als die test zou kloppen... is al wat je nodig hebt om "tot 90% vrouwelijke planten" te bekomen, voldoende licht? lijkt me toch niet zeer wsl.... of begrijp ik het opzet van de proef niet goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dit kan nog eens een waardevol topic worden...

 

Heb je de "optimale" omstandigheden ook voor onze beginners op papier staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toffe topic :wacko:

 

Hoe groot waren de zaailingen toen de 2de zaai erop ging?

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
de test die je beschrijft had als enige 'manipulatieve variabele' het licht... (alle andere omstandigheden waren in beide groepen hetzelfde, behalve dan dat in die drie weken al een deel van de voedingsstoffen verbruikt waren, maar deze mogelijkheid volgen zou leiden tot de conclusie dat meer voedingsstoffen zorgen voor meer vrouwelijke planten, en vice versa... ook niet echt waarschijnlijk)

 

dus als die test zou kloppen... is al wat je nodig hebt om "tot 90% vrouwelijke planten" te bekomen, voldoende licht? lijkt me toch niet zeer wsl.... of begrijp ik het opzet van de proef niet goed?

 

Tot 90 % kan dus ook 70 % zijn.

De tweede reeks plantjes komt echt veel licht tekort door het blad van de eerder gezaaide planten,hierdoor schieten ze omhoog zodat ze dun en lang worden (wat vaak een kenmerk is voor mannetjes ). Licht is DE energie bron voor onze planten en kan daarom van doorslaggevende betekenis zijn bij geslachtsbepaling . Veel licht is de belangrijkste factor om de kans op vrouwen te verhogen denk ik .

 

Bij een deel van de planten zal genetica altijd de doorslag geven . er zijn dus planten die mannelijk zullen worden ook onder optimale omstandigheden en planten die ook onder vreselijke omstandigheden toch vrouw worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
a) Tot 90 % kan dus ook 70 % zijn.

 

 

B ) Bij een deel van de planten zal genetica altijd de doorslag geven . er zijn dus planten die mannelijk zullen worden ook onder optimale omstandigheden en planten die ook onder vreselijke omstandigheden toch vrouw worden.

 

a) ok

 

 

 

B ) gelukkig maar... anders zou de cannabis plant al een paar eeuw zijn uitgestorven :wacko:

 

 

 

 

jammer dat cannabis kweken illegaal is, en er zodus weinig mogelijkheden zijn om echt gecontroleerde proeven uit te voeren waardoor je statistisch significante resultaten kunt neerpoten..., stel je voor, een eenduidig, ondubbelzinnig kweekschema, dat gegarandeerd het beste resultaat geeft... een kweker's droom :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atmo, ik heb van jou op dit forum al meermaals gelezen dat licht het belangrijkste is bij zaailingen die net hun kopje boven de grond steken. Ik neem aan dat je ze zelf dan ook een overvloed aan licht geeft. Heb je dan ook uit eigen ervaring kunnen zien dat er relatief meer meisjes dan jongens opdoken? Lijkt me dan wel echt een interessant topicje dit ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zeker ,ik heb dat ervaren . Het lukt steeds om meer vrouwen dan mannen uit het zaad te krijgen . Echt bewijzen dat het werkt kun je echter alleen met veel grotere aantallen planten dan waar ik mee kweek .

 

3 keer binnenteelt achter elkaar nu met de meerderheid vrouwen en m'n buiten planten dit jaar: uit 12 zaden: 9 vrouwen en 3 mannen (kan nog steeds gewoon toeval zijn ).

 

Zo veel mogelijk licht probeer ik de jonge zaailingen te geven zonder dat ze verbranden en/of uitdrogen. De toevoeging van Blauw licht verhoogt de kans op vrouwen ook schijnt enzo nog meer faktoren .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant, is die test ook in het echt met 1000 planten uitgevoerd?

 

Ik ken ook een mythe die zegt dat als er al 1 mannetje staat, dat een volgende ronde zaailingen in hetzelfde veld meer vrouwen op zou leveren dan wanneer er nog geen man in de buurt is...

 

Die van het blauwe licht wil ik ook wel eens proberen...

 

Ik geloof ook dat de female ratio ook per soort kan verschillen, maar dat 60a70% vrouwen een gemiddelde verhouding is van wietzaadjes die onder goede omstandigheden opgroeien... pas hierbij op, sommige soorten hebben een vrij hoge hermie ratio...

 

Verder, bij kleine aantallen kan de uitslag ook gewoon toeval zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan toeval zijn maar 4 keer achter elkaar gaat het er op lijken dat het geen toeval is. Die test is ook echt uitgevoerd is mij verteld door iemand die ik geloofwaardig acht.

 

Nog iets dergelijks :

 

Wanneer we 2 stekken van een moeder gebruiken kunnen er één van met licht stressen waardoor deze herma(ook mannelijke bloemen krijgt . wordt terwijl de andere gewoon een volledig vrouwelijk fenotype heeft . Je hebt dan dus stekken van 1 moeder met een verschillend geslacht namelijk een herma en een vrouw . Dit heb ik zelf wel uitgetest .

 

Dit is in principe net zo merkwaardig

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_4254_232_42803.jpg

 

2 weken na het moment van deze foto konden alle mannen er tussenuit . Met dit soort kleine potjes is het wel een heel stuk lastiger er meer vrouwen uit te halen omdat de omstandigheden met zo weinig grond verre van optimaal zijn. Hier was dan ook maar sprake van zo'n 55 % vrouwen , hetgeen heel normaal is .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kijk dit kan nog eens een waardevol topic worden...

 

Heb je de "optimale" omstandigheden ook voor onze beginners op papier staan?

 

In feite gaat in in de kweek forums heel de tijd om het streven naar optimale omstandigheden omdat die omstandigheden nu eenmaal de meeste wiet opleveren . Het betreft dus heel veel faktoren . in de info sectie staan er al een hoop beschreven .

 

Wanneer we 2 stekken van een moeder gebruiken kunnen er één van met licht stressen waardoor deze herma(ook mannelijke bloemen krijgt . wordt terwijl de andere gewoon een volledig vrouwelijk fenotype heeft . Je hebt dan dus stekken van 1 moeder met een verschillend geslacht namelijk een herma en een vrouw .

 

Dit is het bewijs dat het geslacht van de plant niet alleen door de genen wordt bepaald , mee eens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep, mee eens, omdat je een factor veranderd, waardoor er verandering optreedt in het geslacht, dus de factor licht is in dit verhaal de balletjes opwekker...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens, een plant heeft niet direct een geslacht het merendeel van de planten op deze aarde is volledig hermafrodiet, namelijk met stamper en meeldraad in de zelfde bloem of aan de zelfde plant.. Wat de wietplant over het algemeen bijzonder maakt is dat hij één geslacht toont, mannelijke of vrouwelijke bloei of een combinatie van. Dit wil dan niet zeggen dat de plant de plant een geslacht heeft.. het uit slechts één geslacht maar bevat normaliter ook de (enkele) genen voor het mannelijke geslacht. Met als resultaat mannelijke of vrouwelijke bloei..

De herma factor komt aan het licht wanneer gestresd word, de stres veroorzaakt geen genetische mutaties waardoor de plant ineens ook mannelijk word -> in de praktijk blijft hij geslacht loos, de stres activeerd alleen de mannelijke genen. Wanneer een plant namelijk onder moeilijke omstandigheden groeit zal uit interne zekering ook de mannelijke bloei zich uiten, dit om het voorplanten niet in gevaar te brengen..

Om vervolgens nog maar even mijn cryptische omschrijving toe te lichten: Planten soorten zijn voor een groot deel herma om zo het voortbestaan van de soort te optimaliseren, bevruchting zal dan immers altijd plaats vinden ook zonder hulp van andere planten, de wind of insecten. Om deze zekerheid te hebben zijn vele planten herma.. zo ook de wietplant.

Onder optimale omstandigheden zal bevruchting met mede werking van beter verlopen en is het niet nodig hermafrodiet te zijn..maar bij moeilijke omstandigheden, de lichtstres, worden de mannelijke genen door de stres geactieveerd om zeker te zijn van bevruchting.

Goed vrouwelijkzaad winnen is en blijft een kwestie van selectie.. eerst zoek je namelijk een uiterst stabiele vrouwelijke plant (de plant die na veel stres totaal geen herma tekenen vertoonde) welke je vervolgens met stuifmeel van een minder stabiele vrouw, laten we zeggen stabiele herma na véél stressen herma werd (de laast herma wordende plant) bevrucht.. het resultaat zal stabiel vrouwelijk zaad zijn! Stabieler dan 'vrouwelijk' zaad van femaleseeds en nirvana welke over het algemeen nog vrij (laten we het noemen euh..) herma gevoelig zijn..

 

Zo da's weer eens een mooie post uit het lab van Snowie, storend hoe weinig onderzoek hier overigens naar gedaan word... subsidies, economie, blêh, alles moet in het belang van de mensheid da's kennis toch ook?!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb vandaag iemand van dutchpassion aan de lijn gehad die zei dat je beter met normale zaden kan gaan werken omdat je met gefeminiseerde zaden meer kans heb op hermafrodieten of je moet er zeker van zijn dat ALLE omstandigheden goed zijn nou ik weet het wel hoor waar ik voor kies

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als we dus veronderstellen dat het licht een zeer bepalende factor is voor het geslacht van de plantjes, wanneer zou dan de best tijd zijn om te planten? tussen lente en zomer? wanneer er veel (blauw)licht is of eerder nog ni de lente zodat ze heel de periode van het energie rijke licht hebbe? en is de licht factor vooral belangrijk in het begin van de groei of ook na de eerste maand nog mee bepalend voor het geslacht (lijkt me moeilijk te achterhalen)?

Edited by Si1en

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...