Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Richard

Toprot Preventief Te Bestrijden ?

Recommended Posts

Weet er iemand met welk middeltje toprot het beste preventief te bestrijden is ?

 

Ik wil het gaan gebruiken op mijn early girl 3 die ieder moment in bloei kan gaan.

 

Het liefst natuurlijk met een BIO middeltje.

Mocht dat niet bestaan dan is chemisch bestrijden misschien geen probleem omdat ze toch nog ongeveer 10 weken moet ?

 

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en die wil delen.

 

Ps. Ik weet dat een paraplu`tje / afdakje ook helpt :wOOt ...

 

Foto=TVYFXPSV.jpg

 

Foto=QAXGGW7O.jpg

 

Foto=4J8ZLGRW.jpg

 

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ECOstyle heeft een middel om schimmel te voorkomen, het heet Vital. Budrot is daar niet zo makkelijk mee te voorkomen overigens, maar het consequent gebruik van Vital versterkt de plant en maakt hem weerbaarder tegen schimmel. Ik zou het zeker niet op toppen spuiten vlak voor de oogst. Zelf gebruik ik het echter tot in de 4e week bloei.

 

Vital is een planten versterkingsmiddel ter voorkoming van schimmelziekten zoals meeldauw, fruitschurft, botrytis en phythophthora.

Vital zorgt onder meer voor verharding van de buitenste plantencellen, waardoor schimmelsporen niet kunnen binnendringen. Door vroeg in het groeiseizoen te starten met Vital wordt het schimmelziekten heel moeilijk gemaakt.

 

Werkzame stof:

Vetzuren, plantenextracten en sporenelementen

 

Dosering:

Tijdens uitlopen van jong blad: 30 ml per liter water

Na behandeling van schimmelaantasting: 30 ml per liter water

Preventief na het uitlopen van het blad: 10 ml per liter water

 

http://www.ecostyle.nl/scripts/cn_product.asp?id=60&o=0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zo min mogelijk spuiten.

Het liefst dus helemaal niks.

Als het biologisch is wil nog niet zeggen dat je het kan roken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kán alles roken. Of het goed voor je is of lekker smaakt is een tweede. Het is veilig voor fruit en groente, dus het is in ieder geval niet schadelijk, of het lekker is, dat is een tweede. Maar na 4 weken is een oplossing van 10 ml per liter (..) echt wel verdwenen hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt whazzup.

 

Ik heb net gebeld met de ECOstyle Infolijn. Tel: 0516-43 31 31.

 

Hun raden aan niet te consumeren (bv. druiven) binnen 48 uur na het spuiten.

 

Daarna nadrukkelijk geen enkel probleem !

 

Dus ga ik whazzup na apen....

 

Vital it is !

 

 

 

Bedankt voor de reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar ben ik toen achter gekomen toen ik ergens een tros druiven uit iemand zn tuin gepikt had,

ze zagen er perfect rijp uit,maar de smaak was bijzonder vies en ranzig,ook bespoten dus.....

de maat van mij heeft een halve tros opgegeten,die zal er wel achter zijn gekomen op de wc...

 

greets

lee

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kán alles roken. Of het goed voor je is of lekker smaakt is een tweede. Het is veilig voor fruit en groente, dus het is in ieder geval niet schadelijk, of het lekker is, dat is een tweede. Maar na 4 weken is een oplossing van 10 ml per liter (..) echt wel verdwenen hoor.

 

Ja en daar gaan er veel de boot mee in.

Omdat het veilig is voor groenten wil nog niet zeggen dat je het op je planten kan spuiten.

Bij de meeste groenten worden de groentes flink gewassen en is de stof verwijderd.

Bij wiet toppen betwijfel ik dit ten sterkte.

En in de eerste weken bloei spuinten is zowiezo zinloos omdat toprot pas in de laatste paar weken komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook niet om budrot te bestrijden, maar als preventieve maatregel mono. Als de plant een hogere resistentie opbouwt tegen schimmels dan voorkom je het, met name op het jonge blad. Het feit dat het goedgekeurd wordt voor groenten en fruit wil in ieder geval zeggen dat het in de opgegeven hoeveelheden bij het aangegeven gebruik niet toxisch is. Daarbij gaan al die richtlijnen en regels uit van consumptie, en niet van verbranding of verdamping. De hoeveelheid die je rookt is in vergelijking met een gewas als bijvoorbeeld sla of eren andere groente, minimaal. Met 20 ml (2 liter oplossing) kan ik 3 complete grote pp's behandelen én een grote sativa én 2 kleine kushes. Slechts een paar procent van de plant is inderdaad top, de rest is blad. Aangezien we bladen liever niet roken lijkt me dat er slecht een heel minimale hoeveelheid terecht komt op de buds die op dat moment groeien, laten we eens uitgaan van 2%, dat is reeel bij 4 weken bloei, dus zo'n 0,4 ml totaal op een oogst van (laat ik het laag houden) 800 gram droog, dat is microgrammen werk. Zelfd als we zouden uitgaan van 5% of meer wat rijkelijk hoog is.

 

Overigens wil ecologisch inderdaad niet zeggen dat iets niet giftig is. Ik adviseer ook niemand om het te gebruiken tégen budrot en zeker niet vlak voor de oogst.

 

(effe aangepast - browser bleef hangen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zowiezo tegen spuiten.

Maar al helemaal als het preventief.

Je zal het hoe dan ook roken.

En die keuringen zijn gedaan op dingen die je eet/drinkt/

Niet op roken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

datzelfde geldt uiteraard met groeistoffen, bladvoeding etc etc, om maar niet te spreken van dioxines en andere troep die we uit de lucht en de grond in onze planten krijgen. Ik vindt het een zeer aanvaardbaar risico in deze hoeveelheden.

 

Even navraag gedaan bij ECOstyle: Quote: "Vital bevat géén toxische stoffen en is onschadelijk voor consumptie. Het residu op de plant is bovendien te verwaarlozen en beïnvloed de smaak niet. Vital kan tot 48 uur vóór de oogst veilig gebruikt worden. Bij direct oogcontact kan irritatie optreden, spoelen met met water is voldoende om dit op te lossen."

 

(ps had mijn vorige post nog even aangepast, browser bleef hangen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de slag !

 

med_gallery_6678_247_115147.jpg

 

 

Meteen maar ph setje gehaald...

Share this post


Link to post
Share on other sites

he toppie :wacko: Met Vital kan je overigens het beste beginnen zo vroeg mogelijk in het seizoen. Maar goed, baat het niet dan schaadt het niet. Let er op dat je zowel bovenkant als onderkant van de bladeren volledig bespuit en nat maakt. Met een goeie spuit gaat dat perfect. Goedkoop is duurkoop bij spuiten, zelf net gemerkt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
datzelfde geldt uiteraard met groeistoffen, bladvoeding etc etc, om maar niet te spreken van dioxines en andere troep die we uit de lucht en de grond in onze planten krijgen. Ik vindt het een zeer aanvaardbaar risico in deze hoeveelheden.

 

Even navraag gedaan bij ECOstyle: Quote: "Vital bevat géén toxische stoffen en is onschadelijk voor consumptie. Het residu op de plant is bovendien te verwaarlozen en beïnvloed de smaak niet. Vital kan tot 48 uur vóór de oogst veilig gebruikt worden. Bij direct oogcontact kan irritatie optreden, spoelen met met water is voldoende om dit op te lossen."

 

Ja en wat jij nu noemt is allemaal uitgaande van groenten en fruit die je opeet een niet rookt.

En die je vervolgens flink kan wassen en spoelen onder de kraan.

Dit zie ik je met je wiet echt niet doen he.

En het is wat anders dat je iets opeet of oprook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb gistere anders nog een ongewassen bespoten appeltje gerookt :)

 

..Nee, volgens mij heb je wel gelijk. Ik zie je idd niet je wiet ff afspoelen voor gebruik, ikzelf probeer gewoon zo goed mogenlijk op te letten bij mijn planten. Heb ik toch toprot, heb ik pech. Volgende keer beter..

 

BTW, de mensen die hun planten vroeg laten afbloeien dit jaar hebben wel een mooie maand gekozen ervoor. Het regent meer als mei, juni en juli bij elkaar deze augustus '06. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is idd een zeer groot verschil tussen roken en eten van wat dan ook. Je buik is een afvalverwerkingsbedrijfje, je maag, je darmen, je lever, je nieren, het breekt zo veel mogelijk de schadelijke stoffen af. Je longen werken niet zo, roken staat bijna gelijk aan spuiten, het komt allemaal direct in je bloedbaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het feit dat het goedgekeurd wordt voor groenten en fruit wil in ieder geval zeggen dat het in de opgegeven hoeveelheden bij het aangegeven gebruik niet toxisch is. Daarbij gaan al die richtlijnen en regels uit van consumptie, en niet van verbranding of verdamping.

 

Ik heb dus ook niet beweerd dat dat niet het geval was. Uiteraard krijg je rook direct naar binnen in je longen en worden stoffen direct in je bloedbaan opgenomen. Daar ben ik het dus ook volledig mee eens mono en blowmonkey. De hoeveelheden komen natuurlijk veel nauwer en hebben een grotere impact dan als je ze eet. Overigens worden de stoffen verbrand of verdampt wat mogelijk weer andere stoffen vrijmaakt - het is niet zo dat je alle stof ook daadwerkelijk via de rook naar binnen krijgt.

 

Ik heb echter ook aangegeven met een voorbeeld dat de hoeveelheid die je binnen zal krijgen zo minimaal is dat ik denk dat dat te verwaarlozen is. Als we het over giftige stoffen zouden hebben dan zou ik wat dat betreft ook een stuk terughoudender zijn. We hebben het echter over natuurlijke vetzuren, plantenextracten en sporenelementen die ook nog eens snel afbreken.

 

Het kan veel erger, zoals bij de tabaksteelt. Daar worden in de 3 maanden dat de plant groeit enorme hoeveelheden troep gebruikt. Zie ook eens dit artikel en zoek eens verder op het net: http://www.organicconsumers.org/2006/article_456.cfm - er zijn meer sources. Ik denk dus dat me ons met enkele miligrammen ECOstyle in onze oogst niet zo druk hoeven te maken :wacko:. Wat we dagelijks in het verkeer inademen is volgens mij duizend maal slechter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brandnetelgier is als bladspray tijdens de groei ook schimmelwerend en afweer-versterkend. Zo gaat de plant met een sterkere afweer de bloei in wat infecties minder kans geeft tijdens de bloei zelf. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. Ik heb even een stukje tekst van het web geplukt wat het mooi samenvat:

 

Een middel dat heel nuttig is in de biologische tuin is brandnetelgier. Het bevordert het bodemleven, stimuleert de groei van de planten en verdrijft bladluis en andere schadelijke dieren. Brandnetelgier moet u in het voorjaar bereiden. Doe daarvoor 1 kilo niet-bloeiende brandnetels bij 10 liter water in een open vat. Dit moet tweemaal daags worden omgeroerd. Na twee weken is de brandnetelgier klaar. Als u gaat sproeien, dan moet u het nog eens tien keer verdunnen.

Gewoon stoppen als je plant de bloei ingaat en jonge scheuten gebruiken. Een gezond en resistent bodemleven is ook een belangrijke factor in het voorkomen van toprot en andere ziekten en infecties. Hoe beter het afweersysteem als de plant de bloei ingaat, hoe kleiner kans op toprot. Het klinkt logisch maar als je er wat extra aandacht aan besteedt kan het je oogst redden. De plant gaat bij de overgang van groei naar bloei andere hormonen aanmaken die ook het vermogen om te herstellen aantasten. Ik had bij een paar Lowrydertjes dit jaar een paar planten in de bloei overgepot en er ook een aantal laten staan. Een stel kreeg last van toprot, drie keer raden welke... Over een gezond bodemleven heeft o.a. Sannie al mooie teksten geschreven. Mycorrhyza, trichoderma, bacteriën, natuurlijke grondstoffen, etcetera. En een handje wormen kan ook nooit kwaad. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...