Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Daantje

Eerste Kweek In Kweekton/zwerfketel.....

Recommended Posts

Hoi Tania en alle andere peoples hier op het forum..... 6 Aug 2006, 18:18

 

Ook ik wil mezelf even voorstellen op dit forum aangezien ineens de vrouwelijke kwekers de kop opsteken.

 

Mijn naam is Daantje en ben mede door dit forum ook zelf gestart met kweken zo`n 3/4 weken geleden.

Ik wil dan ook even mijn dank en waardering voor dit forum uitspreken want ik heb een hoop antwoorden op mijn vragen kunnen vinden,lang leve de zoekfunctie zou ik zeggen want die heeft me wel zo`n beetje door dit hele forum heen geloods !

 

Zelf ben ik (tegen het advies in,solly ) begonnen met kweken in de gevreesde zwerfketel en zal ik 1 van de weinige zijn die hier over te spreken is ( tot nu toe) met uitzondering van o.a The Whiz natuurlijk.

Mijn dank is groot voor al het advies wat ik van The Whiz(en de anderen) heb kunnen vinden....

 

Tot nu toe gaat de kweek in de ton heel goed buiten een spintprobleempje om dan en ook die heb ik in een vroeg stadium weten te ontdekken omdat ik hier de juiste info heb kunnen vinden(Met foto`s).

De foto`s die hier te vinden zijn spreken echt boekdelen dus is duidelijk te stellen dat mijn kweekje tot nu toe zo goed gaat doordat ik hier zo goed geholpen ben al hadden jullie nog niet van me gehoord.

Ik was eigenlijk van plan een verslagje te doen als alles klaar was met de bijbehorende foto`s maar na het lezen van dit topic wilde ik toch ff wat laten horen...

 

Hier is wat ik heb staan....

 

De ketel die goed is voor maximaal 350 dames.(1.37 diameter)

Koolstoffilter met capaciteit van 355 kub

De pomp staat via de tijdklok ingestelt op 2 minuten pompen om de 2 uur ongeveer zo`n 60/70 liter water/voeding,overtollig water loopt direct terug naar het vat.

EC in week 4 staat op 1.5

Ph schommelt aardig en word net voor de eerste voeding van de dag (10 uur s`avonds) aangepast naar 5.4/5.5 en is dan de volgende dag vaak zo`n 6.4/6.6,dit na 6 voedingen terwijl de lampen aan zijn vandaar dat ik soms sòchtens nog een aanpassing doe als ik daar tijd voor heb.

 

De dames hebben 2 dagen groei gehad en zijn tussen de 30 en 50 cm groot op dit moment en de budjes groeien aardig.

Wel heb ik 1 of 2 vertragingen opgelopen nadat ze 42 graden tijdens de hittegolf hebben doorstaan(is een verhaal opzich hahaha)en dan natuurlijk m`n spintprobleempje

Ik heb santa maria`s staan waar ik goeie hoop in heb alleen zie ik op tegen het gewicht(beetje dubbele uitspraak hihihi) wat de stammetjes moeten gaan dragen want ik heb gelezen dat je ze beter topt en das nou net wat ik niet gedaan heb

Ik heb het idee van iemand hier op het forum overgenomen om kippegaas rond de tubes/lampen(2x 400 watt) te zetten zodat de dames niet verbranden.

De luchtvochtigheid is tot nu toe goed te bepalen met de afzuiger/koolstoffilter alleen ben ik bang dat dat op later stadium een ander verhaal gaat worden aangezien hij nu al op bijna volle capaciteit staat !

 

Als bijvoeding heb ik de hele serie van No Mercy aangeschaft en ik kan eigenlijk alleen nog zeggen dat ik heel trots ben op hoe de plantjes erbij staan tot nu toe !

 

Hier het schema wat ik gebruik....

 

Week 1

Dag 1 18/6 Licht

Dag 2 16/8

Dag 3 12/12

 

100 liter voeding aangemaakt + iedere dag 2 a 3 keer benevelen met wortelstimulator

EC op 1.5( is hoog om de stekjes zo klein mogelijk te houden in de ketel,tipje van The Whiz)

Ph tussen de 5.5 en 6.2 (Schommelt behoorlijk en word afgezuurd met PH min grow)

Luchtvochtigheid op 70/80%

 

Week 2 ( hittegolf pfff)

13/11 licht (Tipje van The Whiz ? We zullen zien...)

100/100 ml a/b op 100 liter water.

EC op 1.6

Ph tussen de 5.5 en 6.2 (Schommelt behoorlijk en word afgezuurd met PH min grow)

Luchtvochtigheid op 70/80%

 

De temperatuur is echt niet onder controle te houden en is gewoon opgelopen tot 42 graden,ik heb flessen water ingevroren die ik om de 2 uur in het vat gooi en laat de pomp om het uur(ook als de lampen uit staan)1 minuut pompen,dit laat de temp. zo`n 3 tot 5 graden zakken samen met de koolstoffilter die op volle toeren draait !

 

Week 3

13/11 licht

100/100 ml a/b op 100 liter water.

EC op 1.3 (Afbouwen omdat het groeistadium ver voorbij is)

Ph tussen de 5.5 en 6.2 (Schommelt behoorlijk en word afgezuurd met PH min Bloom)

1.2 ml No Mercy guana extract (Vleermuizenshit hahaha)

2 tabletten CO-2 van No Mercy ( 2 x keer in de week)

2 theelepeltjes bacterial van No mercy(Hierdoor worden afvalstoffen van de plant omgezet in voedingsstoffen )

 

Spint ondekt !(Grrr)

 

Roofmijt bestelt en uitgezet,gekocht Growshop Alien net als alle No Mercy suppley....

 

Luchtvochtigheid op 70/80% ivm. de spint !Spint schijnt het niet lekker te vinden maar de roofmijt die uitgezet is wel....

 

Afgelopen week(3)gezorgt voor een hoge LV en de boel goed nat benevelt vanwege het spint probleem maar zo te zien hebben de roofmijt hun werk gedaan aangezien de dames er minder gestrest bijstaan gelukkig....

(Heb nog een extra kaart/roofmijt preventief klaarliggen om over 2/3 weken de behandeling nog eens te herhalen.)

 

Week 4

13/11 licht

100/100 ml a/b op 100 liter water.

EC op 1.4

Ph tussen de 5.5 en 6.2 (Schommelt behoorlijk en word afgezuurd met PH min Bloom)

Luchtvochtigheid op 50/55%

 

1.2 ml No Mercy guana extract

2 tabletten CO-2 van No Mercy ( 2 x keer in de week,1 tablet per 100 liter)

2 theelepeltjes bacterial van No mercy

 

Eigenlijk zou ik het laatste middeltje(No mercy spray) ongeveer dinsdag moeten gaan gebruiken(tussen de 22e en de 26e dag) maar het beste zou zijn na de eerste internode dus hoop ik maar dat die snel komt want ik heb ergens gelezen dat dit alleen voorkomt als je een goede kweek hebt,anders bewaar ik hem voor de volgende kweek want dit is een behoorlijk duur goedje !

 

Ik zal het verloop van de kweek hier bij gaan houden zodat misschien mede beginnende(ketel)kwekers er iets aan hebben !

 

Graag hoor ik jullie mening,tips of kritiek en wens ik iedereen grote groene bergen !

 

Volgende keer hoop ik foto`s bij te kunnen voegen....

 

Groetjes Daantje

 

 

Hoi hoi Mis J,bedankt voor je berichtje !!

 

 

Update 14 Augustus

 

Week 4

 

Het leek erop dat de roofmijt de spint de baas was maar niks was minder waar,een ware spintplaag is het nu en wachten/hopen dat de roofmijt z`n werk nog zou doen durfde ik niet meer aan dus op naar een wat sterker spulletje....Masai van Bayer ! Deze was niet eens zo makkelijk te verkrijgen maar Growshop Alien was de redding en eigenlijk direct na gebruik van het spul was duidelijk dat dit beter werkte.

Heb er wel een hele tour voor moeten uithalen,in de ton moeten klimmen wat geen makkie was want twas al erg drukkies uiteraard hahhaah,maar goed het was het waard want de spint is behoorlijk de kop ingedrukt !

 

Week 5

13/11 licht

100/100 ml a/b Canna op 100 liter water.

EC op 1.5

Ph tussen de 5.5 en 6.2 (Schommelt behoorlijk en word afgezuurd met PH min Bloom)

Luchtvochtigheid op 45/50%

 

1.2 ml No Mercy guana extract

2 tabletten CO-2 van No Mercy ( 2 x keer in de week,1 tablet per 100 liter)

2 theelepeltjes bacterial van No mercy

 

De dames staan er een stuk beter bij na de Masai behandeling maar toch vond ik vandaag weer wat spinnewebbetjes,kep ze weer bespoten met Bayer en zal dit dan maar preventief gaan bijhouden zo om de 2/3 dagen..... :wOOt

 

Ik heb alle topics bekeken over spint en een aantal tips geprobeerd maar de Masai van Bayer heeft tot nu toe nog het beste resultaat,mocht iemand een beter middel weten dan hoor ik het graag !!

 

Groetjes en tot de volgende update....

 

Daantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

de 2e behandeling na 3 a 4 dagen is wel een must, meestal zou het na 2 behandelingen ver weg / over moeten zijn!!

 

Heb je geen foto's / ec, ph waardes??

 

Suc6!

 

Gr. Mike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Hoi Mike, :wOOt

 

Bedankt voor je reactie....

 

Foto`s heb ik helaas nog niet maar hoop ik nog wel later te kunnen plaatsen.

De EC staat deze week(week 5) op 1.5 en de Ph schommelt tussen de 5.4 en 6.2/6.3

 

Ik had van de masai behandeling niks gelezen over een 2e behandeling behalve dan dat je dit spul tot aan de laatste week van de oogst kunt gebruiken dus vandaar dat ik de 2e behandeling gedaan heb.

Het werkt echt direct alleen kun je natuurlijk nooit alle bladeren onderaan raken zodat ook de eitjes met het spul in aanraking komen en al helemaal niet in zo`n ton..... :)

 

Verder verloopt alles naar wens,geen problemen met de luchtvochtigheid,ec of ph waarde (tot nu toe) :wOOt

 

Misschien kan je me even laten weten hoe je denkt over zaaielingen in zo`n ton,daar twijfel ik over voor de 2e kweek maar lees hier tegenstrijdige meningen.

Met zaaielingen hoop ik van de ziektes/beestjes af te zijn en ik denk dat je ze dan ook kleiner kunt houden maar heb hier gelezen dat ze dan juist groter groeien ? :lol:

 

Ik dacht aan santa maria`s een klein blijvende plant te hebben maar tips over soortjes die ook klein blijven zijn van harte welkom....

 

Groetjes Daantje :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Kijk, weer een dame op ons forum erbij die zo te lezen heel goed bezig is. :wOOt

We kijken uit naar een paar mooie foto's. En als het kan wil ik je vragen om die op onze eigen galerij te plaatsen. Zo blijven ze behouden in je topic en blijft dit voor anderen nog heel lang leesbaar.

 

Succes Daantje

welkom bij de club

Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt allemaal goed daantje op die spint na dan

 

maar ff een vraagje wrom heb je je lamp op 13/11 staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen, als je onder de 14 uur blijft blijven ze bloeien.

 

13 uur per dag licht scheelt 1 uur per dag... 8 x 7 = 56 x 1 = 56 uur licht minder / 12 = 4.5 dag korter (ongev)

 

Zaden in een kweekton raad ik ten zeerste af!

 

zaden in steenwol blokjes gaat zeer slecht.. en je moet minstens 208 zaden planten om je ton voor ongev 1/3 vol te krijgen!! (met vrouwen uiterraard!)

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he die daantje ik ben ook een beginnende ketel kweker en zou graag het een en ander willen weten over het kweken hoe is de opbrengst ik heb een ketel van 220 dames ik hoop snel van je te horen gr el

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko: zon noob ben ik dus

ik d8 ( werd mij overal vertelt ) dat de planten pas gaan bloeien als ze 12 uur licht kregen en 12 uur donker

 

iig suc6 daantje heb je geen foto's?

Share this post


Link to post
Share on other sites
:wacko: zon noob ben ik dus

ik d8 ( werd mij overal vertelt ) dat de planten pas gaan bloeien als ze 12 uur licht kregen en 12 uur donker

 

iig suc6 daantje heb je geen foto's?

jo daantje wat bedoel je met de eerste regel dat de opbrengst niet zo geweldig is ? zou je me maby op msn wat info kunnen uitwissellen want mijn dames zijn besteld en wil het goed doen gr el elwingoeloe...............

Share this post


Link to post
Share on other sites
:) zon noob ben ik dus

ik d8 ( werd mij overal vertelt ) dat de planten pas gaan bloeien als ze 12 uur licht kregen en 12 uur donker

 

iig suc6 daantje heb je geen foto's?

 

Hoi hoi Magic,

 

Ik heb gisteren eindelijk foto`s kunnen maken alleen krijg ik ze nog niet geplaatst...

 

Twas echt een trieste boel gisteren,althans zo leek het aan de bovenkant te zien.

Ik heb samen met een maatje de ton gisteren helemaal afgekoppelt en flink opgeschoond (weer behandelt met masai)en tot mijn verbazing was het onderste gedeelte helemaal zo slecht nog niet als dat het bovenste gedeelte was.

 

Perongeluk knipte ik een topje mee(helemaal onderop) bij het dieven en die was gewoon al aardig hard en mooi vol dus daantje was wel ff happy !!

Kep dus foto`s van voor en na gemaakt,zal er vandaag ook nog wat maken want ze staan er gelukkig heel aardig bij vandaag !! :wacko:

 

Je kan dus best stellen dat ik behoorlijke tegenslag heb gehad met de ketel maar ik weet wel dat als ik geen spint gekregen had dat ik een hele mooie oogst gedraait zou hebben,ik hoop er nu nog gemiddelt 5 gram per plant af te halen maar had op een minimum van 7 gram pp. gehoopt (en heb gedroomt van Whiz z`n senario hahaah 10 gram per plant !)

 

Groetjes Daantje :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
jo daantje wat bedoel je met de eerste regel dat de opbrengst niet zo geweldig is ? zou je me maby op msn wat info kunnen uitwissellen want mijn dames zijn besteld en wil het goed doen gr el elwingoeloe...............

 

Hoi Hoi DJ,

 

Ik kon het zo gauw niet terug vinden die regel over de opbrengst maar zoals ik magic schreef hoop ik nu nog op zo`n 5 gram pp.

Bij het starten ging ik uit van een grammetje of 7 maar zoals je in The Whiz zijn topics kan lezen ben je een knappe ketelkweker als je er 10 gram pp. vanaf krijgt zoals hij.

 

Eigenlijk ging ik uit van een grammetje per week ongeveer(bij een soort die kort bloeit dan he)maar aangezien ik gelijk te tegenslag had van de hittegolf van bijna 2 weken en in week 3 de spint ontdekte is alles flink gestagneerd en zijn de budjes in week 6 zo groot als dat ze in een gezonde kweek in week3/4 staan...

 

Ik moet dus nog minimaal 3 weken en verwacht niet zo veel meer van de opbrengst,ik heb er 20 :) santa`s in staan maar heb plek voor 350 dametjes.

Ik heb ze aan de ene kant hoog staan en aan de andere kant laag al was dat niet perse nodig geweest aangezien de tip van The Whiz blijkbaar gewerkt heeft(EC hoog houden)want ze zijn netjes klein gebleven ongeveer tussen de 30 en 50 cm lang.

 

Als je ruimte hebt voor 200 dames zou ik er niet meer dan 100 inzetten en een klein soortje uitkiezen natuurlijk.

 

Ook heb ik het vermoeden dat ik de stekjes gekregen heb met spint enal dus let AUB goed op als je je stekjes ophaalt(vergrootglas meenemen !)want zo`n spintplaag wens je je ergste vijand nog niet toe hahahha

 

Haal preventief masai,roofmijt of wat dan ook in huis want je kan er niet voorzichtig genoeg mee zijn hoor !

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en anders hoor ik het wel hier op het forum....

 

Succes met je kweek,ik wens je groene bergen....

 

Daantje :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daantje,

 

Je moet ALTIJD ieder kloontje onder dompelen in een badje lekkers tegen spint witte vlieg etc etc ...

aangezien jij meteen moet planten en een dag later in de bloei gaat heb je helaas geen kans voor een 2de dompel badje dus zul je ze van onderaf moeten bespuiten wat mij erg lastig lijkt in een ketel.

 

De schuld geven aan je klonenhoer is wel leuk en aardig maar van die hufters moet je niets meer verwachten dan spint spint spint en TMV TMV TMV het lijkt wel of die huftertjes niet lezen kunnen en allemaal analfabeet zijn.

 

Waar hangt die Whiz eigenlijk uit !!

 

Heeft ie pact met Balkenende ofzo ?

 

:wacko:

 

ps: Fotos doen wonderen wist je dat al ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daantje,

 

Je moet ALTIJD ieder kloontje onder dompelen in een badje lekkers tegen spint witte vlieg etc etc ...

aangezien jij meteen moet planten en een dag later in de bloei gaat heb je helaas geen kans voor een 2de dompel badje dus zul je ze van onderaf moeten bespuiten wat mij erg lastig lijkt in een ketel.

 

De schuld geven aan je klonenhoer is wel leuk en aardig maar van die hufters moet je niets meer verwachten dan spint spint spint en TMV TMV TMV het lijkt wel of die huftertjes niet lezen kunnen en allemaal analfabeet zijn.

 

Waar hangt die Whiz eigenlijk uit !!

 

Heeft ie pact met Balkenende ofzo ?

 

:)

 

ps: Fotos doen wonderen wist je dat al ?

 

Klopt,ik zou ze graag plaatsen maar zal nog ff duren.......SOLLY :wacko: :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn weten is The Whizz op vakantie!! (ibiza ofzo)

 

Geen idee wanneer die gozer terug komt.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Naar mijn weten is The Whizz op vakantie!! (ibiza ofzo)

 

Geen idee wanneer die gozer terug komt.

 

Gr.

geef me stekkies ook altijd eerst een badje plantschoon heet het.ben pas ook bij alien geweest hij heeft nu ook een tumbletrimmer staan zou die zeeker huuren als ik al die kleine plantjes moet gaan knippen

Share this post


Link to post
Share on other sites
geef me stekkies ook altijd eerst een badje plantschoon heet het.ben pas ook bij alien geweest hij heeft nu ook een tumbletrimmer staan zou die zeeker huuren als ik al die kleine plantjes moet gaan knippen

 

He bierkratje,thanxx hoor,das me makkelijk zeg haahah lang leve de automatisering :wacko:

 

Alien doet hier goede zaken geloof ik hihihih,woon je in de buurt trouwens ?

 

Daantjuuu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
geef me stekkies ook altijd eerst een badje plantschoon heet het.ben pas ook bij alien geweest hij heeft nu ook een tumbletrimmer staan zou die zeeker huuren als ik al die kleine plantjes moet gaan knippen

 

Waarom quote je mij... ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update week 6 (25 augustus)

 

Week 6

 

13/11 licht

150/150 ml a/b Canna op 150 liter water.(planten gebruiken ongeveer 15 liter per dag)

EC op 1.6

Ph tussen de 5.5 en 6.2

Luchtvochtigheid op 40/45%

 

1.8 ml No Mercy guana extract

3 tabletten CO-2 van No Mercy ( 3 x keer in de week,1 tablet per 100 liter)

2 theelepeltjes bacterial van No mercy (2 x per week)

 

 

 

Weer een week verder zijn de dames gelukkig(sinds vorige week)van de spint af,ze hebben dan ook eindelijk een fatsoenlijke week doorgemaakt en lijkt het erop dat ze toch nog wel een "leuke" opbrengst gaan leveren.

Ik was van plan ze te oogsten zo rond de 8/9 weken maar kwam in een topic tegen dat santa maria`s soms wel tot 11 weken bloeien en als dat waar is dan kan ik de achterstand met die extra weken misschien wat opvangen ?

 

De foto`s moet ik helaas schuldig blijven maar als ik het een en ander vergelijk dan denk ik dat de budjes ongeveer eruit zien zoals op de foto van onderstaande link(dag 23 bloei santa maria`s,foto met aansteker)

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...#96;s&st=30

 

Een topopbrengst zal het niet meer opleveren alleen vraag ik me af of ik er goed aan doe nog zolang door te bloeien,zou het nog wat uitmaken(2/3 weken extra doorbloeien) of beter in week 8/9 omhakken en een nieuwe ronde beginnen ?

 

Het nieuwe blad wat in deze week gegroeid is krult naar binnen toe en is vervormd maar heeft geen bladverkleuring(pfff gelukkig)alleen vraag ik me daarom af of het rendabel is nog tot week 11 door de bloeien...

 

Het spoelen neemt ook zijn tijd in beslag dus zou ik graag jullie mening horen,mijn concrete vraag is dus wat zouden jullie doen op dit moment ?In week 8(volgende week)beginnen met spoelen en omhakken of tot 11 weken doorbloeien,2 weken spoelen en dan omhakken ?

 

Voor mij is de eerste optie aantrekkelijk omdat ik dan de 2e ronde net voor de feestdagen kan klaar hebben(sorry ben alleenstaande mama dus zou de opbrengst tegen die tijd erg welkom zijn hahaha)maar wil mezelf niet in de vingers snijden door nu te snel de boel te oogsten maarja weet niet wat ik nu nog kan verwachten van m`n eerste mislukte poging !

 

Graag raad en advies....

 

Groetjes Daantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee daantje plaats ff wat foto's van je plantjes zodat we ff goed kunne beordelen wat wijsheid is .........

omhakken of door gaan ............ :)

 

bvd Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

9 weken zou ik ze zeker laten staan.. mits ze dat toelaten (toprot etc...)

 

Maar een fototje doet idd wonderen !

 

suc6 Daantje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 weken zou ik ze zeker laten staan.. mits ze dat toelaten (toprot etc...)

 

Maar een fototje doet idd wonderen !

 

suc6 Daantje.

 

He mikeh,

 

Bedankt voor je reactie....

 

:jump: Ik zou de foto s zo graag plaatsen maar krijg ze niet online,het zou heel goed in beeld brengen wat die klere spint kan uithalen en hoe een leuke kweek afgemaakt word door die kleine f@ckertjes..... :offtopic

 

Ik ga vanavond een nieuwe poging doen om met een andere camera foto s te maken dus wie weet kan ik vanavond laten zien hoe triest de santa s erbij staan.

 

Tis een beetje dubbel want ze zijn aardig bijgetrokken de afgelopen week maar als ik me bedenk hoe ze erbij zouden kunnen staan dan kan ik ze nu alleen maar als triest beoordelen maargoed,tis niet anders vandaar mijn vraag van hierboven......

 

9 weken laat ik ze zoizo staan als alles het toelaat uiteraard alleen is me niet helemaal duidelijk wanneer ik dan met het spoelen moet beginnen om de voedingsresten eruit te krijgen en een lekker rokertje over te houden.....

 

Hopelijk tot vanavond ! :)

 

Daantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

hela toppertjres....

 

alles goed hieroooo

 

hahaha back in het land...

 

zag mijn naam voorbij komen en dacht ff checken wat hier gebeurt....

 

gaat goed of gaat het niet goed...daan?

 

spint ?....en de stekkenboer de schuld geven?.....kijk eerst bij je zelf ff of je aan alles hebt gedacht....

wanneer krijgt men spint???......hoge temp...lage LV.....

kan me voorstellen bij al die heerlijke warme dagen dat de temp behoorlijk is opgelopen....

 

maar afijn...daan succes...en als er vragen zijn waarin ik je kan bijstaan...schroom niet...

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...