Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Amnesia Lover

Gele Bladeren Eraf ?

Recommended Posts

Moet je gele bladeren eraf halen of niet.??????

HELP AUB.......zo ja waarom,zo nee waarom???.

 

INFO:Door de hitte was het te warm geweest(35/36graden),

en mijn PH was 6.8(te hoog dus).En ik heb behoorlijk veel gele bladeren.

Kant en klare steken(Totaal 5)3weken voorgroei en en ik zit op week 6 bloei

(totaal 9 weken dus).En ik weet niet wat het is,het kan haze zijn, omdat dunne vertakingen

hebben met veel kleine bladeren of denkt iemand dat het wat anders is????????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe fotootje posten voor soortjes in de plantenkamer.

 

Gele blaadje haal je er pas vanaf als ze er bijna afvallen. De voedingsstoffen uit het blad worden door de plant opgenomen.

 

Verplaatst naar beginnersvragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ben het eens met Whazzup, laten zitten tot ze echt ingedroogd zijn. De plant trekt er vaak nog voedingsstoffen uit.

 

Je moet kijken of de basisvoorwaarden goed zijn bij een tekort:

PH

temp

voeding

verse lucht.

 

Je zegt zelf al: temp te hoog en PH te hoog.

De temp zal inmiddels wel beter zijn.

De PH kan je langzaam omlaag brengen door tijdelijk even water te geven met een PH welke 0.2 onder je normale PH ligt. Na een week nog eens meten en eventueel bijstellen.

Geef je wellicht te veel of te weinig voeding?

Breng je genoeg verse lucht bij je planten?

Staan ze niet te nat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan die gele bladeren het beste weghalen als ze afgevallen zijn, maar niet eraf rukken, want de plant laat ze zelf vallen, lelijk of niet; jij zal ook niet je hele leven dat frisse koppie blijven houden, maar verrimpelen en vergrijzen ha, ha ,ha, ha..... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik haal de gele/bruine bladeren er altijd af. naar mijn idee is het voor de plant verspeelde energie om aan bijna dode bladeren te geven.

 

Ik had zelfs het idee dat te je te grote bladeren bij de bloei ook het beste kan verwijderen.

 

blijft volgens mij een discussie punt bladeren verwijderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik haal de gele/bruine bladeren er altijd af. naar mijn idee is het voor de plant verspeelde energie om aan bijna dode bladeren te geven.

 

Ik denk toch echt dat de plant juist de energie gebruikt uit deze bladeren, daarom worden ze ook steeds geler.. Persoonlijk laat ik moeder natuur liever haar werk doen..

De meningen zijn hier inderdaad nogal over verdeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als een blad geel is heeft het geen chlorofyl meer, en neemt het de vitamine weg van de bladeren met het groene blad, die het nodig heeft.

 

je kan het zien als wij mensen verliezen huid. je hoeft de dode huid schilvers niet weg te halen, Maar als je het wel doet dan krijg je een mooieren gezondere huid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

neemt het vitamine weg??

 

De reden waarom het blad geel wordt is omdat de plant de voedingsstoffen uit het blad terugneemt. Vandaar dat ze ook van buiten naar binnen geel worden. Dat levert m.i. alleen maar op. Waarom zou in de evolutie van de plant bepaald zijn dat afstervende bladeren juist voedingsstoffen onttrekken? Dat lijkt me zelfdestructief en onlogisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plant zal altijd gele bladeren krijgen dat is een normaal proces, het gebeurt bij iederren plant.

de gelebladeren doen niks meer voor de plant allen het wegzuigen van goede voedings stoffen. je merkt het al aan als je ze er af haalt, ze zijn zo los. en met groen blad moet je meer moeite doen

 

nog een voorbeeld je verliest veel haren per dag als je een kam door je haren haalt neem je zoveel haren mee. die nog vast zaten. dat is niet erg die zijn toch stervend je geeft hierdoor meer voeding aan de haren die wel leven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De plant zal altijd gele bladeren krijgen dat is een normaal proces, het gebeurt bij iederren plant.

de gelebladeren doen niks meer voor de plant allen het wegzuigen van goede voedings stoffen. je merkt het al aan als je ze er af haalt ze zijn zo los.

De plant neemt juist de overgebleven voedingsstoffen uit de bladeren terug in de plant en besteed er geen voedingsstoffen meer aan. Het is dus net andersom. Als ze helemaal geel en verwelkt zijn en heel makkelijk loslaten zijn ze daarmee klaar en kun je ze er af nemen.

nog een voorbeeld je verliest veel haren per dag als je een kam door je haren haalt neem je zoveel haren mee. die nog vast zaten. dat is niet erg die zijn toch stervend je geeft hierdoor meer voeding aan de haren die wel leven.

Dat is nou een slecht voorbeeld: de hoofdhuid neemt, in tegenstelling tot een cannabis plant, geen voedingsstoffen terug uit je haar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar het zou idd toch goed kunnen dat die plant juist extra energie gaat geven aan die gele bladjes om ze te proberen herstellen ?

 

@ joop k. ben benieuwd naar de resultaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry joop maar ben het toch met whazzup eens.

 

Waarom denk je dat het blad geel wordt?

Juist omdat hij de voedingstoffen uit het blad zuigt.

 

Oh ben al weer te laat zie ik.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@yeps: nee, dat kan niet. Vraag het aan iedereen die ook maar iets op dat gebied gestudeerd heeft of goed heeft opgelet tijdens de biologie les.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, misschien een slecht voorbeeld.

 

Edit whaz up, Je hebt een goed punt.

 

Ik ben geen exsper, Ik geef alleen aan wat ik geleerd heb bij biologie, ik denk niet dat het een hoop vershil maakt.

 

het belangrijkste voor de plant is het klimaat "licht en water"

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar het zou idd toch goed kunnen dat die plant juist extra energie gaat geven aan die gele bladjes om ze te proberen herstellen ?

 

@ joop k. ben benieuwd naar de resultaten

 

Nee de plant is aan het AFbloeien, en al zijn energie gaat naar het maken van de bloemen.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. denk dat een plant met licht en water niet zoveel verder komt. Voedingsstoffen zijn toch een cruciaal onderdeel.

 

Of het heel veel uitmaakt als je de blaadjes er vroegtijdig vanaf trekt is een tweede punt. Als ze nog niet makkelijk loslaten maak je een wond op de stam en je kunt zelfs een stukje schort wegtrekken als het blad nog erg vast zit, da's dus niet de bedoeling. Aan de andere kant: verdorde bladeren die allang los hangen (wond is inmddels dicht) moet je wel weghalen i.v.m. het gevaal dat die bladeren gaan schimmelen.

 

advies: alles in overweging genomen haal je de bladeren er pas vanaf als ze bijna vanzelf loslaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dan zijn we het in ieder geval weer helemaal eens met elkaar allemaal :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...