Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

''bubbleponics''

Recommended Posts

hee

 

Waar haal je die luchtpompjes vandaan ik kan het nergens vinden, ook niet dat steady hydro..

Kan iemand mij wat meer vertellen over bubbleponics?Wat je er voor nodig hebt enzo en of je het een beginnende kweker kan aanraden?

 

Gegroet SpaceIndoneeS :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
hee

 

Waar haal je die luchtpompjes vandaan ik kan het nergens vinden, ook niet dat steady hydro..

Kan iemand mij wat meer vertellen over bubbleponics?Wat je er voor nodig hebt enzo en of je het een beginnende kweker kan aanraden?

 

Gegroet SpaceIndoneeS :lol:

 

hey sawa

 

je hebt blijkbaar niet goed gezocht.

ze zijn verkrijgbaar bij de intratuin, boerenbond, alle bouwmarkten, aquaria winkels... :)

ik kom ze overal tegen.. :D

meestal zijn ze van het merk ubbink..

 

ik heb de kleinste versie de 100l./u (2x)

ze zijn er ook van 200l. en 2000l. geloof ik..

morgen ga ik de 200l. halen..en bestel ik gelijk van die T stukjes om 200l. wat gelijkmatiger te verdelen over de bak.. dus totaal 400L/u.

maar ze doen het nu ook prima hoor met de 200L./u. (de plantjes)

 

ik ben ook geen ervaren hobby'er hoor.

ik ben gewoon wat aan het uitproberen..

heb altijd op aarde gekweekt en wilde s wat anders.. ik wilde in eerste instantie op kokos gaan kweken maar toen kwam ik deze manier tegen.. ik dacht ik ga het gewoon proberen..

ik weet niet of bubbleponics de juiste benaming is maar zo noem ik het.. :verrygood

je zet de plantjes met de wortels in een bak met water..

de wortels hebben lucht nodig en via deze luchtpompjes krijgen ze dat..

hoe meer lucht hoe beter lijkt me..

het is totaal niet duur hoor deze manier..

wat je nodig hebt..:

een bak met deksel

wat lucht pompjes

voeding

hydrokorrels

ph meter

ec meter

natuurlijk licht en een kweekkast.

 

mijn doel is om met aeroponics te gaan werken.

ik hoor dat dit 1 van DE BETERE techiek is.

dit kweeksysteem werkt met ultrasoon mistmakers :wOOt, oftewel microdamp :verrygood

zelfde principe bakje dekseltje hydrokorrels.

alleen zit er in de bak dan de mistmaker die micromist tegen de wortels spuit.. zodat ze voeding krijgen en lucht.

 

iedereen heeft zo zijn eigen substraat die hij/zij zicht het fijnst bij voelt. :wacko:

je moet natuurlijk wel redelijk verstand hebben van planten enzo.

1 foutje met dit systeem en het is fataal.. te hoog, te lage ph, te veel voeding..

er valt weinig uit te spoelen...

 

succes ciao :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
ziet er erg mooi uit bambino, klasse!! :wacko:

als ik dit zo lees heb ik toch eigelijk wel erg veel zin om zoiets ook te proberen, maar denk toch dat ik hiervoor wat meer ervaring moet hebben.

heel veel succes ermee, ik blijf je zeker volgen :smoke

 

-grz- Cannakid

 

kijk dat heb ik nou ook, eerst maar een keer gewoon kweken, maar dit ziet er toch allemaal wel erg goed uit, leuk verslag bambo!! klasse :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kicke bambino mooi verslag ook

ook weinig over te vinden hier

mss wel een leuk sticky over hydro kweken , ik stem voor :wacko:

 

 

mzzl kc :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Goed om eens een mooi verslag te zien van een andere kweekmethode. Hier gaan anderen in de toekomst weer veel aan hebben.

 

De plantjes zien er mooi gedrongen uit en lijken het naar de zin te hebben. Gaaf om te zien dat een worteltje zo snel groeit dat'ie de tweede dag al uit de pot komt he? Heb ik ook altijd bij mijn pieterpotjes, de wortels zijn zo onder in de pot.

 

Wel even de bak verduisteren ja, wortels vinden licht niet fijn. Ze stoppen met groeien als ze licht tegenkomen :)

 

Ben benieuwd naar de pics van die enorme wortelslierten.

 

Succes! :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor jullie aanmoediging en replies :wacko:

 

heb vandaag nog een luuftpompje gekocht een van 200L./u.

ook wat t-stukjes om deze beter te verspreiden..

Foto=FZ4846Y3.jpg

Foto=PSXPB7AO.jpg

Foto=4DPAIRPN.jpg

op de foto's zijn de bubbles niet goed te zien omdat ze zo klein zijn.. maar geloof me het zijn er veel.. :smoke

Foto=BDCGRO87.jpg

Foto=GYNICQR4.jpg

wat folie om de doos gedaan zodat er minder licht door heen komt.. wortels juichen... :)

Foto=TOQNROL8.jpg

 

zo dat was ie weer.. alles ge-upgrade.. nu alleen nog de waterstofperoxide :lol:

 

over een paar dagen weer een update..

ciao :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol dit is een leuke manier van kweken hoor!!!

 

Jij gebruikt voeding voor hydro zeker? Wat ik wel neit versta, wanneer je water bijna op is, dan vul je die bak opnieuw? met de juiste voeding?, Die bak kan toch nooit helemaal leeg gaan, want de wortels gaan toch niet tot beneden. Hierdoor krijg je toch restanten van voeding in je waterbak? Of zullen die wortels tot de bodem groeien?

 

En hoe vul je die bak bij? of heb je er meerdere en haal je dan het deksel ervan? wortels hebben dan wel eventjes licht.

 

Sorry voor deze vragen maar vindt dit toch wel interessant, misschien ook eens gaan proberen?!

 

Geeft dit betere opbrengsten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

iid hydro voeding..

ik ververs de bak 1x per week..

ik ga proberen om het water via een tuinslang naar beneden te laten lopen in de douche :wOOt

en dan de tuinslang op de kraan zetten en vullen..

de bak staat nooit en mag nooit leeg staan nee.. :smoke

als de wortels tot te bodem groeien heb ik al een oplossing.. namelijk nog een zelfde doos op de andere zetten en de bodem eruit halen en op de nieuwe zetten.. gewoon stapelen dus. gelijk lucht dicht..

zo rust de bak op de rand van de andere en hebben de wortels toch de ruimte om door te groeien.. :) slim he :lol:

 

betere opbrengsten durf ik niet te zeggen ik heb wel gehoort van tuinders dat aeroponics beter opbrengsten geeft. maar dat is weer een volgend project..

 

ciao :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi man is altyd leuk als iemand iets zelf maakt maar wat is het nu voor verschil met die igrow bakken?want die zijn best wel duur :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko:

vanalles gezien maar nog nooit zo :smoke

ik vind alleen al dat water bbeetje eng :D

ik zou die bakken opstapelen eerst inde de tuin ofzo uitproberen of anders die zwarte bakken bij tuincentrum of growshop halen

:wOOt water :) op zolder

 

groeieze Meduza :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet wat het verschil zo is met de andere i-grow bakken.

de prijs? :wOOt

 

@ meduza

 

alleen in de onderste bak staat dan water hoor.. :smoke

de bakken zijn stevig genoeg maar ik blijf kijken naar beter bakken die beter aansluiten en die nog steviger zijn..

het liefst wel transparant zodat ik kan zien wat er gebeurd onderwater.. :)

maar zover is het nog lang niet..

 

ciao :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar wat ben je ongeveer kwijt aan zon kant en klare setje?

Ik vindt dit erg leuk om te zien en zou het zelf nu meteen gaan kopen maar ik ben pas met me 2e kweek bezig op aarde :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan alleen dollar prijzen vinden.. dan zit je zo op de $180,-

zonder iets erbij..

dus starter kit.. zonder ph meters, voeding..enz

voor 6 plantjes..

je bent dus veeeel duurder uit dan dat je zelf iets fabriseerd...

de doos kost niets, wat ik al zei die korrels en bakjes samen €7,24

luchtpompjes zijn dan het duurste..

die van 100 L. / u. zo'n € 8,50

die van 200 L. / u. zo'n €18,-

die van 2000 L. / u. zo'n €78,-

(mijn bak, 18 L. en 400 l. / u.) (2x 100 l. + 1x 200 l.)

+ nog voeding, meters en..

voor 50€ ben je zeker klaar... :wacko:

voor 1/4 van de prijs...van die i-grow ''toely''

alleen ziet die er iets mooier uit.., beter afgewerkt enz..

 

maar ik zie net dat hun dat anders doen:

 

SHK-1_normal_2.jpg

hun gooien die slangen in de pot..

zal alleen in het begin zijn..als de wortels eruit komen zal dit toch anders moeten.

anders krijgen de onderste wortels geen lucht... :)

 

edit:

@indo

ligt aan de groote van je bak..

ik denk dat dat wel voldoende is.. je krijgt bij die van 200 l. / u. 2 slangen en 2 bruisballetjes..

dus uit iedere slang komt 100 l. / u.

als je 2 planten neemt dus ieder plantje 100l./u. , bij opsplitsing, bij 4 plantjes ieder 50 l./u

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bubbleponics

 

ThnXs Bambino :wacko:

 

Ik denk dat ik gewoon het ga proberen met huis tuin en keuken spullen :wOOt

Maar als je 2 x een air 100 neemt dan ben je goedkoper uit dan een air 200 :smoke :lol:

En hoeveel watt verbruiken die dingen?

 

Oh ja Goed verslag trouwens :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bubbleponicsrk1.png

 

:smoke :wacko: :)

let wel op de diepte van je bak!

 

tnx..

 

100 l. / u. 3 watt

200 l. / u. 5 watt... niets dus..

je kunt er ook 2 van 100 kopen maar dan moet je weer meerdere stekkers kwijt.. net wat je wilt..

later deze middag weer een update..

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag voor het eerst de bak ververst met nieuw water..

wederom weer een hoop werk maar ik heb t er voorover :)

 

eerst even een andere bak gepakt en afgezuurt voor de plantjes..

deze van boven naar beneden gehaalt om zo de andere bak met het oude water schoon te maken en te hervullen.

Foto=MBBCJIVD.jpg

bladverkleuring is alleen op de foto? :lol:

mooie handdoek he ;)

Foto=VQKVPKZ6.jpg

Foto=XJXT8YWR.jpg

de slang die naar zolder loopt, beetje ge-edit er stond te veel info op.. :wOOt

wat die pvc pijp daar doet? goede vraag.. :)

 

eerst moest de bak met het oude water leeg..

heb even een colafles gepakt.. doormidden gezaagt en deze gebruikt als trechter.

de tuinslang in de douche gemikt en het andere uiteinde naar de zolder.

de trechter op de tuinslang en met de trechter het oude water eruit scheppen.. 18 liter :D

het laaste beetje heb ik maar zo mee naar beneden gebracht dat ging nog wel..

even de bak uitgespoelt en weer terug op de zolder gezet.. slang uiteinde van de douche op de boilerkraan gezet en de bak weer gevult en afgezuurt..

totaal 2 uur mee bezig geweest samen met een goeie kamaraad :wacko:

 

heb ook gelijk even de tl's wat hoger gehangen, het leek wel of ze alleen in de breedte groeide ;)

up! up! :verrygood

 

vraag:

moet ik niet andere sublementen toevoegen? in water zit niet het zelfde als in aarde, n.p.k enz..?

 

nu kan ik er weer een week tegen aan.. morgen weer naar school.. :smoke

 

ciao :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

eeehm wat betekend dit: :wOOt :lol:

Foto=BFRSGVRG.jpg

Foto=SQZJZZBX.jpg

 

het lijkt of de zijkanten vn het blad naar binnen draait..! :D niet goed..

miss. te warm? sommige blaadjes hebben tegen de tl aan gestaan.. maar deze word ook niet heel erg heet..

heb al gezocht op het forum maar kan niets vinden over naarbinnedraaidende blaadjes..

 

ok. nog 1 mooie foto tussen door! kon het niet laten :verrygood :)

Foto=TC4DAYJQ.jpg

 

iemand enig idee wat dit kan zijn? die omkrullende zijkanten van de blaadjes naar

binnen toe? :smoke

 

bedankt!

ciao :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey bambi,

mooie plantjes man!! :)

gaan heel mooi, die omgekrulde bladeren komen idd door de warmte.

maar ik zie dat het blad erboven weer gewoon normaal is, dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

succes!! :wacko:

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

pff tnx cannadude :lol: .. u take a load of my shoulders.. :D ik dacht al.. nu al voedings problemen? :wOOt

verder gaat ie vrij goed.. alleen het water wisselen is een heel karwei :smoke

dat grote blaadje heeft idd tegen de tl aangehangen voor een aantal dagen.. blijkbaar toch te warm

(18 watt) dus .. niet je plantjes tegen de tl aanzetten of goed ventileren.. :) :verrygood

:wacko:

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

paar centimeter afstand he.. En die bitches groeien sneller dan je denkt! Leuk projectje!

Share this post


Link to post
Share on other sites
eerst moest de bak met het oude water leeg..

heb even een colafles gepakt.. doormidden gezaagt en deze gebruikt als trechter.

de tuinslang in de douche gemikt en het andere uiteinde naar de zolder.

de trechter op de tuinslang en met de trechter het oude water eruit scheppen.. 18 liter :wacko:

 

Volgende keer kan je dat water beter hevelen.... Je houdt het ene uiteinde in de bak met water, in de douche zuig je aan de andere kant van de slang tot het water begint te lopen. Als dat eenmaal het geval is loopt je bak door de zwaartekracht binnen een paar minuten vanzelf leeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgende keer kan je dat water beter hevelen.... Je houdt het ene uiteinde in de bak met water, in de douche zuig je aan de andere kant van de slang tot het water begint te lopen. Als dat eenmaal het geval is loopt je bak door de zwaartekracht binnen een paar minuten vanzelf leeg.

 

ik weet het maar het is een redelijk grote bak, dus ik denk dat na een tijdje het water ophoud met lopen omdat de slang dan te diep in de bak reikt en er een te grote bocht komt voor het water....

denkik... :wOOt :lol: :smoke

 

het ging wel goed maar ik had geen trechter die precies op de tuinslang paste anders ging het een stuk makkelijker.. nu moest ik de halve cola fles om de slang duwen en dit ''waterdicht knijpen'' met mijn andere hand. :D

zal het volgende week s proberen jan de ripper kijken tot hoever dit automatisch leeg loopt. :verrygood

maar bedankt voor het mee denken (naar een beter oplossing :wacko: :verrygood )

 

ciao :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...