Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Wylli

25000k Purple Spaarlamp?

Recommended Posts

Hello,

 

kheb al even op internet gezocht, maar niet veel nuttige (uit de praktijk) info gevonden,

daarom vraag ik het hier eens, bedankt al voor alle hulp :rofl

 

Ik ben bezig een growkastje(voor een volledige grow) aan het maken ( klein hoor: 58cm Breed X 68cm Hoog X 23cm Diep )

en ik wil mijn plantjes laten groeien onder één 200W spaarlamp (die van smartlight),

1 lamp zou meer dan voldoende moeten zijn voor die oppervlakte, maar nu vraag ik mij af welke lamp

ik het beste neem?

 

Er is nl. de Purple lamp die volgens de site 3 kleuren spectrum geeft, maar er staat dan bij 'enkel ter

ondersteuning' , dus je zou dan nog andere lampen moeten kopen (wil ik niet, veel te duur).

Dan heb je ook nog de 2700K bloei/voorgroei lamp, maar bij de uitleg staat dan dat het enkel goed is om

je planten af te bloeien, maar waarom noemt het dan een bloei/voorgroei lamp? :rofl

 

Ik ben nogal sterk aan het twijfelen tussen deze 2, ik ga wss een moederplant laten groeien en dan met stekjes

gaan werken (meteen laten bloeien? ivm de hoogte van het kastje) of met zaadjes en dan eerst enkele

weken laten voorgroeien, je merkt dus dat het bloeien het belangrijkste wordt in dit kastje :rofl

 

Welke lamp raden jullie mij dan aan? Of heeft er iemand mss al ervaring met deze lampen in een kleine ruimte?

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je red het nooit nooit met je ruimte!! Dit is veelste klein zelfs als je ga scroggen.. Je moet rekening mee houden dat je lamp van je planten moet afhangen en niet op je planten en hoogte van de pot!!!

 

Kijk eerst iets serieuser erna en dan pas na de lamp de lamp je moet er rekening mee houden dat je lamp niet het enigste is :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou het in die ruimte niet mogelijk zijn? ten tijde van overgrow heb ik wel kleinere hokjes gezien :rofl

 

denk eraan dat het een spaarlamp is, de planten kunnen dus tot bijna tegen de lamp doorgroeien en

stekjes meteen op 12/12 worden toch ook helemaal zo groot niet? dan heb je ook al niet zo een grote (dus hoge)

potten nodig, of zit ik er nu volledig naast?

 

Daarnaast kan ik er toch ook nog lowryders inzetten? als die maar 40cm worden, heb ik toch

geen probleem?

 

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan inderdaad gelijk beginnen met 12-12 helaas voor jou groeit een plant nog gewoon een stuk door, en ik denk toch dat je moet overwegen een grotere kast te maken, of je moet hier 1 plant in gaa zetten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 25000 k is leuk om ergens voor de sier op te hangen,als kweeklamp deugt deze niet!

De paarse lampen bestaan idd uit 3 verschillende kleurspectras,en daarom is de kracht welke al niet veel is verdeeld in 3 spectras

 

Neem om te groeien een blauwe (6400K)en voor het bloeien een 2100K of een 2700K.

Heb je al gedacht aan tl of t5?

Spaarlampen zijn nogal in-effecient gebouwd!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

een groter kastje is helaas niet mogelijk, het is ook vooral om al een beetje te leren kweken,

nog niet zozeer om topoogsten te halen, een beetje goede kwaliteit zou al heel wat doen :rofl

 

Ik heb op het forum van cannabis-belgië hetzelfde gevraagd en daar kwam men met het idee van een

150W HPS installatie erin te zetten om de efficiëntie te verhogen, maar gaat dat in combinatie met

de hoogte van het kastje geen warmte/verbrandings problemen geven?

Of kan ik dit simpel oplossen met een cooltube?

 

Ik zou gwn graag horen dat het mogelijk is om in dit kastje één of enkele (kleine) plantjes succesvol

af te bloeien.. wss werk ik dan best met indica's (heb nu 2XTop44, 2X NLX en 1X PPP op iets meer dan 2 weken veg achter het raam staan)

Bvb top44 stekjes meteen op 12/12 zullen toch wel korte plantjes blijven (+- 40cm(?), 1stok omhoog) en dan kan

ik er wel een paar naast mekaar zetten, niet?

 

Weet er iemand toevallig waar er zo'n 150W HPS verkrijgbaar is in EU?

 

Peace,

Wylli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon TL gebruiken, en scroggen.

Zou misschien net gaan met de hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TL ook gebruiken om te bloeien ?

 

edit: Ok, heb even zitten opzoeken, en ik kan in mijn kastje ongeveer 11 18W TL lampen kwijt

dit moet voldoende zijn he? Maar nu nog enkel de vraag hoeveel groei en hoeveel bloei lampen ik moet nemen?

 

nog een edit: kheb nog wat meer zitten opzoeken en kdenk dat ik alle nodige info heb gevonden, als mijn kastje volledig in mekaar

steekt en de eerste weken van de kweek goed gaan, mag je een kweekverslagje verwachten :rofl

 

bedankt al voor alle hulp, TL is idd de beste oplossing!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey willy

 

hoe ga je het nou pcies doen dan?

ik ben wel benieuwd want ik wil zelf ook een klein kasje maken desnoods voor 2plantjes ik zat zelf ook te denken aan die spaarlampen of een 250hps lamp of ook TL.

ik denk dat ook voor mij TL de beste oplossing is

 

ben wel benieuwd of je er foto's van heb en of het wel lukt

 

EDIT!!!

 

wat is dat scroggen trouwnes? ik zie het wel overal staan maar nog niks gezien wat het pcies in houdt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kastje is zo goed als af, normaal beschik ik vandaag of morgen over een camera,

ik zal dan wat fotos posten, khoop dat je er wat aan hebt

 

scroggen is een techniek om op gelijke afstand toppen te krijgen enz, heb nu niet zo veel tijd

om het uit te leggen,

hier heb je wel al een vbje, en er zijn op dat forum ook stickys van geloof ik

http://www.ukcultivator.biz/showthread.php...highlight=scrog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Wylli...

 

Ik weet weleen manier waardoor jij je plantjes wel in dat kastje kan kweken. Ik zal het je proberen uit te leggen hier (groeien gaat me beter af als verhalen schrijven man...hahah)

 

Laten we eerst even kijken hoeveel effektieve groeiruimte je hebt: Je kastje is 68 cm hoog schrijf je, daar moeten we de dikte van de spaarlamp vanaf trekken (onderkant lamp) Ik gok dat de dikte ongeveer een cm'ter of 12 zal zijn. Dan hou je 56 cm over. Dan de hoogte van je pot eraf trekken ( we meten dan vanaf de oppervlakte van de aarde/pot tot onderkant lamp. Omdat jij toch geen groteplant kan kweken in je kastje heb je genoeg aan een 4 ltr pot deze zijn ongeveer een cm of 15 hoog (correct me if Im wrong..) dus van de 56 cm trek je de hoogte van de pot af dan hou je 41 cm over. Dit is jou ruimte die je hebt om te groeien.

 

Als jij straks je stekken geplaatst hebt zet je ze direkt in de bloei ( 12 /12) dan zullen je stekken inderdaad nog groeien. Meet dan elke dag je stekken tot ze een hoogte hebben bereikt van ongeveer 18 cm. Op deze dag trek je de stekker van de verlichting er uit en laat je de planten MINIMAAL 24 uur absolute duister staan ( ook niet 2 seconden ff kijken !!... :) ).

 

Ik zal nu eerst wat uitleggen... Onze planten bepalen door het aantal lichturen per etmaal ( 24 uur) welke tijd het is in het seisoen/jaar, en dus of ze moeten groeien of bloeien. Door de 24 uur duister weet de plant niet meer of het bloei of groei tijd is. Je zet dus in principe de biologische klok stil.

Als jij nu na die 24 uur duister opstart met 12 / 12 dan zal deplant de productie van groei hormonen direkt kompleet stil zetten en volledig overschakelen in de aanmaak van enkel en alléén bloeihormonen. Hierdoor zal je plant slechts in de lengte verdubbeld zijn als jij haar kan gaan oogsten. Dus als jij dit doet als ze 18 cm zijn zullen je planten niet ,of niet veel hoger worden dan 36 tot 38 cm. probeer maar..laat eens horen wat je resultaat was ok??

Pfff..nu een smoke... :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

...O ja...dat vergeet ik nog.... :wOOt

 

Mochten je stekken nu al rond de 18 cm zijn als jij ze poot. Geef ze dan 24 uur aan één stuk licht met die spaarlamp. Dit is net genoeg om "aan " te slaan. Daarna de 24 duister en weer op starten met de 12 / 12.

Wel raad ik je aan om in beide gevallen je stekken na het poten direkt wat te besproeien met een wortelstimulator.... doe je best...!!!

Peet

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd heel handige info, kan ik veel mee doen! :wOOt

 

eumh, waar zal ik beginnen? :wOOt met die 12cm zit je volledig juist! :wOOt en met die potten ook bijna

met mijn berekeningen kwam ik op iets minder dan dan 40cm groeiruimte (potten van 3,5l zijn 20cm hoog,

maar dan kan ik er wel zo 8 in men kastje kwijt :lol: )

 

ahja, het zijn uiteindelijk TL-lampen geworden ipv die spaarlamp, dan heb ik een beter verspreid licht, was

ook een pak goedkoper en heel wat meer info over te vinden dan die spaarlampen.

 

Nu wat die verdubbeling van de lengte betreft, is dat ook afhankelijk van de soort? (gaat bvb een sativa soort

niet langer worden dan het dubbele? maarja, daar kan ik dan ook wel rekening mee houde he <_< )

Welk soortje denk je dat trouwens dat het beste is voor mijn hokje? Ik heb Early Misty, PPP, NLX en Top44.

 

Maar nu ik met tl werk, vroeg ik mij af of ik de groei ook niet kan stoppen door alle 6 de groeilampen

te vervangen door bloeilampen (kleur 827) en dat de plantjes dan gwn alle lichtenergie in de toppen steken..

Weet je of ik hiermee juist zit?

 

Bedankt voor je reactie, ik ga die techniek zeker eens uitproberen, want ik ben wel benieuwd naar het resultaat :) ;)

Ik laat je zeker het resultaat wete :rofl

 

 

Dit is mijn hokje zoals het er voorlopig bijstaat, volgende week komt de zwart/wit folie en de potten binnen

(samen met een timer, stekpoeder en bodembacteriën). Aan het gat linksboven komt nog een 12cm pcfan

met regelbare snelheid :specool daarna is het eindelijk af :whistle:

http://www.mijnalbum.nl/Album=YRPTI4CN

 

Wylli

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey wylli

 

dat is wel een super leuk hokje man, zoiets wil ik zelf ook maken

 

hoeveel plantjes wil je er in zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb bij leafman 3,5L potten besteld (die zijn 15X15X20cm hoog) en daarvan passen er 8 in mijn kastje

dus als die potten niet te klein blijken, worden het 8 vrouwelijke plantjes in het hokje :rofl :wOOt

 

Heb je al wat nuttigs gevonden van scroggen?

hier nog enkele handige links:

http://www.ukcultivator.biz/showthread.php?t=2155

http://www.ukcultivator.biz/showthread.php...ht=SCROG+THREAD

 

Scroggen is gebaseerd op het buigen van je planten, met dat verschil dat je de héle plant onder een

kippengaasdraad (of iets dergelijk) 'buigt', dus ook alle zijtakken die door het screen gaan groeien.

Wanneer je plant onder het scherm zit (na enkele weken groei) en je zet hem in bloei, gaan enkel de takken met toppen boven

het scherm uitgroeien, hierdoor heb je een mooi egaal veldje waarbij alle toppen het maximum aan licht

opvangen (ideaal dus voor tl-kweek). Daarnaast verhoogt het ook de opbrengst per m².

Heb ik je hiermee wat kunne helpen? :lol: of is het nog allemaa wat :) :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Ahh..ja dat zou kunnen, ik weet de hoogte van de potten niet uit mn hoofd, het ging erom dat ik een voorbeeld gaf. Maar jij kan met plantjes van dat formaat gerust een pot van 2,5 tot 3 liter gebruiken hoor. Meer heb je niet nodig als ze zo klein blijven.

Ik zie nu dat je al TL verlichting hebt genomen, ik hadje nog ff een PM willen sturen. En je een nieuwe spaarlamp voor een hobby prijs willen aanbieden.Heb dat hier niet in het openbaar gedaan om het geroep van...sluik reklame te voorkomen...Maar je hokkie zie er top uit zo hoor, gaat best lukken denk ik...zorg wel voor voldoende verse lucht aanvoer he?? :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey wylli

 

dank je wel man dat is hele nuttige informatie voor iemand als ik die een noob is met het kweken

ik ben nu bezig met mn eerste buitenkweekje

 

zoals jij het vertelt is het wel heel simpel he en hoef ik die engelse sites niet helemaal te lezen

ik had idd wel al informatie gevonden en mooie foto's gevonden van TL kweekjes die ge scrogged waren :wOOt

 

mijn excuses dit is eigenlijk wel een beetje offopic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

als ik men plantjes nu zo'n 30/40cm laat worden met die verduisteringstechniek, ga ik dan onderaan ook

toppen krijgen? omdat ik nu met tl-licht kweek he

 

Wat zou dan het meest efficient zijn volgens jullie?

1 of 2 grotere planten in scrog of 8/10 kleinere planten die ik laat groeien volgens de methode van EuroGard?

 

ik ga ze wss allebei wel uitproberen, maar ik ben benieuwd naar jullie reacties..

 

Peace

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey,

 

Wat zou dan het meest efficient zijn volgens jullie?

1 of 2 grotere planten in scrog of 8/10 kleinere planten die ik laat groeien.

Peace

 

als je bijv. 10 planten hebt.. en er gaan er 2 dood houd je 80% over.

als je bijv 3 planten hebt.,. en er gaan er 2 dood houd je 33,3% over..

 

ik denk dat er geen verschil is qua opbrengst of je er 10 of 3 grote neer zet, het gaat om de aantal wattjes in de lamp..

mijn mening

 

ciao :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja wylli het is maar de vraag of je die 30-40cm redt als je ze gelijk verduistert en anders kan je ze alsnog scroggen toch

 

iig suc6 en ik zl het volgen :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...