Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Marc de Capo

Gele Bladeren

Recommended Posts

meer details graag, zie sticky in ziektes en bladproblemen, daar naartoe veplaatst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfffffffff,al die snelle conclusies altijd.Jongens kijk daar toch mee uit.

Vraag eerst eens wat meer info(zoals whazzup) voor je wat gaat roepen.

Leuk dat je iemand wilt helpen maar doe het dan wel verantwoord.

 

 

p.s.

ga niet zomaar pk 13/14 toevoegen.

Doe dat alleen aan het einde van de bloei.

Bij PP bijvoorbeeld in week 5,6,7. niet eerder en niet later.

pk 13/14 is goed,als je er goed mee om kunt gaan.

Het kan ook je hele oogst nog ff verkloten aan het eind.

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
pfffffffff,al die snelle conclusies altijd.Jongens kijk daar toch mee uit.

Vraag eerst eens wat meer info voor je wat gaat roepen.

Leuk dat je iemand wilt helpen maar doe het dan wel verantwoord.

Helemaal mee eens. Het gevaar van die topics is dat je al snel roept "oh het is..." terwijl er zo veel oorzaken kunnen zijn. Lol we zijn plotseling allemaal plantendokter geworden door het lezen van een sticky :rofl

 

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ontzettend moeilijk vind om gewoon vanaf een foto iets te roepen. Bovendien heeft een tekort zelden één oorzaak en is dat in slechts weinig gevallen te verhelpen door dat specifieke element aan te vullen. Het gaat er dus meer om hoe het tekort is ontstaan. En volgens mij zijn de meest voorkomende oorzaken (maar verbeter me beste plantendokters als ik het fout heb):

 

- Foute pH

- Foute voeding of teveel / te weinig / verzilting (ec problemen)

- Grondproblemen (tuinaarde of te veel kalk bijvoorbeeld - zie ook weer pH)

- Water (te veel, te weinig, niet diep genoeg, onderin uitgedroogde aarde, te veel langs de stam)

- Warmte (zwarte potten etc.)

- Te kleine potten

 

En dan hebben we het nog niet eens over de vele beestjes en ziektes die er zijn...

 

In de meeste gevallen is het een combinatie van een aantal van deze factoren, vandaar dat een zeer goede gedetailleerde beschrijving vereist is. En niet alleen overigens een detail foto van het probleem, maar ook het algemene beeld van de plant en de pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Amen, Whazzup. Ik denk dat ik tot besluit van het tekorten topic jou maar ga quoten. Want de meeste rare blaadjes zijn terug te herleiden naar jouw lijstje. Iets wat Atmosphere ook als als kritische noot bij het topic heeft vermeld. Werk aan de winkel dus. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, dat lijstje is eenvoudig. Maar nu nog puzzelen wat er werkelijk aan de hand is... da's een stuk moeilijker en dat vraagt denk ik ook veel ervaring. Heb dan wel behoorlijk wat parate kennis, maar ervaringen in de praktijk en weten wáár je naar moet kijken is toch wel een vereiste. Met één buitenkweekje per jaar doe je al best wat ervaring op maar de binnengrowers zullen daar toch wel wat meer ervaring mee hebben denk ik zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de adviezen. De planten staan in zwarte kuipen van 60 liter en ik heb ze wit gespoten met een spuitbus. Ook zet ik er als de zon er op schijnt karton voor zodat het niet al te heet wordt. Maar het was wel zo dat de potten toch nog best wel warm werden in de zon. Ik geen mijn planten niet al te veel water en en zitten gaten onderin zodat als het regent het er weer uitloopt. De planten zitten in potgrond en ik geef ze ongeveer 1 keer per week groeivoeding van Canna terra Vega.

 

Het is nu ook zo dat er gaatjes in de blaadjes zitten! Duid dit ook nog op iets specifieks?

 

Oh ja de zaadjes waren vrouwelijke zaadjes.

 

Misschien helpt dit om een diagnose te stellen.

 

Groeten,

Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor de adviezen. De planten staan in zwarte kuipen van 60 liter en ik heb ze wit gespoten met een spuitbus. Ook zet ik er als de zon er op schijnt karton voor zodat het niet al te heet wordt. Maar het was wel zo dat de potten toch nog best wel warm werden in de zon. Ik geen mijn planten niet al te veel water en en zitten gaten onderin zodat als het regent het er weer uitloopt. De planten zitten in potgrond en ik geef ze ongeveer 1 keer per week groeivoeding van Canna terra Vega.

 

Het is nu ook zo dat er gaatjes in de blaadjes zitten! Duid dit ook nog op iets specifieks?

 

Oh ja de zaadjes waren vrouwelijke zaadjes.

 

Misschien helpt dit om een diagnose te stellen.

 

Groeten,

Marc

 

ik weet niet hoelang je planten al in die grond staan maar een goeie kant klare grond van GS heeft voor +/- 3 weken voeding, na die 3 weken moet je bijvoeden en na eeen geringe tijd geef je bij elke bewatering voeding mee

misschien dus dat je gewoon te weinig voeding gebruikt

ik geef zelf met binnenkweek na 3 weken bijvoeden en na 4 a 5 weken geef ik echt wel elke dag voeding mee

maar das persoonlijke ervaring :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet helemaal akkoord met whazzup's "te kleine pot" en "te weinig water" hypothesen

 

het één uit zich in een simpele groeistilstand en het andere is enorm duidelijk te zien als de bladeren als een pijl naar beneden hangen..., je vervolgens watert en ze na een uur terug rechtop staan... kan helemaal geen kwaad overigens, behalve een kleine groeistilstand zijn ze na het wateren volledig de oude...

 

die twee kun je dus al uitsluiten naar mijn bescheiden mening... en ik betwijfel ook of overdreven hitte zulke verschijnselen als gevolg heeft.

 

 

 

ik gok toch op een voedingstekort... als je die ene keer dat je voeding geeft niet overdrijft lijkt voedingsteveel me alleszins uitgesloten.... of anders een ph probleem, maar dat leidt onrechtstreeks gewoon tot een voedingstekort... zijn je waarden op punt?

 

 

als je geen ph meter hebt: geef regenwater, hier heeft dat een ph van +- 5,8, tenzij je er voeding bijmengt! zeker die terra vega haalt je ph ongelooflijk naar beneden, dan neem je beter leidingwater... waarvan de ph van nature hoger ligt, zoals je wel wist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geven van voeding zou ik de aanwijzingen van jouw voeding opvolgen. Ik heb uitdrukkelijk geen enkele hypothese JahJah. Daar heb ik gewoon te weinig informatie voor.

 

Ik heb nog geen idee hoe groot je planten zijn. Als ze inderdaad al behoorlijk groot zijn en het slechts de onderste paar blaadjes zijn dan zou ik me niet zoveel zorgen maken. Bij de overgang naar bloei krijg je altijd wel wat verkleurende bladeren, zeker in een pot.

 

Aarde heeft een behoorlijk bufferende werking en zo te horen doe je geen echt rare dingen. Zou in ieder geval wel controleren of je pot onderin ook vochtig is en de pH van je grond even nameten. (pH grondsetje ecostyle 6,25 tuincentrum).

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten zijn ongeveer 1.5 m en het is niet alleen geel onder in. Ook in het midden en de gaatjes zitten overal :rofl Ik zal de pH eens ff bepalen. Ik werk op een laboratorium dus dat moet wel lukken. Ik heb 1 raar beestje kunnen vinden in mijn planten, maar ik denk niet dat die al die gaatjes gemaakt heeft.

Ik hou jullie op de hoogte

Groeten, Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites
niet helemaal akkoord met whazzup's "te kleine pot" en "te weinig water" hypothesen

 

het één uit zich in een simpele groeistilstand en het andere is enorm duidelijk te zien als de bladeren als een pijl naar beneden hangen..., je vervolgens watert en ze na een uur terug rechtop staan... kan helemaal geen kwaad overigens, behalve een kleine groeistilstand zijn ze na het wateren volledig de oude...

Zat hier nog even over na te denken, maar ik heb het over structureel te veel of te weinig water, wat de voedselopname van je planten daadwerkelijk beïnvloed en bij te veel water zelfs kan leiden tot onvoldoende lucht in de grond en ultiem zelfs wortelrot. Bij te weinig water verdroogt een gedeelte van de aarde in je pot en wordt de voedsel balans ook danig verstoort. Het gaat dus niet over een uurtje of 2 te laat water geven he :)

 

Waar ik maar mee wil aangeven dat er vele factoren zijn die kunnen leiden tot een verstoring.

 

Dus laten we het rijtje gewoon eens afgaan dus. Aarde in de basis goed? Netjes vochtig? pH op orde? Voeding ok?

 

pH wordt nu gemeten, dus laten we eens kijken naar de grond die je hebt gebruikt. Hoe lang staan ze er al in? Wanneer ben je begonnen met voeding? Ze staan in ieder geval in voldoende aarde ( :wOOt ) - hoe is het met de vochthuishouding gesteld? Zijn de potten onderin ook vochtig? loopt het water er uit als je ze water geeft? Niet te nat? Aarde niet verdroogd onderin? Heb je ze bespoten ergens mee wellicht? Zeker weten dat je geen beestjes hebt? Echt zeker? :rofl Kleine beestje maken hele grote of heel veel kleine gaatjes hoor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij heb ik nou "net" het zelvde probleem.

ik geef ze als voeding:x-cel,bn-grond,bn-zym,pk13-14

ik ga dit topic blijven volgen en hopen dat er een oplossing komt :wOOt

 

hier een foto van mijn bladeren.

 

Afbeelding_085.jpg

 

voor verdere info en foto's zie mijn topic

 

mijn planten

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor jou geldt hetzelfde: Eerst pH nameten en goed conytroleren op beestjes. Oh ja, en je foto's in een gallery op wietforum zetten, de helft van de tijd dat ik ze opvraag komen ze niet binnen van smartgroups.com.

Share this post


Link to post
Share on other sites
voor jou geldt hetzelfde: Eerst pH nameten en goed conytroleren op beestjes. Oh ja, en je foto's in een gallery op wietforum zetten, de helft van de tijd dat ik ze opvraag komen ze niet binnen van smartgroups.com.

 

ph meten kan ik nie doen omdat ik zo geen meter heb :)

kan ik dat hier ergens in belgie krijgen?en hoeveel kost dat?

en beestjes hebben mijn planten zeker niet,heb int begin toen ze nog vrij klein waren eventjes met het spin gezeten,maar heb ik direct behandeld en ze zijn zeker weg.

en die foto's als je op pagina vernieuwen drukt komen ze er wel op hoor.

grtz... :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch liever hier in een gallery want daar voorkomen we ook rode kruisjes mee.

rex1.gif

een pH meetsetje voor grond (ja daar komt ie weer) ECOstyle 6,25 voor 8 metingen bij het tuincentrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heyy, ik heb precies hetzelfde met 2 van mijn planten! Na de bladeren nagekeken te hebben vond ik niets...

 

Totdat ik naar de grond keek!! Vol met vliegen, Oftewel Varenrouwmug. Das rouwen dus!! De Sciara zal nu wel in de bodem zitten en hun buikje voleten, dit uurtje is hun galgenmaal. Ik probeer met 10 minuten even het knoflook aftreksel op de grond en morgen bel ik ff naar m'n werk (kwekerij) voor een fles met roofmijt.

 

Hopen dat het niet erger wordt :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...