Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Johan V

(extra) Voeding?

Recommended Posts

Ik heb een specifieke vraag.

 

Mijn grond bestaat uit goed organisch bemeste tuinaarde, goed voor 100 dagen staat er op de zak.

Een beetje A-Z Kalk van EcoStyle en per pot een handje wormenmest.

 

Is dat al voldoende voeding voor de bloei? Of zou ik echt een flesje voeding erbij moeten kopen?

 

Ik hoor graag....bedankt alvast....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goed organisch grondmengsel kan lang mee wat betreft voeding. Je hebt ook reeds wat bijgevoed met wormenmest, altijd goed. Waar het vaak wel van afhankelijk is, is je potmaat. Je zult begrijpen dat een 15 liter potje veel te klein is om autonoom alle voeding voor zo'n snelgroeiende grote plant te geven. In een flinke kuip zou het echter prima kunnen. In de bloei kun je dan nog wat specifieke bloeivoeding toevoegen.

 

Dus wees bedacht op tekorten door goed naar je planten te kijken, de kleur, de groei. Waar nodig voed bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owja vergeten te melden idd: Ik heb "maar" 11 liter potjes, ze worden er wat mij betreft groot genoeg in, maar voor de voeding is het natuurlijk niet bevoordelijk.

 

Ik zal toch maar wat extra voeding bestellen... :rofl

 

Bedankt weer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding hier voeding daar,portomonee leeg als je goede grond hebt en die is goed bemest (met koe of varkens stront) zoals landbouw grond heb je zo,n spul helemaal niet nodig allemaal onzin baat niet veel kost een hoop,mijn mening over die oplichterij als je wat wilt ga je naar de boerenbond koop je een zak chillie borium dit spul bevat 42% stikstof,stikstof zit ook veel in varkens mest en koemest en zorgt er voor een groot gedeelte voor dat je plant groeit ik weet dat het per rond 7 euro voor 25kg (zit in zakken van 25kg).Natuurlijk helpt mesten altijd maar die dure dingen van 15 euro voor een liter enz enz nee is in weze hetzelfde als de meststoffen die de boeren gebruiken en die kost nog geen 1 tiende van zo,n spul,al moet je het dubbele gebruiken spaar je nog 50% aan kosten uit.

Greetz Bernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat iedereen hier zo zijn mening over voeding heeft Bernie en dat is al de tweede keer dat je een andere manier dan je jouwe bestempelt als "onzin". Voor veel kleine telers is een flesje van een liter voor 8 euri's voldoende voor een heel seizoen. Die zit niet te wachten op 25 kg paardenstront en bovendien bevat deze speciale voeding nog enkele andere ingrediënten die het plantje lekker vindt.

 

Beetje nuance en respect!

 

cardY.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

I grote kuipen met een hoog gehalte organisch materiaal (compost ) en een actief bodemleven kom je ook heel ver .

 

chillie borium : wat is dat precies ? net zoiets al schilisalpeter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chillie borium is gelijk aan silliesaltpeter deze 2 bevatten veel stikstof namelijk 42% stikstof wat goed is voor de groei van een plant,maar teveel stikstof veroorzaakt sterfte,wat ik vorig jaar heb gehad door iemand zijn schuld gingen er 5 planten kapot,door overbemesting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik weet is natriumnitraat (chilisalpeter) als meststof voor Cannabis ongeschikt vanwege de natrium. Kaliumnitraat is veel geschikter ( groei meststof )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn grond bestaat uit goed organisch bemeste tuinaarde, goed voor 100 dagen staat er op de zak.

 

Dumpen als het tuinaarde is. Je wilt potgrond hebben. Tuinaarde is niet bedoelt voor consumptie, wordt veelal gemaakt van rivierslib waar allerlei zware metalen en andere vervuiling in kan zitten, spul wat je daar op groeit wil je dus niet roken of eten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had daar helemaal overheen gelezen Blowmonkey, tuinaarde! Potgrond natuurlijk! Lol denk dat atmo daar ook overheen heeft gelezen. Dank voor je scherpe blik.

 

Daarnaast is het overigens ook nog eens te vast, niet luchtig genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeps. :rofl

 

Ik heb het er wel doorheen zitten, dus een mengsel van potgrond en tuinaarde....

Share this post


Link to post
Share on other sites

je gebruikt beter de droge organische meststoffen ipv de minerale. het enige nadeel aan organische is dat ze langzamer hun stoffen in de grond vrijgeven, hoe fijner de korrel, des te sneller opname door de plant mogelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tsja, ik denk maar zo; Nog altijd beter als uit de shop, toch?

nou.. denk het niet! Maar je hebt dus een potgrond / tuinaarde mengsel begrijp ik. Tja, ik kan alleen maar zeggen RTFM volgende keer :rofl - goede voorbereiding is het halve werk.

 

Kijk eens goed op je zakken tuinaarde waar het vandaan komt en wat er in zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dumpen als het tuinaarde is. Je wilt potgrond hebben. Tuinaarde is niet bedoelt voor consumptie, wordt veelal gemaakt van rivierslib waar allerlei zware metalen en andere vervuiling in kan zitten, spul wat je daar op groeit wil je dus niet roken of eten.

 

Er zijn toch ook soorten tuinaarde bedoeld voor moestuinen e.d. ? welke aan bepaalde eigenschappen moeten voldoen ( keurmerk,consumptie geschikt),en geen zware metalen bevatten? Kan er helemaal naast zitten hoor .

 

Zelf heb ik er nooit op gekweekt maar heb ze bij anderen wel op tuingrond zien groeien en bloeien , en dat ging gek genoeg erg goed !!

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet wel goed opletten met de dosis organische toevoeging in vaste vorm, je ziet aan de mooie groene kleur niet dat de grond overbemest kan zijn.

er komen praktisch geen toppen aan, en het eindproduct smaakt naar je mest. wat dan ook weer nadeliger is voor je gezondheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@atmo: daarom zeg ik al: kijk effe goed op de zak. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vandaag even gewoon in de tuin bezig geweest, niks geen wietplanten dus, en kom gewoon stukken gevlochten touw in de tuinaarde tegen, :rofl wtf! wat zal er wel niet meer in zitten :rofl kostte voor een zak van 50 liter 4 euro, een zakje uit de shop, 7, daar zit 40 liter in.

 

Voor mij 1 zakkie sjopmix dus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het valt wel op; Ik heb nog eens goed nagedacht (en jullie weten hoe dat gaat, iets proberen te herinneren... :rofl ) en volgens mij heb ik alleen de laatste 4 planten met die shit gemengd.

We hadden het liggen, komt bij de intratuin vandaan en er staat ook zo goed als niets op "besmeste tuin aarde speciaal verpakt voor intratuin" meer niet, verder een witte zak.

En gek genoeg (of juist niet) groeien die niet zo lekker. Ze doen het, maar niet zo goed als die andere, nee.

Ik dacht eerst dat ze een weekje achterstand hadden (ik heb ze een week later overgepot naar de grotere potten)

 

Dus ik denk dat ik die 4 maar gewoon wegdonder, voordat ik erachter kom dat het 4 vrouwen zijn. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Johan v : Doe ff navraag bij intratuin online bv naar de samenstelling van hun tuinaarde, misschien dat het wat opheldering geeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Online lukt niet, ik bel vanmiddag wel ff.

 

Maar het begint me steeds duidelijker te worden, wel grappig dat het me niet eerder is opgevallen.

Die andere 4 ontwikkelen zich veel langzamer, terwijl ze hetzelfde voedingswater krijgen (met groeibooster en dezelfde Ph). Ze zijn ook veel minder vol.

 

Maar goed dat ik er echt met 11 ben begonnen; De eerste 3 zijn afgestorven toen ik dacht even geen water meer te geven (overbewaterd) maar dat was iets te gek voor ze. En dan nu weer 4; Ik hou een keurig gedoogd aantal over. Vriendin ook weer blij. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb iemand van de Intratuin gesproken en hij zegt dat er absoluut geen zware metalen of zoiets dergelijks inzit. Het bedrijf waar het vandaan komt test het, en intratuin zelf ook.

Dit soort producten staan onder zware controle, en worden ook regelmatig steekproefsgewijs getest.

Ik zou het makkelijk voor een moestuin (en uiteindelijk voor menselijke consumptie) kunnen gebruiken, aldus de Intratuin Pijnacker.

 

Wat denken jullie? Aannemelijk? Of toch een verkooppraatje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...