Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tomas

Zaailingen Wel Of Niet In Volle Zon?

Recommended Posts

Ik kwam in diverse posts nogal tegenstrijdige reacties tegen over dit onderwerp, misschien dat iemand wat duidelijkheid kan geven. Kun je zaailingen na het ontkiemen nou wel of niet het best gelijk in de volle zon zetten, of is het beter ze eerst nog even in de schaduw te laten staan?

Ze hebben gelijk veel licht nodig, das duidelijk, maar is de zon niet net iets te fel?

Is het wellicht handiger om te wachten tot ze wat meer bladeren hebben aangemaakt?

Graag jullie reacties/ervaringen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, met stekken zou ik ze even in de schaduw zetten, maar zaailingen zou ik gewoon direct in de zon zetten, zo gaat dat in de natuur toch ook. Ik heb het iig zo gedaan.

 

Succes iig :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

PS: Heb nu 15x Early Skunk zaailingen zijn net een dag boven kan ik die nu in de zon zetten met zo kleine kas waar ik lucht gaten van open zet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

oeh.. ik zal je vertellen dat mijn eerste zaailingen dit jaar gewoon verbrandden in zo'n kasje in de volle zon. Als het niet te hard waait gewoon op een beschut plekje in de volle zon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon zodra het plantje bovenkomt uit het kasje halen ( of plastic van de pot af ) en direct in het volle zonlicht plaatsen . Zowel buiten als binnen heb ik dit vele malen getest , zelf met een 600 watter op 45 cm afstand van de onluikende zaden ging het nog goed zolang er maar genoeg werd geventileerd,dus de plantjes niet in de zon en in een kasje !! . gelijk veel licht is belangrijk voor zaailingen om snel te groeien en geen dunne lange sprietjes te worden .

 

 

Bij stekken moet je dus heel anders te werk gaan en ze wel eerst in de schaduw houden.

 

Tot mijn grote verbazing adviseerd High Quality seeds je zaailingen eerst in de schaduw te zetten , dit is niet juist ! durf ik te stellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die van mij zijn ook direct in de volle zon gegaan; Ze groeien als kool en geen problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat licht eraan waar ze uit de grond komen,als ze binnen voor de ruit in de halfschaduw uitkomen,zijn ze zwakker als ze vol in de zon uitkomen,als ze vol in de zon uitkomen gebeurt er niks,maar als ze een weekje binnen hebben gestaan en je zet ze dan in de volle zon van 35 graden aan de rond wel 40graden dan vind ik het niet gek dat je plant wat raar reageert door kapot te gaan of te verbranden,het klimaats verschil is te groot.

Greetz Bernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De algemene opinie (wat zo links en rechts lees en hoor) is dat het eerste licht dat een zaailing krijgt erg bepalend is voor de rest van zijn leven. Vrijwel iedere teler adviseert veel zon/licht op zaailingen. Als je ze op een hete dag in de volle zon zet, dan zeker niet in een kasje want dan is de temperatuur in no-time te hoog, zelfs met open schuifjes. Dus gewoon lekker in de zon (tenzij het plenst, stormt of hagelt of zoiets :rofl )

 

Kan het geachte forum het hier mee eens zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker . Met één opmerking : opassen voor uitdroging van de bovenste laag grond ,op de eerste dag dat ze boven komen, gewoon af en toe nat sproeien zelfs al schijnt de zon volop ,daar kunnen ze tegen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb weinig ervaring, maar dit kan zeker beamen.

Bij mij zijn alle 11 de zaden uitgekomen, en het waren allemaal mooie gezonde zaailingen, tot het "incident" maar goed, daar hebben we het niet meer over. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...