Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

zzz16

Kleine Gaatjes In De Bladeren

Recommended Posts

Gaatjes?

 

whiteweek180608200477ga.jpg

 

whiteweek180608200483lf.jpg

 

Beetje klotefoto's maar aan gaatjes geen gebrek. Ik was eerst geneigd te zeggen dat 't niks uitmaakt, maar ik ben toch wel benieuwd naar de oorzaak van dit mysterie. Het zijn echt 'droge' gaatjes en het ziet er niet uit als verse vraatschade, maar toch vermoed ik dat het beestjes zijn. Zou het kunnen dat een bepaald insect eitjes legt in het bladgroen wat dan na een tijdje uitkomt? Misschien vliegt het en kun je daarom na het ontstaan van de gaatjes geen beesten terugvinden, maar goed ik doe ook maar een wilde gok...

 

Wie het weet mag het zeggen... :specool

 

nou ik weet het niet, maar heb wel hetzelfde probleem en zat aan het zelfde te denken. ook omdat ik al hele kleine vliegjes heb ontdekt in mn bloemetjes in de buurt en die vertonen ook van die gaatjes, maar die vliegjes gaan ook weer weg. gaatjes niet :(

 

heb zelf het idee dat het niet erg schadelijk is, zeker niet als de plant al wat groter is.

 

afwachten dus maar, met de hoop dat het goed komt :verrygood

of tot iemand duidelijkheid kan geven wat dit is :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het ook en elk jaar weer het is niet schadelijk maar toch benieuwd wat het is :verrygood

en ik denk eerlijk gezegd dat het toch geen rupsen zijn misschien een soort kevertje een diertje dat kan vliegen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik ben ook eens gaan onderzoeken.. vond na zorgvuldig onderzoek op sommige blaadjes wat dunne vogelpoep spetters. Binnen 3 dagen waren dat keurig ronde gaatjes. Zeg niet dat ik het ei van columbus heb ontdekt maar dat is in ieder geval een oorzaak. Heeft iemand bij BINNENTEELT wel eens gaatjes gezien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij het lezen van dit onderwerp merkte ik op dat sprinkhanen ook schade aan planten aanrichten. Hier had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan.

Deze zitte namelijk verschillende kleine op mijn plant wanneer ik af en toe ga kijken.

 

Weet misschien iemand hoe ik deze kan weg krijgen / bestrijden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ging er eigenlijk van uit dat de gaatjes bij mij komen door de zon, volgens mij is het gewoon te erg nu met de warmte icm met volle zon de hele dag. Anders zou ik die gaatjes een paar weken terug toch ook moeten hebben gehad, want toen vlogen er ook al duiven rond hier. Misschien is het wel een combi whazzup.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is niet de dikke vogelpoep die de schade aanricht bij mij (hoewel die ook gaten brandt) maar dat dunne spul! En je hebt inderdaad zon nodig om dat te laten branden. Gaat niet van de ene dag op de andere en je planten lekker sproeien iedere dag helpt heb ik gemerkt. Ik heb de gaatjes in de perioden dat ik niet sproei, sproei niet elke dag.

 

Nou ja, dat zijn mijn observaties in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand vertelde mij dat het te maken heeft met de worteldruk.. Bij onvoldoende verdamping van water uit het blad wordt de druk zo groot dat deze naar buiten wordt geperst.

Zie dit wikipedia artikel

Helemaal 100% zeker ben ik er niet van..

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb al twee jaar precies het zelfde probleem met mijn plantjes

al die kleine gaatjes op het blad. in het begin zijn ze lichtbruin en dan worden ze iets groter.

als ik met de plant schud vliegen er allemaal kleine wittige vliegjes uit.

over het algemeen heeft de plant er niet zo'n last van maar ik heb er een hekel aan als mijn planten worden aan gevroten.

ik heb 1,5 maand geleden gespoten met sprutzit en daarna verdwenen ze, om 3 weken later in alle hevigheid weer terug te komen

nu heb ik weer gespoten en dat is echt de laatste keer dat ik het wil doen in ivm top aanmaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb het hier ook

 

eigenaardig genoeg slechts op 1 van de 3 planten

 

zal morgen eens een staaltje nemen en onder de microscoop bekijken

 

p

Share this post


Link to post
Share on other sites
nu heb ik weer gespoten en dat is echt de laatste keer dat ik het wil doen in ivm top aanmaak.

 

Volgens mij kun je spruzit bij fruit nog spuiten een aantal dagen voordat het geoogst wordt, het is volledig afbreekbaar. Ik spuit ook niet graag maar liever toch nog een keertje spuiten dan mijn plant naar de filistijnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek eens op taxuskever! :(

 

kusjes fotografe

 

p.s. te bestrijden met nematoden! :verrygood (andere(varïeteit/soort) dan varenrouwmugbestrijding!) :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook ik heb deze gaatjes, en denk toch eigenlijk niet dat het door een kever gemaakt is.. wel zitten er af en toe spinnetjes op mijn planten en vind ook regelmatig vogel schijt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit zijn bij mij de gaatjes die steeds maar blijven komen, helaas heb ik gen idee welk beest mijn plantjes aanvreet.

overigens heb ik ze nu een beetje onder controle met toch nog een keertje spruzit

 

med_gallery_5205_199_447014.jpg

 

ze zien er uit als de gaatsjes van mad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lijkt me iets anders.

 

Maar over die gaatjes, ene meneer Hennepdesk zegt vrijwel zeker te weten dat dit soort gaatjes zoals die op mijn eigen foto's afkomstig zijn van jonge Oorwurmen. (Forficula auricularia) Deze beestjes zijn voornamelijk 's nachts actief en de jongen zuigen bladcellen leeg waardoor deze wat later uitdrogen en er een bruin randje omheen ontstaat. De gevolgen worden dus pas zichtbaar als het beestje zelf al lang weer verder is.

 

Ik vind het een plausibele verklaring, dus voor mij is het mysterie hiermee voorlopig opgelost. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe hé eigenwijze giraf niet te makkelijk he :verrygood - ik heb het altijd vrijwel uitsluitend op de buitenste (hoge) bladeren en dan nog iets: hoe komen die beestjes daar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

leest niemand mijn theorie dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na ff te hebben gezocht kunnen die oorwormen geen kwaad integendeel ze vreten juist je luizen op mocht je daar last van hebben.

 

1115877734.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb er zelf ook last van. ik was juist aan het zoeken geweest op aardvlo, maar deze lijken toch niet helemaal hetzelfde.

Ik ga men licht is op de amerikaanse fora opsteken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier is jullie monster;

 

Foto=POLYYYMD.jpgFoto=CCIFFQLX.jpg

 

Het komt snachts vreet in de kelkjes dejonge scheutjes aan en gaat weer weg :rofl

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

sannie!!!!

hoezeee!!!

dat zijn de beestjes die ik zie, ze eten idd vooral mijn jong blaadjes op, de monster.

helaas schijnen ze niet verschrikkelijk veel last te hebben van mijn spruzit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@biokweekleek

Ik weet niet zeker wat voor beestje dit is.

Ik zal het van de week eens overleggen.

 

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is al een stap in de goede richting...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier is jullie monster;

 

Foto=POLYYYMD.jpgFoto=CCIFFQLX.jpg

 

Het komt snachts vreet in de kelkjes dejonge scheutjes aan en gaat weer weg :rofl

 

greetz sannie

 

 

Dit ongedierte heb dus ook al gespot en ik heb overal gaatjes in men bladeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...