Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
drekebe

Druppelsysteem Op Aarde ?

Recommended Posts

hoi ,

ik ben van plan om n hokje te gaan bouwen .

maar k heb nog wat vragen .

k ben alles grondig aan t bestuderen over hoe ik t beste kan aanpakken .

en k merk dat veel kwekers steeds met de hand watergeven .

waarom niet met n voedingsvat en druppelsysteem , zoals bij n hydrokweek ?

dit lijkt me toch veel handiger en beter kontroleerbaar .

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grote verschil met hydro is dat je op grond geen drain moet hebben omdat het dan al veel te nat is ,vandaar die blumat systemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je vragen hebt over de blumats, stel ze gerust, ik werk er mee. Het nadeel van blumats is dat organische mest de dunne slangetjes bij de druppelaars verstopt. Je zult daar een niet-organische mest voor moeten gebruiken in je ton of apart bijgeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je vragen hebt over de blumats, stel ze gerust, ik werk er mee. Het nadeel van blumats is dat organische mest de dunne slangetjes bij de druppelaars verstopt. Je zult daar een niet-organische mest voor moeten gebruiken in je ton of apart bijgeven.

 

als je dan met n voedingsvat werkt , laat je dan je blumats konstant onder druk staan ?

dag en nacht ? of werk je dan ook met n tijdschakelaar op je pomp in je vat ?

zodat je smorgens water geeft en dan nog n 5 keer verspreid over de dag , of de ganse dag en dan s nachts weer niet ?

en kan je niet organische mest geven en dan nog organische appart bijgeven ?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

je vult de blumats met water en stopt deze in NATTE grond..

door de zuigende werking voelt de blumat waneer die water moet geven en gaat het membraam open staan.

de voeding gaat door het slangetje en blijft net zolang lopen totdat de blumat 'voelt waneer er voldoende voeding er in de grond zit..

je zet je vat ong. 1 meter hoger dan de blumats zo onstaat er druk.

ik denk dat de blumat snachts minder water geeft omdat de lamp(en) dan uitstaan en er dus ook minder water verdampt..

ik denk dat als je de blumat slangetjes na elke ronde goed schoonmaakt er niets aan de hand is.

wazzup zal hier wel meer over weten.. ;)

 

ciao ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik zelf doe is de blumats gewoon via een drukverlager (ook verkrijgbaar op de website) op de kraan, met de hand voeding geven (wat sterkere oplossing). De grond wordt nat en de blumats geven gewoon even geen water. daarna druppelen ze er weer netjes water over waardoor de grond nat blijft en de voeding verspreid. Ik geef 2 - 4 keer per week voeding.

 

Voordeel van een ton is wel dat je weet hoeveel water de planten gebruiken, dus hoeveel meststoffen je moet geven.

 

Ik weet het, het is een veelbesproken onderwerp maar BioNova adviseert haar hydro voeding (die niet organisch is maar géén ballaststoffen afgeeft) om de druppelaars schoon te houden als je vanuit een ton wilt kweken, ook op aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Whazzup,

 

Als ik op jouw fototjes kijk dan zie ik na iedere blumat twee van die verdeeldruppelaars zitten. Zitten die toevallig al bij zo'n blumat. Volgens de bestellijst op het internet te zien niet.

 

Maar hoe werkt het dan als je die verdeeldruppelaars niet koopt. Heb je aan die blumat dan gewoon een centimere of 10 van die 3mm slang liggen met een open einde, of moet je echt van die verdeeldruppelaars gebruiken?

 

Zit er hiet toch ook sterk aan te denken om de volgende ronde dit spul te gaan gebruiken. Wel met een watervat, zodat we het kraanwater kunnen afzuren voor gebruik binnen. Biologische voeding kunnen we niet gelijk meegeven, dus dat zal af en toe met het handje moeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn speciale dripcleans te verkrijgen om de leidingen schoon te houden,tevens zullen bacteriepreparaten de leidingen ook schoonhouden.

 

Het is meer de onstabiliteit van organische voedingen welke het lastig maakt om aangemaakt voedingswaterl anger als een dag te bewaren.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@John doe: Je druppelaars zijn inderdaad extra. Normaal bij een blumat zit er een slangetje aan van minimaal 8 cm waar het uit druppelt. Je hebt "tussendruppelaars" (met aansluitingen voor slang aan beide kanten) en einddruppelaars. Zowel 3mm slang als druppelaars zijn extra te verkrijgen.

 

Als je binnen met blumat het een keertje wilt uitproberen: In september zit mijn kweek er op, je zou er effe een paar kunnen lenen van me om te proberen op een bak.

 

Dank voor de aanvulling San. Ja, ik heb gelezen dat je aangemaakte organische voeding inderdaad niet te lang kan laten staan. Bovendien bevat sommige organische voeding teveel grove deeltjes voor een druppelsysteem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx allen voor de reacties .

 

@sannie en whazzup

is het dan misschien niet handiger om als leek te beginnen met :

een voedingvat met afgezuurd water te gebruiken voor de blumats .

en voeding te geven langs onder door de potten in een groote bak te laten staan en hier dan voedingswater in te gieten , zo neemt elke plant op wat hij nodig heeft en is alles mooi verdeelt .

en op deze manier raken de slangetjes normaal toch niet verstopt . en om het voedingwater aan te maken kan je al afgezuurd water van je vat geruiken . (of ben ik hier verkeerd aan t redeneren)

whazzup , als je appart voeding bijgeeft . hoeveel voedingwater geef je dan ?

de hoeveelheid die je plant die dag normaal opdrinkt ? of de helft ? of nog minder ?

 

het is misschien ook handiger om zoals bambino zei , het vat n meterje hoger te plaatsen , dan hoeft er geen pompje in . een verwarmingselement en circulatiepomp komt er zowieso in . (of ben k mis)

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

k ga n stek en kiem kastje maken .

heb hierover al veel gelezen (rataplan zn topic, enz)

nu hebben we hier in BE tl lampen met kleur 827 of 840

ook hebben we lampen van "sylvania" de AQUASTAR 36w (10000 kelvin)

en de GRO LUX 36w

dit zijn eigenlijk aquariumlampen , de star voor zeewater en de gro lux voor zoetwater .

 

ik ga er van uit dat de 840 het beste resultaat gaat opleveren .

of is er iemand die de sylvania lampen kent en me kan uitleggen waarom wel-niet .

 

thx en grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag ik je verwijzen naar een topic wat ik gestart ben.

Kweken onder TL

Er staat veel over TL verlichting in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's een goede verwijzing. Bedankt!

 

Ik geef de voeding gewoon langs de bovenkant. Een blumat systeem heeft geen pomp, dat werkt op de zwaartekracht, vandaar een meter hoger (officieel geloof ik minimaal 60 of 80 cm, zie de site).

 

De hoeveelheid voeding is proefondervindelijk vastgesteld. Ik voer het op met 10% per week tot bijna verbranding, en dan ga ik 10% terug.

 

bovendien is er ook voeding die wél met blumats mee kan (minerale meststoffen, net zoals die in andere druppelsystemen worden gegeven).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ whazzup ,

men vraag was eigenlijk hoeveel water je dan geeft aan je plant .

niet de hoeveelheid voeding .

als je weet dat je plant bv 500ml per dag afgezuurd water drinkt , hoeveel voedingswater geef je dan ?

 

grtz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste stel ik de blumats krap af (pak hem beet 120 mBar druk via tensiometer). De hoeveelheid water kan ik niet meten, bij mij staat het op de kraan. Dus ik ga uit van een bepaalde waterbehoefte en maak een wat geconcentreerdere voeding aan, wel volgens de hoeveelheid voeding die de fabrikant voor die specifieke waterbehoefte adviseert. Die voer ik 10% per week op tot aan bijna verbranding, en dan ga ik 10% terug.

 

Ik begin bij het voeding geven met 2 keer per week voeding, dan 3, dan 4 dus ook dat loopt op. Met 4 keer per week zoek ik de balans. Kwestie van goed kijken naar je plantje wat ze nodig heeft en de grenzen opzoeken.

 

Ik zit nu met 4 planten op 4 x per week 45 ml Bn Grond supermix en 9 ml X-cel per voedingsbeurt (komt overeen met de voeding voor 9 liter water per voedingsbeurt voor 4 planten - iets meer dan 2 liter per plant). Dat los ik op in zo'n 3-5 liter water (afhankelijk van de temperatuur buiten) en geef het aan de buitenkant van de pot waar de blumats zitten. Als ze niet verbranden dan komt daar komende week weer 5 ml bij. Zodra ik verbrandingspuntjes zie ontstaan ga ik 10% terug.

 

De blumats heb ik initieel gekocht voor de vakantieperiode als ik weg ben vroeg in het seizoen, maar het houdt bij heet weer het vocht in mijn potten keurig op peil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx whazzup ,

k denk dat ik het snap . ;)

en in men hok gaan ook die blumats komen .

;)

maar momenteel ben k bezig n stekhokje te maken .

men tl lampen nog bestellen en k ben bijna klaar ,

en dan in de growshop n ph en ec meter halen .

foto's volgen nog .

kan je me nog wat tips geven over wat ik allemaal nodig heb voor t gebruik van men stekkastje .

k kom eigenlijk zelden of nooit in n growshop (beetje te ver)

vul men lijstje aan

 

ph-meter , ec-meter , ..?

voeding ?

wortelstimulator (rizhotonic) , stekgel , ..?

(producten om men water af te zuren).. ?

tensiometer..?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom een stekkenkastje bouwen als je nog geen hok hebt om af te bloeien?

Wij hebben een bloeihok en een los hok voor de twee moederplanten. Sinds kort heb ik een stekkenkastje gemaakt, zodat we van de moeders alvast stekken kunnen snijden terwijl we in het bloeihok nog aan het afbloeien zijn. Als het bloeihok dan leeg komt, dan kunnen de voorgegroeide stekken voor de volgende ronde er gelijk in.

 

Ik zie bij jou alleen niet in waarom je gelijk zou beginnen met een stekkenkast? Als je niet met eigen moeders aan de slag wilt gaan, maar met commerciele stekken dan heb je toch voldoende aan alleen een hok om af te bloeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja k weet dat t onlogisch is , maar k zou men buitenplantjs willen gebruiken om te stekken .

k mag ze bij men neef onder zn lamp laten uitbloeien ;)

en k hoop zo al n beetje ervaring op te doen in t stekken maken , voor als t echte werk er aan komt .

k kan toch ook zaailingen laten uitkomen in men kastje ze dan op 12/12 zetten en enkel de dames naar men neef doen , ook om te leren en k doe men neef er n plezier mee . hij heeft n simpel hok met 400w lamp , en werkt met zaad ...

 

thx john doe , k snap je reactie en redenering , jij mij nu ook hoop ik ;)

en kan je men lijstje misschien ns wat aanvullen ?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Wat ik gebruik voor mijn stekken:

 

luchtbevochtiger om LV op 70% te houden

stekpoeder

stekpluggen

Rhizotonic wortelstimulator

seramiskorrels (zie even Rataplans 'eilandmethode', echt aanraderdje)

kleine potjes van 7cm of 10cm

zaai en stekgrond (ik meng er een beetje cocopeat doorheen om de vochthuishouding wat beter te maken)

ph-min om je water af te zuren naar 5.8 tot 6.0

ph-meter

 

Geen voeding, stekken hebben genoeg aan wat er dan in je grondje zit. Als je ze overpot naar grotere potten gebruik je goede grond van de growshop en daar zit alweer voor een aantal weken voeding in. Ec-meter zou je eigenlijk dan ook pas nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx Mss J ,

k heb rataplans topic gelezen ;) en dat ben k nu precies aan t proberen na te bouwen .

zo goed als k kan .

stekpoeder heb k

potjes en stekgrond en pluggen ook

die korrels en bodemverwarmer ook (ben wel regelaar vergeten , nog snel halen)

dus zou k in de gs enkel nog :

- een ph-meter

- een ec-meter

- wortelstimulator (rhizotonic)

- luchtbevochtiger (wat is dat precies,en is dat te verkrijgen in de gs)

- ph-

en die cocopeat (is misschien wel in t tuincenter te vinden)

 

 

nog wat vraagen ; hoe meet je de lv in je kastje eigenlijk ?

heeft men kastje ook n afzuiging nodig ?

 

ps ; k zal als k ns tijd heb de hele bouw in n topic zetten (kunnen jullie men geklungel ook ns zien) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ten eerste stel ik de blumats krap af (pak hem beet 120 mBar druk via tensiometer). De hoeveelheid water kan ik niet meten, bij mij staat het op de kraan. Dus ik ga uit van een bepaalde waterbehoefte en maak een wat geconcentreerdere voeding aan, wel volgens de hoeveelheid voeding die de fabrikant voor die specifieke waterbehoefte adviseert. Die voer ik 10% per week op tot aan bijna verbranding, en dan ga ik 10% terug.

 

Ik begin bij het voeding geven met 2 keer per week voeding, dan 3, dan 4 dus ook dat loopt op. Met 4 keer per week zoek ik de balans. Kwestie van goed kijken naar je plantje wat ze nodig heeft en de grenzen opzoeken.

 

Ik zit nu met 4 planten op 4 x per week 45 ml Bn Grond supermix en 9 ml X-cel per voedingsbeurt (komt overeen met de voeding voor 9 liter water per voedingsbeurt voor 4 planten - iets meer dan 2 liter per plant). Dat los ik op in zo'n 3-5 liter water (afhankelijk van de temperatuur buiten) en geef het aan de buitenkant van de pot waar de blumats zitten. Als ze niet verbranden dan komt daar komende week weer 5 ml bij. Zodra ik verbrandingspuntjes zie ontstaan ga ik 10% terug.

 

De blumats heb ik initieel gekocht voor de vakantieperiode als ik weg ben vroeg in het seizoen, maar het houdt bij heet weer het vocht in mijn potten keurig op peil.

 

Gebruik je daarbij geen enzymen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

EC-meter heb je voor je stekkenkastje in feite helemaal nog niet nodig, want je hoeft niet met voeding te werken. Zoals Miss_J al zei, geven wij alleen afgezuurd water en heb je dus aan een pH meter genoeg.

 

Een luchtbevochtiger zorgt voor een hogere luchtvochtigheid. Zorg er wel voor dat je er eentje hebt die een koude mist geeft. Je hebt ook dingen die een warme mist geven en in feite een soort waterkoker zijn. Die dingen vreten ten eerste stroom en ten tweede zorgen ze voor een nog hogere temperatuur en dat wil je niet. Wij gebruiken zelf een Boneco 7131:

luchtbevocht_Boneco_7131.gif

 

Je kunt ook aan de slag met een 3- of 5-membraams. Nadeel van die dingen is dat ze spetteren als de ziekte, dus dat je daar weer iets met een bak omheen moet gaan regelen. Voorbeeldje:

Membraan%20vernevelaar%205%20voudig.JPG

 

De luchtvochtigheid meet je met een gecombineerde temp/LV meter, bijvoorbeeld:

4650.jpg

 

Afzuiging is verder wel aan te raden. Ik heb dat (nog) niet in ons hokje gebouwd. Daar draaien nu 5 TL balkjes van 60 cm. en dat wordt toch wel te warm. Ik moet van het weekend dus ook maar eens aan het klussen met een klein afzuigertje.

 

PS. De temp/LV meter kun je sowieso bij je growshop halen. Die bevochtigers ook, maar die zijn daar soms wel aan de prijs. Zeker die normale boneco dingen zijn ook in witgoedzaken te krijgen en dan soms een stuk goedkoper. Ook kun je eens rondneuzen op marktplaats.

 

PS: Als je nog meer vragen hebt over het bouwen van je stekkenkastje, dan kun je beter een apart topic openen. We raken hier nu wel erg off-topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd John :verrygood

 

 

Even mijn visie op druppelsystemen(voor wie er belang bij heeft)

 

Ik gebruik de rayjet sproeipennen(pdf alert).

5359.jpg

 

Het enige nadeel is de kans op verstopping na +/- 3/4 ronde's, hierna vervang ik ze ook allemaal om geen risico te lopen. Organisch voeden kan er ook en elke voedingsbeurt gebruik ik dripclean. Zo af en toe zie je er 1 niet goed spuiten maar over het algemeen werken ze goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...