Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kortehans

Zeil Met Weekmakers?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

ik ben nieuw hier en moet een vraag stellen namens een oom van me, die absoluut niet met internet kan omgaan, en toch een serieus probleem heeft. Hopelijk kunnen jullie helpen.

Hij heeft thuis een kamer met 60 plantjes, 12 lampen van 400 watt, alles staat op potgrond. hij heeft dit kamertje al 2 jaar ingericht, en ELKE Kweek wordt de opbrengst minder.Het begon met 5 kilo de eerste keer, en de laatste keer 1 kilo. Nou heeft hij alles al een aantal keren vervangen, waaronder de lampen, filters, potgrond. het enige wat hij niet vervangen heeft vanaf de eerste keer is de aan en afvoerkisten die de lucht transporteren (het komt miss. heel amateuristisch over, maar ik weet niet hoe je die dingen in het vakjargon noemt. sorry) en het zeil waar het water op los gelaten wordt, waar de potten op staan. dit zeil is van vrachtwagenzeil gemaakt wat heel soepel blijft, maar daar zit hem nou net de kneep. Hij denkt dat door weekmakers in het zeil er stoffen vrij komen die de groei negatief beïnvloeden. Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel wat tips, want hij is teneinde raad.

 

vast bedankt voor het meedenken

 

 

groeten kortehans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou das een goeie, dat er weekmakers in zitten weet ik wel zeker, maar of dat ermee te maken heeft... Met afzuigers heeft 't niks te maken lijkt mij.

 

Zoiezo zou ik dit zeil zsm weghalen en gewoon vijferfolie neergooien...

 

 

Verder is het gokken wat d'r aan de hand is, misschien de warmte of juist te koud enz enz...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben het met stijlloos eens, heb alleen nog een aanvulling.

 

heeft je oom ook alle waardes tijdens deze kweken bijgehouden? (de ph-, ec-waardes, temperatuur en luchtvochtigheid, enz....) en is de voeding en het voedingsschema tijdens de kweken het zelfde gebleven?

 

als hier veranderingen in zijn, en misschien wel een vaste lijn in de veranderingen, dan kan je daar wellicht een oorzaak mee vinden.

 

vraag het nog goed na bij je oom en mocht hij alles gemeten hebben en het bij gehouden hebben dan kan je dat hier ff bij posten en misschien dat we je dan meer kunnen helpen.

 

zou ter voorzorg toch dat zeil maar ff veranderen, zoals stijllos zegt. kost je weinig geld en is weer een mogelijke oorzaak minder.

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou inderdaad goed aan dat zeil kunnen liggen. Veel weekmakers komen al bij temperaturen boven 20°C vrij en formaldehyde is echt een moordenaar. Als je de kosten van een nieuw zeiltje afweegt tegen het verlies dat je lijdt met die verpeste oogsten lijkt het me zeker de moeite van het proberen waard.

 

Sterkte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd MAd heeft gelijk. Ik heb een collega van mij die hetzelfde heeft gehad en tot 3 maal toe zijn hok heeft moeten stoppen met draaien na 2 a 3 weken. Er is ook een topic van geweest volgens mij in de Highlife of Softsecrets. Ikben het aan het zoeken maar ik kan het niet vinden maar het is in 1 van de laatste 3 uitgaven te lezen. 2 hele pagina's met foto's erbij. Dus spijtig maar bijna zeker dat je het zeil zo moeten vervangen nar vijvervfolie.

 

succes!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraagje heb wel eens gehoord dat er foute houtsoorten zijn die bij bepaalde ;

temperaturen ook linke stoffen vrijmaken .

weet iemand dit ?

 

 

 

 

 

mzzzl,s ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepz klopt je moet dan denken aan verlijmde houtsoorten zoals triplex, MFD, underlayment enz... Overal waar lijm in zit. Als je dit goed aflakt is er weinig aan de hand (grondverf met 1 á 2 lagen verf) en zijn ze ook redelijk vochtbestendig. Een echt toppertje in hout is betonplex, 100% waterdicht/watervast en geeft geen schadelijke dampen af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bij hout gaat het meestal ook om formaldehyde wat vrijkomt uit de lijm. Dit stukje tekst komt van de site van Mileu Centraal:

 

Uit met kunsthars verlijmd plaatmateriaal, met name spaanplaat, OSB en MDF, kan formaldehyde (spaanplaatgas) vrijkomen. Formaldehyde is een giftig, kleurloos gas met een prikkelende geur, waardoor irritatie aan ogen en luchtwegen kan ontstaan. Ook kunnen hoofdpijn, huidirritatie en ademhalingsstoornissen voorkomen.Tri- en multiplex hebben meestal een lager formaldehydegehalte en aan hardboard en gelamineerde houtdelen wordt nauwelijks of geen lijm toegevoegd, waardoor de formaldehyde uitstoot laag is.

 

Alle in Nederland verkrijgbare platen, behalve voor de meubelindustrie, moeten tegenwoordig aan de E1 norm voldoen. Dit betekent dat plaatmaterialen een maximum formaldehydegehalte van 10 mg per 100g plaatmateriaal mogen bevatten. Alleen plaatmaterialen waarop klasse E1 genoemd staat in combinatie met een instituut (meestal KOMO of een U van Uberwacht met een afkorting van een instituut erbij) voldoen gegarandeerd aan deze normen. Een KOMO-keurmerk is er voor spaanplaat, triplex en OSB.

 

Plaatmaterialen die aangeboden worden als formaldehydearm, maar die niet te herkennen zijn aan een onafhankelijk keurmerk (KOMO of een U van Uberwacht) geven geen zekerheid over het formaldehyde gehalte.

 

Houtachtige plaatmaterialen met KOMO keur en formaldehydegehalte van 6 tot 8 mg per 100 gram materiaal hebben een meerprijs van enkele guldens per m2. Spaanplaat van 18 mm met KOMO keur en formaldehydegehalte van minder dan 3 mg per 100 gram materiaal heeft een meerprijs van 5 gulden per m2.

Tips

 

* Kies voor gebruik binnenshuis bij voorkeur plaatmaterialen met geen of weinig formaldehyde.

* De formaldehydeafgifte kan gedeeltelijk verminderd worden door het aanbrengen van een laagje kunststof, lak (geen verf op waterbasis, deze sluit niet luchtdicht af) of laminaat. De afgifte wordt dan ruim gehalveerd. Denk erom dat formaldehyde vrij kan komen uit de niet-afgewerkte zij- en bovenkanten en via boorgaatjes of beschadigingen.

* Een rigoureuze methode om het formaldehydegehalte in huis te verminderen is het verwijderen van de oude spaanplaat, MDF en OSB, die mogelijk veel formaldehyde afgeven. Laat vooraf de formaldehydeconcentratie meten (zie Organisaties).

* Let ook op andere bronnen van formaldehyde in huis: vloerbedekking, nieuwe gordijnen, een slecht werkende geiser en roken. Zorg voor voldoende ventilatie.

* Let erop dat de hoeveelheid spaanplaat, OSB en MDF die u in huis heeft niet te groot wordt. Vloeren, kasten, tafels, bedden etc. kunnen allemaal hiervan gemaakt zijn. Een richtlijn is: gebruik per m3 woonruimte niet meer dan 3/4 m2 spaanplaat, OSB of MDF.

* Oude plaatmaterialen kunnen meer formaldehyde bevatten dan nieuwe plaatmaterialen. Aan de andere kant neemt de afgifte van formaldehyde met de jaren af. Na 4 à 5 jaar is de afgifte van formaldehyde voor de helft afgenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mad, betonplex is toch gewoon probleemloos te gebruiken ??

 

Stom, stom.

1 berichtje terug geeft stijlloos het antwoord al ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnks stijlloos kan ik ieman erg blij mee maken

al 2 keer mislukt ik had het al een keer gezegd maar we wisten het nie zeker

nu wel

 

 

 

 

thanks van big j

 

greetz kalechief ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Mad, betonplex is toch gewoon probleemloos te gebruiken ??

 

Stom, stom.

1 berichtje terug geeft stijlloos het antwoord al ;)

 

Volgens mij wordt er in deze platen betoncement gebruikt i.p.v. kunsthars, dus dan zou er in theorie geen formaldehyde uit vrij kunnen komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let er wel op dat je goede(duurdere) betonplex neemt,want daar zit ook weer verschil in! ;) (daarom zei ik al zoiets in Rataplan zijn topic over die bak maken,maar ja!) ;)

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

shit mijn klone hokkie is ook van watervasteplaat maar zit wel rondom in de reflexfolie

mss dat het wortelen 2weken daarom zolang duurt .want ze wortelen wel

ga nu een deense kar ombouwen

 

 

 

 

grtz kc ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb dat gelezen over die weekmakers in de vorige soft secrets,

het word ook we l het "sick building syndrome" genoemd, in sommige materialen zitten weekmakers

zoals sommige vinyl.

die weekmakers komen vrij wanneer het warm word en kunnen dodelijk zijn voor je planten.

ik heb nog gekeken voor het volledige artikel maar ik heb het blad niet meer

die weekmakers kunnen ook via je aanzuiging in je hok komen en echt al je plantjes kunnen eraan sterven.

en ook voor ons is het niet goed.

misschien herrinner je je die rage nog van die scoobydo touwtjes?

die werden ook uit de handel gehaald omdat sommige van die touwtjes weekmakers bevatten en als kinderen ze in hun mond staken dat niet echt bevordelijk was voor die koters.

maar goed preciezer kan ik niet zijn want ik kan het nergens meer vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High allemaal ...

 

Ik heb al jaren zo'n dekzeil van een vrachtwagen liggen op de vloer.

Al die ellende omt ds niet van de BHO maar van dat zeil ?

 

 

 

 

 

 

:verrygood

 

Groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...