Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

stijlloos

Het Meten Van Ph En Ec In Je Aarde

Recommended Posts

Hoe een pH & EC monster te nemen van de aarde

 

Waarom een monster van de aarde nemen ?

We nemen een monster van onze aarde omdat we zo kunnen meten welke pH waarde de aarde bij de wortels heeft, als ook kunnen we zo meten hoe hoog de EC waarde bij de wortels bedraagt. Beide waardes zijn zeer belangrijk voor de ontwikkeling van alle soorten planten. Afhankelijk van de pH & EC waardes bij de wotels van planten groeien & bloeien ze niet, slecht, goed of juist zeer goed. Zodra we het monster genomen en gemeten hebben kunnen we bepalen of de pH & EC waarde bijgestuurd dient te worden, alleen op deze manier kan men opmaken wat de plant echt nodig heeft of juist niet. Alle andere wijzen zoals de drain van het gegeven water meten hebben weinig nut, je meet tenslotte niet wat er bij de wortels gaande is, en alleen daar wordt water, zuurstof en voeding opgenomen. Wat je in feite dus doet is tegenmoet komen aan de specifieke behoefte van de wortels, je luistert dus naar je planten ! De bijsturing gebeurt door middel van het voedingswater dat je toe gaat voegen na de uitkomst van je meting. Nadat je de planten deze oplossing hebt laten opnemen neem je weer een monster van je aarde, je meet dit weer en kijkt naar het verschil in de uitkomst van de laatste en de 1ste meting. De uitkomst van de laatste waarde dient zich te bevinden in het gebied waarin je de pH & EC gestuurd hebt. Hierna neem je voor iedere watergeefbeurt een monster en meet dit, zodra je de uitkomst hebt hiervan weet je wat je planten nodig hebben, nadat je water & voeding toegediend hebt en de planten dit opgenomen hebben neem je weer een monster en meet dit. Op deze wijze kun je een constant schema aanhouden voor meting en bijsturing, het werk dat je verricht zul je door je planten dubbel en dik terug ontvangen in de vorm van meer & een smakelijker eindproduct. Je maakt dus je eigen voedingsschema voor de planten.

 

Wat heb je nodig voordat je begint:

Je hebt voor de meting natuurlijk een pH & een EC meter nodig, verder heb je een aantal maatbekers nodig waar je de genomen monsters in kunt bewaren. Ook heb je water nodig dat een neutrale pH waarde ( pH 7.0 ) heeft en geen mineralen bezit. ( EC 0.00 ) Je kunt hiervoor gedemineraliseerd water gebruiken, dit is bij alle tankstations verkrijgbaar en is een goede bron voor vermenging met de aarde. Tenslotte heb je een aantal filters nodig, koffiefilters zijn hier zeer geschikt voor.

 

Hoeveel monsters dienen er genomen te worden?

Het is afhankelijk van hoe je de planten water geeft of het zinvol is om 1 of juist meerdere monsters te nemen van je aarde. In de regel is het zo dat als je alle planten apart kunt bewateren dan loont het zich om van iedere plant een monster te nemen, je kunt dan per plant een optimaal voedingschema nastreven. Indien je alle planten dezelfde voedingsoplossing geeft dan is dit natuurlijk weinig zinvol. Men kan dan beter 2 monsters nemen, te weten van de kleinste en van de grootste planten uit de tuin, men kan zo een tussenwaarde bepalen zodat de kleinste planten niet overbemest, of de grootste planten niet onderbemest worden.

 

Een monster van je aarde nemen:

Ga als volgt te werk voor het nemen van een monster van je aarde, neem een hoeveelheid van minimaal 20ml ( circa 1 theelepel ) aarde uit de pot, zorg ervoor dat je het monster zo dicht mogelijk bij de onderste wortels van de plant weghaalt. Stop dit monster in een maatbeker en voeg dezelfde hoeveelheid gedemineraliseerd toe als dat er aarde in de maatbeker zit. Zet dit mengsel voor minimaal 24 uur weg en roer het regelmatig om, na deze tijd giet je het mengsel door een koffiefilter heen in een schone maatbeker. Je dient zolang te filteren totdat je een zuivere vloeistof overhoud. Van deze vloeistof meet je de pH & EC waardes, de uitkomst van je meting is de pH & EC waarde bij de wortels ten tijde van het nemen van het monster. Stem nu de EC & pH waarde van het voedingswater dat je gaat toedienen af op het verbruik dat de planten hebben gehad zodat je deze een optimaal dieet aanbiedt.

 

Temperatuur van het te meten monster:

Om een juiste waarde tijdens de meting te verkrijgen is het belangrijk dat zowel het monster dat men genomen heeft als ook de meetapparatuur die men gebruikt op temperatuur is. Men dient het monster op dezelfde temperatuur te houden als de temperatuur waarop de meetapparatuur geijkt is. Deze temperatuur staat altijd in de gebruiksaanwijzing van de pH of EC meter vermeld. Indien men de meting bij een andere temperatuur verricht dan zal de gemeten waarde afwijken van de werkelijke waarde, ook is het belangrijk om je meetapparatuur tijdig te ijken met de juiste vloeistof, ook dit weer op de juiste temperatuur. De elektrode van mijn eigen pH meetapparatuur worden voor elk gebruik schoongemaakt met gedemineraliseerd water, geijkt met pH 7.01 & pH 4.01 ijkvloeistof, weer schoongemaakt met gedemineraliseerd water en opgeborgen. Elke 14 dagen wordt de gehele elektrode van de pH meter voor 24 uur in gedemineraliseerd water gezet zodat alle mineralen van de meet elektrode verwijderd worden. De elektrode van mijn eigen EC meter wordt voor & na ieder gebruik gereinigd met alcohol. Ook hier wordt de elektrode iedere 14 dagen in een oplossing van alcohol gezet, ook weer om de achtergebleven mineralen van de elektrode te verwijderen. Wil je een fatsoenlijke meting verrichten dan dient men zich ook deze discipline eigen te maken.

 

Je kunt op bovenstaande manier tijdens alle fasen van de teelt de pH & EC waarde controleren en bijsturen, indien je pH te laag is in het medium dan kun je de toegevoegde voeding bijzoeten met pH+, indien de pH waarde in het medium te hoog oploopt dan kun je de toegevoegde voeding afzuren met pH-. Eenzelfde verhaal geldt voor de EC waarde, door te meten bepaal je de hoeveelheid voedingstoffen die de plant verbruikt heeft, indien de EC lager wordt bij de wortels kun je een dikkere voedingsoplossing geven aan de planten, indien de EC bij de wortels hoger wordt kun je de toegevoegde voedigsoplossing verdunnen met meer water.

 

Met dank aan Leafman...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg leuk lapje tekst, maar 2 dingen zijn mij onduidelijk...

 

1 hoe eik je precies met 2 flesjes, een ph 4.01 en ph7.01 oplossing, maar waarom zijn dat nou 2 verschillenden? en is dat dan ook de daadwerkelijke ph waarde van de vloeistof in die flesjes?

 

2 vaak zuurt men het water af vanwege de hoge ph-waarde, maar stel, 1 liter water staat op ph 9,0 en dit moet ph 7,0 worden, hoe weet je dan hoeveel PH- erbij moet, ik snap dat je dit zelf moet ontdekken, (en dus je eigen schema creert) maar op een liter, hoeveel ml ph- moet er dan bij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euh, je zegt dat je gedemineraliseerd water kunt gebruiken als neutraal "testwater", maar ik heb gisteren (of eergisteren, weet het niet meer :P ) de pH gemeten van mijn gedemineraliseerd water (van merk: Forever, te koop in elke supermarkt en bouwmarkt bij ons) en de pH was 5 á 6.

 

Ik heb deze zelfs 3 keer nagemeten, met 2 verschillende setjes (strookje en vloeistoftest) en kwam 3 maal op hetzelfde resultaat uit!

 

Ik weet niet wie er gelijk heeft, maar tot het tegendeel bewezen is blijf ik bij 5 á 6 ;)

 

Groente...*BeLg* ;)

 

EDIT: ik zie hier deze oude post van mij en verbaas me dat ik dit heb gepost... ;)

de lage (licht zure) pH waarde is te verklaren door dat CO2 oplost in het water en H2CO3 (het alombekende 'koolzuur' uit bvb; frisdrank) vormt, wat zuur is en dus een lagere pH waarde geeft. Kook je het gedemineraliseerd oftewel gedeïoniseerd water echter dan kom je (en ikzelf ook met m'n digitale labo Ph-meter) uit op een pH waarde van om en bij de 7 omdat dan de CO2 slecht oplosbaar wordt in je water en terug een gas zal worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

soms wijkt de waarde van gedemeneraliseerd water af,dat klopt,je kan dit dan aan of afzuren tot ph waarde 7.0,het probleem is dan wel dat je je ec waarde niet correct kan bepalen van de aarde door de toevoeging van de ph+ of-,ook water uit een luchtontvochtiger heeft vaak juist ph 7.0.

Het belangrijkste is echter een correcte ph meting rond de wortels aangezien je je voedingsgiften kunt minimaliseren,zeker de eerste weken,indien je echter demi water op de kop kan tikken met ph waarde 7.0,dan kan je 2 vliegen in 1 klap slaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is dan een goede pH+ om mijn demi. water van pH 5-6 naar 7.0 te brengen die geen afwijkingen veroorzaakt voor de EC?

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hoe eik je precies met 2 flesjes, een ph 4.01 en ph7.01 oplossing, maar waarom zijn dat nou 2 verschillenden? en is dat dan ook de daadwerkelijke ph waarde van de vloeistof in die flesjes?

Ja, die flesjes/zakjes zijn exact 4.01 en 7.01. Op je pH meter zitten twee stelschroefjes. Eentje voor pH 4 en eentje voor pH 7. Steek je meter in de 7.01 vloeistof en draai aan je stelschroefje voor 7 tot ie exact 7.0 aangeeft. Dan je pH meter goed reinigen en in de 4.01 vloeistof zetten. Dan aan het stelschrefje voor 4 draaien totdat je meter exact 4.0 aangeeft.

Et voila; een gecalibreerde pH meter.

 

2 vaak zuurt men het water af vanwege de hoge ph-waarde, maar stel, 1 liter water staat op ph 9,0 en dit moet ph 7,0 worden, hoe weet je dan hoeveel PH- erbij moet, ik snap dat je dit zelf moet ontdekken, (en dus je eigen schema creert) maar op een liter, hoeveel ml ph- moet er dan bij?

 

Daar heb je dus een pH meter voor. Je voegt PH- aan je water toe (en blijft goed mengen) tot je pH meter de gewenste waarde aangeeft. Vertrouw dan niet blindelings op het aantal milliliter pH- wat je hebt toegevoegd. De pH waarde van je kraanwater kan nogal schommelen dus je moet iedere keer weer met je pH meter aan de slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ph van demi-water is van ondergeschikt belang,demi-water is nogalonstabiel vanwege de afwezigheid van bi-carbonaten(kalk)welke normaal door het waterleidingbedrijf wordt toegevoegd.

 

Wanneer de ph van het water bv 6.0 is en de gemeten waarde van het aardemengsel is bv 6.5,dan zal de aarde 7.0 moeten zijn om aan deze waarde te komen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, die flesjes/zakjes zijn exact 4.01 en 7.01. Op je pH meter zitten twee stelschroefjes. Eentje voor pH 4 en eentje voor pH 7. Steek je meter in de 7.01 vloeistof en draai aan je stelschroefje voor 7 tot ie exact 7.0 aangeeft. Dan je pH meter goed reinigen en in de 4.01 vloeistof zetten. Dan aan het stelschrefje voor 4 draaien totdat je meter exact 4.0 aangeeft.

Et voila; een gecalibreerde pH meter.

Daar heb je dus een pH meter voor. Je voegt PH- aan je water toe (en blijft goed mengen) tot je pH meter de gewenste waarde aangeeft. Vertrouw dan niet blindelings op het aantal milliliter pH- wat je hebt toegevoegd. De pH waarde van je kraanwater kan nogal schommelen dus je moet iedere keer weer met je pH meter aan de slag.

 

Dankjewel!

 

Maar water uit een airco bv zou je ook kunnen gebruiken, evenals regenwater, en gewoon water van de aldi, 6x0,5 liter voor 60 cent ofzo, deze is ook helemaal neutraal, er staat wel iets op, maar dat is meer voor de scheikundigen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo stijlloos je zegt "zorg ervoor dat je het monster zo dicht mogelijk bij de onderste wortels van de plant weghaalt " hoe doe je dat dan ? mijn bak is 40 cm diep , je kan toch niet gaan graven ?

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een paar opmerkingen:

 

Volgens mij geeft een pH meting van gedestileerd water een onjuiste pH waarde wegens het ontbreken van vrije ionen. Het zou dus eigenlijk geen pH moeten hebben, want dat zou wijzen op andere stoffen in het water dan alleen water.

 

Voor pH meters zijn er diverse soorten sensoren verkrijgbaar voor diverse media. Er zijn ook specifieke grondsesnoren beschikbaar. Deze zijn vaak te herkennen aan een spits, gekleurd sensorpuntje. Conrad heeft bijvoorbeeld zo'n meter voor grond met een speciale sensor. Zaak is wel dat je grond inderdaad vochtig is, dus een sample nemen en dat aanvullen zoals stijlloos zegt met gedestilleerd water - hoeft niet zoveel overigens - om een flink dik modderpapje te maken. Even roeren om te mengen. Een grondmeter geeft nu direct de pH aan. Zoek maar eens op pH sensor op Internet en kijk eens wat er allemaal voor verschillende sensors beschikbaar zijn.

 

Een grond-pH sensor gewoon in de grond teken geeft onvoldoende contact tussen het medium en de sensor, en zal een onjuiste pH waarde geven.

 

Een klein chemisch setje kun je ook gebruiken (bijv. ECOstyle pH grondtest - 8 testen voor pak hem beet 6,95). Om een gemiddelde meting van je grond te krijgen adviseert met om een aantal monsters te nemen op ongeveer 6 cm (uit mijn hoofd) diepte, die te mengen en daar de pH van te meten. Bij grote potten zou ik inderdaad wel wat dieper gaan.

 

Om een diep grondmonster te nemen kun je ook "steken" met een dun stukje pijp en dan eenvoudig het onderste gedeelte uit het grondmonster gebruiken. Een passend stokje om de grond uit je pijp te drukken is daarbij handig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even een paar opmerkingen:

 

Volgens mij geeft een pH meting van gedestileerd water een onjuiste pH waarde wegens het ontbreken van vrije ionen. Het zou dus eigenlijk geen pH moeten hebben, want dat zou wijzen op andere stoffen in het water dan alleen water.

 

Demi water is niet hetzelfde als gedestileerd water.

Demi water wordt verkregen door omgekeerde osmose,waardoor het water voor 99.9% dood is.

Dit houdt dus ook in dat alle zouten verwijderd zijn!(dus ook de bi-carbonaten ;) )

 

Alles heeft een zuurgraad

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe mag mijn lessen scheikunde wel overdoen denk ik. Overigens veroorzaakt roeren in de oplossing een verzuring i.v.m. het feit dat CO2 oplost in het water.

 

Van een pH sensor leverancier kreeg ik het volgende document opgestuurd bij navraag. Interessant!

 

188_2_e.pdf

 

Attachment bijgevoegd, PDF in Engels (in het topic overzicht staat er een paperclipje naast het topic)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meters raken vaak in de war in demi water omdat het zeer slecht electriciteit geleid.

 

Het volgende over de EC :

Het geeft aan hoeveel opgeloste zouten zich per hoeveelheid water bevinden. Door meer zouten toe te voegen loopt de EC op ,maar ook door de hoeveelheid water kleiner te maken .

Door een grondmonster te mengen met demi water neemt de EC dus sterk af !!! Wanneer j esteeds dezelfde hoeveelheid grond en water mengt kun je betrouwbare vergelijkingen maken . Voor een echt goede meting zou je grond niet met water moeten mengen maar direct moeten centrifugeren en het opgevangen water meten .

 

EC rond wortels in grond neemt toe naarmate de grond verder uitdroogt, de EC waarde kan dan echt hoog oplopen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou het niet eerder 200 ml aarde zijn in plaats van 20 ml beetje moeilijk meten met je metertjes lijkt mij heb al moeite met die 200 heb jij mini ph/ec metertjes :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan jij 40ml niet meten dan? Of je hebt dan mega-grote meters, of je hebt nog nooit een meter in je handen gehad...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel sappie hou jij over dan als je het gefilterd hebt 3 druppels dat kan ik niet meten hoor met mijn meters

 

en je had het over 20 ml minimaal en geen 40

 

en met die 20 ml als je dat door een koffiefilter heen gooit hou je geen vocht meer over.koffiefilter absorbeert gelijk al je vocht

 

en ik zou zowiezo iets meer nemen is iets betrouwbaarder denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mistig iets

Een beetje eigen innitiatief!

Doe de opgegeven hoeveelheden maal 5 en je bent veilig.

 

Wil je trouwens niet zoveel berichten spammen,ik voeg ze ff samen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit ik toch in de twijfels, laat me het proberen uit te leggen :specool

 

Ik heb laatst getracht me grondje te meten, ik gebruikte:

 

1 - Demiwater - PH 6.8 100 ml

2 -Grond monster - 150 ml

3 -Meting die eruit kwam was: 5.6

 

Volgens de berekening die Sannie gebruikt, zou ik dus het verschil tussen de meting ( 5.6) en het Demiwater (6.8) moeten delen = 1.2 / 2 = 0.6 dit getal moet worden opgeteld bij de meting, grond zou dus moeten zijn: meting (5.6) + verschil (0.6) = grond ( 6.2) :j ...

 

Nou twijfel ik hier dus enorm aan, met name om het volgende:

 

Stel om het makkelijk te maken, je GRONDJE zou een PH hebben van 5.0 en je gebruikt DEMI van 7.0 dan zou de METING 6.0 zijn Toch???, oke nou is dus het verschil tussen tussen de METING en het DEMI 1.0, om nu aan de waarde van de GROND te komen moet ik dus het complete verschil van 1.0 aftrekken van de METING, dus dat betekent

 

Dus het verschil tussen het DEMI (7.0) en de METING (6.0) = 1.0

METING (6.0) - VERSCHIL (1.0) = GROND (5.0)

 

Klinkt logisch toch???

 

Maar dit zou dus betekenen als ik het toepas om mijn eigen gemeten grondje dat de uitkomst geen 6.2 is zoals de berekening van Sannie zou zeggen, maar 4.4

 

Verschil tussen DEMI (6.8) en de METING (5.6) = 1.2

METING (5.6) - VERSCHIL (1.2) = GROND (4.4) ?????????????????

 

Dus wat is het nou????, zie ik iets over het hoofd, of word er in de berekening van Sannie rekening gehouden met de combinatie van het monster ( 150 ml GROND en 100 ml DEMI)????

 

Ik raak hier erg door in de war, en zou graag wat duidelijkheid willen, het scheelt nogal wat 6.2 of 4.4...

 

Alvast bedankt voor het mee denken...

 

grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites
:specool Kom luitjes , wie weet er hoe het nou werkelijk zit met die metingen :j :huh: :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij de eerste meting he,

 

-doe je het verchil delen door 2 en daarna Tel je het op bij de gemeten waarde. <-- DIT WAS GOED

 

in de 2e keer vergeet je het door 2 te delen en trek je het van de gemeten waarde af ipv. erbij te doen

 

voorbeeld van je laatste meting waar je de weg kwijtraakte:

 

jouw demi is ph7 en jouw meting is 6. het vershil is 1,0

1,0 /2 = 0,5

meting is 6,0. 0,5 +6 = 6,5

 

 

niet zoveel blowen he :specool

 

groet

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

haai,

 

ik gebruik voor grondmonsters een zelf gemaakt grondboortje:gallery_5078_979_155939.jpg

 

tis een simpel hol metalen pijpje

 

graaf de bovenste 5 cm aarde weg en steek het ding tot onderin de potten of bak.

doe dit op meerdere plaatsen zodat je een mooi gemiddelde hebt ,met een bamboestokje druk je de ''proppen'' in een glas oid.

totdat het glas ong 3/4 vol zit.

 

 

mijn methode is simpeler; gewoon kraan water erbij[waarvan je de ec/ph waardes weet] en maak een modderig papje.

 

 

 

 

groetels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reactie jongens,....

 

Maar zoals jij zegt BK, is het naar mijn idee niet logisch, :specool

 

 

Dit stukje lijkt me logisch toch??? correct me if i'm wrong...

Stel om het makkelijk te maken, je GRONDJE zou een PH hebben van 5.0 en je gebruikt DEMI van 7.0 dan zou de METING 6.0 zijn Toch???, oke nou is dus het verschil tussen tussen de METING en het DEMI 1.0, om nu aan de waarde van de GROND te komen moet ik dus het complete verschil van 1.0 aftrekken van de METING, dus dat betekent

 

Dus het verschil tussen het DEMI (7.0) en de METING (6.0) = 1.0

METING (6.0) - VERSCHIL (1.0) = GROND (5.0)

Hier heb je 2 waardes die je samenvoegt en daar een gemiddelde van neemt...

Maaaaaar als ik dus deze formule op mijn eigen waardes toepast kom ik dus op het volgende uit...

 

Verschil tussen DEMI (6.8) en de METING (5.6) = 1.2

METING (5.6) - VERSCHIL (1.2) = GROND (4.4)

 

en niet zoals jij zegt, dat is dus mijn vraag, is het zeker dat wat jij zegt klopt, en zoja wat is hier dan de logica van???

 

@Ronzor, tnx voor de tip, om monsters te nemen is dit een perfecte manier.. :j maar hoe berken jij dan de gemeten waardes....???

 

grt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

jullie maken het veel te ingewikkeld!Waarom gebruik je geen demi water wat je nadien netjes aanzuurt met ph+?Indien je ph 7.0 netjes en stabiel kan houden voor een uurtje dan krijg je de exacte uitkomst,is je uitkomst bij een meting met een oplossing demi water van ph waarde van 6.8 en je aardemonster uitkomst is 5.6,dan is je aarde gewoon ph 5.8,doe de test maar eens...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke bedankt, ik doe het wel op die manier. ik maak mezelf helemaal gek (voor zover dat nog mogelijk is ) met dat gemeet hahahaha

 

grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Demi water heeft in feite geen ph waarde omdat er geen ionen (zouten ) in aanwezig zijn( EC = 0 ) .

 

Voor ee nexacte meting va de grond ph zou je ee ngrondmonster eigenlijk moeten persen of centrifugeren zodat het water eruit komt . Van dit water meet je dan de ph en die heeft precies de waarde van de grond ph . Dit is echter te lastig om uit te voeren daarom gebruiken we demi water . Hoe meer demi water je neemt des te lager wordt de ec waarde .

 

dit is mijn formule :

 

PH demiwater + grond is bv 6,5 dan 0.2 eraf = 6,3

boven de ph 7 moet er juist weer 0,2 bij worden opgeteld.

 

Het vaststellen van de EC kan eigenlijk alleen goed met de methode van het persen of centrifugeren . De ec van grond met demiwater ligt altijd een stuk lager dan de werkelijke ec van je grond zonder demi water .Je hebt het grondwater immers verdund met demiwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...