Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Waarschijnlijk heb ik een gevalletje van Mozaïekvirus, maar eerst even het lijstje afwerken:

 

Soortje: waarschijnlijk Powerplant, volgens Whazzup in dit topic: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=16747

Stek of Zaaiing: stek

Aantal weken oud: 4 1/2 week, sinds ik de stekjes kreeg

Medium: ze staan in potgrond (ph bij aanvang 5,0-6,5),

waar af fabriek voeding inzit voor de eerste weken: n/p/k 14/16/18

sinds die tijd nog geen voeding in het water gedaan.

Meet je de pH: neen

Zo ja wat is de pH:--

EC: meet ik ook niet

Veel water gegeven of weinig: in het begin wat veel, zit nu op een goede hoeveelheid

Andere bijzonderheden: geen verdere problemen gehad, planten groeien goed en zijn mooi vol en compact.

 

Goed, vorige week zag ik tot mijn afgrijzen bij alle drie mijn planten misvormde bladeren,

bruine plekken op de bladeren, gaatjes in de bladeren en gedraaide bladpunten verschijnen.

De symptomen kwamen bij alledrie de planten op hetzelfde moment, zijn even hevig

en mijns inziens gevolg van hetzelfde probleem.

De problemen komen zowel bij nieuwe blaadjes als bij de oudere voor.

De jonge bladeren lijken over de lengte te verschrompelen, de oude krijgen bruine

plekken, gaan bobbelen of er vallen zelfs gaatjes in, zie onderstaande foto's.

Beestje zijn niet tevinden op de planten

Na wat zoeken op het forum lijkt het erg veel op het Mozaïekvirus, ook las ik dat het virus

bij deze soort (powerplant) veel voorkomt, door te lang doorfokken van het ras.

Graag zou ik zekerheid hebben, immers, aan het virus is niets te doen, maar mocht het

iets anders zijn dan kan ik eventueel wel ingrijpen.

Mocht het idd het virus zijn, gewoon door laten groeien? Ik ben niet van plan om nu nog

een nieuwe buitenkweek te beginnen, dat zou uiteraard ook echt te laat zijn nu.

 

Bij voorbaat mijn dank.

 

 

gallery_6872_150_80856.jpg

gallery_6872_150_2218.jpg

gallery_6872_150_53536.jpg

gallery_6872_150_82975.jpg

gallery_6872_150_128600.jpg

gallery_6872_150_75241.jpg

gallery_6872_150_59302.jpg

gallery_6872_150_48700.jpg

gallery_6872_150_65856.jpg

gallery_6872_150_67404.jpg

gallery_6872_150_96002.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een enkel blad zou ik zeggen dat het mozaiekvirus erin zit, dat zijn de bladeren waarvan de uiterste punten krom groeien.

Maar wat die roestige plekken zijn, geen idee maar denk niet dat dit aanwijzing is van het virus.

Denk eerder aan overvoeding, verbrand blad of foute PH in je grondje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah daar sluit ik me ook bij aan .

maar die bladeren die bruin zijn hebben een ander mankement wrs met de voeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie in ieder geval geen mozaiek virus... Welke foto's zien jullie dat dan in terug?

 

Ik zie wel pH problemen(schommelingen) en een beetje warmte problemen. Overvoeding zie ik niet terug in de foto's...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 4e en 8e foto (van boven geteld) zie je duidelijk bladkromming in de uiterste punt maar nog geen vergeling. Kan aanwijzing mozaiek zijn maar denk dat sprufisch zich beter druk kan maken om de andere problemen die de bladeren vertonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie idd een kromming in het bladpuntje, maar TVM zou ik er niet van maken... Bij TVM zou de helft van het blad onderontwikkeld zijn en daardoor het hele blad kromtrekken. Daarnaast mis een vergeling van het blad...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf pp met tmv. Ik zie op de foto's overigens best wel veel kromme puntjes, en ook wat vervormingen in de groei. Ik zie een aantal zaken zie ik ook bij mijn planten zie, zoals wat verschrompelingen in het blad op volstrekt willekeurige plekken, waardoor deze gaan trekken. Het lijkt me geen overvoeding (dat geeft toch bruine punten aan de bladeren?) dus het zou mij niets verbazen als het wél tmv is. Ik weet zeker dat ik het heb, maar ik heb géén bruine verkleuring van de bladeren. Wel wat gaatjes, weet ook niet waar die vandaan komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de snelle reacties stijlloos, stumper en koosj. :smoke

 

het wordt dus eerder tijd om de ph te gaan meten en bij

te sturen begrijp ik?

Mozaïekvirus kan ik dus vrijwel uitsluiten?

Dan moet ik maar eens naar het tuincentrum om wat

ph meetspul te gaan halen.

Enige aanbevelingen in deze? Is er een goed topic over.

 

Nogmaals bedankt, groeten, Sprufisch.

 

@ whazzup:

 

toch wel TVM?

plus problemen met voeding en/of ph?

pfff....er is werk aan de winkel.

zal eens in je gallery kijken naar de foto's dan,

even vergelijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie ook niet echt vergelijkende kenmerken als die ik op mijn planten zie. Als het bij jou ook TMV is, is het wel een heel aggressieve variant. Laten we hopen van niet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk even op het TMV topic, ik neem aan dat je daar reeds ook de foto's hebt bekeken, ik zal deze week effe kijken op ik een paar close-ups kan maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het TVM topic bestudeerd ja,

zie toch wel overeenkomsten eigenlijk,

maar kan idd niet alles verklaren.

Ben benieuwd naar die foto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie wel een paar kromme bladpuntjes die het gevolg van TMV zouden kunnen zijn, maar ik geloof dat je eerder een probleem hebt met je grondje. Wat voor aarde gebruik je en wat heb je er aan toegevoegd?

 

Ik vermoed dat je een kalium/boor tekort hebt. Deze gaan vaak samen en door de plant wat extra K te geven verdwijnt meestal ook meteen het boor-probleem. Beide elementen kunnen ook uitgesloten worden door een teveel aan calcium in je grond, heb je er toevallig een berg kalk aan toegevoegd?

 

Kaliumtekort kan ook ontstaan door te hoge concentraties afvalzouten in je bodem. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je water geeft vlak naast de stam van de plant. Ook kan een te hoge of te lage pH de opname van kalium verstoren. Als je iemand kent met een pH-meter zou ik die eens lenen en een sample van je grondje nemen.

 

Die gaatjes in de bladeren komen veel voor bij buitenplanten. Ik denk dat dit het gevolg is van insectenlarven onder je bladeren, maar zeker weten doe ik het niet. Het zal waarschijnlijk niet zo erg zijn want ik heb het ook vrijwel altijd en er is nog nooit een plant aan gestorven. Zolang het niet problematisch wordt of je ziet dat er een plaag ontstaat zou ik het lekker laten gaan. Een paar insecten houden het afweersysteem van de plant op peil, dus je hoeft ze niet klinisch schoon te houden.

 

Dus... controleer de pH van je grond en probeer deze ergens tussen de 6.0 en de 6.5 te krijgen d.m.v. het aanpassen van de zuurgraad van je voedingswater. Geef desnoods een aantal keer enkel afgezuurd water zodat de grond weer neutraliseert en bouw daarna de voeding weer langzaam op. Bij Conrad verkopen ze relatief goedkope pH meetsetjes, die van het tuincentrum zijn vaak niet erg nauwkeurig. Maar goed, beter iets dan niets... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens aan, daar kunnen we wat mee.

Kalk heb ik nog niet toegevoegd, ik heb zelfs

nog helemaal niets toegevoegd behalve het

water uit de kraan. (regenwater hebben ze

overigens ook redelijk wat gehad).

Ik ga maar eens een test set regelen dan,

en dan zien we weer verder.

De grond is trouwens van het merk "Asef",

type "osmocote", met deze toevoeging:

n/p/k 14/16/18, en verder "magnesium 15-9-9+(3)",

zo staat er op de zak.

bedankt mad scientist voor de uitgebreide reply.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk, daar kunnen we wat mee mad! Heb op het tmv topic foto's gepost: hier dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm aan de voeding zal het niet liggen als je die tweede meststof nog niet gebruikt hebt. Die tweede is een typische groeivoeding met 15% stikstof, 9% P en K en 3% magnesium. Op zich prima spul, maar ik zou daar even mee wachten aangezien je planten voor zover ik kan zien geen stikstoftekort hebben en de kans dat je problemen erger worden daarmee ook toeneemt.

 

Ik vind het moeilijk te beoordelen eerlijk gezegd. Waarschijnlijk worden je problemen veroorzaakt door een verkeerde pH. Misschien helpt het als je de planten wat bladvoeding met een hoge concentratie kalium geeft, wel halve dosering aanhouden dan. Als dit effect heeft ligt het aan de opneembaarheid van de voeding in de aarde, en dus aan je pH. Normaal gesproken heeft regenwater een pH van rond de 5.5, redelijk zuur dus. Maar als je het afwisselt met kraanwater (pH 7-8) zou je gemiddeld best aardig uit moeten komen zo lijkt me. Helaas is in dit geval 1 + 1 blijkbaar geen 2...

 

Ik vind dat je planten er gezien de gegeven informatie relatief slecht bijstaan. In die condities zou ik eigenlijk weinig problemen verwachten, dus het verbaast me een beetje dat die tekorten zo duidelijk zichtbaar zijn. Ik tast daarom ook in het duister wat betreft de exacte reden. Teveel stikstof, te weinig calcium (te lage pH) en watergift naast de stam van de plant... het kan allemaal leiden tot uitsluiting van kalium, maar het is wel zaak de oorzaak te achterhalen omdat je anders de problemen misschien verergert. Als iemand nog een second opinion heeft, graag... Over die kalium ben ik redelijk zeker, maar over de oorzaak helaas niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb er bij een exact hetzelfde , ook PP ben heel benieuwd naar de oplossing

 

 

dsc054686cb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...