Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Het Verduister Topic

Recommended Posts

ik zit een beetje met hetzelfde probleem secretbubb....

ben er ook al een hele tijd mee bezig, zijn al mooie dikke toppen geworden!

maar hier ook toprot om de hoek, ik doe het met een zeil dat ik over een constructie trek, hier en daar raakt de plant het zeil, daar zie je goed de verkleurde pistels al!

 

ik ben ondertussen gestopt met verduisteren.... het is nog een beetje risico maar het kon niet anders hier

 

succes iig! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok same shit dus...

 

Ik heb een mooi tentje gefixt van worteldoek. Ventileert eigenlijk prima.Zorond kwart over zes gaat t doekie dicht en rond elven weer open.

 

Budrot weggeknipt en ook maar gelijk de betreffende tak een pets gegeven. Hangt nu int drooghok

 

 

Mja RLV doe je geen kut aan.

 

bijgevoegd op 12 aug: tentje ventileerde dus niet prima maar is nu reeds gefixt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even 2 weken volhouden mannen.

 

Of zorg dat de planten rond een uur of 4 in de middag in de schaduw staan dan kan je ze wel buiten laten staan zonder verduisteren, is mijn ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik speel met het idee om 2 automatische garagedeuren op de kop te tikken en daarmee via timer en horizontale montage een automatisch verduistergordijn te bouwen.

Handmatig afdekken/openen past niet in mn schema maar t moet te automatiseren zijn voor niet al te veel centen.

 

Iemand hier ervaring mee of een ander alternatief uit t dagelijks leven wat na ombouw automatisch werken kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je dan niet beter een rolluik pakken fluiter?

 

Ik ken mensen waarbij die automatisch naar beneden gaan in de avond op een timer, als je die horizontaal zet en diagonaal met het wel werken lijkt me.

 

Maar ik spreek uit ervaring. Verduisteren en dan vervolgens het zeil eraf als het donker is, daar kunnen veel planten van gaan reveggen, je brengt ze van 100% donker naar 96-97% donker, weerkaatsing van zonlicht via sterren en lichtvervuiling. Een plant die hierin opgroeid heeft hier geen last van maar als je dit proces gaat starten zal je het consequent moeten volhouden om reveggen te voorkomen.

 

12 uur is 12 uur, en 100% donker, geen 97%.

Als je het toch zo gaat doen zou ik er zeker een afzuiging in maken voor de ventilatie, want het word zeiknat eronder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel ook roldeur idd.

Zijn geisoleerd dus condens zal al minder zijn en door deze onder n hoek plaatsen kun je condens afvoeren zodat t niet op de toppen druppelt.

Moet realiseerbaar zijn.

Zie tegenwoordig ook vaak van die roldeuren met zijl alleen die zullen horizontaal wel uit hun rails lopen.

 

Ben gek op andere ideeën mocht ik zelf iets over t hoofd zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet gewoon zorgen dat ze gelijkmatig en recht door de rails worden gestrokken.

 

Kun je niet handmatig een rails maken en 2 kabel-lieren bijvoorbeeld, eentje voor heen en de ander voor weer. Zeiltje erop en klaar.

 

En dan moet je even verzinnen dat ze elkaar niet tegen werken, dat de een zijn spanning los laat als de andere trekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

elektrische rolluiken en overheaddeuren werken over het algemeen met zwaartekracht om te sluiten. Motor draait een as of buis omhoog en tilt alles met of zonder hulp van veren. Dus horizontaal is niet zomaar even gedaan

 

Om een "trekkend" systeem te maken zul je horizontaal lange geleiders moeten hebben en dan eventueel met een buis en buismotor die kan 2 kanten opdraaien. Dan aan de verre uiteindes via een omloopwiel het blad links of rechtsaf weg te trekken.

lang om het hele blad weg te krijgen boven je planten, zie het ongeveer zoals de grasmat uit het gelredome gereden wordt.

Beetje lastig uitleggen maar misschien krijg je zo een idee.

 

of het echt goedkoop wordt weet ik ook niet, maar wat is goedkoop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fluiter, wat is de contructie waar het op moet worden toegepast, je moet dus een soort van kassenframe hebben. Hebbie een foto of uitleg hiervan?

 

Allereerst moet er een basis zijn en vanuit daaruit ga je bedenken wat je eraan kan doen om het te automatiseren.

En zoals dj al zegd, wat wil je tegen de balk gooien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk.

 

Idee is/was om gewoon een flinke bak te timmmeren die aan de zonzijde het laagst is dus schuin afloopt. En dan daar aan de hoge zijde een deur te monteren met rails naar de lage zijde toe.

Had idd t deel zwaartekracht voor sluiten ff over t hoofd gezien dus zal via een omloopwiel moeten waarbij je dan ook een omkeerbare motor danwel 2 éénrichtings motoren met vrijloop zal nodig hebben.

 

Ben tot de tanden bewapend met tools en materiaal dus die constructie vind ik van ondergeschikt belang, dat poep ik zo in elkaar incl ventilatie ed. Kostenplaatje kan ook nooit meer voorstellen dan n maandje shop dus dat is allemaal wel te overzien. Denk dat je tussen de 9 a 12 m2 oppervlak uitkomt dus die is snel terug zeg maar..

 

Gaat me echt vooral om dat automatisch openen/sluiten en met een hoek van 15 a 20 graden zal de zwaartekracht ondanks de deurwieltjes zn werk niet doen ben ik bang. Maak ik de hoek groter tbv zwaartekracht wordt t weer een te groot bouwwerk want om 12/12 te draaien heb ik aan 1m1 hoogte op laagste punt genoeg.

 

Zat eerder met idee te spelen om op een kar te kweken die ik dan met eenzelfde idee op tijd in en uit een hok kon rijden via rails maar die roldeur lijkt me eenvoudiger realiseerbaar.

 

Moet dus op zoek naar n deur met 2 richting motor. Wordt vervolgt

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me ook het best om te vertrekken vanuit een bestaande kas. Wat ga je doen als je planten vanaf week 5 bloei enkele dagen in de regen staan? Dan wordt de kans op rot heel groot, plus dat de toppen/takken zullen hangen door het extra gewicht van het water. Het weer valt niet te voorspellen, juli en augustus waren droger en warmer dan normaal, maar toch heeft het de laatste week van de 2 maanden telkens enkele opeenvolgende dagen geregend.

Overdag in een kas, krijgen ze genoeg licht maar staan ze beschut tegen regen+wind, voor nachturen de kas automatisch verduisteren, dat lijkt me te doen als er voldoende ventilatie is in de ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo flier, ik heb verduistergordijnen gekocht omdat het eenvoudig en snel werkt, is wel niet automatisch maar wel het idee van snel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent me voor groenefingers,

 

Ik wilde nog het idee voorstellen om gordijnrails te installeren die vervolgens een zeil eroverheen trekt.

liertje erop en klaar is kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er bestaan ook elektrisch bedienbare gordijnrails

 

Bijvoorbeeld

 

en zoals gezegd een rolluik werkt met een omkeerbare buismotor KLIK die in een buis met een groot formaat trommel staalkabel met wat omloopwielen

en een paar omloopwielen

Eventueel een "deurblad" maken van een licht buizenframe die je bedekt met BV EPDM of vijverzeil. Die laten rollen in deurrails dan hoeft het niet eens heel zwaar te lopen

 

er wel vanuit gaande dat je 230V ter beschikking hebt, ik weet niet of alles BV op 24 volt verkrijgbaar is. Anders wat grote accu's zonnepaneeltje lader .

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ik heb een mooi tentje gefixt van worteldoek. Ventileert eigenlijk prima.Zorond kwart over zes gaat t doekie dicht en rond elven weer open.

 

Is dat worteldoek lichtdicht dan? Meestal niet toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dreten,

 

Een kas zou mooiste zijn idd maar de beschikbare is niet groot genoeg waardoor je teveel ruimteverlies langs de wanden zou hebben maar mijn mening.

Als ie wel groot genoeg was dan had ik geen electrische oplossing nodig want dan had ik waarsch de financiele ruimte om m dagelijks in mn zwembroekje handmatig te bedienen.. :D

Ook is t me te opzichtig want bovenkant is te zien.

 

@groenvingert

Das n geniale alleen lijd ik aan n timingprobleem.. ;-) Met wind eroverheen ben ik ook bang dat t bij beetje flinke wind gaat vliegeren en klapperen..

 

@Hack

Ja en dan mn landcruiser ervoor en met afstandbediening op tijd ff lieren.. :D

 

@DJ

Ik heb 220.

Dank voor de linkjes. Denk alleen dat zeil gaat klapperen daar het niet te vangen is aan de zijkanten.

 

We denken verder.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klik

 

alu buizen met niet lichtdoorlatend doek gaat niet wapperen en is toch niet heel zwaar. Misschien zijn ze er ook met dunnere buizen. 3 x 4 meter

 

luchtfoto van de spot met begroeiing maken, deze op het doek laten drukken camouflage op z'n best van bovenaf dan. :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dreten,

 

Een kas zou mooiste zijn idd maar de beschikbare is niet groot genoeg waardoor je teveel ruimteverlies langs de wanden zou hebben maar mijn mening.

Als ie wel groot genoeg was dan had ik geen electrische oplossing nodig want dan had ik waarsch de financiele ruimte om m dagelijks in mn zwembroekje handmatig te bedienen.. :D

Ook is t me te opzichtig want bovenkant is te zien.

 

@groenvingert

Das n geniale alleen lijd ik aan n timingprobleem.. ;-) Met wind eroverheen ben ik ook bang dat t bij beetje flinke wind gaat vliegeren en klapperen..

 

@Hack

Ja en dan mn landcruiser ervoor en met afstandbediening op tijd ff lieren.. :D

 

@DJ

Ik heb 220.

Dank voor de linkjes. Denk alleen dat zeil gaat klapperen daar het niet te vangen is aan de zijkanten.

 

We denken verder.

Ik heb het verduistergordijn op een plank gemonteerd, zodat ik t geheel ook s winters makkelijk kan verwijderen., met een extra scheerlijntje aan beide zijden als t doek gesloten is zet ik t vast, gaat alles zonder veel moeite.Bij Ikea gekocht , goede gordijnen en stukken goedkoper dan bij de bouwmarkt. Mocht je er nogeens over nadenken, het is te doen hoor! :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan me haast niet voorstellen dat er geen verduister '' zakken " zijn.

 

denk hierbij aan een ademend matriaal dat een x percentage licht door latend is . de zak word om de plant geschoven , waardoor tegen de schemer de plant in de zak het donkere punt eerder bereikt zodat het voor de plant een uur savonds eerder donker is en smorgens een uur langer donker is .

 

iemand goede ideeen of ervaringen hiermee toevallig?

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/24/2018 at 9:43 PM, Ppkk said:

ik kan me haast niet voorstellen dat er geen verduister '' zakken " zijn.

 

denk hierbij aan een ademend matriaal dat een x percentage licht door latend is . de zak word om de plant geschoven , waardoor tegen de schemer de plant in de zak het donkere punt eerder bereikt zodat het voor de plant een uur savonds eerder donker is en smorgens een uur langer donker is .

 

iemand goede ideeen of ervaringen hiermee toevallig?

 

gr

Een speciaal voor het verduister proces ontworpen zak zou erg fijn zijn , maar bestaat nog niet voor zover ik weet .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer nieuw leven in dit topic te blazen , want nu zitten we in de relevante tijd van het jaar.

En ,   ik beantwoord ook vragen die al gesteld zijn !   Ik vind namelijk NIET dat we van iedereen moeten verwachten dat ze alle info al hebben doorgelezen en op

de juiste manier interpreteren en ook nog onthouden. 

 

Een goed verduisterings project is de moeite waard ,   het gaat je aanzienlijk betere wiet opleveren !!     

Het verschil met binnen geteelde wiet kan erg klein zijn.   Voor zelf rokende kleinschalige buiten kwekers zie ik een heel groot voordeel.

Volg de weersverwachting op de voet via bijvoorbeeld windguru en anticipeer op wat er komen gaat ,  start pas als goed weer aan gaat komen.

zeker wanneer je zaad hebt .  Dit heeft met verduisteren nog niets te maken , maar wel met logisch buiten telen in ons klimaat, en daar valt verduisteren ook onder.

We willen afbloeien in de periode met het grootste neerslagtekort !

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de afgelopen jaren hebben de mannen van de autoflower soortjes duidelijk een succesvolle reclamecampagne  gevoerd, 

er zijn veel kwekers die er nu gebruik van maken.

Maar ik zie nog steeds de voordelen van verduisteren, als het maar goed getimed wordt.  De verhoogde kans op budrot is er dan ook totaal niet

omdat je alleen verduistering toepast als de planten nog niet eens toppen hebben.

gemiddeld genomen zijn Juli en Augustus de maanden met het beste klimaat om in af te bloeien en vaak ook nog de 1e helft van september.

Het doel is de planten in deze periode volledig af te bloeien.

 

De niet auto flower soorten beginnen vaak in september pas zichtbare bloei te vertonen, en hebben dan nog zeker 2 volle maanden nodig om af te

bloeien  de 2e helft van september + heel oktober + zelfs een deel van november.

Het vocht, de kou en de lage lichtsterkte remmen de ontwikkeling van de toppen aanzienlijk.     

Een periode van 2 weken elke dag 2 uur verduisteren is alles dat nodig is om in de gunstige maanden af te bloeien!!!

Ook met autoflower soorten is een goede timing van groot belang , want ook dan wil je in de meest geschikte tijd afbloeien .

 

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je energie in dit onderwerp steekt! Ik ben echt totaal onervaren hiermee maar zie zeker ook die voordelen van de fotoperiode plant tov auto's. 

Hoeveel tijdswinst boek je ongeveer met die twee weken? Wanneer valt die periode?

Iets voor de overwegingen voor volgend jaar. Hoewel, ik heb nog 1 hollands hoop zaadje liggen. Is nu (nog) starten nog wel haalbaar?

Dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...