Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tokkie

Temperatuur

Recommended Posts

Toch mischien wel leuk om nu eens wat info uit te wisselen of en hoe wij onze temperatuur onder controle hebben met deze hittegolf.

Ik kijk wel ff of er animo is om eens te kijken hoe we zitten.

Zal zelf het goede voorbeeld geven.

 

Zat vannacht (met de lampen aan) op een max. van 31.8

Overdag (lampen uit) 25.8

 

Wie doet er mee?

 

Gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moederhok 32 graden lampen aan, 27 graden lampen uit

Bloeihok 28 graden lampen aan, 23 lampen uit

Stekkenbakken 26 lampen aan, 22 lampen uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, het is best handig om zo'n topic als deze te beginnen. Ik zit zelf met een aantal vragen, misschien kunnen jullie mij helpen.

 

Ik zit in mijn hokkie van 50 K2's onder 4 x 400 met 1000m3 afzuiging. Wat het misschien een beetje anders maakt is dat ik een hok in een kamer heb gemaakt. Opp. 1.80x 1.45 en hoogte 2.10 cm.

Toevoer van verse lucht is er wel want mijn raam of deur van het balkon staat met dit weer 24 uur open.

het probleem zit em ook en de afvoer die is gewoon in de kamer zelf en er is echt GEEN andere optie.

 

Ik zit op 34C lampen aan en draai ook 's nachts, en 24C lampen uit. soms schiet ie door naar 36C.

airco is ook geen optie geen plek in de kast.

Ik zit net 2 dagen in de bloei.

Lampen hangen ong. 60cm. van de toppen.

 

2 vragen:

 

- Gaan mijn "Honeys" het overleven?

- Wat is de beste plek om mijn meters te hangen om de temp. te meten? ( bijv. bij de toppen of tussen de bladeren of in de schaduw etc. dat is me nog onduidelijk)

 

Alvast bedankt!

 

Jah.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik zit nu ook nogsteeds beetje met de temperatuur ... ik draai savonds van 22.00 tot 10.00 maar zit zo met de lamp aan rond de 31 graden, en deze zakt dan langzaam terug (ik zuig de lucht van buiten) en overdags kan het ook wel eens rond de 28 graden zijn... omdat ik van buiten warme lucht aanzuig is het erg lastig die temp beetje onder controle te houde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik draai nog gewoon overdag :D

met lampen aan overdag was het gister ongeveer 32 graden en snachts met lampen uit 27 graden. geen grote problemen. temperatuur ligt bij mij deze dagen 2 'a3 graden hoger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

in mijn bloeihok werd het gisterennacht 33°, bij mijn moeders 31°.

ik snap niet goed hoe andere kwekers hun temp onder de 30 graden houden. Van waar halen jullie die koude lucht???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampen aan 29 a30 ,lampen uit pl.min 32. :blink: (ff remmen die hap) :P

 

kusjes fotografe

 

p.s. probeer altijd aan de schaduwkant je(inkomende) lucht te pakken bij deze temperaturen! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij 't moederhok direct van buiten staff, bloeihok loopt via een donkere ruimte met passieve inlaat. En stekken staan zo'n 2,5 meter onder de grond :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

m'n lampen draaien in de nacht en het was 26C met lampen aan en 28 met de lampen uit :D

 

de ingeblazen lucht wordt uit een kruipruimte getrokken :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Moederkast: lampen aan 28 lamp uit 25. Er hangen twee spaarlampen boven en dat is toch wel merkbaar. Heel weinig warmte van die lampen. :blink:

 

Kweekkast: lampen aan 31/32 (22:00 tot 10:00) lampen uit 26. Als ik de deuren open doe dan stijgt de temp gelijk een paar graden.

 

@Mikeh: da's helemaal toppie, inblaas uit de kruipruimte. Altijd steady tempje dan. :D

 

@Jahjoela: Wij hebben ook een hok in een kamer (op zolder) en blazen ook op zolder af. Tot voor kort hadden we ook passieve inlaat vanaf diezelfde zolder. Maar dan krijg je toch circulerende lucht wat zichzelf opwarmt. Dus nu hebben we een kleinere softbox als inlaat gemonteerd die via slangen bij een kier van ons zolderraam lucht van buiten haalt. En dan is het prima beheersbaar.

Bovendien haal ik tegen de middag de inlaat naar binnen en sluit alle ramen om de hitte buiten te houden. Eens kijken of dit het een beetje koel houdt. En we hebben best wel een nifty oplossing als inlaat bedacht wat misschien voor jou ook nog een idee is. Lekker onopvallend en zo kan je de deur gewoon blijven gebruiken. Kijk even bij mijn topic (link) dan zie je de opzet. Die bak kan ik dus ook eraf halen om lucht van binnen te zuigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MIss J bedankt voor de tips. En je topic is a hot one! ik zal hem blijven volgen.

 

Misschien nog iemand met tips?

 

BVD....

Share this post


Link to post
Share on other sites
MIss J bedankt voor de tips. En je topic is a hot one! ik zal hem blijven volgen.

 

Misschien nog iemand met tips?

 

BVD....

 

ik vries bakken met ijs in. en leg deze dan in mijn hok. scheelt tog weer een graad of 3, 4 :D

ciao :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb voor 1 hok een oude nog wel werkende koelkast gekocht.

 

in de deur heb ik 10 gaten geboord van 10cm doorsnee. (Talpa)

in de bovenplaat...waar het vriesvak zit heb ik een 125mm gat gemaakt.

 

de koelkast staat op het standje 3...ruimte is goed voor 180 sletjes met 6x 600watt

 

dit werkt voor dat hok prima....

 

nog een handig tipje....zorg dat je hok aan de schaduwkant van je hut zit....en haal je lucht daar vandaan waar de zon al geweest is...als je overdag kweekt.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een koelkast in je kweekruimte? Daar wordt het alleen maar warmer van, want de energie die het ding gebruikt wordt omgezet in warmte. In de koelkast wordt het kouder, erbuiten juist warmer. Een airco heeft toch ook een koelelement buiten de ruimte of je blaast de warme lucht direct uit je ruimte met een slang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

okay doe ik ook ff mee

 

s nachts met lampen aan...40 graden... ja 40 graden

overdag lichten en vent uit 30 ...beide min -max temp

Maar...ze zijn het vanaf het begin gewend, merk wel dat de waterbehoefte toeneemt met deze temperaturen.

 

sta na 3 dagen groei nou dikke week bloei, en geen gele bladpunten, helemaal niets ze doen het gewoon super, ze knallen de grond uit met goede bladontwikkeling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry dat ik mij hier tussen de betere kwekers meng, maarrrrrr het gaat wel over de temperatuur: is die buiten niet ook veels te warm nu? De planten op het balkon hangen er maar slapjes bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Tsssss @Vlinders: da's wel geinig om te horen. Wat voor soortje dan? En de lampen gewoon op de goede hoogte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi hoi

hier ook warm in hokje

heb lampen aan staan van 22.00 tot 10.00

heb er maar een paar uit gedaan

dus nu blijft temp goed wel iets te hoog

maarja morgen hangt er een airco in het voorportaal waar de lucht vandaan komt die het hok in gaat

hopelijk gaat het dan beter

zijn er hier meer die ervaring hebben met een airco in voorportaal ????????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjaaky,

 

Heb zelf geen ervaring met airco in het voorportaal maar een kennis van mij wel.

Die vond zelf dat er TE koude lucht in zo'n warm hok werd geblazen/gezogen en kreeg naar zijn mening zwakkere planten die vatbaarder waren voor allerlei ziektes en beestjes.

Is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek en uitsluitend de ervaring van maar 1 iemand.

Misschien dat er nog meer kwekers zijn die dezelfde ervaring hebben en dan zou het dus oppassen worden.

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

in mijn hok was het vandaag met de lampen uit 26 gr normaal is dat met lampen aan

kun je nagaan wat het word als ze aan hadden gestaan zeg pffffffft

 

 

eeeh nee geen ervaring met airco's in voor portaal

 

gr pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites
okay doe ik ook ff mee

 

s nachts met lampen aan...40 graden... ja 40 graden

overdag lichten en vent uit 30 ...beide min -max temp

Maar...ze zijn het vanaf het begin gewend, merk wel dat de waterbehoefte toeneemt met deze temperaturen.

 

sta na 3 dagen groei nou dikke week bloei, en geen gele bladpunten, helemaal niets ze doen het gewoon super, ze knallen de grond uit met goede bladontwikkeling

 

 

vlinders,

waarom doe je de ventilatie uit overdag?

Is toch beter om die aan te houden lijkt mij.

40 graden is echt warm hoor.Heb je echt geen opkrullend blad ?

Kan je niet wat meer afzuigen of je lampen wat hoger hangen?

Maar ja,als het zo ook goed gaat hoef je natuurlijk niets te veranderen.

Alleen zullen ze nog wel een week of 2 doorgroeien en of je dan ook alles onder controle kan houden vraag ik mij af.

In ieder geval.

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag overdag lampen uit(ventilatie en filter gewoon aan) zit ik op 27.4 graden

 

nu lampen aan (het is nu 1 uur) 32.4 graden.

 

Zo te zien vinden de dames het wel lekker.

Heb ze wel met de voetjes in zo'n 3 cm water/voeding gezet.

Lampen(600 watt) iets hoger gehangen.Nu ong. 70 cm.

 

Gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ tokkie

 

ik heb precies hetzelfde.. ook die temperatuur alleen overdags iets hoger... ook de lampen maar hoger gehangen (zie nog absoluut niks aan de planten dat ze het niet fijn vinden zoals bladpunten die verbranden ofzo).. heb meerdere ventillators in mijn hok staan nu zodat alles goed wordt rondgeblazen en maar hopen dat het weer wat beter gaat... alleen ben bang voor beesten in mijn hok met deze hitte..

 

@ThE WhiZ

dat idee met die koelkast vind ik een goede.. die ga ik onthouden :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag 26C lampen uit, en 34C op dit moment lampen aan.

 

Vraag:

 

Waar hangen jullie de meters om te meten? Tussen de bladeren, tegen de muur, of misschien bij de hoofdtop?

Kan iemand mij daarover inlichten?

 

Alvast bedankt!

 

Jah.

Share this post


Link to post
Share on other sites

priest,

 

Ja,dat is ook mijn angst(beesten) een beetje met dit warme(vochtige)klimaat.

Die koelkast :blink: ja.Opzich wel een idee maar wat iemand anders ook al schreef;dat ding produceert natuulijk ook warmte!!

 

 

Jahjoela,

Vroeger meette ik altijd bij de hoofdtop maar ben sinds kort gezwicht voor de argumenten van een paar collega kwekers hier die allemaal tussen/onder de bovenste bladeren meten.Dus niet direct onder de straling van de lamp.scheelt toch al gauw zo'n 2 a 3 graden.

 

 

We mogen toch langzaam maar zeker de conclusie gaan trekken dat niemand tot nu toe echt in de problemen komt met de hoge temperaturen,of durven die het hier niet te vermelden? :P

Ook kan je dus opmaken dat onze dames over het algemeen de wat hogere temp. van 32-34 makkelijk verdragen of zal het misschien uiteindelijk toch nog tot een vertraging gaan leiden?

Dat moeten we dus nog ff afwachten.

 

Veel suc6 allemaal :D

 

Gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...