Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

John Doe

Meten Is Weten

Recommended Posts

eh.. blumat ombouwen? 29 euri's.. en heb je nog aflezing op de sensor zelf ook. Lukt het niet dan heb je in ieder geval een leukte tensiometer erbij :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou opzich wel kunnen... da's ook niets anders dan een variabele weerstand.. Maar ik weet niet of hier de verschillen duidelijk genoeg zijn om door te lussen..->iemand die weet hoeveel er door zo'n tensiometer gaat? Daarnaast wil ik het programmatje als het een beetje werkt ook wel :smoke zoals het nu lijkt zeker goedkoper dan zo'n smscom vancontroler...

 

laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na wat knutselen werkt het nu!!

 

Ik heb een simpel web-paginatje gemaakt waarmee ik zelf een grafiek in elkaar kan klikken (welke lijnen getoond worden, hoe ver teruggekeken wordt, hoe groot de grafiek moet, etc)

 

gallery_5852_195_54989.png

Eerste grafiek toont de temperatuur in de bloeikast op tophoogte en onder het blad. Je ziet goed het verschil in temperatuur tussen deze twee plekken. Je ziet ook duidelijk om 22:00 de lampen aan springen. Vervolgens loopt tegen de ochtend de temperatuur op en om 10:00 springen de lampen weer uit. Dan zie je de temperatuur snel afkoelen en dan langzaam aan weer oplopen omdat de aanzuiglucht opwarmt.

 

gallery_5852_195_50846.png

In deze grafiek geef ik ook nog de temperatuur van de aanzuiglucht weer. Normaal gesproken zuigen we van buiten aan. In feite zie je hier dus gewoon de buitentemperatuur. In de ochtend zie je dat de temperatuur hard oploopt doordat het buiten warm wordt. Uiteindelijk besluit ik dan om 13:00 om de aanzuig weg te halen bij het raam en vanuit het huis zelf aan te zuigen. Je ziet dan de aanzuigtemperatuur ineens flink dalen. Ook zie je dat de opwarming van de bloeikast dan wordt stopgezet en das een goede zaak.

 

gallery_5852_195_84037.png

Bij deze derde grafiek toon ik ook de andere temperatuur-sensoren. Eentje op tophoogte in de moederkast en eentje in de stekkenkast. Dat schommelen van de temperatuur in de stekkenkast komt door de luchtbevochtiger. Die heeft een eigen hygrostaat. Wanneer de lucht te droog wordt dan springt ie aan. Dan wordt de lucht vochtiger maar koelt ook gelijk af. Na een tijdje springt de bevochtiger weer uit en warmt de lucht weer langzaam op.

 

gallery_5852_195_27406.png

Deze grafiek toont alleen de relatieve luchtvochtigheid in de bloeikast op tophoogte.

 

gallery_5852_195_2138.png

Deze grafiek toont alles wat ik op dit moment kan meten en berekenen. Je ziet alle temperatuur-sensoren terug en de relatieve luchtvochtigheid. Het douwpunt wordt ook weergegeven en dat wordt berekend uit de gemeten temperatuur en luchtvochtigheid.

 

gallery_5852_195_60990.png

Deze laatste grafiek geeft alleen de laatste 3 uur aan. Je ziet daar duidelijk de temp. daling van de aanzuig, toen ik de aanzuig naar binnen heb gelegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk daar kan je wel wat mee en zie je duidelijk wanneer de problemen exact komen.

Zo dat je bv de lampen eerder/later schakel om een gelijkmatiger verloop te krijgen.

Lol ik voel me net op mijn werk met al die trendjes.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep,

 

Lampen zouden wellicht iets eerder kunnen draaien. Gaan nu van 22:00 tot 10:00. Blijkbaar heeft ie geen moeite met de temp. 's avonds om 10 uur, maar warmt het 's ochtends al wel flink op. Misschien maar eens van 21:00 tot 09:00 gaan proberen.

 

Nou staat de klimaat-controller ook nog hoog ingesteld. Met die warme dagen hebben we die wat hoger gezet, want anders staat ie constant op 100% te blazen en dat heeft weinig nut.

 

Misschien dat ie 's nachts wel gewoon op het ingestelde minimum draait en dat ie 's ochtends pas wat harder begint te lopen omdat het opwarmt. Als dat zo is, dan zou ik ook de controller wat lager kunnen instellen, want dan heeft ie nog genoeg capaciteit over.

 

Maar goed; dit soort grafiekjes maakt het mogelijk om daar eens mee te experimenteren om te zien wat dan het resultaat is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he gaaf man! Nou nog wat logica er omheen bouwen en je kunt met vakantie :verrygood. Waarom loopt de temperatuur in je stekkenkastje zo op overigens ('s nachts)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was vanaf 02:00. Toen gingen we naar bed. Ik heb me ook verbaasd over die piek in temperatuur. Zal wel komen doordat de deuren beneden in huis dan dicht gaan en de "tocht" weg is.

Dat stekkenkastje zuigt gewoon lucht van zolder en blaast daar ook weer af. Blijkbaar heeft die nogal profijt van open staande deuren en ramen lager in het huis.

Nou hangt dat stekkenkastje ook in het trapgat, misschien heeft dat er wat mee te maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey dit is gruwelijk zat er laatst aan te denken of dit mogelijk was schijnaar wel dus :wOOt

 

klopt het nou dat je die printplaat kant en klaar kooppt en los de stekkers en sensoren erbij

en is dat programeren te doen of meot je dan al meteen infomaticus zijn

 

mvgr lip

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dit topic alweer 2 jaar geleden? daimn sun.. :wOOt

 

(bump?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dacht mischien ff nieuw leven inblazen mischien zijn er verdere ontwikkelingen :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...