Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

John Doe

Meten Is Weten

Recommended Posts

Ik ben maar weer eens begonnen aan het volgende experiment. Ik heb net wat spullen besteld om met een oude computer temperatuur en luchtvochtigheid te kunnen meten. Ik ben daar al langer naar op zoek, maar kon alleen maar hele dure kant-en-klare oplossingen vinden of ik kwam in een hele doos losse electronica die je zelf maar op een printplaat moest zien te krijgen.

 

Ik zocht eigenlijk iets er tussenin en heb nu (hopelijk) een voordelig alternatief gevonden. Een amerikaan die zelf kleine printplaatjes maakt met de benodigde elektronica. Je kunt die dingetjes aansluiten op een USB of seriele poort en dan met je PC alle waarden uitlezen.

 

Ik heb net zo'n ding besteld:

ser_io.jpg

 

Idee is om continue de temperatuur en luchtvochtigheid te meten en dan met dit soort grafiekjes te komen:

hddtemp_overview.png

 

In ieder geval weer een leuk hobby projectje om de nodige uurtjes in te steken. Ik zal hier wel eens laten horen hoe het me af gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

John als je het goed werkend krijgt wil ik er 1 van je kopen, ben zelf al eerder met dit soort dingen bezig geweest maar helaas geen suc6...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hygrosens heeft hier oook niet te dure spullen voor: http://www.hygrosens.com/index.php?id=37 - de interface en de meeste sensors zijn ook bij Conrad te koop, inclusief analyse software.

 

edit: En kijk een hier :blink: http://www.testequipmentdepot.com/extech/humidity/rh520.htm met dauwpunt en al..

rh520.jpg

 

En een pagina hoger zit helemaal een luilekkerland.. http://www.testequipmentdepot.com/extech/humidity/index.htm

 

Maar laten we wel wezen.. volgens mij is John zijn oplossing een stúk goedkoper! Ben benieuw, ga het volgen. :D

 

Edit 2: Ik ben eens aan het rondbanjeren op die duitse Hygrosens site, maar daar zitten heel interessante spulletjes bij! Zo hebben ze naast complete sets (vor 159 euro inclusief sensors en software, zie de link http://www.hygrosens.com/index.php?id=6) ook losse seriële en USB sensors die je zo in je computer kunt steken en ook procesbesturingssoftware. Uiteraard ook de nodige I/O kaarten en de prijs valt me echt alles mee! Volgens mij moet je hier je computergestuurde kweekruimte mee op kunnen zetten :P

 

Edit 3: Tjonge.. ik ging eens zoeken op hygrosens op het internet.. Er is ook veel voor Unix beschikbaar John (handig als je een oude PC hebt). De mooiste grafische module vond ik hier: http://oss.oetiker.ch/rrdtool/index.en.html. Effe googlen (jouw voorbeeldgrafiekje is daar ook mee gemaakt overigens)

 

Wat grafiekjes van een nederlander die een en ander ook gebruikt: http://theyosh.demon.nl/rrdtool/Kweekkast.html

voorbeeld:

Kweekkast-week.png

 

Link naar complete temp/hydro module datasheet: http://www.brianlane.com/software/hygrosen...LOG_SMD_dbe.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Leuk he, die meetmanie van JD :D Ik mis alleen nog een conitnue meting van ph en ec van mijn grondje. En eigenlijk zou ik ook een manier willen om de plantengroei te registreren. Want we willen natuurlijk alles kunnen herleiden naar de plantjes toch? Helemaal uit je printplaat zeg maar :blink:

 

Maar, ons kennende, zal dat slechts een kwestie van tijd zijn. We hebben al zitten brainstormen over een manier om de hoogte van de planten te meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet te stuiten... kijk eens wat je voor 149 euro kunt kopen incl. software:

 

121636_LB_00_FB.EPS.jpg

 

Meter bij Conrad 1 - 149 euri's

 

Of zelfs voor 54 euro inclusief software:

 

100716_RB_00_FB.EPS.jpg

 

Meter bij Conrad 2 - 54 euri's

 

Daar kun je volgens mij niet meer zelf tegenaan bouwen. Alleen nog de juiste software erbij en een relais / dimmer kaartje en je bent klaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :D

 

Die dingen bij Conrad zien er ook niet onaardig uit, maar dat is de controller en sensor in 1 apparaat. Ik kan straks tientallen of honderden sensoren aansluiten. Ik ben dus ook van plan op meerdere plaatsen te gaan meten (verschillende plekken in de bloeikast, in de moederkast, in de luchtstroom van de inblaas, etc.)

 

Ik ben inderdaad van plan om rrdtool te gaan gebruiken. Ik heb daar vanuit mijn werk al ervaring mee en er kan inderdaad heel veel mee.

 

Daarbij is het weer een leuk hobby projectje. Ik ga jullie zeker op de hoogte houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga het zeker volgen! Succes! Overigens heeft hygrosens (ook) een systeem dat werkt op een 3 draads bus, welke afzonderlijke sensors kan identificeren en USB aansluitbaar is. Heb je trouwens een linkje naar wat meer info over die amerikaan?

 

Die grote heeft overigens een afneembare sensor, zo kun je de sensor in je hok hangen en het dsplay er buiten.

 

Hmm.. voor mijn winterteeltje onder TL staks ga ik toch maar die van 54 aanschaffen denk ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het voor jullie ook leuk om te kijken naar Phidgets. Dat is ook een printplaatje, waar je heel gemakkelijk verschillende sensoren op kan zetten. Plug and Play. Als je dan ook nog een beetje verstand hebt van actionscript van Macromedia Flash, kan je leuke dingen maken. Ben alleen bang dat de sensoren een beetje beperkt zijn voor jullie....Phidgets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het spul is inmiddels verstuurd vanuit de Ustided Nates of America. Nog een paar dagen geduld voor ik het dus in huis heb. Wel jammer dat ik vrijdag voor een weekje naar het buitenland vertrekt.

 

Zal dus even moeten wachten tot eind juni voor ik echt aan de slag kan

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit ga ik volgen.

lijkt me wel tof om achter mn pc dingen te kunnen regelen zoals water geven,afzuiging ,ph/ec,etc etc.

2 jaar terug stond er volgens mij ook in de soft secrets of de essensie een stuk over iemand die zn hok compleet had aangestuurd met een (!)commodore 64 waar hij zelf het programma voor had geschreven.

dat programma rekende de luchtvochtigheid en temp uit en stuurde zo de afzuiger iets sneller draaiende,en nog wat meer vage dingen.

het hok was bijna volautomatisch,de commodore deed t werk voor m,inclusief uitrekenen.

hij kon zelfs via t internet op elke plek van de wereld zijn hok regelen en inzien.

succes met t experiment,ik ga dit in ieder geval volgen.

greets

lee

:blink: :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk experimentje..

goed bezig!

heb zelf ook eventjes rond gekeken..

Conrad heeft ook meet software misschien heb je er iets aan..

 

DMM PROFILAB SOFTWARE

Bestnr.: 122203 - 89

 

ik ga je volgen :D

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het spul is binnen. Alleen komt het een beetje rot uit dat ik morgenochtend voor een week naar het buitenland moet voor m'n werk. Nou heb ik alles binnen en wil ik natuurlijk gelijk aan de slag. :D

Toch maar even een weekje geduld :blink:

 

Even nog twee fototjes van het hele setje en een close-up van het printplaatje zelf met 1 temp+LV sensor en nog vier losse temp. sensors voor her en der in de kast, aanzuig en afzuig.

 

gallery_5852_58_17109.jpg

 

gallery_5852_58_56510.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig die john doe :D

 

Hoe ijk je dit soort apparatuur?

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe ijk je dit soort apparatuur?

 

Niet, vrees ik :D

 

Hij geeft de temperatuur terug per 0.03125 graden. Dat lijkt heel nauwkeurig maar de specificaties van die dingen geeft aan dat er een maximale afwijking van een halve graad in zit. Nou heb ik niet het idee dat die goedkope temp. metertjes bij de growshop zo veel nauwkeuriger zijn.

 

Ik moet er natuurlijk wat software omheen bouwen en misschien maak ik het daarin wel mogelijk om per sensor een afwijking vast te leggen, zodat ik die correctie altijd toepas. Je zou dan eenmalig iedere sensor moeten calibreren met behulp van een zeker-te-weten nauwkeurige thermometer er naast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet nu echt weg naar een afspraak, maar kon het toch niet laten om alles even snel aan te sluiten en mijn eerste temp. meting te doen. Kind kan de was doen:

gallery_5852_58_5664.jpg

 

In de kast waar de computer staat is het blijkbaar een graad of 28. Dat kan wel kloppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He super! Nou kun je met een gerust hart effe een weekje weg! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

John Doe hoe staat het met je project?

ik ben best wel benieuwd

(ben denk ik niet de enigste hier..)

 

ciao :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt wat te gaan worden. Ik heb nu pas 1 temp. sensor aangesloten en het hele apparaat ligt nog in de kast waar ook de computer staat.

 

Ik heb even snel wat in elkaar geknutseld met RRDTool en een Phyton script. Dat werkt op zich wel, maar Puthon werd me iets te ingewikkeld. Ik ben nu dus bezig om alles in Java te schrijven en het zo op te zetten dat iemand het ook kan gebruiken met een andere opzet.

 

Zal nog wel even duren voor alles echt goed werkt, maar het eerste begin is er. Zie hieronder een plaatje met de metingen van mijn ene temp.sensor. Je ziet aan de grafiek dat ik nog aan het klooien ben en het meten af en toe uit heb staan, maar het idee is er.

 

Uiteindelijk heb ik nu 5 temp.sensors en 1 gecombineerde temp+LV sensor. Ik kan straks dus op een hoop verschillende plaatsen de temperatuur meten.

 

 

gallery_5852_58_42293.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

We're not worthy ! *buig* :bier

 

Het zou ook heel nuttig zijn om zo'n metingen te doen met tensiometers. Nog een duwtje en je bent binnen. :D

 

greetz tjieler :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als iemand hier een (simpele) tensiometer weet te vinden die gewoon een variabel voltage afgeeft wat overeenkomst met de gemeten waarde, dan kan ik dat wel weer inlezen met een A/D converter. Ik wil ook nog eens gaan kijken of ik op die manier kan meten op hoeveel % mijn afzuiger staat te draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's wel precies wat ik bedoel, maar wel even schrikken van de prijs. 281 euro voor zo'n ding! Moet wel een beetje low budget blijven.

 

Daar kost een temperatuur-sensor trouwens ook 40 euro en ik ben nu 4,50 euro kwijt :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...