Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cannakid

Bewatering

Recommended Posts

Ik heb altijd begrepen dat het he beste is om je buitenplanten 's morgens water te geven. In de avond, als de dames gaan slapen en het meeste water gebruikt is, laat dat het meeste lucht in je grond (wat ik er van begrepen heb). Kan iemand dat bevestigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je het water het beste zo veel mogelijk moet verdelen over de gehele dag . Al het water in één keer geven geeft al snel te natte grond .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te natte grond kan nooit als je gaten onderin je potten hebt!!

Mag toch aannemen dat iedereen dat heeft :D

Al het overtollige water moet weg kunnen lopen!!

 

Gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gebeurt alleen wanneer je potten zijn volgeworteld. Als dat nog niet zo is neemt je grond veel meer water op en loopt het er niet linea recta onderuit. Kvind het trouwens zwaar irritant, geef je water, loopt bijna alles er weer uit. Kprobeer altijd eerst een beetje water te geven zodat de grond daarna bij de echte waterbeurt makkelijker absorbeert.

 

Leidingwater hier ligt trouwens gewoon rond de 6.5, khoef er zelf niks aan te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Monkey,

 

Dus jij werkt met een ph van 6.5?

Is naar mijn idee toch een beetje hoog.

Ik vind dat ik zelf al aan de hoge kant zit met mijn 6.3 en ben dit keer dan ook naar 6.0 gegaan(op aarde)

Trouwens wel uitzonderlijk hoor,leidingwater met een ph van 6.5 !!

Welk gebied van Nederland zit je?Helemaal in het zuiden zeker?

 

 

Gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omgeving amsterdam. Maar eeuh, kan er natuurlijk ook een halve graad vanaf zitten ofzo, kheb het getest met van die strippies, dingen gaven wel 3 keer hetzelfde aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok,

 

Ik zit ook vlak bij A'dam en heb hier een ph van 7.2

Gemeten met een ph meter

 

Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rotterdam 7,8... Niet zo heel erg want mijn grond is redelijk zuur, scheelt weer in de kalk bijstrooien :D - meet de PH van mijn grond inmiddels.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Te natte grond kan nooit als je gaten onderin je potten hebt!!

Mag toch aannemen dat iedereen dat heeft :D

Al het overtollige water moet weg kunnen lopen!!

 

Gr.Tokkie

 

Daar denk ik heel anders over !! vele grondsoorten hebben de eigenschap meer water vast te houden dan voor Cannabis goed is . Steenwol en cocos slabs die eigenschap niet ,ze laten het overschot aan water los .

 

Niet voor niets is er de tensiometer toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat gebeurt alleen wanneer je potten zijn volgeworteld. Als dat nog niet zo is neemt je grond veel meer water op en loopt het er niet linea recta onderuit. Kvind het trouwens zwaar irritant, geef je water, loopt bijna alles er weer uit. Kprobeer altijd eerst een beetje water te geven zodat de grond daarna bij de echte waterbeurt makkelijker absorbeert.

 

Precies , je bedoeld toch dat bijna droge of droge grond eerst geen water opzuigt zodat het gelijk uit de pot dondert ?

fijne kleikorrels helpen dit probleem voorkomen, maar geeft weer nadeel bij overbewatering.

 

Die ph stripjes vind ik zeer handig om de ph in je grond(waar he tte slotte om draait) heel makkelijk te kunnen bepalen . Via gaten in de zijkant van de bak of kuip meet ik dan de ph door zo'n strip een tijdje tegen de grond te duwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb enkele dagen geleden ook teveel water gegeven, met als gevolg gele onderste bladeren en bruine bladpunten. Daardoor ben ik nu bang om opnieuw te veel geven. Mijn potten staan nu al enkele dagen uit te drogen.

Foto-YNSDZ3IV.jpg

Foto-GW4LF8US.jpg

Ik heb deze morgen al mijn potten eens op de weegschaal gezet en ze weegden allemaal rond de 520-530 gram. Ik heb dan eenzelfde pot gevuld met verse zaai- en stekgrond (dezelfde als waar mijn plantjes in staan), en die weegt 594 gram. Mijn potten wegen nu dus een 60 gram minder dan potten met verse aarde.

 

Als ik nu mijn plantjes water geef tot ze evenveel wegen als de pot met verse aarde, zou ik dan nog kans kunnen hebben op overwatering? Dit zou dus op een 60 mL/ plant komen. Mijn potten zijn 13cm diameter en 12cm hoog.

 

En zou ik ze nu al licht mogen bijvoeden (BN grond supermix 1/4 dosis)? Ze staan nu 3 1/2 week op zaai-en stekgrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daar denk ik heel anders over !! vele grondsoorten hebben de eigenschap meer water vast te houden dan voor Cannabis goed is . Steenwol en cocos slabs die eigenschap niet ,ze laten het overschot aan water los .

 

Niet voor niets is er de tensiometer toch?

 

Die tensiometer is er toch niet speciaal voor wietkwekers? :D

Die is er naar mijn mening eerder voor huis-tuin en keuken gebruik

Maar dan heb ik zeker een betere grondsoort(bcuzz) want die houdt zeker niet teveel water vast!!

 

tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehh.. tokkie.. Ik heb echt super grond hoor... maar met al die regen houdt die toch veel te veel water vast! En voor huis-tuin-en-keuken gebruik ben ik het ook niet met je eens. Ben echt geschrokken van het vocht in mijn grond. En zonder tensiometer was ik daar niet achtergekomen, de toplaag lijkt verdacht droog, daar kun je niets aan aflezen. De mate waarin grond vocht vasthoudt is volgens mij niet bepalend voor de kwaliteit van de grond, wel een onderdeel ervan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

whazzup,

Tuurlijk is die tensiometer een handig hulpmiddel,maar wat ik bedoel is dat hij niet speciaal en alleen voor wietkwekers is uitgevonden :P

Verder moet ik je zeggen dat ik dat probleem van teveel vocht vasthouden echt niet heb.

Ik laat mijn bak 1 x in de 3 dagen vollopen met zo'n 3 cm water/voeding en dat is na een paar uur wel opgezogen maar dan laat ik ze de 2-de dag lekker verder opdrogen en de 3-de dag zijn mijn potten weer zo ligt dat ik weet dat ik weer opnieuw kan vullen.

Ik werk heel erg veel op gevoel(groene vingers noemen we dat toch?)

Het resultaat (en daar gaat het uiteindelijk om toch?) is altijd goed :D

 

ach,ieder zijn eigen manier zullen we maar zeggen :blink:

 

Gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het water vanonder uit laten zuigen door de pot in een schaal met water te zetten, werkt dat ook goed als je kleikorrels onder in je pot hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Water wat een dag heeft gerust is op een aantal punten beter dan direct uit de kraan.

 

Gooi je discus vis in een emmer vers kraanwater en de vis gaat dood .....

 

Als aqauriafreak zal ieder weten dat het kraanwater is malo goedje is, rusten is beter voor de temp, de ph, ec.

Water leeft ook een beetje, stilstaand water rot.

Na een dag rust de ph afzuren en je vis zal niet alleen zwemmen maar ook voortplanten.

 

1 discus vis kost 100 gulden.....

 

Gaan we poken of vissen kweken ?

 

TAW

 

ps: Ik zit hier in amsterdam ... PH is 8.0 ....

 

Dus Kingmokum ? Wat geef jij ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tokkie: Tja, wat jij doet is gecontroleerde waterafgifte dus je reguleert het zelf. Bij buitenkweek echter hebben we die luxe niet :D . ipv 3 cm water eronder staat het (bij wijze van spreken) ónder 3 cm water als het plenst lol (en dat 5 dagen achter elkaar). Bovendien, met ingegraven potten is de afwatering gewoon slecht. Ik ga vandaag proberen om mijn potten tijdelijk weer úit de grond te krijgen om het vocht er nu eens eindelijk uit te krijgen en mijn wortels een kans te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

whazzup,

ja,ik had pas later in de gaten dat jij het over ingegraven potten had.

Natuurlijk praat je dan over totaal andere omstandigheden.

Is het geen goed idee om een laag zand onder je potten aan te brengen als een soort van drainage?

Ik weet dat ze dat bij voetbalvelden ook altijd doen!!

Of een drainagebuis onder je potten?

Zit maar wat hardop mee te denken hoor :D

 

Suc6 tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ The Afghany Warrior

 

Hoe lang mag het water voor mijn dames eigenlijk max.stil staan voor dat het gaat rotten? :D ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tokkie: ik heb een flinke laag kleikorrels onderin liggen om de vochtigheid stabiel te houden. Lol dat helpt ook niet mee. Maar komt goed hoor. Vorig jaar tenslotte ook. Uitgraven en een lading zand zie ik eigenlijk niet zo zitten. Het watert wel af maar langzaam. Vorig jaar heb ik ook nooit water onder uit mijn potten gehad toen ze nog op het droge stonden. Komt goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadelen: - Niet geschikt voor bio voeding - de slangen slibben dicht

 

Dus de voeding van biobizz kan niet gebruikt worden in combinatie met dat blumat systeem?

en zo nee welke voedingslijn dan wel, of moet je alle voeding appart toevoegen?

 

Ik zit zelf te denken om voor 12 planten 12 kamerplant blumat's te kopen. Lijkt me ideaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh ik zie nu dat die kamerplant uitvoering niet met voedingsvat werkt

ik met dus het normale systeem hebben

ik twijvel alleen nog tussen gewone of extra groot

 

ik gebruik 6,5 liter potten van 18x18x22 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

6,5 liter pot?? da's wel klein hoor! Maar daarvoor kun je prima de korte blumats gebruiken. Ik ken biobizz niet zo goed, maar op het moment dat er organisch materiaal in je voeding zit (grote deeltjes, die kunnen gaan klonteren / slaan neer) is het niet geschikt voor de blumat. Het slangetje waar het water doorheen gaat bij de sensor is daarvoor gewoon te dun.

 

BioNova adviseert voor dit soort systemen hydro voedsel overigens (zie www.bionova.nl)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zijn niet hele grote potten maar kwam wel mooi uit met de maat

zijn volgens mij ook iets groter hoor past wel 7 liter in

 

ik las net dat er meer mensen zijn die biobizz en blumat gebruiken ik ga het wel proberen kan altijd nog overstappen op andere voeding.

 

Heel erg bedankt voor het advies ik post wel eens een foto en de resultaten

Share this post


Link to post
Share on other sites
@tokkie: Tja, wat jij doet is gecontroleerde waterafgifte dus je reguleert het zelf. Bij buitenkweek echter hebben we die luxe niet ;) . ipv 3 cm water eronder staat het (bij wijze van spreken) ónder 3 cm water als het plenst lol (en dat 5 dagen achter elkaar). Bovendien, met ingegraven potten is de afwatering gewoon slecht. Ik ga vandaag proberen om mijn potten tijdelijk weer úit de grond te krijgen om het vocht er nu eens eindelijk uit te krijgen en mijn wortels een kans te geven.

 

Eerst een paar scheppen grof grind/split in het gat, en daar de potten bovenop misschien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...