Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cannakid

Bewatering

Recommended Posts

soca: is al opgelost.. oude post.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is er een ideaal tijdstip om ze water te geven? s'ochtends of s'avonds bijvoorbeeld?

Verder, ik geef ze leidingwater en dit laat ik altijd eerst minimaal 24 uur staan in de gieter. Dat is toch ook goed? Kan iemand vertellen waarom (of waarom niet). Ik heb buitenplanten trouwens.

 

Zoals TAW heb ik dit ook uit de aquariumwereld gehoord. Onder andere de chloor (voor de hygiëne van het drinkwaternet) verdampt sneller dan het water zelf. Dus na een tijdje ligt de concentratie al veel lager en dat is wel beter voor de dames lijkt me. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lijkt me ook .

 

Over bewatering :

Voor de kweek op grond vind ik een grondvochtmeter belangrijker dan een EC meter . De EC waarde rond de wortels in de grond kun je toch niet meten .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt ervan af waar je woont. In Amsterdam hoeft geen chloor in het water te zitten omdat het eerst in de duinen wordt gefilterd. In Rotterdam gebruiken ze oppervlaktewater en daar wordt wel chloor gebruikt om bacteriën te doden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou, ik vond dat er de laatste tijd wel erg veel vragen kwamen over het watergeven van de planten. Vandaar dat ik dit ff heb gemaakt.

Bewatering

Algemeen

Water geven kan op vele manieren. In dit topic worden alle manieren behandeld en worden de voor- en nadelen besproken. Het meten van het water gaat meestal per ml. Planten hebben naarmate ze groter worden steeds meer water+voedingsstoffen nodig. Het aantal ml dat men de plant dient te geven, hangt af van een aantal dingen:

1) De soort en eigenschappen van de plant

2) De grootte van de pot (zorg altijd dat er drainagegaten in de onderkant van de pot zitten, zodat overtollig water weg kan stromen)

3) De grootte van de plant zelf

4) Het medium waarin de plant staat

5) Het weer (bij droog weer hebben de planten natuurlijk meer vocht nodig)

 

Het is noodzakelijk dat er goed wordt gelet op deze factoren zodat de kans op uitdroging of overbewatering minimaal blijft.

Uitdroging:

gallery_5319_52_26089.jpg

De verschijnselen van uitdrogen en overbewatering zijn ongeveer hetzelfde. Bij uitdroging laat de plant zijn balderen hangen en word de bovenste laag hard en droog. Als de plant last heeft van uitdroging is het het beste om ze een flinke scheut water te geven en ze daarna in een schaal te zetten. Giet de schaal vol met water en laat de plant het water zelf aanzuigen. Na ongeveer een uur zal de schaal vrijwel tot helemaal leeg zijn. Als het goed is voelt de pot zwaar aan. Dit wil zeggen dat er genoeg water in de grond zit en dat de plant genoeg heeft gehad.

Overbewatering:

image008.jpg

Net als bij uitdroging laat de plant bij overbewatering zijn bladeren hangen. Dit komt doordat er te weinig zuurstof bij de wortels kan komen. Het verschil tussen uitdroging en overbewatering is dat bij overbewatering de bladeren geler worden en de bladeren krijgen geen harde toplaag.

 

De “Tensiometer” is een handig hulpmiddel om te kunnen bepalen of de

grond vochtig genoeg is. Het geeft in “mBar” aan hoe vochtig de

grond is, het is zo een stuk makkelijker te bepalen waneer de planten weer

water nodig hebben. Probeer de vochtigheid tussen de 80 en 140mBar te

houden.

Water geven met de hand

De meest gebruikelijke manier van water geven is het water geven met de hand. Dit doet men met behulp van bijvoorbeeld een maatbeker of gieter. Als er met de hand water wordt gegeven is het makkelijk en duidelijk af te meten hoeveel de planten per keer toegediend krijgen. Veel kwekers maken gebruik van een waterton als ze met de hand water geven. Deze tonnen zijn er in vele soorten en maten. In het begin van de kweek wordt er bepaald hoelang er gaat worden gegroeid. Dan word het aantal ml per keer per plant bepaalt en zo kan er makkelijk worden uitgerekend met hoeveel water de ton moet worden gevuld.

Bijvoorbeeld:

Er worden 20 planten gekweekt die in totaal 2weken worden voorgegroeid. Ze krijgen iedere dag water en per keer krijgen ze allemaal 200ml. Dan is dus de som: 20(planten)x200(ml)x2(weken)= 5600ml

De ton moet dus gevuld worden met 56liter water.

 

Zorg ervoor dat er in de ton een tonverwarmer, circulatiepomp en eventueel een dompelpomp met sproeikop zitten.

Tonverwarmer: deze zorgt ervoor dat het water rond de 22graden blijft.

Circulatiepomp: deze zorgt voor een constante menging van water en voeding

Dompelpomp+Sproeikop: maakt het water geven een stuk gemakkelijker.

Van onder water geven

Een methode die niet veel wordt gebruikt, maar wel zeer handig is, is van onder water geven. Onder iedere pot wordt een schaal gezet. Deze worden volgegooid met water. Zo kan de plant het door de gaten in de onderkant opnemen. Het nut hiervan is dat er nooit teveel water wordt gegeven, omdat als de plant genoeg water heeft er geen water meer wordt aangezogen. Nog een voordeel is dat de lv hoog blijft doordat er ook een deel van het water uit de schalen wordt verdampt en in de lucht komt. En nóg een voordeel is dat niet bij iedere waterbeurt de afvalstoffen van de plant mee terug het medium worden in gespoeld. De plant scheid afvalstoffen af en deze komen rond de stam terecht. Als de plant water krijgt van boven worden deze afvalstoffen steeds weer mee de grond in gespoeld. De wiet wordt hierdoor “scherper” en je krijgt meer kans op hoestbuien.

Bewateringsysteem

Vooral bij grote kweken wordt vaak een bewateringsysteem gebruikt. Dit omdat tijdens de kweekperiode de planten steeds voller en bossiger zullen worden en je er zo moeilijk of niet meer bij kunt komen. Een bewateringsysteem bestaat uit 1 lange dikke, rubberen buis die aan de zijkanten een heleboel kleinere slangetjes heeft. Aan het uiteinde van deze kleinere slangetjes zit een soort sproeikopje. Deze worden in iedere pot in de aarde vast gezet en zo word iedere plant van water voorzien. Een nadeel van zo’n systeem is dat het nog wel eens wil gebeuren dat 1 of meerdere slangetjes dichtslippen op watvoor manier dan ook. De plant krijgt dan dus geen water meer en zal uitdrogen.

 

Geldt dit ook voor je plantjes in de groei of alleen voor plantjes in de bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hangt ervan af waar je woont. In Amsterdam hoeft geen chloor in het water te zitten omdat het eerst in de duinen wordt gefilterd. In Rotterdam gebruiken ze oppervlaktewater en daar wordt wel chloor gebruikt om bacteriën te doden.

Klopt, heel sporadisch schijnt in Rotterdam nog wel eens Chloor in het drinkwater te zitten. Ozon wordt tegenwoordig meer gebruikt voor desinfectie.

 

 

 

 

Geldt dit ook voor je plantjes in de groei of alleen voor plantjes in de bloei?

Gewoon je groene vinger in de grond drukken, dan voel je wel of er water bij moet. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geef ook van onder water met een ph van6,5 gaan bij jullie na het water geven ook de bladeren slap hangen ra ra hoe kan dat ?

 

groetjes Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik geef ook van onder water met een ph van6,5 gaan bij jullie na het water geven ook de bladeren slap hangen ra ra hoe kan dat ?

 

groetjes Tim

 

 

Iets te weinig info voor een goed advies ;)

 

Om te beginnen vind ik de ph aan de hoge kant.

5.8-6.1 is beter :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iets te weinig info voor een goed advies <_<

 

Om te beginnen vind ik de ph aan de hoge kant.

5.8-6.1 is beter :wOOt

Voor het kweken op aarde is een pH van 6,5 in het voedingsvat

juist goed! De pH in het voedingsvat en de uiteindelijke pH in de

aarde zijn namelijk niet hetzelfde. Als de pH in je voedingsvat 6,5

is dan kan deze in de aarde zelf wel 6,0 zijn. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb sinds kort een ph meter (milwaukee ph52). Sinds de eerste keer dat ik hem gebruikte na het ijken, gaf deze aan dat het kraanwater ph 7,8 is. Na een paar weken en een paar keer ijken verder, gaf mijn meter deze week aan dat het kraanwater met ph 7 uit de kraan komt.

 

Als ik mijn meter nu in een zakje ijkvloeistof steekt geeft ie precies aan wat er op het zakje staat ph 7 of 4. Dus die moet kloppen.

 

Is zo'n plotselinge ph-verandering in drinkwater normaal???

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik geef ook van onder water met een ph van6,5 gaan bij jullie na het water geven ook de bladeren slap hangen ra ra hoe kan dat ?

 

groetjes Tim

ik heb dat ook wel is en dan na een uurtje staan ze weer omhoog waardoor het komt weet ik niet precies

te koud water

te droge grond

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo

 

te koud water is het niet ongeveer 22 23 graden celcius

en heb 11 liter potten met allmix

 

groetjes tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

FF snel vraagje ik had geen tijd op het op te zoeken omdak ik bij iemand anders op de pc zit. Maar water geven van onder van wanneer kan je dit beginnen doen.

Mijn plantjes zijn nog maar 5 dagen geleden overgpot in 11L potten. Ze zijn ongeveer zo'n 2-3 weken oud.

Kan ik nu al van onder water geven of zijn die wortels hier nog niet genoeg voor ontwikkeld

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wortels gaan net zo lang zoeken tot ze het vinden, dus ja kan al.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kleine toevoeging voor de bewateringssystemen. Ik gebruik de Blumats.

Nadelen:

 

- Niet geschikt voor bio voeding - de slangen slibben dicht

- Als je het vanaf de kraan doet (met een drukregelaar) kun je geen meststoffen toevoegen. Ik geef dat extra met de gieter (2 - 3 keer per week), de blumats stoppen dan effe gewoon met water geven.

 

Niet geschikt voor biovoeding? Whazzup, je vult zelf aan dat je omwille van jouw leidingaansluiting ook geen voeding door deze blumats kan geven en dat je dus zelf met de hand voeding toedient. Dit kan je dan toch evengoed met BIO-voeding :icecool. De blumats zullen dan ook eventjes niet meer druppelen :execute

 

Lijkt me dus een nog een interessant systeem.

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen topicbump maar een vraag zodat ik niet onnodig een nieuw topic hoef aan te maken:

Als je vanaf onder bewatert met een schaal kun je toch nooit bijv. 1L water geven omdat de schalen voor onder een pot toch altijd veel te klein daarvoor zijn? Hoe los je dit dan op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik giet makelijk een liter in me schotel.

Geen schaal daar eet ik van B)

 

gallery_22925_11260_110740.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjnx, kijk daar heb ik wat aan, weet ik ook weer dat er wel een liter in gaat!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kleine toevoeging voor de bewateringssystemen. Ik gebruik de Blumats.

 

Het blumat systeem werkt met sensors. Deze zijn er in een aantal verschillende vormen en maten. De sensors hebben een poreuze stenen conus onderin en worden met water gevuld. Daarna worden ze in de grond gestoken. Net als bij de tensiometer zal er bij een droge grond een onderdruk ontstaan in de blumat.

 

 

Het afstellen is niet moeilijk, maar moet je wel even in de vingers hebben. Je stopt de blumats in grond MET DE JUISTE VOCHTIGHEID en draait het stelschroefje open tot het slangetje net begint te druppelem. Dan draai je hem 2 streepjes dicht en klaar ben je. Zodra de grond droger wordt ontstaat er nu een onderduk en je blumat begint te druppelen. Let er wel op dat het slangetje minimaal 8 cm van je blumat uitkomt om te voorkomen dat de sensor te snel nat wordt (en de bevochtiging dus veel te plaatselijk wordt).

 

topic bump,

 

ik heb ook blumats aangeschaft, maar krijg ze niet goed afgesteld. of het is te nat of het is te droog. (tensiometer varierend van 0 tot 730)

afgesteld op de juiste vochtigheid volgens de instructies en info op wf maar toch blijft het te veel schommelen en blijf ik bijstellen de gehele kweek door.

 

-50L bak lightmix van goldlabel, 2xkillingfields 2x shackzilla iin scrogg

-afm.lxbxh ongeveer 50x25x40 met daarin 3 blumats waarvan ik er nu 2 werkend heb en de 3e helemaal dicht gedraaid.

-6x300watt inducties erboven

-temperatuur bij de bladeren(schaduw) 28.C constant

 

wat doe ik fout?

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...