Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cannakid

Bewatering

Recommended Posts

Nou, ik vond dat er de laatste tijd wel erg veel vragen kwamen over het watergeven van de planten. Vandaar dat ik dit ff heb gemaakt.

 

 

 

Bewatering

Algemeen

Water geven kan op vele manieren. In dit topic worden alle manieren behandeld en worden de voor- en nadelen besproken. Het meten van het water gaat meestal per ml. Planten hebben naarmate ze groter worden steeds meer water+voedingsstoffen nodig. Het aantal ml dat men de plant dient te geven, hangt af van een aantal dingen:

1) De soort en eigenschappen van de plant

2) De grootte van de pot (zorg altijd dat er drainagegaten in de onderkant van de pot zitten, zodat overtollig water weg kan stromen)

3) De grootte van de plant zelf

4) Het medium waarin de plant staat

5) Het weer (bij droog weer hebben de planten natuurlijk meer vocht nodig)

 

Het is noodzakelijk dat er goed wordt gelet op deze factoren zodat de kans op uitdroging of overbewatering minimaal blijft.

Uitdroging:

gallery_5319_52_26089.jpg

De verschijnselen van uitdrogen en overbewatering zijn ongeveer hetzelfde. Bij uitdroging laat de plant zijn balderen hangen en word de bovenste laag hard en droog. Als de plant last heeft van uitdroging is het het beste om ze een flinke scheut water te geven en ze daarna in een schaal te zetten. Giet de schaal vol met water en laat de plant het water zelf aanzuigen. Na ongeveer een uur zal de schaal vrijwel tot helemaal leeg zijn. Als het goed is voelt de pot zwaar aan. Dit wil zeggen dat er genoeg water in de grond zit en dat de plant genoeg heeft gehad.

 

 

Overbewatering:

image008.jpg

Net als bij uitdroging laat de plant bij overbewatering zijn bladeren hangen. Dit komt doordat er te weinig zuurstof bij de wortels kan komen. Het verschil tussen uitdroging en overbewatering is dat bij overbewatering de bladeren geler worden en de bladeren krijgen geen harde toplaag.

 

De “Tensiometer” is een handig hulpmiddel om te kunnen bepalen of de

grond vochtig genoeg is. Het geeft in “mBar” aan hoe vochtig de

grond is, het is zo een stuk makkelijker te bepalen waneer de planten weer

water nodig hebben. Probeer de vochtigheid tussen de 80 en 140mBar te

houden.

 

 

 

Water geven met de hand

De meest gebruikelijke manier van water geven is het water geven met de hand. Dit doet men met behulp van bijvoorbeeld een maatbeker of gieter. Als er met de hand water wordt gegeven is het makkelijk en duidelijk af te meten hoeveel de planten per keer toegediend krijgen. Veel kwekers maken gebruik van een waterton als ze met de hand water geven. Deze tonnen zijn er in vele soorten en maten. In het begin van de kweek wordt er bepaald hoelang er gaat worden gegroeid. Dan word het aantal ml per keer per plant bepaalt en zo kan er makkelijk worden uitgerekend met hoeveel water de ton moet worden gevuld.

Bijvoorbeeld:

Er worden 20 planten gekweekt die in totaal 2weken worden voorgegroeid. Ze krijgen iedere dag water en per keer krijgen ze allemaal 200ml. Dan is dus de som: 20(planten)x200(ml)x2(weken)= 5600ml

De ton moet dus gevuld worden met 56liter water.

 

Zorg ervoor dat er in de ton een tonverwarmer, circulatiepomp en eventueel een dompelpomp met sproeikop zitten.

Tonverwarmer: deze zorgt ervoor dat het water rond de 22graden blijft.

Circulatiepomp: deze zorgt voor een constante menging van water en voeding

Dompelpomp+Sproeikop: maakt het water geven een stuk gemakkelijker.

 

 

 

Van onder water geven

Een methode die niet veel wordt gebruikt, maar wel zeer handig is, is van onder water geven. Onder iedere pot wordt een schaal gezet. Deze worden volgegooid met water. Zo kan de plant het door de gaten in de onderkant opnemen. Het nut hiervan is dat er nooit teveel water wordt gegeven, omdat als de plant genoeg water heeft er geen water meer wordt aangezogen. Nog een voordeel is dat de lv hoog blijft doordat er ook een deel van het water uit de schalen wordt verdampt en in de lucht komt. En nóg een voordeel is dat niet bij iedere waterbeurt de afvalstoffen van de plant mee terug het medium worden in gespoeld. De plant scheid afvalstoffen af en deze komen rond de stam terecht. Als de plant water krijgt van boven worden deze afvalstoffen steeds weer mee de grond in gespoeld. De wiet wordt hierdoor “scherper” en je krijgt meer kans op hoestbuien.

 

 

 

Bewateringsysteem

Vooral bij grote kweken wordt vaak een bewateringsysteem gebruikt. Dit omdat tijdens de kweekperiode de planten steeds voller en bossiger zullen worden en je er zo moeilijk of niet meer bij kunt komen. Een bewateringsysteem bestaat uit 1 lange dikke, rubberen buis die aan de zijkanten een heleboel kleinere slangetjes heeft. Aan het uiteinde van deze kleinere slangetjes zit een soort sproeikopje. Deze worden in iedere pot in de aarde vast gezet en zo word iedere plant van water voorzien. Een nadeel van zo’n systeem is dat het nog wel eens wil gebeuren dat 1 of meerdere slangetjes dichtslippen op watvoor manier dan ook. De plant krijgt dan dus geen water meer en zal uitdrogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:o Een prima idee om dit eens overzichtelijk uit te werken .

 

Echter er zitten wat punten in waar ik m'n vraagtekens bij zet.

 

bv : Een overbewaterde plant hoeft geen slap hangende bladeren te hebben . Dit is vaak niet het geval zelfs, daardoor is het moeilijker te herkennen. Overbewatering zorgt voor een hele reeks aan problemen, de planten zien er simpelweg niet vitaal meer uit dan.

 

Vaak zoekt men zich te pletter naar de oorzaak van problemen met de planten die er slecht bijstaan,terwijl de oorzaak simpelweg overbewatering kan zijn .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een duidelijke uitleg waarom het onmogerlijk is om op voorhand te vertellen hoeveel ml water ik mijn planten per dag moet geven ..

 

Of je niet even een schemaatje hebt voor die 63 dagen ??

 

 

LOL !!

 

 

:o

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee mannen ;)

 

@atmo:

ja, ik heb het zo begrepen van wat er op de site van onimusha stond en wat er vroeger altijd op overgrow werd gezegt, maar wat jij zegt klinkt in mijn oren eigelijk meer geloofwaardig.

 

@TAW:

hehe

nee sorry, zo'n schema heb zelf ik :o nog niet.. :rofl

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n schema is een illusie helaas, er zijn veel te veel factoren die bepalen hoeveel water je het beste kan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine toevoeging voor de bewateringssystemen. Ik gebruik de Blumats.

 

Wat is het? Wel ik kan simpel volstaan met een link naar www.blumat.nl maar laat ik ook iets kort vertellen over wat het is en mijn ervaringen.

 

Het blumat systeem werkt met sensors. Deze zijn er in een aantal verschillende vormen en maten. De sensors hebben een poreuze stenen conus onderin en worden met water gevuld. Daarna worden ze in de grond gestoken. Net als bij de tensiometer zal er bij een droge grond een onderdruk ontstaan in de blumat.

 

Het water geven werkt als volgt: Door de top van de blumat loopt een dun rubberen slangetje. Dat wordt afgeknepen door de blumat als er voldoende druk is in de sensor, maar gaat open staan als er onderdruk ontstaat. Wanneer hij open gaat staan kun je afstellen met een stelschroefje. Het rubberen slangetje staat in verbinding met een lange slang die je op je ton, of via een drukverlager direct op je kraan kunt aansluiten (dat laatste heb ik gedaan).

 

Het afstellen is niet moeilijk, maar moet je wel even in de vingers hebben. Je stopt de blumats in grond MET DE JUISTE VOCHTIGHEID en draait het stelschroefje open tot het slangetje net begint te druppelem. Dan draai je hem 2 streepjes dicht en klaar ben je. Zodra de grond droger wordt ontstaat er nu een onderduk en je blumat begint te druppelen. Let er wel op dat het slangetje minimaal 8 cm van je blumat uitkomt om te voorkomen dat de sensor te snel nat wordt (en de bevochtiging dus veel te plaatselijk wordt).

 

Voor grote bakken gebruik je lange blumats, op de site staat precies aangegeven hoeveel je er nodig hebt per oppervlak.

 

Je kunt aan het uiteinde van het slangetje extra druppelaars verbinden om zo een groter oppervlak te kunnen bevloeien.

 

Alle materialen, zoals slang, kraantjes, t-stukjes etc etc zijn on-line te bestellen en mijn ervaring is dat je ze heel snel en netjes thuis bezorgd krijgt.

 

Enkele voordelen:

 

- Altijd op maat water: als het regent dan geeft het systeem géé nwater, dus uitermate geschikt voor buiten

- Ook als planten meer gaan gebruiken krijgen ze op maar water

- Niks elektrisch of elektronisch, weinig omkijken naar (af en toe controleren of alles nog druppelt, eventueel een beetje bijstellen)

- Weinig onderhoudsgevoelig

 

Nadelen:

 

- Niet geschikt voor bio voeding - de slangen slibben dicht

- Als je het vanaf de kraan doet (met een drukregelaar) kun je geen meststoffen toevoegen. Ik geef dat extra met de gieter (2 - 3 keer per week), de blumats stoppen dan effe gewoon met water geven.

 

Mijn ervaringen:

 

Goed!! Maar een tensiometer is wel lekker. Af en toe denk je dat ze wel heel weinig geven terwijl je aarde diep van binnen nat zat is. Een tensiometer stelt je gerust. Ga niet constant lopen bijstellen, geef het de tijd om een evenwicht te bereiken. Zet je druppelaars NIET te dicht langs de stam (zoals ik in eerste instantie had gedaan): daar zet de plant tenslotte zijn afvalstoffen en zouten weg, liever wat daaromheen. En last but not least: Gebruik de LANGE blumats voor kuipen en diepe potten.

 

De volledige gebruiksaanwijzing:

 

Blumat Gebruiksaanwijzing en planningstool (Engels)

 

Foto's:

 

De lange blumat:

35200.jpg

 

De blumats in één pot: 3 stuks met elk twee druppelaars

gallery_5211_121_55643.jpg

 

De slang en de slangetjes...

gallery_5211_121_39432.jpg

gallery_5211_121_4249.jpg

 

Details van de druppelaars. Zie hoe de wortels het water opzoeken!

gallery_5211_121_43017.jpg

gallery_5211_121_37850.jpg

 

Voor meer informatie, kijk effe op de blumat site.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zozo, 14 jaar was het hé?

geweldig om te zien dat je al zoveel ervan af weet en dat het zo´n passie is.

 

ik heb wel 1 kleine opmerking ;)

 

het rekensommetje klopt namelijk niet helemaal:

Er worden 20 planten gekweekt die in totaal 2weken worden voorgegroeid. Ze krijgen iedere dag water en per keer krijgen ze allemaal 200ml. Dan is dus de som: 20(planten)x200(ml)x2(weken)= 8000ml

De ton moet dus gevuld worden met 80liter water.

 

20 planten x 200 liter x 2 weken (14 dagen dus) = 56.000 ml i.p.v. 8000 ml,

dit is dus 56 liter en geen 80 liter (8000 ml = 8 liter trouwens :D )

 

en dat ik zo´n foutje er uit mag halen terwijl ik stoned ben!!! :rofl sta versteld van mezelf :o haha :o

 

maar thnx voor de nuttige info!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

SLIMME JONGEN EN PETJE AF.

 

GR ERT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bewateringsysteem

Vooral bij grote kweken wordt vaak een bewateringsysteem gebruikt. Dit omdat tijdens de kweekperiode de planten steeds voller en bossiger zullen worden en je er zo moeilijk of niet meer bij kunt komen. Een bewateringsysteem bestaat uit 1 lange dikke, rubberen buis die aan de zijkanten een heleboel kleinere slangetjes heeft. Aan het uiteinde van deze kleinere slangetjes zit een soort sproeikopje. Deze worden in iedere pot in de aarde vast gezet en zo word iedere plant van water voorzien. Een nadeel van zo’n systeem is dat het nog wel eens wil gebeuren dat 1 of meerdere slangetjes dichtslippen op watvoor manier dan ook. De plant krijgt dan dus geen water meer en zal uitdrogen.

 

 

 

 

Het probleem van verstopte slangetjes is gemakkelijk op te lossen met dripclean!

 

Verder goed gedaan jochie :o

 

Gr.Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou mooi zijn al sdie druppelaars bij het blumat systeem hun water gelijk dieper in de grond zouden druppelen om zo een droge bovenlaag grond te krijgen. Misschien in PVC pijpjes van een centimeter of 15 laten druppelen ?? pijpjes dan in de grond gestoken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zou mooi zijn al sdie druppelaars bij het blumat systeem hun water gelijk dieper in de grond zouden druppelen om zo een droge bovenlaag grond te krijgen. Misschien in PVC pijpjes van een centimeter of 15 laten druppelen ?? pijpjes dan in de grond gestoken.

 

Dat gebeurt ook min of meer Atmo. De foto's tonen de aarde net nadat de blumats geplaatst zijn (aarde dus nat), maar omdat ze maar op één plek water geven (en dan nog zelfs druppelen) wordt alleen die plek nat en blijft de rest redelijk droog. Het nadeel van pijpjes (ik heb er ook aan gedacht) is dat je het evenwicht op een andere manier verkrijgt, het systeem is er op afgesteld dat het water vanaf de oppervlakte langzaam daalt - daarom moet de uitlaat van het slangetje ook minimaal 8 cm van de blumat uitkomen. Het water verpreid zich als een soort kegel in de grond. Op de blumat site wordt ook gewaarschuwd dat een droog oppervlak niet betekent dat er te weinig water in de grond zit. Dat is een veel gemaakte fout met Blumats.

 

Dit jaar zet ik mijn blumats aan de binnenkant en mijn druppelaars aan de buitenkant als proef. Zo blijft het gedeelte rond de stam droog en water je van buitenaf in. Overigens werkte het vorig jaar ook prima, zoals je hebt gezien aan de struiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zozo, 14 jaar was het hé?

geweldig om te zien dat je al zoveel ervan af weet en dat het zo´n passie is.

 

ik heb wel 1 kleine opmerking :o

 

het rekensommetje klopt namelijk niet helemaal:

Er worden 20 planten gekweekt die in totaal 2weken worden voorgegroeid. Ze krijgen iedere dag water en per keer krijgen ze allemaal 200ml. Dan is dus de som: 20(planten)x200(ml)x2(weken)= 8000ml

De ton moet dus gevuld worden met 80liter water.

 

20 planten x 200 liter x 2 weken (14 dagen dus) = 56.000 ml i.p.v. 8000 ml,

dit is dus 56 liter en geen 80 liter (8000 ml = 8 liter trouwens :rofl )

 

en dat ik zo´n foutje er uit mag halen terwijl ik stoned ben!!! :D sta versteld van mezelf :o haha :rofl

 

maar thnx voor de nuttige info!!!

 

bedankt bs voor het verbeteren van deze (schandalige) fout.

ik ik sta nogwel een 8 gemiddeld voor wiskunde :rofl ;) :rofl

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van onderen water geven:

 

Ik heb een bak gemaakt van vijferfolie en daarin heb ik de potten gezet.

 

Kan ik pas van onderen water gaan geven als ik de wortels onder de pot uit zie komen, of kan ik dat na 1 week voorgoei al doen als er nog geen wortels onderuit de pot komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, je kunt beter nog even wachten met van onder water geven, zodat de wortels niet gelijk tot onderis de pot schieten.

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee Cannakid, :o

 

Het is NIET verstandig om vanaf het begin vanonder water te geven!!!

Beter om de eerste week heel voorzichtig van boven te geven.

Ikzelf hou meestal de gehele groei-periode aan(7 tot 12 dagen) en ga pas dan vanonder geven.

Ik begin meestal met zo'n 100 tot 150 ml(na het inwateren) van bovenaf.

Is ook vrij logisch natuurlijk als je bedenkt dat die kleine worteltjes nog lang niet beneden in je pot zijn.

De reden dat je ze in het begin vrij droog houdt is omdat de wortels dan wel gaan "zoeken" maar als je gelijk vanonder af gaat geven zal je teveel water op moeten laten zuigen voor het bij de wortels komt.

Je praat bij een 11 literpot van 25 cm hoog al gauw over zo'n 20 cm. Dat geeft een veel te nat medium.

 

 

Veel suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee tokkie..

 

ik geef altijd vanaf het begin van onder water, omdat ik hier ergens had gelezen dat het juist wel verstandig was. :o :rofl

maar wat is het nou.. ;) wel of niet??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb je geprobeerd uit te leggen waarom NIET!!!

De kans op uitval door slecht ontwikkelde wortels is veel groter dan wanneer je eerst vanaf boven geeft.

De meeste (ervaren) mensen die ik hier ken doen het zoals ik.

Vroeger deed ik het ook niet maar ik heb gemerkt dat het beter is.

 

 

Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

okee

weer wat geleerd :rofl

thnx Tokkie :o

 

-grz- Cannakid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe snel je langs onder gaat bewateren hangt ook af van de cappilaire werking van je grond . Iedere verschillende grondmix zal ook op verschillende manieren water opnemen. Zaailing of stek is ook een heel verschil . Bij stekken moet je langer vanaf boven geven.

 

Heeft je grond een goede cappilaire werking (zuigend vermogen) dan kun je al snel langs onderen bewateren . Een pot zet ik dan een seconde of 10 in een laag water van een paar cm diepte, langer niet om een te natte grond te voorkomen .

 

Je zal zelf moeten proberen te beoordelen wat in jouw geval het beste is .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit jaar zet ik mijn blumats aan de binnenkant en mijn druppelaars aan de buitenkant als proef. Zo blijft het gedeelte rond de stam droog en water je van buitenaf in. Overigens werkte het vorig jaar ook prima, zoals je hebt gezien aan de struiken.

Dat lijkt mij een goede manier .

 

Zonder droge bovenlaag ligt de natte grond aan de oppervlakte en verdampt er steeds veel water daar . Zeker op hete zomerdagen moet je dan nogal wat extra water (waarin eventueel voeding) geven. Dit geeft extra ballast stoffen in je grond (de natriumzouten uit het leidingwater bv ). Dit probeer ik altijd zo veel mogelijk te voorkomen .

Dit klinkt misschien wat ver gezocht ,maar over de hele cyclus gaan er vele tientallen of honderden liters leidingwater je grond in,met daarin ballast zouten die in je grond achter blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zeker op hete zomerdagen moet je dan nogal wat extra water (waarin eventueel voeding) geven.

 

Wel dat probleem heb ik niet wat betreft de voeding: Die geeft ik naast het water uit de blumats. Die stoppen dan gewoon met water geven. Mijn blumats zitten rechtstreeks op de kraan. Dat is aan de andere kant ook weer een probleem, want ik heb geen idee hoevel ze drinken! Daarom zit ik dit jaar toch aan een vat te denken, al was het alleen maar daarom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannakid je weet er echt veel vanaf hehe mooi gemaakt hoor wazzup ook trouwens...

 

Spreek je nog wel..

 

Jord

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er een ideaal tijdstip om ze water te geven? s'ochtends of s'avonds bijvoorbeeld?

Verder, ik geef ze leidingwater en dit laat ik altijd eerst minimaal 24 uur staan in de gieter. Dat is toch ook goed? Kan iemand vertellen waarom (of waarom niet). Ik heb buitenplanten trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leidingwater heeft een te hoge ph.

Daarom zal je dus altijd moeten afzuren naar een ph van 5.8-6.3

Ik weet niet wat het voordeel zou moeten zijn als je het water 24 uur in een gieter laat staan,

behalve dan dat het een beetje op temp.komt.

Wat water geven betreft.Ik doe het altijd zodra de lampen aan gaan.

 

Suc 6 Tokkie

 

Met buitenplanten kan ik mij dus voorstellen dat je 's morgens water geeft maar daar heb ik zelf geen ervaring mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...