Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Aaltjuh

Bladproblemen Buitenplant

Recommended Posts

Hoi, ik heb een grote buitenplant en wat kleine plantjes.

Maar de bladeren zien er niet zo netjes uit, ik heb bladeren met bruine randen, en misvormde bladeren. Op de foto van de buitenplant in zn geheel lijkt het niet zo erg maar ik heb daarvan juist de meeste slechte bladeren weg geknipt. Kan iemand mij vertellen wat dit kan zijn en wat ik er aan moet doen?

Ik heb wel al ff gekeken naar de zieke planten gids, maar daarmee kom ik er niet uit.

 

De buitenplant in zn geheel

grotebuitenplant.jpg

bruin blad

bruinblad.jpg

nog een

blad2.jpg

vervormd blad

kromblad.jpg

vervormd blad van klein plantje

krombladkleineplant.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat bruine lijkt mij gwoon overvoeding en voor de rest geen kleine vliegjes ofzo erin zitte

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah het gekke is dus ik heb ze (bijna) geen voeding gegeven. Het is dus misschien eerder een tekort maar ik weet niet aan wat. En er vliegen geen vliegjes in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is volgens mij geen misvormd blad , maar beestjes

Controleer eens op rupsen of dergelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat dacht ik ook al ik heb er zelf ook last van die kleine klote vliegjes en beestjes gaan in de topjes zitten en vreten al de mooie nieuwe blaadjes aan maar wat bedoel je met ( bijna geen voeding ) en hoelang heb je ze al in die grond staan enz enz want in de grond die je nieuw haalt hoef je de eerste 4 weke geen voeding te geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm ik denk nu ook wel dat beestjes het meest logisch zijn. Ik kan alleen niks nog vinden, maar ik ga ze straks aan een uitgebreid onderzoek onderwerpen! met bijna geen bedoel ik, dat ik in het begin wel afentoe een beetje heb gegeven, maar meestal normaal water. De kans op overvoeding is dus erg klein. Maar bedankt in ieder geval ik ga t nog even goed uitzoeken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het mozaik virus is de kromme bladeren gaan meestal dan gepaard met gele stukken op de bladeren. Er zijn een paar varianten in totaal 3 maar 2 daarvan zijn niet schadelijk de andere kan voor een minder snelle celdeling zorgen. Als je het eenmaal hebt kan je het niet meer verwijderen of er iets tegen doen. Het beste is om de plant bij constante tempraturen te houden.

 

suc6 wjohan :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat het geen mozaiekvirus is, aangezien hij kromtrekt naar de aangevreten kant. dit is een logische reactie. als je goed naar het uiteinde van het kromgetrokken blad kijkt dan zie je dat het topje nog recht loopt en geen verkleuring toont.

bij het tabaksmozaiekvirus is het uiterste topje vaak het eerste wat kromtrekt en verkleurt.

 

ik ga ook voor de vervelende beestjes. heel naar, maar gelukkig wel wat aan te doen meestal. hoe sneller hoe beter uiteraard!! :o

 

kweek je vanuit zaad of waren het stekkies?

als het uit zaad is dan kan je het tabaksmozaiekvirus zo goed als uitsluiten.

als het stekkies zijn dan heb je er meer kans op, of dat het nog komt aangezien het meer en meer voorkomt bij stekkies.

waar zijn de goede stekkenboeren gebleven???

Share this post


Link to post
Share on other sites

maare dat die blaadje zo zijn he weet ik niet maare hoe krijg je dat ding zo nu al zo groot dat vraag ik me eerder af haha :rofl :o ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
maare dat die blaadje zo zijn he weet ik niet maare hoe krijg je dat ding zo nu al zo groot dat vraag ik me eerder af haha ;) :rofl :D

idd. haha :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reacties, Ik denk niet dat het het mozaik virus is, mn plant is uit zaad en ik had eerst een andere plant die het had. Dit lijkt er niet op. Ik ga maar voor de rupsjes, ik kan ze alleen nergens vinden dat is erg vreemd, weet iemand waar ze meestal zitten? Ik heb in ieder geval al wat met spiritus/wasmiddel gespoten, misschien dat dat al wat helpt.

Dat deze plant zo groot is komt omdat ie rond februari is geplant, hij heeft dus ook al voorbloei gehad. Ik weet dus zeker dat het vrouwtje is, perfect! Ik heb zelfs ook nog 3 bloeiende buitenplanten die bijna klaar zijn, ook erg leuk voor deze tijd van het jaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik kan overdag geen beestjes vinden, maar snachts zie ik allemaal kleine witte bolletjes, die eraf vallen als je de bladeren schud. Kan dit witte vlieg zijn? ze zijn zo klein dat ik er geen vliegje in kan zien, maar het was wel snachts. Er zitten ook allemaal kleine webjes op mijn plant, dat is ook erg vreemd, ik heb namelijk geen spint. weet iemand wat het kan zijn? is het witte vlieg?

Misschien trouwens dat t topic verplaatst moet worden ik heb em namelijk een beetje in de verkeerde afdeling gezet he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb bij een buitenplant hetzelfde voor,

niet het bruine aan de rand maar die verdraaiingen in de jonge blaadjes.

Die plant heb ik vorige maand ook verduisterd om het geslacht te kunnen bepalen.

Bij de later gezaaide, niet verduisterde plantjes is dit niet te zien.

Vorig jaar was dat bij sommige ook al het geval dus ik denk dat het met verduisteren en terug in

groei zetten te maken heeft.

Gaat wel terug over na een tijdje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...