Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Bullseye

Hogere Npk Waarde

Recommended Posts

Ik hoor jullie op dit forum veel praten over een waarde van 13-14 (ongeveer) voor de bloei, en voor de groei weer andersom.

 

Ik kan via de plantenteelt vloeibare mest krijgen waarmee ze de geraniums dik aan de bloei krijgen.

 

Deze NPK waarde ligt rond de 20 (bij groei stikstof meer, bloei kalium meer.) Maar het blijft rond de 20 liggen.

 

Hoe denken jullie over deze waarde? is dit te hoog? raden jullie dit af? of valt dit goed te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerlijk gezegd geen ervaring mee. :lol:

 

Probeer het eens uit zou ik zeggen.

hou ons op de hoogte.'

 

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke bedankt, maar als je deze waardes hoort, hoe denk je er zelf over? sterke smaak aan het wiet? Dus veel te veel mest?

 

kans op overbemesting bij de planten?

 

Of zal ik gewoon de groei en bloeivoeding kopen bij de shop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou zo maar eens kunnen ja dat je wiet voor geen meter meer smaakt!!

 

Als je het wilt proberen doe je het toch met een paar dames en niet bij allemaal !!

 

Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er al uit, ik geef ze gewoon de voeding tijdens de groei, tijden de bloei schaf ik een flesje bloeivoeding aan. Zo worden de bloemtoppen toch nauwelijks beinvloedt, maar dan zij het wel bomen!

 

teminste mijn kijk hierop, verbeter me als ik het fout heb :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

NPK waarde wordt opgegeven voor de afzondelijke elementen stikstof (N) fosfor (P) en ehh kalium als ik het goed heb? (K). Extra booster voor afbloei is PK 13-14, hetgeen betekent 13P 14K géén N.

 

Dus NPK 20 zegt niks, of het zou N20, P20, K20 moeten zijn. PK13-14 is erop gebaseerd dat een plant tijdens de bloei meer fosfos en kalium nodig heeft. Die geef je dan extra náást je gewone voeding. Er zijn ook voedingsmerken die nog hogere PK's verkopen voor de bloei. P20 K20 lijkt mij in ieder geval heel erg hoog en niet zo geschikt voor de groei, meer voor de bloei.

 

Sommige voeding is ook geschikt als bladvoeding. Bijvoorbeeld Buxus voeding is daar geschikt voor. Heb er vorig jaar goede resultaten mee geboekt.

 

Wat betreft overvoeding: Bio Nova gaf me het volgende advies, maar dat is natuurlijk wel met een juiste, bebalanceerde voeding (BN grond in dit geval):

 

"Begin met de aangegeven dosering en doe daar elke week 10% bij, tot de puntjes van je bladeren bruin worden, ga dan 10 % terug (tegen verbranding aan dus...) Als 2 x niet genoeg is, kun je altijd overstappen naar 3 of 4 x per week. Je geeft te weinig als je lichtgroene tot gele bladeren onder in de plant en paars/rode bladstelen ziet."

 

Dus overvoeding, mits je de hoeveelheden langzaam en nauwkeurig opvoert, zal je niet snel tegenkomen denk ik.

 

over waardes gesproken.. dit doen ze in de teelt met fuchsias, dat zijn nog eens heftige waarden!:

 

maart/april: - voor beworteling N.P.K. 10-52-10;

 

april/juni: - voor groei N.P.K. 27-15-12;

 

tweede helft juni: - voor knopvorming N.P.K. 10-52-10;

 

juli/augustus: - groei N.P.K. 20-20-20;

 

augustus/begin september: - na eerste bloei en terugsnoei N.P.K. 27-15-12

september/begin oktober: - afharden N.P.K. 20-5-30.

 

 

Groet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

 

Om even terug te vallen op jou zin:

Dus NPK 20 zegt niks,

 

Dat kun je terug vinden in mijn eerste post. Ik zei dat het ongeveer rond de 20 ligt.

 

Dus tijden de groei meer stikstof, tijdens de bloei meer Kalium, en de fosfor zit altijd op een redelijke waarde voor de gezondheid van de plant.

 

Ik zal gewoon eens hier en daar wat informatie vandaan halen, dus bij de kwekerij zelf, bij de growshop enz.

 

 

Maar die bloeiboosters die wordt náást de gewone voeding gegeven.. dat wist ik niet! Weten jullie misschien dan rond welke waarde de gewone voeding ligt bij cannabis?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus NPK 20-20-20 als ik het goed begrijp? Het lijkt me wat veel PK.

 

Volgens mij is die NPK waarde een van de best bewaarde geheimen van de heren voedingsmengers... De waarde die ik vond voor groeimix:

 

quote: Behalve de aparte N, P, en K

producten biedt BIO NOVA ook een

complete N-P-K mix in de ideale

verhoudingen N P K 12-8-11. Deze

mix is zeer geschikt voor

aardemengsels en hydro-teelten en

leent zich uitstekend om te

combineren met de andere minerale

meststoffen en spoorelementen.

 

Maar inderdaad, met de bloei extra PK, met de groei meer N. En let op: Zeker een week voor de oogst NIET meer voeden. En behalve NPK zijn ook vele andere elementen belangrijk voor je groei en bloei.

 

Als je gewoon safe wilt zitten koop dan een flesje groei- en bloeivoeding bij de shop. Dan weet je zeker dat je goed spul in huis hebt met alle elementen die je verder voor een gezonde plant nodig hebt.

 

Tip: dit topic heeft een overzicht van NPK waarden van de diverse meststoffen: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=14941

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, hartelijk bedankt voor je uitgebreide reacties! nu heb ik hier een veel duidelijkere kijk op.

Ik kijk of ze de NPK waarde kunnen aanpassen, zoniet dan koop ik gewoon een veilig flesje bij de shop! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het doen als ik jou was.. Zit ook al het andere spul in, vergeet dat niet. Bovendien is er een groot verschil in de herkomst van meststoffen. De NPK die ze in de glasbouw gebruiken is vaak puur chemisch. En ik ben er geen expert in, maar het is slecht doordat het zouten afscheid in je bodem. Staat hier een topic over ergens. Organische mest is beter. Ik adviseer je:

 

BioNova Grond (je standaard voeding)

BioNova X-cel (veel goede dingen over gehoord, gebruik het nu zelf ook, wortelstimulator o.a., werkt prima!)

PK 13/14 tijdens de bloei extra.

 

Voor een paar tientjes zit je helemaal geramd.

 

En echt minimaal een week voor oogst stoppen met voeding.

 

Op de site van BioNova staan kweekschema's.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik hoor jullie op dit forum veel praten over een waarde van 13-14 (ongeveer) voor de bloei, en voor de groei weer andersom.

 

Ik kan via de plantenteelt vloeibare mest krijgen waarmee ze de geraniums dik aan de bloei krijgen.

 

Deze NPK waarde ligt rond de 20 (bij groei stikstof meer, bloei kalium meer.) Maar het blijft rond de 20 liggen.

 

Hoe denken jullie over deze waarde? is dit te hoog? raden jullie dit af? of valt dit goed te doen?

 

 

Ik gebruik al een jaar NPK - Kristallen 20-20-20.

Vanaf week 2 tot een week voor de oogst > Spoelen.

Ik krijg er knaller resultaten mee, in combinatie met enkele hesi producten > super vit. en tnt. :P lekker goedkoop ;)

Ik heb het helemaal niet meer zo op de voedingslijnen :huh: compleet > is erg duur en je moet het eruit halen in gewicht of in prijs.

 

Greetz

 

A All time Grower & Blower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...