Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Miss_j's Tweede Kweekpoging

Recommended Posts

miss_j mooi verslag en veel lees voer ik blijf jou

zeeker volgen gr mi laaters

 

:lol: :P :P :D

 

een mooi hokie

Edited by 40 pp

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Vandaag hebben we een volgende stap gezet in ons klimaatavontuur. We hebben een softbox van ongeveer 1100/1200 kuub geinstalleerd als inblaas. De softbox heeft eigenlijk twee invoerpijpen van 125mm, waarvan we nu 1 even hebben afgesloten. De uitvoeropening van de softbox is ook 125mm. Het was makkelijker om even te proberen met 1 invoerpijp. Voor een definitieve opstelling is een grotere uitvoer van 200mm de bedoeling en twee invoerpijpen vanaf het raam van 125mm elk. Maar dat vereist een kleine verbouwing van de softbox. Eerst maar eens zo geprobeerd om te kijken.

We hebben dus onze tijdelijke buisventilator van 375 kuub die continu vol vermogen blies, vervangen door een softbox welke nu meedraait op onze SPCCOM klimaatregelaar. De lucht wordt bij het open raam vandaan gehaald. En het schijnt met een aanvoerpijp van 125, welke de aanvoer eigenlijk dus behoorlijk knijpt, toch al heel redelijk te gaan. We kunnen de kast nu op 28 graden houden zonder op vol vermogen in te blazen. Ik denk dat'ie nu op zo'n half vermogen draait.

Als we dus de invoer vergroten kunnen we waarschijnlijk nog graad of wat winnen. Dat ziet er dus goed uit.

 

Nu voor de invoer bij het raam even een pic:

gallery_5822_236_30236.jpg

 

We hebben dus een plastic bak bij de kier van het kiepraam gemaakt. Op de rechterkant kan nog een buis van 125mm aangesloten worden, net als links nu. Op deze manier is het raam nog helemaal bruikbaar maar kunnen we onopvallend lucht binnen halen.

Het enige is dat als de ventilator 100% draait, je nogal veel geruis hoort bij het raam. Even afwachten of dit vaak gaat gebeuren. Ik vraag me af of geluidsgeisoleerde slang hier helpt of dat je dan echt een geluiddemper erop moet zetten.

 

Het lijkt de goede kant op te gaan met ons klimaatje. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

yay blazen met die hap :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

He miss,

 

Thanks voor de vervroegde update..... :lol:

 

Slimme constructie hoe jullie dat bij het raam gedaan hebben.

 

Weet alleen niet of een demper werkt, die gebruik je toch normaal

voor je uitgeblazen lucht??

 

Wie kan er behalve jullie nog meer last van het geluid hebben, het is

toch vrij afgedicht dat raam.

 

Gebruik zelf ook geisoleerde slang, gebruik het alleen voor de uitblaas

scheeld een hoop geluid.

 

heb mij eigen topic ook geupdate als je interesse hebt:

 

Zie hier

 

 

gr.

 

Blauwezand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je een foto van die softbox, heb er namelijk nog geeneen gezien met zulke kleine invoer/uitvoer pijpen....?! :lol:

 

wind die je hoort is luchtverplaatsing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een tweedehands zelf-bouw softbox. De vorige eigenaar heeft hem zelf gebouwd en heeft hem met een 125 uitgang gemaakt en 2x een 125 ingang. Op de uitgang stond een filter en de twee ingangen liepen naar zijn hokje.

 

Ik heb nu 1 van die ingangen afgedopt en je hoort dat dit te veel weerstand oplevert. De fan hoor je afremmen/versnellen wanneer je die dop er op zet en weer verwijderd. Ik heb dus zeker meer dan 1x125 ingang nodig op die softbox.

 

Dan redeneer ik dus maar dat 1x125 uitgang ook te weinig is. Ik wil hem binnenkort gaan verbouwen zodat ik 2x125 gebruik als ingang en 1x200 of 1x250 als uitgang.

 

Uiteindelijk was dit toch een stuk goedkoper dan een nieuwe softbox van 180 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@SB: helemaal gelijk, vergroten is de truc. Met deze temp buiten is het in de kast een comfi 27 graden met de in,- en uitblaas op minimaal. Ik heb er wel vertrouwen in dat als we de inblaas vergroten en de gaten in de dubbele bodem vergroten, dat we dan een redelijk controleerbaar geheel hebben. De truc is toch om de ingeblazen lucht zo koel mogelijk te hebben. Zeker als het straks zomer is en de ingeblazen lucht al gauw op 25 zal zitten. En afblazen in de zelfde ruimte als waar je ook van aanzuigt warmt toch te veel op. We blazen nu nog af op zolder, maar omdat we de ingeblazen lucht van buiten halen is dat geen probleem.

 

Bovendien hebben we nu de moederkast (van 80 x 120cm) voorzien van een eigen afzuiger en filter. Met alleen een labyrint naar de kweekkast en passieve inlaten werd het daar over de 30 met de deur dicht. De planten leken het niet zo erg te vinden, maar ik wilde graag een beter klimaat. Nu hangt er een kleine buisventilator en een filter welke we nog over hadden en met de afzuiging op minimaal is het daar nu 23 graden. Relaxt :o

 

Oke lieve kijkbuisblowers en growers, dan nu de wekelijkse update van mijn tweede kweek. Als eerste een overzicht van de kweekkast:

gallery_5822_236_14366.jpg

Bovenin zie je de softbox en de filter hangen. John Doe heeft over de hele breedte van de kast voor en achter hoekprofielen tegen het plafond geschroefd. Zo kunnen we met s-haken ophangen wat we willen en zijn de lampen makkelijk naar links/rechts te verhangen. De lampen hangen overigens per twee aan katrollen en daardoor kan ik dus per plantengroep de hoogte goed regelen.

 

gallery_5822_236_63210.jpg

Dit zijn mijn S&S. Die mogen eigenlijk al in de bloei maar ik wil de Shacks nog even een paar daagjes geven. Ik heb ze getopt en ze zijn prachtig breed en hebben nog niet de neiging om te strekken. Deze planten ga ik scroggen. Voor jullie allemaal weer gaan reageren: de temp is niet juist, ik heb de meter even uit de moederkast getrokken als referentie voor de grootte.

 

Typisch voor mijn S&S is de ontwikkeling van prachtig grote fanleaves. De moeders hadden ze al en nu zag ik in een heel vroeg stadium aan deze klonen ook hele grote ontwikkelen. Bijna totaal uit verhouding tot de grootte van de kloon. Inmiddels zijn de klonen wat gegroeid, maar de bladeren zijn nog steeds opvallend:

med_gallery_5822_236_3381.jpg

 

Nu mijn andere kinderen, de Shacks. Heel mooie bossige dametjes. Inmiddels zo'n 20 a 25 cm hoog. Ze hebben even een paar dagen in de hoogte gegroeid en zijn vervolgens helemaal vol gaan bouwen met uitlopers in de oksels:

gallery_5822_236_73947.jpg

med_gallery_5822_236_17079.jpg

 

Een enorm verschil met mijn WW. Ik vind dit type planten echt geweldig. En het is heel leuk om de twee soortjes naast elkaar in de kast te hebben. Einde van de week naar 12/12. Ik heb de lampen nu s'nachts aan en dat bevalt prima. s'Avonds voor het slapen gaan nog even een blik in de kast, heel rustgevend. De tafelventilator is weg. Dus er heerst een vredige rust in de kast. Zeker nu de ventilatie op minimaal draait.

Volgende week weer een nieuwe update, en dan ook de taxatie. Dat wordt spannend!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klasse hoor :o

 

Leuk ook om deze opzet met eigen ogen te mogen zien,ik was dan ook danig onder de indruk :rofl

Alles tot in de puntjes verzorgd van zaadje tot einde bloei.

 

Een extra applause voor john doe ;)

Ik wou dat ik zon mooi hok had.

Nu alleen nog de kinderziektes eruit die we doorgesproken hebben :D

 

Wanneer ga ja die planten scroggen miss? en misschien te overdenken om de hoofdbuds van de shacks voor het grootste gedeelte neer te leggen?

Inductie verlichting vraagt om een zo egaal mogelijk veld van budjes.

Ik geef zo maar een paar suggesties.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff
Ik vraag me af of geluidsgeisoleerde slang hier helpt of dat je dan echt een geluiddemper erop moet zetten.

 

hey JD en MJ, Ik heb ook recent een 1300 kuub softbox gehangen, deze heeft een 250 ingang en een 200 uitblaas. Ik heb ook alles verbonden met die sonodeck slang. Ik moet zeggen dat het echt muisstil is, ik had voorheen ook zo'n 375 kuub buisventilator. De softbox op vol vermogen maakt nog minder geluid dan de 375 op min vermogen. Dus met geluidsichte slang zul je volgens mij geen geluidsproblemen meer hebben. :o

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Sannie: het was voor ons natuurlijk ook leuk om te horen van een kweker van jouw kaliber dat je onze kast kan waarderen. En je kent ons nu een beetje, die kinderziekten gaan eruit al vallen we er bij neer :rofl

Over dat scroggen: ik moet een beetje een middenweg zoeken tussen de twee soortjes. Ik vind de Shacks nog een beetje klein en wil ze eigenlijk nog even de tijd gunnen om iets groter te worden. Ik schat dat ik eind deze week heb wat ik wil hebben. Als ik er dan vanuit ga dat ze nog een week of drie doorgroeien, dan wil ik eind deze week ook het scrogg-net op gaan hangen.

Er is nu wat hoogteverschil in de Shacks en dan zou het wel verstandig zijn om ze neer te leggen.

Wat raad je aan qua hoogte van het net? Ik dacht zelf zo'n 5 cm boven de toppen als ik naar 12/12 ga. Dan groeien ze in de eerste week er tegenaan/net erdoor en kan ik de twee weken erna nog plat leggen. Is dit een juiste inschatting?

 

@Staff: kijk, dit soort ervaringen kan ik wat mee. Dan is het de moeite waard om voor de inblaas vanaf het dakraam ook sonodek te gebruiken. Hoe minder de buren horen hoe beter, tenslotte :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Miss j.

 

Ik had het er vanmorgen over op de chat. Ik heb van morgen zelf net me slange vervangen van zwart met alu van binnen naar en iso slang. Jezus wat een verschil is dat. Hoorde altijd wel wat , maar dat is nu passe.

 

Iso rules.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

idd echt muisstil, maar wel duur. Ik moest een doos van 10 meter nemen en nu heb ik nog ruim 4 meter over.

 

@missJ: maar als het de inblaas is die teveel geluid maakt weet ik niet of het iets zal uitmaken aangezien het geluid wordt gemaakt vooraleer het de slang ingaat? tis maar een gedacht he

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staff wrote: idd echt muisstil, maar wel duur. Ik moest een doos van 10 meter nemen en nu heb ik nog ruim 4 meter over.

Wat voor diameter is je slang, ik heb nl. een metertje (of 2) nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:o miss-j keep them growing ik volg het de heletijd al.

En kan niks anders zeggen dat er veel passie in zit.

als alle kwekers zo met hun dames omgingen was het een happy groene fam :rofl

kunnen een hoop mensen van leren.

groetjes topknots ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff
Staff wrote: idd echt muisstil, maar wel duur. Ik moest een doos van 10 meter nemen en nu heb ik nog ruim 4 meter over.

Wat voor diameter is je slang, ik heb nl. een metertje (of 2) nodig.

 

 

De diameter is 250 mm.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

@Staff: ik zal nog eens goed gaan luisteren wat ik nu hoor. Ik denk echter dat het gewoon geruis is van de lucht die de slang in wordt gezogen en dan kom je idd niet ver met sonodek.

 

@Topknots: bedankt voor de complimenten. Je hebt gelijk, het is passie. In die korte tijd hebben de plantjes me in hun greep gekregen :o En er zijn een paar mensen hier op het forum die zeker als inspiratie dienen. Die dingen doen die ik ook wil doen. Dat werkt ook heel goed. En zo kan je steeds verder. Eigen moeders en stekken. Soortjes kiezen. Dieper de genetica in, enz. Oh jee, oh jee :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

He miss,

 

Even een vraagje zit er aan te denken de volgende ronde ook

een paar Sage 'n Sour plantjes te plaatsen, heb jij je moeder

op gekweekt uit zaad of als stek uit de GS.

 

Kan namelijk geen site vinden waar ze de zaden verkopen????

Heb je een idee waar ik dit soortje en info (opbrengst etc.) kan vinden.

 

gr.

 

 

Blauwezand

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

De wekelijkse update:

Inmiddels zijn we naar 12/12 gegaan zaterdag. Ook hebben we de scrogg-netten klaar liggen. Maar ik kwam erachter dat scrogg onder inductie toch even anders werkt dan onder HPS. Want, lieve kijkbuisblowers, inducties hangen heel laag. En dus ruim vantevoren je netje klaarhangen is er niet bij :o Dus hebben we maar ruim vantevoren de ophangoogjes klaargehangen maar ga ik pas het netje spannen als ik de eerste toppen wil gaan buigen. Toch nog een stukje van het wiel zelf uitvinden zo he? De planning is om over een dag of drie het net te gaan ophangen.

 

De plantjes gaan prima. Ik heb vorige week Nematoden ingezet tegen de nakomelingen van die vliegende fuckertjes in mijn kast. En ik heb ook met Decis gespoten aangezien ik ingewijd ben in het geheime leven van de trips. Wilde het heel eigenwijs eerst maar eens zo proberen en niet gelijk met V. Ik hou het goed in de gaten. En eventueel komen er nog een paar wantsen bij om het kruipende spul te killen.

 

De Shacks zijn nu zo'n 25/30cm hoog. Paar picca's

gallery_5822_236_67062.jpg

med_gallery_5822_236_8738.jpg

 

gallery_5822_236_48592.jpg

Mijn troetelshack, het lijken wel twee plantjes in 1 pot.

 

De S&Sjes zijn behoorlijk uit de kluiten gewassen (50cm) en mooi breed en bossig.

med_gallery_5822_236_46794.jpg

Ze gaan ineens als een tierelier de hoogte in. Ik hoop ze nog enigzins binnen de perken te kunnen houden :rofl

gallery_5822_236_11780.jpg

Deze plant heeft na het toppen drie groeischeuten aangemaakt.

 

De actieve inblaas doet het prima. We blazen nu nog maar met 1 buis van 125mm in en zitten netjes op 26/27 graden terwijl de controller nog lang niet voluit gas geeft. En einde deze week maar eens beginnen met het ombouwen van de softbox voor 2 buizen van 125mm. Dan is de inblaas op volle sterkte en moeten we de warme periode redelijk goed kunnen overleven.

 

En zo lieve kijkbuisblowertjes, gaat het hier in Happy Hempland. Ik sta klaar met mijn netjes en clips en we wachten vol spanning op de eerste fluffjes in de dop.

Grtz Miss_J

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Staff

Dag Miss, ik lees dat je na het gebruik van die decis nematoden uitzet. Is dit nodig? Ik heb zelf juist met thrips gezten en wil zeker zijn dat ik er volledig vanaf ben. Ik heb zelf ook al gespoten (met een ander product wel) maar ik denk dat ik er nog heb gezien.

Kan je die online ergens bestellen dat je weet?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ecoline heeft die dingen geloof ik wel, bestellen rechtstreeks vanaf de groothandel en dan krijg je ze thuis gestuurt... water erbij en instant bodum leven :o Ziet er goed uit Miss J, we gaan ervoor!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik heb de Nematoden voor de aaltjes uitgezet (de larven van de Varenrouwmug). Voor de trips wil ik roofwantsen uitzetten als ik er niet vanaf ben. Die kan je bij de meeste GS bestellen. Je kan ook een bestelkaart online bestellen en dan met die kaart rechtstreeks bestellen bij de leverancier en thuis laten bezorgen. Maar voor de privacy kan het ook via je GS.

Het voordeel van de Orius roofwants is dat'ie alles killt wat'ie tegenkomt. Altijd handig :o

Succes Staff

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miss_J :o ziet er zeer gezond uit

ik blijf dit zeeker volgen gr mi laaters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...